Hjelp. skal ha meg crt prosjektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer paddo sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp. skal ha meg crt prosjektor

hei.

vurderer å skaffe meg crt prosjektor og trenger deres hjelp.

har sett litt på denne
    er den bra?
    har ikke så store krav skal bare vise dvd og kankje en fotball kamp i ny og ne.
    har dere eventuelt andre forsalg i prisklassen rundt 7000kr?.

lurer litt på dette med rør også kor lenge varer de og kva koster nye?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker grei, men før du kjøper en CRT-projektor, ta av linsene og se at ikke rørene er veldig slitte og hvis de har innbrenning se til at det er over nesten hele fosforen, er den veldig brent (brun firkant i det hvite fosforen) eller er litt brent men bare på midten så er den SKROT! det koster så mye for nye rør at det er ikke verd det.

Ellers er vel BG801 og en god projektor i samme prisskjikt.

Hvor lenge de varer? si det, hvis den er satt opp skikkelig varer de ofte 10-20.000 timer før det trengs nye rør (som regel bare grønt og blått, det røde bruker vare dobbelt så lenge).
    Ny pris? stygg mye.. Cine8 for du vel for 129.000,- nå ser jeg..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har funnet ut at dette med crt tar ganske lang tid å sette opp og justere er dette vanskelig?
    har fått tilbud på denne
    til 5000kr er noe å gå for?

og så skal eg den hengende i taket blir det er problem utenom vekten?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paddo
    hei.

vurderer å skaffe meg crt prosjektor og trenger deres hjelp.

har sett litt på denne
    er den bra?
    har ikke så store krav skal bare vise dvd og kankje en fotball kamp i ny og ne.
    har dere eventuelt andre forsalg i prisklassen rundt 7000kr?.

lurer litt på dette med rør også kor lenge varer de og kva koster nye?
    Det første som det er lurt å sjekke når man vurderer å anskaffe seg en CRT projektor, er å oppsøke noen som har en, ikke bare for å se bildekvalitetet, men rett og slett for å se størrelsen på disse maskinene. Nå er det riktignokk en ganske grei størrelse på den du vurderer i forhold til andre projektorer, men hvis man bare er vandt med "lysventil" projektorer, kan man få seg en liten overaskelse....

En annen ting som det er lett å glemme med CRT projektorer, er at de oftest kan sammenlignes som en data skjermenhet uten bildeprossesering eller de bilde inngangene man er vandt med på dagens digitale skjermer.
    De digitale lampebaserte projektorene har som regel en innbebygd bildeprosessor som skalerer inngangs signalet til LCD eller DLP oppløsningen.

Noen få videograde CRT projektorer har scart inngang eller kan vise Component signaler uten ekstra elektronikk , men som regel er det compositt, s-video og VGA med enten RGBHV, RGsB og RGB med en copositt Synk som bare noen få skjermkort klarer å sende som er aktuellt. I den senere tid finnes det noen internekort man kan montere for å få DVI-D inngang også, men det er ikke så vanlig, og ikke tilgjengelig til alle modeller. Skal man bruke projektoren til å vise tv bilder, blir bildet forholdsvis grovt og ganske opplinget hvis man ikke har noen form for linjedobbling eller ekstra prossesering, så man burde ta en eller annen form for elektronisk linjedobbler eller bildeprosessor med i regnestykket skal man bruke projektoren til å se fotballkamper osv.

Det med hvor gode rørene er på den projektoren du vurderer er meget viktig for om det er et godt kjøp eller ikke, og jeg har intrykk av at rørpriser ligger fra ca. 4000-6000 for den modellen du vurderer og oppover. Pris på 9" rør som noen av de beste modellene benytter har jeg hørt skal koste rund 30k/stk og så avhenger prisen på rør om det er helt nye rør, eller om de er blandt de rørtypene som lar seg overhale med nytt fosfor og elktron kanon osv.
    De CRT projektorene som det finnes noen styker av i norge, BG808s, bruker rør som ikke kan kjøpes i "Rebuildt" tilstand, og rørprisen ligger vel på Ca 14000,- /stk.... Disse projektor modellene kan også kjøres så hardt at rørene blir dårlige veldig rakt.

Levetiden på rør i timer er også veldig variabelt ut i fra hvordan projektoren er satt opp og hvordan den er brukt. Timemessig kan man slite rørene så de ikke er egnet i hjemmekino bruk allt i fra noen hundre timer til 10-20 tusen timer litt avhengig av farge og når man vil skifte. Enekelte modeller har til og med svakheter der en loddefil i støforsyningen kan resultere i "spot burn" som svir vekk et lite området av fosforet midt i bildet på alle de tre rørene i løpet av sekunder, så det kan være en dyr hobby...

Statiske bilder med høy lysintensitet og med en høyt oppskrudd kontrast, sliter veldig fort på fosforet, og man kan si at fosforet har en viss lysmengde det kan avgi i løpet av dets levetid, så konner det ann på bruken om det blir utslitt i låpet av noen hundre timer eller noen titalls tusen ...;-)

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er vanskelig?
    Tja, kommer litt an på hvor mange tomeltotter du har
    Vil på det sterkeste fått en med peiling på CRT til å hjelpe deg den første gangen, det sparer deg for MYE banale problemer..

Projektoren du linker til virker være et godt kjøp om rørene er gode.

Active Cerwin Vega CLSC-215 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. Har lyst på CRT PJ jeg å. Men tror det er masse stress for å få det bra:S Hva er spesifikasjonene på Barco 708?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active Cerwin Vega CLSC-215 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar.

som det blir sakt her så bør eg besøke noen som har crt er det noen i bergens område som kunne vere behjelplig med det?
    har planer om å kjøpe fra en på avtorget da får eg med en delemaskin.
    kan eg ikke legge tv signalene via en reciver da?
    kor tett på lerrete må man sitte får å se pixelene på crt?
    tviler på at eg kommer til å bruke pc som kilde til prosjektoren men da kan det jo sendes ut over s-video.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paddo
    takker for svar.

som det blir sakt her så bør eg besøke noen som har crt er det noen i bergens område som kunne vere behjelplig med det?
    har planer om å kjøpe fra en på avtorget da får eg med en delemaskin.
    kan eg ikke legge tv signalene via en reciver da?
    kor tett på lerrete må man sitte får å se pixelene på crt?
    tviler på at eg kommer til å bruke pc som kilde til prosjektoren men da kan det jo sendes ut over s-video.
    Jeg bor på Nøstet i Bergen og kan nok være behjelpelig med en liten demo.
    Har en Sony D50, men den har innbrenning i rørene så det må du bare ta med i vurderingen. (Så lærer du hvordan det ser ut også..) Men den gir da et meget greit bilde for det.

Skal bytte den ut om ikke så altfor lenge så hvis du vil se så må det bli i løpet av de neste 2 ukene.

Cyberdog

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Jeg bor på Nøstet i Bergen og kan nok være behjelpelig med en liten demo.
    Har en Sony D50, men den har innbrenning i rørene så det må du bare ta med i vurderingen. (Så lærer du hvordan det ser ut også..) Men den gir da et meget greit bilde for det.

Skal bytte den ut om ikke så altfor lenge så hvis du vil se så må det bli i løpet av de neste 2 ukene.

Cyberdog
    Hva skal du ha i stedet for da Cyberdog?? Bedre CRT, eller forlater du CRT menigheten til fordel for lampeprojektor??

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk jeg selger en strøken D50 for 9K......., spread the word........

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gut_man
    Hva skal du ha i stedet for da Cyberdog?? Bedre CRT, eller forlater du CRT menigheten til fordel for lampeprojektor??
    Jeg forlater dessverre CRT menigheten for denne gang. Leier leilighet og synes det blir litt mye stress med nytt CRT "beist". Ville bytte den ut og da blir det en liten nett Optoma HD72i i stedet.

Så får vi heller se hvor lenge det varer før jeg er tilbake på "the dark side" Men da blir det noe 8 eller 9" LC maskineri tror jeg.

Min D50 arves av en kamerat så den "blir i familien"

Niels: Kanskje Paddo faller for D50 en min og har lyst på ett helt strøkent eksemplar

Cyberdog

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •