Fuktighet!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Fuktighet!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fuktighet!

Hvor ille er det om projektoren får fuktighet på seg jevnlig? Skal nemlig ha projektoren (BG 801s) i et rom som grenser til en badstu! Når badstudøren åpnes vil det komme damp.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noen god idè.
    Jeg kan ingenting om prosjektorer, men jeg vet litt om elektronikk. Rent vann eller vanndamp er en dårlig strømleder. Sånn sett ville det antakelig gått greit. Problemet er at damp gjerne fører til korrosjon, og dette kan lage kortsluttninger. Hvis du likevel har tenkt å gjøre det, bør du ihvertfall lage en form for avfukter rundt (i?) pj for å minimalisere problemet. Vanlig havsalt i et tynt stoff f. eks. ville gjøre underverker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm! :x
    Det er bare det at det er nødt til å bli slik, har du noen andre forslag på hvordan jeg kan gjøre det. Havsalt i tynt stoff, hva mener du? Tenkte jeg skulle ha et stoff til å strekke over pj når jeg tar badstu, og ta det vekk etterpå. Vil det slippe damp gjennom dette? Blir ikke å bruke pj når jeg tar badstu da.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et trekk av stoff vil selvsagt hjelpe (stoff suger også vann), men jeg tror det ville være mye mer effektivt om du sydde 2 trekk sammen med kanaler -à là dyne, og fylte kanalene med salt. Idèen kommer av at jeg nylig så en annonse for en luftavfukter som ikke består av annet enn en saltbeholder og et kar som vannet renner ned i. Her brukes naturligvis et spesialsalt, men vanlig salt trekker også til seg enorme mengder vann. Har ellers ingen gode forslag. Vet bare at det kommer mye damp fra en badstu. Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg går for idèen din! :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanndamp er fy, men vanndamp i mindre mengder som inneholder salt.
    er katastrofe!!!!!!!!!.
    Da vil kan levetiden bli meget kort.
    Kan du ikke lage hysh boks rundt PJ og hente til-luft fra annet rom.

Tormod

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bli vanskelig å få laget det ja, hvor mye større blir projektoren når man lager hushbox? Hvordan festes denne fast? Må den skrus fast i taket? Luft fra et annet rom, hmm.. Må borre hull i en murvegg da

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva hvis jeg har plast overtrukket med stoff som jeg strekker rundt projektoren hver gang jeg bruker badstua?

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du skulle jo ikke bruke badstue og projektor samtidig, right?

da er det enten som du sier, og lage ei "badehette", ett plasttrekk, gjerne med strikk i bunnene slik at det strammer seg rundt, som du drar over når du bruker badstua...

Evt bygger du en hushbox, om du i tilegg vil ha mindre støy. Det blir jo mere som en stasjonær badehette.
    En hushbox blir ganske enkelt en kasse som du putter utenpå projektor. Om pj henger i taket må du nesten skru kassa i taket også...

Morten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Permanent badehette! :lol:
    Hadde vært greit å hatt en hushbox, så blir jeg kvitt støyyen også. Syns den bråker litt! Men det er hovedsaklig ikke jeg som bestemmer, og vet da ikke om jeg får borre hull i murveggen, så jeg tror jeg går for avtagbar badehette ideen

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den plasseringen du har av inngangsdøra, ville jeg seriøst vurdert å få plass til et avlangt luftinntak i overkant av døra. En kanal kan lede luften fra denne via en vifte inn i en Hush-boks rundt prosjektoren.

Tegner en kjapp skisse som jeg laster opp som vedlegg (se dette)

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke dum ide roffe. hvis døra ligger sånn til og projektor likevel skal i tak og bakers i rom så er det jo greit.

801s er også fin slik, da den har dedikert kaldluft inntak bak, og luft blir varmere lengre fram i projektoren...
    801s er romslig bak, slik at en hushbox som er separert på midten vil kunne trekke kun luft fra naborom/gangen utafor inn i bakre del av hushbox og framdel vil sende ut varm luft.

men, man må jo huske at det er temperaturforskjeller som gjør at kondensen avsettes. En kald projektor vil avsette mye mere kondens enn om den var glovarm!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne så veldig smart ut! Er luftinntaket bak til høyre på projektoren da? (Er ikke hjemme så kan ikke sjekke) Hadde vært ideelt. Må jo da borre hull over døren eller? Spørs om jeg får tillatelse til det da. Problemet ville i alle fall være løst og mer til.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luftinntaket er sikkert ikke på siden av prosjektoren. Kanalen som er tegnet inn er tenkt å gå inn i en omsluttende boks. Det er også viktig at prosjektoren tar INN LUFT BAK og blåser UT LUFT FORAN eller noe deromkring...

Hovedpoenget mitt var at prosjektoren sitter så nær døren at du kan ta luft fra en bred, smal spalte over døren og lede inn i prosjektoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Er ikke helt med.. Slipper jeg da å borre hull? Vil denne spalten være så liten, hvor får jeg kjøpt slikt?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vurderinger du må gjøre selv. Jeg vet ikke hva som er mulig med din dør og vegg... Jeg har aldri gjort dette før selv. Kan hende det er like lurt (eller lurere) å bore hull gjennom veggen rett bak prosjektoren... Her må du måle og tegne og kanskje høre med fagfolk.

Se forøvrig signatur...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se i dag å finne ut. Tror jeg skal prøve å få det ut døren. Takk for ideèn hadde sikkert aldri vært lur nok til å komme på det selv

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke mulighet for bakprosjektering da? Det hadde vært en rimelig fet løsning i et slik rom, da slipper du å bekymre deg for fuktighet :wink: Vis du skal lage en hushbox hadde det kanskje vært en ide å ha et avfuktingsfilter der luften skal gå ut i rommet, uten det er jeg redd du vil få problemer med fuktighet uansett. Det er utrolig hvor foktigheten trekker inn. Jeg er ikke ekspert på dette området, men jeg mener å ha lest at ved fuktighet på over 40-50% vil levetiden på elektisk utstyr reduseres kraftig. Prosjektet er skikkelig kult, gleder meg også som mange til å se noen bilder

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke det ville vært mulighet for det nei, da måtte eventuelt bildet kommet inn døren. Hadde vært en genial løsning da!
    Jeg får se hva det blir til, enten badehette eller hushbox. Tror mest sannsynlig det blir den siste, i lengden blir det lettere og jeg får dempet støyyet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •