BG1208s vs BG808s

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BG1208s vs BG808s

Hei, kan noen gi meg noen råd. Står foran et valg av BG808s med MEC rør rating 988 vs. BG1208s med rating 888. Maskinene går for samme pris.

Er disse maskinene å se på som likeverdige? Skal brukes med HTPC.

Iflg siden til Curt står det noen som kan tolkes dit hen at 1208 er skarpere enn tidligere 8" maskiner fra Barco - er det riktig oppfattet?

"The 1208 use 8” tubes while the 1209 and Cine 9 both use 9” tubes. All employ improved EM focus over previous Barco sets"

Mvh

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp den projectoren som har best rør.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, kjøp den som har best rør.

K

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med ant. timer?

Er 15k timer mye for et chassis? Noen som kjenner til MTBF tall for Barco når man går over en del 1000 timer på chassiset.

Eller er ant. timer på Barco maskinene nærmest uvesentlig nå lenge rørene er bra?

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med rusty. kjøp den maskinen som har best rør. Det finnes en god del delemaskiner til disse barcoene så om det skulle gud forby gå noe galt så finnes det garantert deler man kan få for en billig penge i etterkant.

timetalllet ville jeg ikke ha hengt meg allverdens opp i. dette er uansett maskiner som har vært brukt profesionellt så en maskin som har gått 5000 timer kan gjerne ha vært kjørt hardere og har mer slitasje på elektronikken i tillegg til rørene enn en som har gått 10000timer.

skal du kjøpe fra curt så får du jo ikke sett maskinen. kjøp den han anbefaler, men jeg må jo også si at jeg liker designet mer på 808en.

Du får se hva du gjør. lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... karer. Er ikke det jeg ønsket å høre :-), har mer lyst på en 1208 maskin. "Alle" har eller har vært innom en BG808.

Men men, hvis det ikke skiller så mye teknologisk på disse modellene. Begge er tross alt 8" uten LC og ganske like spesifikasjoner - hvis det betyr noe.

Gitt ut fra de forhold som er oppgitt så sier dere at kvaliteten på røra er avgjørende.

Ok - takk for råd!

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baard
    Hmmm... karer. Er ikke det jeg ønsket å høre :-), har mer lyst på en 1208 maskin. "Alle" har eller har vært innom en BG808.
    Husk at det er mye bedre tilgang på deler til 808 maskiner enn 1208. Jeg ville også sagt at du bør gå etter de beste rørene som de andre påpeker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velger ser på en 1208 som en variant av 1209. Med stort sett viktigste forskjell er bruk av 8" og ikke 9" rør. 1208 er nok en "bedre" maskin, men om man vil merke denne forskjellen tilfordel for BG808 til HT-bruk er nok en annen diskusjon.

Det som er viktig å ta med er kostnaden på rør, og hvilke modeller som kan gjøre seg nytten av ombyggbare MEC rør til 5k vs. bruk av ikke-ombyggbare Sony rør til 15k.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg var borti at MTBF på de nyere Barco chassiene er ca 50000 timer. Jeg vil likevel tippe på at du får merkbar slitasje på elektronikken etter noen år, kanskje spesielt kondensatorer som tørker ut, krystallisering i loddepunkter etc. Når det er sagt har jeg ikke hatt elektronikkfeil på de 12-15 Barcoene jeg har hatt, bortsett fra den jeg har nå (grrr...).

MEC-rør i BG808s ? Da er det vel enten en modifisert 808s, eller en av de nyere 808s/e modellene som bruker MEC-rør. Mange av modulene er ikke ombyttbare mellom 808s og 1208s. Bildemessig er det vel ikke de store forskjellene. Jeg har hatt begge, men ikke samtidig, og min 808s hadde endel slitasje.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Mener jeg var borti at MTBF på de nyere Barco chassiene er ca 50000 timer. Jeg vil likevel tippe på at du får merkbar slitasje på elektronikken etter noen år, kanskje spesielt kondensatorer som tørker ut, krystallisering i loddepunkter etc.
    Gunnar

Hei - hvilke kondensatorer. Er det noen spesielle du har i tankene. I PSU f. eks. Anbefaler du skifte disse? Har hørt noen bruke kondensatorer fra BG - høres voldsomt ut, men har kanskje en effekt på bilde?

Noen som har noen tanker rundt dette?

Mvh

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baard
    Hei - hvilke kondensatorer. Er det noen spesielle du har i tankene. I PSU f. eks. Anbefaler du skifte disse? Har hørt noen bruke kondensatorer fra BG - høres voldsomt ut, men har kanskje en effekt på bilde?

Noen som har noen tanker rundt dette?

Mvh
    Jeg vil si alle kondensatorer i signal veien + enkelte på SMPS(powersupply)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært en del beskrivelser av bytte av kondensatorer på AVS og Evil Twin. Ikke bare for å erstatte de som har tørket ut, men også for å få bedre kvalitet. De fleste mener å få bedre bilde av dette. Skal en ta alle i signalveien blir det en god del jobb.

En fordel med 1208 kontra 808 er at 1208 kan bygges om til 1209. Ihvertfall var dette et argument for meg ved siste bytte. Jeg har modifisert en 1208s/e til 1209s/e ved å bruke en 1209/2 som "donor" for rør og linser. Den gjenoppstår forøvrig snart som 1208/2 m/nytt grønt og blått rør. Den blir tilsalgs etter en testperiode.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    En fordel med 1208 kontra 808 er at 1208 kan bygges om til 1209. Ihvertfall var dette et argument for meg ved siste bytte. Jeg har modifisert en 1208s/e til 1209s/e ved å bruke en 1209/2 som "donor" for rør og linser. Den gjenoppstår forøvrig snart som 1208/2 m/nytt grønt og blått rør. Den blir tilsalgs etter en testperiode.

Gunnar
    WOW - det var interessant. Det blir kanskje det som blir avgjørende. Prøvde å søke litt på nettet ang. konv. fra 8" til 9" man fant ikke noe særlig. Her du noen linker eller kan du beskrive litt hva som må gjøres?

Ble resultatet like godt som en original 1209?

Fant en som har gjort tilsvarende:
    "Yes, I installed 9" CRT's in a BG1208s. I used the non-adjustable-scheimpflug 9" tubes and also some metal parts from a BG1200. Works perfectly. The BG1208s had originally MEC tubes, so not all s models have Sony tubes.

To make the story complete I installed two sony 9" tubes and one MEC 9" tube in it. I had to modify the neck boards to do that, but the unit works perfectly for almost a year now. Is as good as Any BG1209s out there."

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En må jo ha tilgang til delene, evt at en får tak i deler etterhvert. 1209/2 maskinen jeg kjøpte hadde P19LUG billedrør med 1209s Scheimpflug H/W. For at disse rørene skulle passe i det gamle 1209/2 chassiet laget Barco alu. braketter som vist på bildene. Det fine med disse er at de kan løsnes, og rørene kan snus opp/ned og festes igjen. Vitsen med dette er å få neck-card fra 1208s/e til å passe på 1209s-rørene uten modifikasjoner. Så for min del var dette en ren skrujobb. Ikke så mange timene heller. Dessverre mangler jeg et neck card, så jeg har bare fått prøvekjørt med to rør foreløpig. I tillegg til rør og linser trengs sidene og fronten fra 1209 chassiet. Dette er bare festet med noen få skruer, og flyttes over som èn del etter at rørene er tatt ut.

Får du tak i en 1209 med standard rør er det verre og modifisere, siden denne ikke hadde variabel Scheimpflug. Da kan du ikke snu rørene opp/ned uten videre. Du KAN ta rørene ut av LC-husene (det fremre huset som glassrøret er festet i) ved å skjære det løs. Det er festet med silikon. Deretter snur du det, setter det ned i huset igjen og fester det igjen med silikon, og fyller på ny glycol. Jeg har gjort dette med ett 8" rør og brukte ikke så lang tid på det. Da skulle jeg montere 1208 AC-hus på et 8" LC-rør fra en retro 808s.

Det er ikke nødvendig å skru i småbiter slik som på det ene bildet. Dette var for å modifisere hovedkortet til å ta den gamle serien quadrupler/EHT-modul.Tilgangen på disse er bedre enn de nye, og forskjellen i billedkvalitet er nok marginal.

Gunnar

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Gunnar: Er dette en jobb du virkelig mener er noe for en førstegangskjøper av CRT?

Jeg mener man bør begynne med en god projektor og så få man heller ta risken med å bytte rør og eksperimentere med slikt etter man vet hvordan en CRT projektor fungerer.
    Ærligtalt Britax - skjønner ikke hvorfor du hele tiden gjør et poeng av at men er førstegangskjøper og kanskje nybegynner. Hvor har du det i fra? I tråden spør jeg om råd i valget av 808 vs. 1208.

Tror ikke du skal la deg forlede av mit "nybegynner" stemplet som deltager her på forumet. Det finnes faktisk CRT brukere utenom dette fora. Når jeg spør om informasjon om hvordan man bytter fra 8" til 9" - er det ikke nødvendigvis fordi jeg skal gjøre det selv, men fordi jeg er meget interessert i teknologien rundt CRT og hvilke muligheter man har for å ”swope" kort og rør internt mellom maskiner. Hva man måtte komme over av "spareparts" en gang i framtiden er jo ikke godt å si, men synes da at det kan være OK å vite litt om mulighetene. Var ikke en gang klar over mulighetene som Gunnar her skisserer. Men relatert til fallende priser på store CRT maskiner kan det hende det er en lost case - og kanskje bedre kjøpe 9" maskin ved en senere anleding.

Blir det aktuelt å gjøre slike ombygninger så er jeg så heldig at jeg har et meget oppegående CRT miljø rundt meg her jeg bor på Nesodden. Og i nabohuset står det en 909 som jeg ser på så ofte jeg kan når jeg har anledning til det. Selv har jeg bare eid 7” og 8” entry level maskiner for å bruke rangeringen til Curt Palme.

Retter en stor takk til Gunnar som med bilder og beskrivelse viser hvordan dette kan gjøres med de riktige delene og med den rette ekspertise.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager!

Har du allerede bestemt deg for hvilken du vil ha og ikke vil ha personlige meninger så er det vel strengt tatt ikke nødvendig å spørre er det vel?

Jeg kan ikke lukte om du har nabolaget fullt av CRT entusiaster!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •