Hvilken CRT har minst viftestøy?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken CRT har minst viftestøy?

heisann

sitter å lurer på hvilken CRT som bråker minst uten å måtte ty til modding/hushbox osv.

har hatt 801 og målte den til 45 db, noe som jeg synes er altfor mye i et hjemmekino miljø. modeller som er interessant er modeller som er i samme klasse som 808 eller bedre..

takker

mvh
    pt

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg går i mot spørsmålet ditt, men det er jo en meget smal sak å skifte vifter i en CRT

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du hadde 45 dB på en 801 må dette være av "bråkebøtte"-serien, for 801 støyer generelt sett ikke mye...

Jeg har hatt en 801s jeg knapt kunne høre en gang... Har videre hatt en bråkebøtte av en 808s, og en annen 808s samt en 808 med langt lavere støy... Værstingene er jo 701/s da, hele 8xx-serien støyer langt mindre.

Jeg byttet vifter i alle mine projektorer uten at det utgjorde noen enorm forskjell ettersom projektoren er termostatstyrt og lavtstøyende vifter dessverre også har en tendens til å blåse mindre luft. Litt hjalp det jo. Jeg benyttet Papst i sin tid, med 23 dB-rating på xxxx rotasjoner pr. min, men det har vel dukket opp noe som fungerer enda bedre enn disse i dag...

Husk også at en takmontert CRT støyer langt mer enn en bordmontert, så hvis du klarer å få montert CRTen inn i et bord kan det være helt optimalt!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker for svar og tips.

mvh
    pt

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har maskinen"x" antall tusen timer på seg så er de fleste viftene godt slitte da, og kan med fordel skiftes.
    I en 808 er dette en smal sak, og jeg anbefaler alltid å bytte viftene.

K

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okey min 801 hadde sikkert 8000 timer på baken. Sannsynligvis hadde det vært smart å bytte vifter ja.

Hvor mye vil dere anslå viftestøyen til i DB på en 808 som ikke er en såkalt bråkebøtte?

kommer man ned i midten av 20 tallet?

Om jeg kan få 26 db eventuellt ,så tror jeg det er mulig å leve med. Kommer til å ha projektoren rimelig rett over hodet og takhøyden er ca 220 cm, dvs projektoren kommer relativt nærme gullørene mine:-)

pt

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da lager du til avtrekk kanal bak på projektoren. Med en kanalvifte eller noe tilsvarendes i til et annet rom el.
    Dette vil resultere i at du ikke hører den med mindre du hører godt etter.

Ikke vanskelig å få til og resultatet er meget bra.

Det er en 808 jeg tenker på.

På en 801 lønner det seg å ta ut det "rommet" som kontrollpanelet er i, dette vil hjelpe godt på luftstrømmen.
    8K timer ja, de viftene skreik nok av smerte hver gang du fyrte igang maskinen. En liten bytteoperasjon hadde nok vært på sin plass.

K

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Byttet vifter i min 808s med 3500t. og det var ganske stor forskjell, når jeg ser fim legger jeg ikke merke til det i det hele tatt, hører den når det er stille i rommet.
    Men det er en mye mer lavfrekvent lyd, så det er ikke på langt nær så slitsomt å høre på som med små vifter som summer som en hissig flokk bier.

Active Cerwin Vega CLSC-215 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du ha så lite støy som mulig tror jeg du må bytte vifte uansett

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Barco 120x modellene går vel for å være ganske stille også, og får man tak i noen av disse med gode rør for en billig penge, har man et meget godt utgangspunkt.

Av de 808 modellene jeg har skiftet til papst vifte på, så har originalviftene gått ca mellom 3000 - 12 000t, og de har alle hatt feil i viftelagerene (mulig de blir dårlig av å stå sille også...) og ved testing har jeg kjent tydelige vibrasjoner fra viften hvis man holder den og kjører den eksternt. Slike vibrasjoner i litt tørre gummi oppheng i en tynnplate "klangbunn" som disse CRT projektorene har en del av, gjør at slike vibrasjoner lett omdannes til støy, og jeg har meget god erfaring med å bytte til friske 12cm Papst og 8cm Zalman vifter, selv om Zalman viften foran i convergens skuffen på 808 modellene fremdeles kan er litt "hørbar" ved takmontering.

Andre ting som kan påvirke viftehastigheten ved drift er faktorer som isolerende støv på kjøle finner osv, omgivelses temp, Bord eller tak opphengt projektor (hvor tak opphengt oftest høres og støyer mest), samt faktorer som oppløsning bildefrekvens og hvor mye man stresser komponentenr som hoved stømforsyningen (hvor viftestyringen sitter) hvis man må justere convergens osv mye med et litt unøyaktig fysisk oppsett osv. Hvor mye ekstra støy et skjevt oppsett egentlig vil ugjøre, er jeg litt usikker på, men dersom noen komponenter forbuker mer effekt enn de strengt tatt trenger, vil dette utgjøre mer varme og mer viftestøy.

Den beste viftemodden er nok å fjerne alle interne vifter og kjøre en kjølekanal løsning med meget store saktegående eksterne vifter eller vifter i andre rom, som sikkrer nokk kjøleluft luftgjennomgang.
    En hush boks løsning er nok greit det også, men det blir fort litt tungvinnt og litt volsomt i et takoppheng synes jeg, og man går vel fort litt over bekken etter vann med en slik løsning, ettersom man jo må sikkre en god utskifting av luften inne i hushboxen også, og da er vel en kjølekanal løsning mest aktuellt for å få dette bra til ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, kanskje jeg å skulle vurdere vifte bytte til min sony 1252. bråker ganske mye den. Hører den på natta da jeg må skru ned volumet... Er det noen anbefalte vifter. Papst 23 dB blir vel ikke for svak?

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    heisann
    sitter å lurer på hvilken CRT som bråker minst uten å måtte ty til modding/hushbox osv.
    mvh
    pt
    Amerikanske Dwin hadde to lydløse modeller med primært passiv kjøling; Dwin 500 var helt vifte- og lydløs, mens Dwin 700 hadde vifter som gikk så sakte at du visstnok måtte stikke øret inntil utlufting i et stille lokale for å høre den. Begge oppløsning på rundt 600 linjer, 700-modellen med noe høyere lysstyrke.
    Dwin var så vidt jeg vet aldri representert i Norge.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BarcoVision 508 er vel forsåvidt en 7" CRT projektor som er passivt kjølt uten vifter, og er følgelig fri for viftestøy i alle fall (selv om man fremdeles ofte hører de typiske CRT lydene fra elektronikken.) men den er vel ikke helt i samme klasse ytelses messig som de 801 og 808 modellene trådstarter spurte om så man kan vel gå forbi den i stillhet....;-)

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lønner det seg å bytte til andre vifter i crt prosjekter uansett? Tenker da for å få bedre kjøling enn orginalt osv. Vet ikke hvordan kvaliteten på sånne vifter er fra fabrikk, derfor jeg spør.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av totto
    Lønner det seg å bytte til andre vifter i crt prosjekter uansett? Tenker da for å få bedre kjøling enn orginalt osv. Vet ikke hvordan kvaliteten på sånne vifter er fra fabrikk, derfor jeg spør.
    Det har lønnt seg på de CRT projektorene jeg har gjort det på i alle fall, men vet ikke om det gjelder alle merker og modeller.

Har ellers intrykk av at det ikke er de skarpeste og mest aerodynamisk optimale viftene som sitter i disse projektorene originalt, og at det er gjort et komprimiss mellom pris og ytelse.
    Utifra egene erfaringer i ingeniør verdenen, mistenker jeg at økonomene hos CRT projektor produsenten har hatt en del å si når x antall tusen vifter har vært i bestilling.;-)

Tror nok at hvis Barco eller Sony og andre CRT produsenter hadde hatt den samme konkuransen fra LCD og DLP leiren som man ser i dag og krav fra kundene om nesten litt latterlige desibel verdier, og hvor produsentene nå prioriterer reduksjon av viftestøyen meget høyt, tror jeg de fleste CRT projektorene nermest kunne vært konstruert lydløse med passiv kjøling, eller meget mer støysvake enn de oprinnelig ble i alle fall.

Man må nokk ta med i regnestykket at mange CRT projektorer ble brukt i simulator sammenheng i rom med kontrollerte omgivelses temperaturer osv, og ikke hovedsakelig tiltenkt en takplassering i en hjemmekino, så de har nok prøvd å la stabilitet og mulighet for nokk kjøling gå foran et meget lavt støynivå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •