Totalt CRT nybegynner..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Totalt CRT nybegynner..

Heisann. Har vært på forumet her en god stund nå, men stort sett holdt meg til å sikle på fete kinobygg og masse snacks i utstyr. Men nå har det seg sånn at jeg har fått tilbud om å kjøpe en CRT prosjektor. Har ikke merke og modell på den akkurat nå, men det skal jeg få skaffet ganske snart.

Jeg lurer egentlig bare på om det er noen "ultimate newbie" sider som man bør begynne å lese på. Har sett på curt palme sine sider og trenger egentlig mer lesestoff. Hva bør man se etter ved kjøp, tutorials på installasjon og innstillinger. Egentlig alt av tips og triks en nybegynner bør ha i bakhodet.

Håper det ikke finnes noen slik tråd fra før, søkte men fant ingenting. Alt av tips mottas med takk

Mvh
    Tor J aka totto

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet...

CRT er sjef å ha...
    Som jeg fikk beskjed om før jeg kjøpte:
    Dette er ikke en plug and play projektor, man like å stille inn og lære.
    Jeg har ikke angret ett eneste sekund :smile: .

Pass også på at det er en i OK stand, men det kan andre fortelle mer om enn meg siden jeg fortsatt er ganske fersk...

PS det finnes masse tips og triks linker her inne hvis du søker litt.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir enda mer fikling hvis du har en htpc. Vær obs over at mange crt prosjektorer har få kabel input's. som scart fra dvd spiller. svideo er vel ganske vandlig, men du merker at bilde kvaliteten bli dårligere. og du må være ganske intressert for å gidde og holde på. jeg var en helt grønn på crt for en måned siden. og i dag satt jeg opp convergensen på prosjektoren for 5 gang. og fikk det først ordentlig til nå...morro :-P

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    www.curtpalme.com
    Der står det mye nyttig, les spesielt "CRT primer".
    Eller så er det som nevnt over, MYE tid som går med til å sette opp slike projektorer, det er på ingen måte "Plug & Pray".
    Men om du er handyman så skal det ikke mye til for å lære.
    Selv angrer jeg ikke et sekund på at jeg valgte CRT framfor lampeboks.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjappe svar Skal holde dere oppdatert på type prosjektor osv så fort jeg får lånt den med meg hjem. Er fullstendig klar over at det tar mye tid og arbeid for å få bra bilde. Men det er ingen hindring. Har aldri sett en CRT prosjektor "live" så dette gleder jeg meg til. Han jeg skal kjøpe av har relativt god peiling og kjenner flere som kan ta seg av innstilling osv så jeg satser på å lære mye der. Virker som en morsom (men dyr) og utfordrende hobby

Men, er det sånn at man kan bygge ut en crt prosjektor til å ta det man vil av signaler osv? Virker sånn når jeg leser her at man kan feks kjøpe kort og få nye innganger osv. Eller tar jeg feil? Hva trenger man for å kunne kjøre HD på en vanlig CRT prosjektor? De tar ikke hd signaler "by default"?

Mange spm, men det er jo sånn man lærer
    Mvh
    -totto

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det går av og til en CRT og to til drøye 10k. Er dette bare tull og kjøpe? Litt OT. Men lurer bare på hvor mye man må ut med for og få en slik som er i noen lunde god stand?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er en skikkelig CRT og som har RGBHV inngang så trenger du en scaler, så får du det. ellers hvis du vil kan du bruke pc med samme oppløsning, men det blir ikke fullt så bra.

Men vær klar over at det er ikke alle projektorer som kan kjøre HD.
    Legg ut hvilken produsent og type projektor det er, samt bilder av bilderørene UTEN linsene på, for det kan hende rørene er dårlige, evt at du betaler for mer enn du får..
    Det er alltid mye hjelp og rettleiing å få på forumet

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Ser det går av og til en CRT og to til drøye 10k. Er dette bare tull og kjøpe? Litt OT. Men lurer bare på hvor mye man må ut med for og få en slik som er i noen lunde god stand?
    Det kommer jo helt ann på hvordan selgeren har satt prisen på projektoren i forhold til rørslitasje osv. Projektorene i omløp er stort sett "godt" brukte maskiner, nyinnkjøpt av firmaer som har benyttet dem til møterom med statiske bilder osv og solgt "billig" eller gitt bort til noen som vil overta dem når, så det er mye dårlige rør der ute, men noen glimrende kjøp inne i mellom.

De Barco modellene som det er en del av der ute og som er godt egnet i hjemmekinoen, har rørpriser på mellom 5-15k kr pr rør, så er rørene mye slitt, så er det bare å regne hvor mye det koster å kjøpe en med nye rør, og kommer man over en BG808s med meget gode rør i prisleie f.eks 10-15k, sier det vel seg litt selv at man har gjort et godt kjøp....

Nå er det vel også viktig å legge til at det er meget vanskelig å se hvor gode rørene er også, da de ikke trenger å være missfarget, men kan ha blitt kjørt for hardt så fosforet blir grovt og lite egnet til hjemmekino bruk.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Hvis det er en skikkelig CRT og som har RGBHV inngang så trenger du en scaler, så får du det. ellers hvis du vil kan du bruke pc med samme oppløsning, men det blir ikke fullt så bra.
    Scaler er vel egentlig ikke en nødvendighet...
    (korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her...)

Jeg kjørte min gamle Pioneer 575, via en "rgb omformer" (link) og fikk ett ganske OK resultat (bedre enn på min gamle Infocus 4805SP). Nå kjører jeg direkte fra en "RGB-hacket" Philips 963SA, og har meget bra bildet.

Og når HD/blueray kommer, er det også mulig å kjøpe en overgang så den går rett i PJ, eller hva? Mulig dette ikke gjelder alle CRT...???
    Men dette kan vel en ekspert bekrefte (ev avkrefte)... Helst en ekspert som vet og ikke bare tror...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spitfire
    Scaler er vel egentlig ikke en nødvendighet...
    (korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her...)

Jeg kjørte min gamle Pioneer 575, via en "rgb omformer" (link) og fikk ett ganske OK resultat (bedre enn på min gamle Infocus 4805SP). Nå kjører jeg direkte fra en "RGB-hacket" Philips 963SA, og har meget bra bildet.

Og når HD/blueray kommer, er det også mulig å kjøpe en overgang så den går rett i PJ, eller hva? Mulig dette ikke gjelder alle CRT...???
    Men dette kan vel en ekspert bekrefte (ev avkrefte)... Helst en ekspert som vet og ikke bare tror...
    Den boksen der gjør jo bare signalet om fra komponent til RGB.
    Det du sender inn det sender den ut igjen som RGB, så om du sender signalet fra DVD spilleren så blir det ikke HD oppløsning på det. For å få høy oppløsning må du bruke Scaler eller Pc.

Hvis du ikke har D-Vhs, HD-DVD eller BD. men da må du sende det som RGBs, RGsB eller RGBHV. har du kun komponent trenger du i tillegg en slik bos som du beskriver.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PC har jeg tilgang på. Har en boks stående og støve som kan bli "omdisponert" til HTPC. Hva anbefales av hardware og software til bruk med en CRT prosjektor, og også hvordan må dette kobles for at den skal fungere som en slags "scaler". Virker som du kan dette litt Britax, alt av inputs mottas med takk

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den boksen der gjør jo bare signalet om fra komponent til RGB.
    Det du sender inn det sender den ut igjen som RGB, så om du sender signalet fra DVD spilleren så blir det ikke HD oppløsning på det. For å få høy oppløsning må du bruke Scaler eller Pc.
    Jeg sa heller ikke at det var en scaler, men en omformer..
    Gjør om fra component til RGB ja... Og jeg sa også bare at jeg fikk bra bilde med den, jeg har aldri sagt at den "lagde HD oppløsning"...

Men for å få bilde trengte jeg den. Jeg kan ikke kjøre component inn på min CRT, må gjøres om til RGB.

Min Phillips 963SA (RGB hacket) har scaler, leverer 1080i.
    Det eneste jeg prøver å si er, man må ikke ha en scaler.

Det jeg sa om HD var:
    Og når HD/blueray kommer, er det også mulig å kjøpe en overgang...
    Hvis PJ'n takler oppløsningen...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min min bærbare pc med 1.6GHz/512Mb ram med ATI Mobility RADEON 9600 PRO TURBO (puh!) klarte akkurat 1600x900 (16:9) uten hakking. Og at du trenger høyere oppløsning er vel lite trolig, med mindre du går bananas og kjøper en 1080p projektor (Barco Cine9, Marquee 9500LC Ultra el.l.)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa heller ikke at det var en scaler, men en omformer..
    Gjør om fra component til RGB ja... Og jeg sa også bare at jeg fikk bra bilde med den, jeg har aldri sagt at den "lagde HD oppløsning"...

Men for å få bilde trengte jeg den. Jeg kan ikke kjøre component inn på min CRT, må gjøres om til RGB.

Min Phillips 963SA (RGB hacket) har scaler, leverer 1080i.

Det jeg sa om HD var:
    Og når HD/blueray kommer, er det også mulig å kjøpe en overgang...
    Hvis PJ'n takler oppløsningen...
    Oki doki, da er vi på samme plan!
    misforstod deg litt bare.

Hva er gjort med Phillipsen for å få 1080i via komponent?
    (en tanke off-topic, men det er vel interessant for tråd eier og?)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki doki, da er vi på samme plan!
    misforstod deg litt bare.

Hva er gjort med Phillipsen for å få 1080i via komponent?
    (en tanke off-topic, men det er vel interessant for tråd eier og?)
    :smile:

Den er "software oppgradert", den leverer nå RGB 1080i via component utgangen.
    Les her:
    http://avforum.no/forum/uhd-blu-ray-spillere/35350-ja-nok-en-philips-963sa-link.html

Burde vel ikke være umulig å få tak i en brukt en...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Min Phillips 963SA (RGB hacket) har scaler, leverer 1080i.
    Vel, teknisk sett så har du en scaler da, innebygd i dvd spilleren.
    Men som du sier så er DVD spiller med upscale på utgangen, et enkelt og billig alternativ om du kun vil se DVD på CRT projektoren.
    Mediabokser med HD support begynner også å bli populære.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, vil en HTPC feks gi samme muligheter og like bra bilde som en god dvd spiller? vurderer å bygge en av en pc jeg har stående nemlig...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av totto
    Men, vil en HTPC feks gi samme muligheter og like bra bilde som en god dvd spiller? vurderer å bygge en av en pc jeg har stående nemlig...
    Joda, men godt bilde over HTPC er ikke gratis - en minumiskonfigurasjon kan være:
    Windows XP - SP2
    P4 - 3Ghz eller Athlon 64 3000+
    2x512mb RAM
    GeForce 6/7 eller ATI X7/X8

....med vekt på minimum .konfig for å kjøre ffdshow+++

I tillegg må du legge på noen kr. for å få ned støynivået så den ikke overdøver CRT'en

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en 3ghz pentium 4 1gb ram, radeon 9700 pro stående jeg som jeg ikke bruker til noe annet enn litt skolestæsh og minimalt med spilling. Virker som det kan fungere fint Har du noen linker til oppsett av ffdshow, dscaler osv? Og også en liten forklaring på hva de forskjellige delene gjør?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •