Newbiespørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Newbiespørsmål

Hvilken rolle spiller det om pj er 7" eller 8" bortsett fra hvordan den tar seg ut i stua?

Hva er forskjell på Barco data og graphicsmodeller, og hva står "s" for?

Hva er en Barco Vision2 (skal visst veie 36 kg.) Er den ok?

Hva er raster, og hvorfor er innbrenning med stort raster bedre enn med lite raster?

Finnes det noen tommelfingerregel på prosentvis slitasje av forsfor pr. time bruk?

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... mye du lurer på ser jeg
    bra du er interessert. Sånn man lærer.
    Det står veldig mye bra på div. hjemmesider.
    mitt tips er. les les og les!

Alexander har sikkert mye forklarende tips også, når du snakker med han.

kan prøve å svare kort og korrekt på dine spm, av beste evne.

Hvilken rolle spiller det om pj er 7" eller 8" bortsett fra hvordan den tar seg ut i stua?
    Dette er rørstørrelsen det er snakk om. Større rør gir logisk nok muligheten for flere bildepunkter og mere lys. Dette er intuitivt om man tenker seg at det er mulig å ha en viss lysmengde per areal og ett visst antall bildepunkter per areal på bildeflaten....

Hva er forskjell på Barco data og graphicsmodeller, og hva står "s" for?
    S er ofte nyere forbedrede modeller, hvor kritiske komponenter ofte har blitt byttet. De er typisk litt mere stabile og bedre.

Hva er en Barco Vision2 (skal visst veie 36 kg.) Er den ok?
    tror ikke denne tar datasignaler/linjedobling. Dvs bare vanlig video. samt at den er ganske gammel. Liten og enkel. Men langt fra best på bilde...

Hva er raster, og hvorfor er innbrenning med stort raster bedre enn med lite raster?
    raster er det arealet av forsforet på bilderøret som man faktisk projektoren skanner/sveiper over. Gitt at projektoren skyter ett visst anntall elektroner per sekund vil ett mindre raster bli truffet med flere elektroner per areal enn ett større raster. Logisk nok, det også...
    Men, det er viktig å sørge for at raster ikke går utover forforets kant.

Finnes det noen tommelfingerregel på prosentvis slitasje av forsfor pr. time bruk?
    det har ikke jeg hørt om.
    for hjemmekinobruk, med en riktig oppsatt projektor vil slitasjen være liten! Du vil fint kunne få ett bra bilde i 15tusen timer.
    Det skulle sånn regnemessig gi en slitajse på 0,0666 promille per time...

Morten.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar og tålmodighet med en nybegynner

Hvis jeg har forstått deg riktig får du i tillegg til mere lys også høyere oppløsning ved å gå opp i størrelse. Riktig?

Hva er forskjellen mellom data og graphicsmodeller?

Hvor kommer linjedobbling inn i bildet? Jeg skal kun bruke pj til å se film fra dvd-spiller. Vil det si at Vision2 kan være et greit alternativ? Antar at det er en 7" p.g.a. samme vekt som 701s.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No problem

Hvis jeg har forstått deg riktig får du i tillegg til mere lys også høyere oppløsning ved å gå opp i størrelse. Riktig?
    jupp... Det er derfor større er bedre når det gjelder crt, og en 9" maskin regnes som det beste.

Det vet jeg faktisk ikke så godt...
    lurer på om RGB båndvidde kan være litt foskjellig. Evt software.
    Grafics er jo laget for grafikk mens data laget for data, logisk nok. Men i mange tilfeller så tror jeg det skiller så å si ingenting!

Hvor kommer linjedobbling inn i bildet? Jeg skal kun bruke pj til å se film fra dvd-spiller. Vil det si at Vision2 kan være et greit alternativ? Antar at det er en 7" p.g.a. samme vekt som 701s.
    Skal du bruke vanlig videosignal vil nok dette bli like bra. En skarp god 8" eller 7", laget for å ta linjedobling eller høyere vil vise veldig tydelige linjer med vanlig videosignal...
    Der kommer progressiv dvdspillere og htpc inn i bildet!
    Linjedobling bør du ha! er min mening. Ellers kan du like gjerne kjøpe en digital.
    Noen projektorer har innebygd linjedobler av varierende kvalitet.
    Min 701s har linjedobler innebygd. Den gir penere bilde enn ikke-linjedobla, men legger også til mere støy i bildet enn en god progressiv spiller eller data gjør!
    Men, for prisen et godt alternativ

Morten.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har ikke testet dette selv, men de som har, sier at det er bedre bilde på en Graphics, da en Data, som navnet sier, er beregnet på data...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her trenger jeg teskje!

Sitat Opprinnelig postet av Jamez

Skal du bruke vanlig videosignal vil nok dette bli like bra. En skarp god 8" eller 7", laget for å ta linjedobling eller høyere vil vise veldig tydelige linjer med vanlig videosignal...
    Der kommer progressiv dvdspillere og htpc inn i bildet!

Morten.
    Vil det si at jeg er bedre tjent med en pj som ikke er laget for linjedobling hvis jeg har en vanlig dvd-spiller? Hva koster en progressiv dvd-spiller?

Min 701s har linjedobler innebygd. Den gir penere bilde enn ikke-linjedobla, men legger også til mere støy i bildet enn en god progressiv spiller eller data gjør!

Morten.
    :? Bør linjedobling være i spiller eller pj? Begge deler? Høna eller egget? Meningen med livet? Hvor gjør vaskemaskinen av venstresokkene?

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, ja det er nok mye å lære...

Vil det si at jeg er bedre tjent med en pj som ikke er laget for linjedobling hvis jeg har en vanlig dvd-spiller? Hva koster en progressiv dvd-spiller?
    For vanlig videosignal så vil det ofte se bedre ut på en gammel projektor ja. Da den ikke klarer å vise så fine punkter vil en lav oppløsning (video) se glatt ut... Logisk?
    Mindre/uskarpe rør ser altså bedre ut på mindre oppløsning...

576linjer er jo ikke spesielt mye når de skal klines opp på ett stort lerrett.
    progressivt gir jo dobbelt så mange linjer...

Bør linjedobling være i spiller eller pj? Begge deler? Høna eller egget? Meningen med livet? Hvor gjør vaskemaskinen av venstresokkene?
    Vakler det for deg? 8)
    hehe.
    ikke fortvil. Du skjønner dette etterhvert.
    Enten eller. Begge deler har du ikke bruk for.
    I projektor er bare som en "ekstra bonus" for å gjøre ting litt enklere. Da kan man koble til hva som helst, rett til projektor, playstation, video, tv, dvd osv, og slippe å bekymre seg.
    Dog kvaliteten på interne linjedoblere varierer...
    En ekstern linjedobler/skalerer boks som står imellom dvd og pj vil ofte være best...
    men, de fleste som har CRT bruker HTPC...
    Da bruker man nøyaktig den oppløsningen man vil...

Litt mere tydlig nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver fremdeles å finne ut hvilke romvesener som beamer sokkene mine.

Enten eller. Begge deler har du ikke bruk for.
    I projektor er bare som en "ekstra bonus" for å gjøre ting litt enklere. Da kan man koble til hva som helst, rett til projektor, playstation, video, tv, dvd osv, og slippe å bekymre seg.

Litt mere tydlig nå?
    Linjedobling er bra, og kan enten være i spiller eller i pj. Korrekt?

En skarp god 8" eller 7", laget for å ta linjedobling eller høyere vil vise veldig tydelige linjer med vanlig videosignal...
    Er det da her snakk om pj som ikke har linjedobler innebyd?

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linjedobling er bra, og kan enten være i spiller eller i pj. Korrekt?
    jupp... eller det kan være fra en ekstra boks! (skalerer)

For å forvirre deg mere nå når du begynner å skjønne det, så kan jeg jo fortelle at det med data og/eller skalere mulighet for andre ting enn dobling. Med PC er det vanlig å bruke 720p, som på en måte 2.5 ganger så mange linjer. Og tripling som blir 864p. Eller for en 9" kanskje til og med du klarer kvadrupling: 1152p.
    evt fins det interlaceoppløsninger. Søk litt på forumet og les. Det står mye bra om dette fra før!

Er det da her snakk om pj som ikke har linjedobler innebyd?
    enten snakk om en pj som ikke har linjedobler innebygd eller en som ikke bruker den den har.
    Dvs den bruker kun 15khz skanning. Se på denne tabellen. Kanskje du forstår litt av den. Den sier mye om oppløsning og refreshrates.
    http://www.crtcinema.com/scanchart.html

Morten.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg nærmer meg . Mye tyder på at det er Psyklothene fra x3p41 som står bak forsvinningene. Jeg vet bare ikke hvorfor.

Slik jeg leser tabellen du refererte til må pj kjøres på ca. 33khz, og vi får da hdtv som resultat. Er dette noe som alle pj klarer? Hvis ja, hvorfor gjør man det ikke da. Så forøvrig ingen varianter av PAL i 16:9 bortsett fra vanlig oppløsning. Betyr det at mine sone 2 filmer er ubrukelig i hdtv sammenheng?

Hva skjer hvis man bruker en progressiv dvd-spiller (antar at det betyr at den har linjedobler) sammen med en pj som ikke er beregnet for linjedobling?

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips til deg er å bare lese gjennom ALLE innlegg i dette forumet og du er garantert ikke newbie lenger !

Mye av det du spør er nevnt i andre innlegg, samt at de kan være utdypet mere der.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver BWA. Tar bare litt tid, og jeg er utålmodig.

Infoen er jo spredd på x antall innlegg, så det tar litt tid å lime sammen alle bitene med fakta -spesielt når jeg ikke engang er sikker på om jeg vet hva det snakkes om i en del av innleggene.

Jeg ser at jeg ikke er den første som lurer på newbie-ting, og jeg kommer garantert ikke til å bli den siste. Hadde det vært en ide om dere laget en slags FAQ tråd e.l. Jeg ser at dere stort sett er de samme som svarer på newbie-spørsmål hele tiden, så dere vet jo etterhvert hva vi lurer på.

Gratulerer med viftene foresten.

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde jo vært best, men utfordringen er å få noen til å 'gidde' å gjøre det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •