Nybegynner og erfaringer med en Barco Data 701s

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post Nybegynner og erfaringer med en Barco Data 701s

Hallo,

Jeg tenkte jeg skulle dele noen av mine erfaringer som nybegynner på CRT. Nå skal det være sagt at jeg har gjennom min utdannelse og teknisk erfaringer forstått hvordan en CRT prosjektor fungerer i praksis.

Konklusjon:
    Dette var overaskende mye enklere en det jeg trodde, men jeg er nok ikke helt ferdig justert enda. :grin: (blir man noen gang ferdig?)

Etter å ha lest endel på div forum, bla. her så hadde jeg et intrykk av at å sette opp en CRT projector var en tilnærmet umulig oppgave for en uten erfaring på området. Til andre som lurer på om dere skal skaffe dere en slik sak så er dette ikke helt sant. En nyttig ballast å ta med seg før en går i gang er kunskaper og forståelse for hvordan en CRT projetor produserer et bilde på lerretet og begrepene som blir benyttet for å justere de forskjellige atributtene. Men for all del, har en tilgang på proff hjelp klarer en nok å få enda litt mer juice ut av disse boksene.

Hva gjorde jeg for å komme i mål:
    1. På PC'en installerte jeg Barco sitt linse-avstands verktøy, og gjorde de nødvendige kalkulasjonene for mitt oppsett (2m brett lerret, ergo avstand mellom lerret og projector = 2,74m.)

2. Monterte projectoren i taket ved hjelp av to ujern. Monterte lerrette i taket i henhold til kalkulerte avstander. (her er det litt rom for modifikasjon i og med at jeg kan "slide" projectoren på ujerna).

3. Slettet alle minne blokkene, og satte projectoren tilbake til middelverdier.

4. Sørget for at slideren for Scheimpfung(what ever) samsvarte til størrelsen på lerrete

5. Justerte center og ytter fokus. Å få til den blå var vanskeligere en de to andre av en eller annen grunn. Men har hørt at det er vanlig.

6. Justerte Rødt og Blå linse retning på lerrete

7. Satte meg ned i sofaen og brukte et en time eller to på å se hvilke funksjon hver av instillings attributtene utørte.

8. Min teori, som sikkert ikke er langt fra sannheten er at alle instillinger bør gjøres med utgangspunkt i at en skal stille så lite som mulig. Eller sagt med andre ord hvis en default verdi er 50 på en skala fra 0 til 100, så er det best å holde seg så nær 50 som mulig.

9 Med punkt8 i tankene så begynte jeg med Random Access å justere geometrien. Dette gjorde jeg minst 5 ganger før jeg var fornøyd. (tror det er en god ide for en nybegynner å gjøre dette flere ganger i og med at alle instillingene en gjør overlapper hverandre til en hvis grad og at en ønsker å stille så lite som mulig).

10. Når jeg var fornøyd med geometrien, justerte jeg convergensen. Her var det overaskende lite som måtte til for å få et godt bilde, noe jeg tror er et resultat av at jeg gjorde en god jobb i punkt 9. Det var kun i ytterkantene mot hjørnene jeg hadde justerings behov.

11. litt enkel fargejustering.

Fiks ferdig justert.

Jeg har aldri tatt i en CRT prosjektor før, og brukte fra jeg begynte til jeg var ferdig minus tiden jeg brukte til å lokalisere takbjelker og mekking av takfester ca 4timer. Jeg mener selv at jeg har oppnådd bortimot det jeg kan forvente av denne gamle litt slitte projectoren. Det blir lenge til det kommer noen LCD eller dlp projector i min tv stue.

PS, i og med at disse boksene har veldig lav WAF, så er vikitg å ta med sjefen i hjemmet på forprosjektet. La henne godkjenne plasseringen osv. Gi henne kreditt kortet og nøkler til bilen og send henne til nærmeste kjøpesenter. Så er det bare å handle raskt. Sjokket av å se denne i boksen kan bli litt av en påkjenning for henne. (av og til er det lettere å få tilgivelse en tilatelse).

Mvh
    en meget fornøyd CRT'er
    John Ivar

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Hvordan dimensjon brukte du på boltene som går inn i projektoren og hvor kjøpte du de?

MVH

Erik

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget hyggelig lesestoff.
    Selv begynte jeg med nesten 2 tomme hender og fikk det ganske bra til etter div lesing på nettet. Jeg og hadde hørt at dette skulle være forferdlig vanskelig og jeg måtte regne med å justere støtt og stadig på den.

Mine erfaringer var ganske like dine, godt forarbeid er halve jobben her.

Når det er sagt, så er det ikke vanskelig å få et ok bilde, men å få et knallbra bilde krever mer jobb. Og skal det bli maks av hva som er mulig uttav maskinen slipper en ikke unna farvekalibrering av Bjørn H. el. Da yter maskinen maks av hva den kan.
    Og er en uheldig og får en maskin som er skakkkjørt der gjerne noen uten peil har stillt på ting inni maskinen er det straks mye verre å få noe bra bilde i det hele tatt uten proff hjelp. Litt flaks skal en ha og

K

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den maskinen jeg har er det allerede montert skinner, derfor har jeg ikke brukt bolter i selve prosjektoren. Jeg kommer nok til å skru prosjektoren fast i ujerna etterhvert.

Ujerna skrudde jeg fast i taket med franske treskruer, utfordringen var å finne takbjelkene. Her kommer chlas ohlson inn i bildet med deres "Stud finder". Dimmensjonen på disse boltene er jeg litt usikker på, men brukte 12mm fastnøkkel til å feste dem. To bolter i hvert ujern dvs 4 bolter totalt. Jeg er ingen lettvekter og hvert av ujerna kan jeg personlig garantere for ca 100kg last. Med jerna i taket var det bare å elegant (hehe) slide maskina inn på skinnene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Meget hyggelig lesestoff.
    Selv begynte jeg med nesten 2 tomme hender og fikk det ganske bra til etter div lesing på nettet. Jeg og hadde hørt at dette skulle være forferdlig vanskelig og jeg måtte regne med å justere støtt og stadig på den.

Mine erfaringer var ganske like dine, godt forarbeid er halve jobben her.

Når det er sagt, så er det ikke vanskelig å få et ok bilde, men å få et knallbra bilde krever mer jobb. Og skal det bli maks av hva som er mulig uttav maskinen slipper en ikke unna farvekalibrering av Bjørn H. el. Da yter maskinen maks av hva den kan.
    Og er en uheldig og får en maskin som er skakkkjørt der gjerne noen uten peil har stillt på ting inni maskinen er det straks mye verre å få noe bra bilde i det hele tatt uten proff hjelp. Litt flaks skal en ha og

K
    Jeg antar at denne maskinen er nær "end of life" og det blir nok ikke spandert så mye proff kalibrerings assistanse her.

Jeg har lenge vært på jakt etter projector, og var i ferd med å skaffe meg en vanlig dlp. Etter en kort demo på en gammel barco (som nå er min) var det ikke vanskelig å velge hvordan en svir av noen 1000 lapper.

Selv med den slitasjen som er på rørene i denne projectoren så er det ingen dlp/lcd prosjektorer som frister lenger.

John IVar

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde aldri satt opp projektor før jeg fikk tak i min, og det tok sikkert 2-3 timer fra jeg fikk den i hus til jeg så min første film på den.
    Har i ettertid satt den opp fra skratsj sikkert 8-10 ganger, og kan nå få et meget godt bilde med 30min justering. Kan ikke si det var like vanskelig som jeg trodde
    Tar bare litt tid å finne ut av hva alle funksjonene i menyen gjør.

En ting som plager meg VELDIG er å justere Scheimpflug.. får det ikke helt bra, men det kan ha noe med tolmodigheten min å gjøre og.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er fint å høre possitive nybegynner erfaringer og opplevelser rundt det å begynne å bruke CRT projektorer. Hadde forsåvidt litt den samme lære kurven selv i begynnelsen og ble da også som trådstarter possitivt overasket over hvor lett det var å få et ok 35mm film aktig bilde, og hjemme kino bilder som har noen helt andre kvaliteter med seg enn det de fleste andre digitale LCD og DLP projektorer kommer i nærheten av med sine rutenett og nermest en lysbue basert lampe man ellers får med elektrisk lysbue sveising som lyskilde.;-)

Etter hvert som erfarings grunnlaget begynner å komme, etter å ha skiftet rør osv, så tror jeg de fleste 3 rørs CRT brukerene begynner å se at det å bruke god tid for å stille inn og tweake kan ha noe for seg, da en justering en plass, gjerne påvirker 2 innstillinger to andre plasser pga at det er 3 rør, og hver lille justering inbyrdes på hvert rør vil påvirke en annen i den serielle måten å skape bildet på fosforflaten på hvert av rørene.

Det å nermest angi en total installerings tid på 30 min fra man får projektoren i hus til man sitter å nyter det oppsettet man skal kjøre den på i årene fremmover, blir etter min mening litt som å "banne i kirka" eller ikke ta bildekvaliteten disse projektorene kan gi alvorlig, bare tenk på at disse CRT projektorene gjerne trenger en oppvarmings tid på 20-30 minutter før elektronikken og spessielt komponenter i forbindelse med convergens begynner å nå arbeidstemp og stabilisere seg og man kan justere blandt annet konvergensen riktig i elektroniske menyer. Man må vel opp i konstruksjoner som 909 og Cine9 før man ikke har noe convergens drift under oppvarmingen, og slike maskiner trenger vel også en hel del pleie for å yte sitt beste.

Det er klart man kan være heldig med det initielle oppsettet av projektoren, så man får henter ut mye av potensiale som er mulig av projektoren så som hubbabubba angir på en glimrende måte, men har man ikke lang erfaring med disse projektorene, så sier det vel også litt seg selv at man ikke kjenner det egenlige potensiale, og vet når man er i mål med oppsettet. ;-)

Edit: Synes ellers du kom med en en helt glimrende konklusjon hubbabubba ;-)

Sitat Opprinnelig postet av hubbabubba
    Konklusjon:
    Dette var overaskende mye enklere en det jeg trodde, men jeg er nok ikke helt ferdig justert enda. :grin: (blir man noen gang ferdig?)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •