W/B Bias og Gain. Help til justering!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

W/B Bias og Gain. Help til justering!

Sliter med sort nivået. Stiller jeg ned brightness og contrast blir bildet for mørkt. Men har to andre sortnivåstillingknapper: W/B Bias og Gain. Med de stiller man sortnivået for vært rør separat. Dette er kanskje sony's "G2" innstilling? Har noen vært borti de som kan hjelpe meg?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk på forumet her, jeg postet en gang en link med masse gode tips til hvordan sette opp og stille inn Sony projektorene.
    Du finner en god prosedyre for innstilling av det du lurer på der.

Mvh
    Kjell

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har leiter imellom alle innlegene dine uten hell. Ser du har vært bort litt av hvert av sony. Har du noen ferdige satt opp nå? Noe alla min model... Har lest i mellom instalasjons hefte og kommet helt til slutten med sortnivåstillinga, men det står de jo nesten ingen ting om! Skal rørerene være helt svarte når de har No Innput? Det er ikke mine, Og det er jo 8 metoder og stille sortnivå på så jeg blir forvirret :? kontrasten og brightnessen står på normalt 80% 50%. Pleier du alltid å bruke 6500 som fargetemp eller 9300, (som jeg syntes ser bedre ut). Takker for svar

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en god stund siden jeg hadde Sony crt. (Har barco nå).
    Men husker det var knotet å få stillt sortnivået korrekt bare vha øynene.
    Husker jeg synes jeg fik ok resultater med å bruke den metoden der en ser inni rørene og det er de 4 firkantene der. Her skulle en stille opp/ned til en så bare 2 av dem og de 2 andre akkuratt forsvant.

Det beste er å leie inn en kar som kjenner disse og har utstyr til å måle sort og hvitnivå. Det er vel verdt pengene.

Hvis du sier hvilken projektor det er og hvor du bor så kanskje noen tar kontakt eller kan gi tips om noen som kan hjelpe deg.

Kjell

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I langesund. 30 min unna skien. Østlandet.Hvis det var en annen som hadde samme pj som meg kunne jeg jo ha satt inn de samme innstilingene da.. det derre med fargetemp da? hva er vandlig?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xionoland
    ...Pleier du alltid å bruke 6500 som fargetemp eller 9300, (som jeg syntes ser bedre ut). Takker for svar
    Man skal vel egentlig bruke 6500 Kelvin som fargetemp når man ser video, problemet er bare at den fabrikk instillte justeringen jeg tror du egentlig snakker om her, forandrer seg etter hvert som rørene slites og meget avhenger av hvilken kilde spiller og inngang man spiller filmene fra, egenskapene til lerrets duk osv.

For å få så riktig fargetemp som mulig med riktig gråtone skala på CRT projektorer er man nødt til å bruke måle instumenter som klarer å måle lysutbytte fra de tre primær fargene så de har et riktig forhold seg i mellom nermest sort til maks lyutbytte.

På CRT projektorer slites det Røde røret senere enn blått og grønnt, og man vil derfor pga at slitasje påvirker lysstyrke på røret, få et rødere bilde etter hvert, noe som kan være grunden til at du liker den pre justerte 9300 Kelvin fargetemperaturen, som kjører det blå og det grønne røret litt opp i forhold til det røde, og dermed kan få bildet til å komme litt nermere den riktige fargetemperaturen.

Edit: Disse tingene med å kalibrerer riktig farge og gråtone skala kan jeg ikke nokk om selv desverre, men man har noen meget kompetente forum medlemmer som har den rette kunskapen og måle utstyret som trengs, så har du lyst til å leie inn litt konsulent hjelp og få skikkelig orden på oppsettet ditt, da er det vel bare å kontakte noen av disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får bare håpe noen bor i nærmiljøet mitt da