CRT - avstandsberegning....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CRT - avstandsberegning....

Er det noen side på nettet som kan få ut avstandsberegning?
    f.eks:
    Du legger inn PJ type,
    bredde på lerret
    og får tilbake den perfekte avstand for plassering av PJ.

Vet det er til DLP/LCD projektorer, men er det noe slikt til CRT?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    720
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser du har bg801s.

da kan du bruke lens programmet til barco

http://www.barco.com/events/en/downl...ensProgram.asp

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare sige, at kalkulatoren er en veiledning. Dette innebærer at den er "på den sikre siden" og da helt grei å bruke. De fleste, litt erfarne, vil dog oppdage at der kanskje er plass til et større bilde i rørene, og dermed mindre avstand til lerretet. Dette har flere fordeler, man utnytter fosforet bedre, får mere lys på lerretet osv.
    Herav kommer den vanlige prosess med å først sette opp bildet i rørene og da sette, henge, projektoren der hvor bildet fyldes ut med et "overshoot" på ca. 2 cm. Dette havner da på den sorte rammen rundt bildet og kan ikke ses.
    Det er dog viktigt at man vet hvad man holder på med når bildet settes i rørene, kommer det aktive bildet utenfor er du ute å kjøre....

Kan nevne at min Sony kalkulator anbefalte 2.71 meter for mitt lerret der er 1,82 cm bredt. Jeg endte med ca. 2,56 cm.

Sitter din projektor slik du kan skyve den frem og tilbake ?

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Sitter din projektor slik du kan skyve den frem og tilbake ?
    Ja, jeg har ca 40 cm jeg kan skyve frem og tilbake.
    Men jeg regner med at den henger ganske riktig.

Den henger i samme avstand som forrige eier, og da var det Per Johnny som sa hvor den skulle henge. Så jeg tror jeg har gjort det ganske så riktig...

Men dette spørsmålet var bare av ren nysgjerrighet...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du nyskjerrig, så er det bare å begynne å utforske og teste barco sitt lens program i alle fall på brukernivå, eller andre programmer for CRT projektor oppset fra sony, electrohome osv. Tror blandt annet Curt Palme har link til de fleste oppsett programmene på den glimrende nettsiden sin http://www.curtpalme.com

Man kunne vel forsåvidt hatt et grovt regneark for kastelengde bare utifra linsen og dens brennvidde og bredde på lerret og bildet på fosfor flaten man vil benytter på CRT projektoren, men "Problemet" med CRT projektor og beregning av kastelengder, er at man må sette opp og utnytte fosforflaten på rørene utifra det bilde formatet man skal bruke på lerretet, og må få satt riktig med hensyn på levetid og stabilitet og mulighet for å få fokusert objektivene på alle de tre rørene. Man har med andre ord litt for mange uheldige "frihetsgrader" hvis man ikke hadde et mer avangsert program som kan gi de viktigste målene for oppsettet og som sikkrer at man holder oppsettet innefor de sunne områdene.

En vanlig digital LCD eller DLP basert projektor er mer låst fra produsenten side, fordi de har en fast bildeflate inne i projektoren man blir pent nødt til å holde seg til hvis man vil unngå å miste oppløsning med digital keystone osv, men der har man ofte et zoom objektiv og av og til lens shift osv, som gjør disse projektorene blir meget fleksible i forhold til plasseringen av bildet på lerretet, og man har nermest bare et område man må holde seg innenfor, for å få utnyttet projektoren på en god måte. Det er nokk mye av grunnen til at det er forholdsvis lett å lage nøyaktige nokk regneark osv for disse, og man nermest børr holde seg til CRT produsentens beregninger for CRT.

Hvis du ikke allerede har testet Lens programmet (http://www.curtpalme.com/docs/Barco_lens_V15_1_full.zip) og er nyskjerrig på å få mer info om oppsettet for projektoren din,
    vil jeg bare anbefale at du legger det inn på pcen din, finner frem din CRT modell og tester forskjellige parameter osv. og se at programmet faktisk regner ut og angir faktorer for sheimpflug justering, bredde og høyder for bildet på de tre forsforflatene osv. i tilegg til kastelengde osv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •