Hjelp! Problemer med horisontalt flimmer! ..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Brainbug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Hjelp! Problemer med horisontalt flimmer! ..

Har de siste dagene fått en del svært synlig flimmer på prosjektøren min. Flimmeret består av en mengde lysere striper som ligger nesten helt horisontalt, av og till en tanke mot diagonalt og flimrer i vei opp, ned og i lysstyrke. Dersom prosjektøren står lenge på øker dette i intensitet.

Utstyret er en Barco Graphics 801s matet fra HTPC, i (foreløpig) 1280x1024 60Hz. Ingenting har vært endret på 6-7 måneder og den har fungert helt fint inntil nå.

Det kan i første omgang se ut som forstyrrelser, men det er det ikke i og med at oppsettet var nøyakig likedan før dette skjedde. Det oppsto gradvis og ganske fort etter jeg kom hjem fra en vel 3-ukers turne, i og med at jeg har brukt den nesten hver dag siden jeg fikk den før det, får det med til å tenke på at noe kanskje kan ha skjedd etter at den ble påslått etter over 3 uker uten bruk. det har også vært nede i 9-10 grader inne da jeg var borte...

801s'en har gått rundt 7.500 timer men rørene fungerer helt fint enda, og ser jeg inn på fosforet ser jeg veldig tydelig flimmeret i alle 3 rørene, noe som tilsier at det ikke er der problemet ligger, jeg vil jo anta at et av kortene som står i kanskje kan ha problemer med noe.

Kan noen erfarne sjeler hjelpe meg her? Hva kan dette komme av? Må jeg skifte ut et eller flere kretskort? Evt. komponenter på kortene? Kan det være noe annet? Eller må det drastiske tiltak til.. ?

Uansett er dette veldig synlig og mildt sagt irriterende så ethvert forslag mottas med tusen takk.

Rainer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en boks som konverterer vga til 5 BNC? De har noen gain poter som ifølge Hallvar Saus kan bli dårlige å lage flimmer.

men klarer du virkelig så høg oppløsnig på 801? eg har en 808s og kjøre idag 1280x720@72hz

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydmann
    Har du en boks som konverterer vga til 5 BNC? De har noen gain poter som ifølge Hallvar Saus kan bli dårlige å lage flimmer.
    Hmm, jo har en hjemmelaget liten sak som godt kan være synderen men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få testet det - er det mulig å kople maskinen direkte i prosjektøren fra VGA eller DVI uten splitter og hvilken inngang skal jeg evt. bruke på 801? Prøvde å sette en link mellom kablene slik at den gikk rett fra VGA ut til 5bnc inn uten splitteren men det ble som jeg trodde ikke bilde i det hele tatt..

Ang oppløsningen har jeg kjørt 1280x1024 bestandig og det har fungert helt fint, men jeg innser etter hvert at jeg kanskje har kjørt den litt hardt. Skal teste 720 og 768, men det har neppe noe med flimmeret å gjøre, testet all slags oppløsninger og oppdateringsfrekvenser og det var der fortsatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv en annen inngang, f eks komposittvideo fra den trofaste VHS-spilleren inn på port 1. Du er sikker på at støyen ikke kommer fra PCen? Du har ikke koblet kabelTV-lyd eller annet med annet jordpotensial til receiver/projektor?

VGA->5 BNC utenom boksen fungerer fint, men sannsynligvis ikke på alle oppløsninger. Prøv 1024x768. Koble til RGB + H og V synk til de tilsvarende BNC-kontaktene på PJen, og velg 5 på fjernkontrollen. Hvis skjermkortet ditt støtter det bør du sette synk til negativ. Har du ikke dette valget i den vanlige property page`en for skjermkortet kan du prøve med Powerstrip (last ned prøveversjon). Ellers er det enklere og feilsøke hvis du kan låne kort hos noen. Det er nok desverre mange ting som kan støye, f eks splitter, quadrupler.

Gunnar

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen, men i dag da jeg skulle ta til med å feilsøke den hjemmelagde splitteren hadde projektoren stått på lenge med prøving og feiling på oppløsning, vil tro en 4-5t - og, tro det eller ikke, før jeg skulle kople fra kikket jeg opp på lerretet og stripene var VEKK! ... den hadde rett og slett ordna seg sjøl! ... det var en liten antydning igjen, men etter å ha hatt den på i hele kveld, kost meg med å finjustere konvergens og skarphet så er stripene HELT borte ..vanvittig!

I alle fall har ikke jeg gjort noen endringer annet enn å ha den på en god stund og flashet gjennom oppløsninger - den har mao. ikke likt å være avslått i ukesvis ... hvorfor den ble helt fin igjen aner jeg rett og slett ikke, antakelig har noe blitt varmt og kommet tilbake til sitt gode jeg igjen inni der, uansett - 801s er og blir en projektor med god personlighet fra nå, så det gjenstår vel bare å gi den et navn snart ..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

En venn av meg hadde samme problem med en 808, og felen ble sporet til BNC-port3 kabelen han brukte.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lukter dårlig kontakt lang vei av dette. Gå over alle kablene hvis det skulle dukke opp igjen.

K

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, enig der men det er ikke utenfor prosjektøren, har hatt løs alt av kabler, plugger, splitteren og testet utgangen på skjermkortet. I tillegg har jeg nå kjørt loop fra HTPC, i splitter og tilbake til en Eizo-monitor med RGBHV i samme kablene som jeg bruker på prosjektøren og bildet er perfekt. Så vidt jeg kan forstå har dette ingenting med flimmeret å gjøre.

Noe inni selve prosjektøren derimot er nok synderen, ledninger, koplinger eller kanskje komponenter, men selv om jeg er en smule hendig med elektronikk kan det være tusen ting som jeg ikke har peiling på inni der som kan være slitt. Så lenge det funker skal det bare være slik så får jeg heller vurdere problemet dersom det dukker opp igjen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •