Hjelp, problemer med 801s

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp, problemer med 801s

Har en Barco 801s, 1997 mod. som nå har rundet 2800 timer. Kjøpte den i fjor høst, og den har fungert helt fint, helt til nå i det siste.

Problemene oppstår ca. 1-2 timer etter at den er slått på. Dvs., med bilde. Da kommer det noen "futt-futt" lyder fra den, og bildet begynner å "blinke", først sakte, så med kjappere frekvens. Når dette skjer, så bruker jeg å slå den av, la den stå en stund uten strøm, for deretter å prøve igjen. Da fungerer den som den skal.

Nå i de siste dagene har problemet eskalert og selv om jeg slår den av og venter en stund før jeg slår den på igjen, så er den samme problematikken der. Når problemet starter, så sklir konvergensen litt ut, slik at man ser en rød-kant og blå-kant på bildet, så går det noen sekunder, og deretter begynner futt-lydene igjen, og bildet begynner å blinke og hoppe.

Jeg tok power supplyen ned på den lokale elektro-forretningen og selv om de ikke så noen umiddelbare feil med loddingene, så loddet de opp igjen loddingene til kondensatoren. Da ble prosjektoren bedre en stund, men nå er det altså det samme problemet igjen. Dog er det en viss forskjell.

Før jeg leverte power supply kortet ned til butikken, så ble bildet nesten helt helt svart, men med et grønnlig skjær når bildet begynte å blinke, det skjer ikke nå. Nå blinker bildet, men skjermen går ikke så svart som den gjorde før loddinga av kondensatoren.

Hva fa... bør jeg gjøre? Ta power supplyet ned og få dem til å lodde opp igjen alt som er der? Kjøpe ny power supply? Eller ligger kanskje ikke feilen i power supplyet i det hele tatt? Kan det være noen av de andre kortene ved siden av man heller bør sjekke?

Er takknemlig for hjelp fra alle som måtte ha noe innspill i sakens anledning. Er takknemlig for tips om leverandører og gode priser på nytt power supply også, hvis det er det som må til.

Håper på en rask avklaring ihvertfall, det er ulidelig slik det er nå... :cry:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En jobb for Ålgårds ukjente(?) sønn, drifter av Home Theater Technology.

www.httech.no

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har allerede vært i kontakt med Bjørn. Fikk rådet av han å sjekke loddingene på power supply kortet, og det er gjort, uten at man fant ut noe spesielt der, hos den elektrobutikken som gjorde det.. Derfor er jeg litt rådvill nå. Skal jeg ta ned kortet dit igjen og få dem til å gå over det enda en gang, (jeg tror de kun sjekket loddingene der, vet ikke om de gikk over og sjekket for feil på komponentene på kortet) evt. ta med noen av de andre kortene i tillegg, eller rett og slett bare trå til og skaffe meg et nytt power supply kort?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av det jeg tenkte på først når du beskrev disse poppe lydene, er overslag i høyspennings kretsene. Problemer her får ofte projektoren til å slå seg av, men er litt usikker på om man vil se tydelige convergens og blinkende bildefeil som du beskriver.

Opplevde at quadrupleren feilet på en BG808s, og da kom det noen skikkelig smell inne i mellom (typisk etter ca 2 timers drift), og dette ble gradvis verre og det hendte at projektoren slo seg av. Fikk til slutt lokalisert at lyden kom fra quadrupleren etter en del feilsøking. Andre CRT eksperter som jeg spurt til råds for feilsøking her på forumet antydet også at det kunne være overslag inne i et rør også, og at det kunne lage slike kraftige overslags lyder det også, så det er mange muligheter.

Klarer du å lokalisere hvor disse poppe lydene kommer fra, eventuellt ser du overslags gnister og eller lukter ozon, så har du kankje litt mer å stille diagnosen ut i fra.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke direkte høye smell jeg hører, det er mer "futt-lyder". Jeg prøvde å høre etter tidligere i kveld om jeg kunne lokalisere det til noe spesielt sted, men det var vanskelig. Det er heller ingen lamper som blinker når det skjer, og prosjektoren slår seg heller ikke av av seg selv.

Forøvrig øker frekvensen mellom futt-lydene og blinkingen på bildet etterhvert jo lenger det pågår. De første sekundene er det kanskje 1 blink/futt i sekundet, og så øker det gradvis til kanskje rundt 3 blink/futt i sekundet. Der står den så og prosjektoren slår seg ikke av, så det må jeg gjøre manuelt. Når jeg kobler fra strømmen en stund og slår på igjen, så fungerer det en liten stund, også begynner det på`n igjen, og i kveld har det som sagt vært spesielt ille. Noen kvelder fungerer den dog helt fint, mens andre kvelder skjer dette problemet 1-2 ganger på hele kvelden.

Jeg mistenker at det er er ett eller annet med power supply kortet, men vet ikke hva. Skaffer jeg meg et nytt kort, så får jeg vel dog avkreftet eller bekreftet dette. Sist jeg kjøpte power supply kort til min gamle Barco 800 kom det på rundt kr 1500,-. Ligger prisene på det samme nå, eller (forhåpentligvis) noe rimeligere...?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, har sjekket litt mer for om mulig å finne ut feilen med prosjektoren. Jeg har nemlig en kamerat som også har en Barco 801s, og jeg fikk låne power supply kortet hans for da å få bekrefet om kortet mitt er ødelagt eller ikke.

Vel, det som skjer når jeg plugger i hans kort, er for det første at viftene nesten ikke bråker i det hele tatt, men det kan jo kanskje han noe med at hans kort var kaldt, mens min hadde stått på et par timer (og i den perioden fungert uten problemer). Når han kommer innom med kortet, har jeg dog hatt flere episoder med "blinking" av hele skjermen igjen, og den samme blinkingen fortsetter også når jeg setter i det nye kortet. Dermed kan ikke feilen ligge på power supply kortet.

Jeg sjekker også om det kan være linjeinngangen det er noe feil med. Jeg kjører vanligvis RGB inngangen, men bytter nå til S-VHS inngangen, uten at det hjelper. Feilen er der fortsatt.

Jeg vet ikke hva annet jeg skal gjøre nå, enn å ta ut ett og ett kort og levere dem ned på elektrobutikken på stedet her, så får de sjekke dem for feil, og evt. lodde dem opp igjen. Noen som har noe forslag til hvilke kort jeg bør få sjekket først? Det virker jo ikke som om feilen sitter hverken på strømforsyningskortet eller det kortet som styrer RGB inngangen.

Eller kan feilen sitte et helt annet sted?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan sikkert være mange ting, men en av HV-komponentene virker sannsynlig. Jeg har opplevd at min 1208s/e slo seg av etter ca en times drift. Ingen smell etc, men problemet var HV-lekkasje i quadrupleren. Dette er den grå boksen m/rød HV-ledning i et av de bakre hjørne. Det kan være intern lekkasje, men det kan også være synlig overslag som du isåfall muligens kan se hvis du slår av lyset.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett noe annet enn de vanlig lysene som lyser når jeg har dekslet av, når problemene oppstår, men om problemet er innvendig i den grå boksen, så er det jo ikke så lett å se...

Hva kan man gjøre med det isåfall? Går det ann å reparere eller må man påregne å kjøpe ny? (med forbehold om at det er DET som er feilen da...)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har snakket med med en av reparatørene på Videosystemer, og fikk tips derfra om at det mest sannsynlig kunne være høyspentkortet. Skal låne kortet fra naboen, som også har 801s, og teste det. Hvis det fungerer da, så er ihvertfall feilen lokalisert!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, feilen ligger heller ikke i høyspentkortet. Lånte kameratens høyspentkort, men det hjalp ingenting. Problemet er der fortsatt. Er neimen ikke lett dette her....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •