Den fremre viften på barco data 808s støyer..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den fremre viften på barco data 808s støyer..

Har netopp byttet vifter på min bd808s med Papst bak, og en Zalman foran. Den blei veldig stille, men når den girer opp etter en halvtime, så bråker den fryktelig mye, og eg trur det er Zalman vifta foran som står for bråket. Hva typer vifter bruker dere andre? og hva støynivå er det mulig og oppnå?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har gjort samme mod, men kan ikke si det bråker fryktelig mye..
    når den jobber på full gass er det riktignok litt støy, men jeg plages ikke når jeg ser film, det er knapt hørbart i helt stille scener.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydmann
    Har netopp byttet vifter på min bd808s med Papst bak, og en Zalman foran. Den blei veldig stille, men når den girer opp etter en halvtime, så bråker den fryktelig mye, og eg trur det er Zalman vifta foran som står for bråket. Hva typer vifter bruker dere andre? og hva støynivå er det mulig og oppnå?
    Bruker samme vifter Papst Zalman kombinsajon som deg, (hvis du bruker de viftene angitt i div tråder her inne tidligere) men har aldri merket noen oppgearing av hastigheten under drift. du er sikker på at du har fått luft retningene riktig? (På 808 modellene skal Zalman viften pumpe luft inn i projektoren mens de tre Papst skal pumpe ut.)

Synes forsåvidt som deg at Zalman vifta er den vifta som bråker mest, så jeg har vurdert å sette inn en ramme med flere vifter som kjører lavere hastighet i konvergens skuffen og får ned lydnivået uten å redusere kjølingen, men har ikke gjennomført noe av dette ennå. Ellers så har det også hent at jeg har tolket støyen fra DVD spilleren som kjølevifte støy fra projektoren siden de ikke står så langt fra hverandre, men ingen av delene bråker vel så veldig mye, så jeg er egentlig godt fornøyd med viftemod resultatet.

Har man det varmt i omgivelsene rundt projektoren kjører opp mot maks oppløsninger, frekvenser og høye kontrast verdier eller stresser komponentene i convergens skuffen eller får sugd inn oppvarmet kjøleluft, kan vel det være med å gjøre støynivået værre.

Er det "desktop" eller tak montert projektor oppsett du bruker?

Edit: Det er vel også for å få riktige luft stømmer inne i kabinettet viktig å lukke platedekslene for rør og elektonikk "avdelingen", så ikke luftstømmen bypasser noen områder.

BD808 er kankje ikke så følsom for kjøring med kabinettet åpent, og kankje hller ikke i et desktopp oppset, men andre CRT projektorer fra blandt annet Sony kan risikere overoppheting og man kan knekke enkelte komponenter med å kjøre med deksler åpnet i en lenger enn oppsett og finjusterings periode.

Vifte styrings termistoren på 808 sitter så vidt jeg vet på det kortet med hoved stømforyningen sammen med standby osv. og dette korte kjøres ganske varmt og er avhengig av god kjøling, og det kan kanskje være en ide å sjekke at det ikke er mys støv eller andre ting i området rundt som kan hindre kjøle luft transporten over dette kortet, hvis man er plaget med at viftehastigheten øker og bråker mer under drift.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for langt svar Ja eg bruker de viftene som er anbefalt her Zalman ZM-F1 foran med max 34 db. Det er Hallvar Saus som monterte de på, så håper og trur han har fått de riktig vei. Mannen går jo for å vere en av de som kan mest om elektronikken i barco... Men er forbauset over kor mye det støyer.. De nye bråker nesten mer en de gamle som hadde gått 4178 timer, Forskjellen er at de nye er stille i starten, mens gamle var konstant høye..

Har veldig lyst og komme ikontakt med andre crt brukere i Oslo, som kan komme å høre på dette. Artig å møte andre galninger som har 70 kg beist i taket

Rommet holder rundt 23-25 grader, og den henger i taket som sagt. Har nettopp byttet rør også , så nå er det en fryd å se film, særlig HD bortsett fra støyen da snufs...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt til Papstvifte foran også (se viftemod tråd).Jeg hadde også Zalman vifta før men syntes også den støyet mye.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer! Det er Papst vifte jeg byttet framme og.

Papst 8412, 69m3/t, 32db

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •