Hjelp meg med å velge!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Eidos_ sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp meg med å velge!

Hei folkens,

Jeg har mulighet for å bruke rundt 8000 nok, og har fått to tilbud:

En Sony VPH-1270 (remote, orginal takoppheng, 'switchbox' og kabler)
    En Barco Data 701 (3000timer, remote, takoppheng, manual og interface-box)

Sony'en får jeg for ca. 9000nok mens Barco'en for 8000nok!
    Hvlken burde jeg velge? Har klødd meg i hodet nok nå..

Håper på svar,
    MVH,
    Bård

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei

Har du noe timeantall på 1270'en da?

I utgangspunktet er jo 1270 en bedre projektor med 8" rør (7,5", i følge visse, men den benytter samme rør som Barco 800 serien, og de regnes jo som 8"...). Barco 701 har 7", som vil tilsi noe lavere definisjon enn 1270 ved høyere oppløsning...

Personlig ville jeg vel kanskje uansett valgt 701, såfremt rør er fine. 1270 har utrolig høyt støynivå (det har for øvrig 701 også, men her kan du modde viftene, det gjorde jeg på min...). Har 1270'en 500 timer på rørene etc. blir jo saken kanskje en litt annen da...

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei lygren!

1270'en har ingen timeteller ifølge selger, og han sier det er minimalt med innbrenninger(skal få bilde)..
    1270'en er vel laget i 90-92 tallet, mens den 701'en er laget i 96. Har det noen betydning?

Hvis 701 har ingen slitasje på rør, mens 1270'en har det, er kanskje 701 et bedre kjøp?
    Er bildekvaliteten noen forskjell fra en BD600?

1270'en får jeg fra Danmark, og der vil det kanskje bli lagt til MOMS?

Takk,
    Bård Lunde

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1270'en er utstyrt med Sony pt 43 - color corrected lenses, hvis det har noen betydning!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1270'en er fra 89-92 og 701'en fra 94-95. I teorien så ville jeg valgt 1270'en, men den er utstyrt med 07MP billedrør som kan bli litt slappe med alder og slitasje. Hvis 701'en er i bra tilstand så er det ett bedre valg, den har også component og HD inngang pluss mye bedre menyer. Dog så er billedrørene i 701'en lett utsatt for sopp. Begge disse projectorene vil 'rundjule' en Barco 600 under alle omstendigheter. BD600 tilhører Jura-tiden.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    og han sier det er minimalt med innbrenninger(skal få bilde)..
    Hmmm. Hadde aldri kjøpt en projektor med noen form for innbrenning i det hele tatt, jeg iallfall... Vanskelig å se hvor ille det er på noen bilder.

Min klare anbefaling, alt tatt i betraktninger er: GO BARCO!! (så lenge du har garantert at den ikke har slitasje eller sopp, da...). Denne vil du bli svært fornøyd med - flotte bilder, og til 8000 da

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Juratiden er forlengst over!

Takk for svarene.. Hvordan finner man ut om der er sopp på rørene til 701?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Du ser det på bildet, men den kan også inspiseres fysisk ved at du sjekker at vesker som ligger foran røret er helt klar. Det er her soppdannelsen skjer, og du kan se ved hvis du enten lyser med lommelykt gjennom linsene (ofte litt vanskelig å se) eller tar av linsene og kikker direkte (anbefalt, selv om det tar en del ekstra tid...).

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Begge disse projectorene vil 'rundjule' en Barco 600 under alle omstendigheter. BD600 tilhører Jura-tiden.
    BD 600 er nok gammel og har analogt chassis, men min er i hvertfall i stand til å vise et MEGET respektabelt bilde.

Største drawback er at den kun kan settes opp for ett format. Dersom man får den billig, er det en fin maskin å "lære" på, den er lett å sette opp og resultatet knuser fremdeles digitale projektorer IMHO. Jeg satte den opp først med kun komposittvideo fra DVDspilleren min, og selv dette gav et brukbart resultat, med progressiv pal fra en hjemmekinopc blir det bare enda bedre. I tillegg er den lett i vekt og svært stillegående.

Jeg er selvsagt enig i at den blir knust av de andre nevnte projektorer, men en 600 burde det være mulig å få tak i VELDIG billig, dersom alternativet er en gammel LCD, er valget veldig lett.

www.crtprojectors.co.uk omtaler 600 slik:

Barco 600 Series: Great little Analogue chassis "starter model", low cost and capable of excellent performance. May not have S-Video input so check if you need it. No hour meter, so no way of determining operational hours (700 series and up have hour meters). Analogue chassis so installation is a little more time consuming as it involves twiddling lots of pots with a screw driver, they are marked for function so its not so bad. 600's can't do both 4:3 and Anamorphic geometry, you have to decide which one to set-up for as they do not have geometry memories. Getting a little out of there depth for modern requirements.
    Frode

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Takk for informasjonen.. Var også veldig fornøyd med min BD600, med tanke på bilde! Jeg kjørte bare et signal fra min non-progressive DVD-spiller, og det ble veldig bra..
    Desverre er min BD600 ødelagt, og vet ikke helt hva jeg skal finne på! Kanskje jeg skal tørre å bytte ut noen deler..? Vet hvilket kort som er smeltet..-..det er kanskje strømforsyningen som må byttes ut, ettersom den gir for mye strøm? :?:

Nå venter jeg bare på min Sony VPH-1270QM... Drar til Sverige å henter den i vinterferien (rundt 14.03)

Lignende tråder

1. Hjelp med valg av sub(ber) og råd om innstilling
    By hrokling in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 09-10-2005, 22:53
  2. hjelp til oppsett- OBS. Lang post med mye mas.
    By kjelli in forum CRT projektorer
    Svar: 21
    Siste melding: 06-05-2003, 22:53
  3. Ny HTPC
    By lygren in forum Generell HTPC
    Svar: 0
    Siste melding: 12-18-2002, 12:54
  4. NEC HT-1000 nå tilgjengelig i Norge!
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 12-14-2002, 20:21

Stikkord for denne tråden