Montere BG808s vertikalt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Montere BG808s vertikalt?

Har hatt en 808 stående en stund. Har ikke funnet ut hvordan jeg skal plassere den enda. Er ikke så heldig som har ett eget dedikert kinorom, dermed blir waf ett tema. Og som de fleste vet er CRT og damer to sterke motsetninger.

Takmontering ble nedstemt. Å plassere den i ett bord kunne fungert men avstanden blir veldig nær lerret siden jeg må ha en sofa bak, dermed blir bilde lite. Her måtte jeg i tillegg montert den skrått for å få bildet sånn nogelunde opp på veggen. Dette går selvfølgelig ut over skarpheten i bildet.

Men så kom jeg på å tenke på... Er det mulig å kline den langs bakveggen og bruke ett 45graders sølvspeil mot lerretet. Da ville den ikke ruve så mye i rommet og jeg kunne kanskje bygget en kasse rundt den i tillegg. Spørsmålet er vel om den tåler å så vertikalt. Jeg vet at nyere barco lcd (6300, sim 6 osv) kan dette, men de har jo noen helt forsjellige konstruksjoner.

Hvordan er det med de gamle CRT cubene til barco. Disse var vel montert vertikant med speil?

Link med bilder:
    http://minhjemmekino.no/Killi

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel forskjellige ting som kan gjøre en slik vertical montering litt lite gunstig. Som et eksempel kan det nevnes at mange av de eldre typisk CRT tv baserte spill automatene hadde ofte problemer med kortsluttninger bak i elektron kanonen dersom fosfor flaten pekte opp og "kanonen" ned. Da kunne ofte partikler som løsnet fra fosfor flaten og andre løse elementer inne i røret lett falle i den åpne trakten og ned i mellom de forskjellige lederene og gitterene og kunne kortslutte forskjellige områder nede i catode røret.

Er litt usikker på hvilken vei du mente du skulle vertikal montere også. Regner med du mente å montere med linsene oppover og kabinettet ned bak sofaen. Med et slikt oppsett, har man muligens en litt større fare for at ett av rørene får problemer med denne kortsluttnings problematikken, samt at ettersom oppvarmet luft stiger og barcoen suger inn kjøleluft fremme i convergens skuffen og i spaltene på hver side av kabinettet og blåser ut i bakkant, vil en slik montering kunne bety at kjølesytemet må jobbe mot den naturlige varmluft retningen, så kjølingen kan bli mindre. Mulig det kunne bli bedre hvis man snudde pumperetningen til viftene, 801 modellene har forsåvidt mye den samme plasseringen av den interne elektronikken, og har en motsatt kjøleluft retninge av 808 modellene, så det er mulig det er en grei løsning å bare snu viftene

Monteres projektoren høyt opp på veggen med linsene nedover har man vel grei luftkjøling i kabinettet med original oppsette på viftene, samt at faren for kortslutninger pga. forurensinger i røret vil forsvinne, men om glykolen som kjøler fosfor flaten vil kunne jobbe like effektivt og lede bort varme med et slikt oppsett, det er jeg litt usikker på. Mulig at eventuelle luftbobbler i glykol kammeret vil kunne være litt skummle med fare for overoppheting, kjøling og forstyrre i bildet med et slikt vertikalt oppsett, så jeg tror det er mange faktorer man må sjekke før man bruker en slik vertikal montering .

Nå fantes det forsåvidt 808 retrographics modeller med en intern linse opp montering, men selve projektor kabinettet var nermest formet som en L, og det var noen andre LC cobblede glykol kammere så noen helt lik sammenligning er litt vanskelig. Er litt usikker på hvordan det var med kjølevifter og sånn også på Retrographics modellene.

Står valget mellom å få brukt projektoren eller å aldri få brukt den, tror jeg at jeg ville tatt sjangsen på å vertikal og 45 grader "speil" montere den. Man risikerer kanskje noen av de nevnte problemene, men man risikerer vel ikke annet enn å ødelegge enkelte komponenter som er forholdsvis enkle og rimlige å få tak i. Ryker et Sony rør er det vel over og ut med projektoren pga den høye prisen på disse rørene nye, men ett defekt rør er vel det værste man vil kunne oppleve, dersom det går galt.

Newcomer StianLarsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dama mi hadde rivd av seg alt håret..

Hun ser på CRT maskiner som sitt største hinder i stua..
    ..det gjør ikke jeg

SL

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StianLarsen
    Dama mi hadde rivd av seg alt håret..

Hun ser på CRT maskiner som sitt største hinder i stua..
    ..det gjør ikke jeg

SL
    Ser på minHjemmekino siden din at Henrik også er for CRT projektorer i stua. Da er det to mot en Men de blir vel ikke der i all evighet heller vel...

Killi: Når det gjelder vertikalt oppsett er det jo nevnt et par problemstillinger med det her. Jeg hadde faktisk tenkt samme tanken vis jeg fikk tak i en 9" i mitt rom som er ganske lite. Men jeg tror jeg hadde montert den i taket bakover, med speilet på bakveggen. Har et strøkent speil fra en Retro maskin i kjellern. Jeg har også et eget rom, så waf erheldigvis ikke noe problem for meg.

Men vis du velger å prøve ville jeg skrudd av linsene å se hvor luftboblene i bilderørene gjør av seg. Problemet med en AC koblet maskin er at den kan ende i midten av fosforet og det er ikke gunstig. LC kobla maskiner eliminerer dette problemet.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville hengt den i taket og bygd den inn. på den måten blir den mye med konevennlig og..
    å montere den på vegg ville jeg ikke gjort, tror ikke det blir noe bedre kvalitet på bildet av det enn om du vinkler den litt opp under et bord. hvis det er SÅ stort problem for dama å ha den i taket så er vel eneste GODE løsning en LCD/DLP projektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takker for svar. Som sagt så ugår det å henge den opp i taket den ene eller andre veien med speil.
    Jeg ser mest for meg å montere den langs veggen med linsene oppover. Problemet da var etter det jeg har forstått kjøling. Vil det bli bobler på fosforet også denne veien? Frister å prøve å snu viftene bak. Har også lyst å kjøpe noen mer stillegående kvalitetsvifter men da kan det vel være at jeg overoppheter og sitter igjen med en skraphaug. Jeg må nok også montere den med karbondekselet inn mot veggen. Dette er jo den minst servicevennlige måten, men da får jeg bildet rett fram når jeg sitter i sofaen. Jeg hater å sitte å se langt oppover på veggen når jeg skal se film. Blir som å sitte på første rad på kino...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker ikke hvor jeg så det, men en havde en 808s tror jeg det var montert vertikalt på bakveggen, denne "satt i en sort kasse" på bakveggen, rørene opp, og der var da et speil litt oppe på veggen der kastet bildet forover. Husker ikke nå hvor jeg så dette, var det på AVS ?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, der var den, du er genial med linker Rusty....
    Vet ikke helt hvordan det går om man monterer den høyere, da må speilet vinkles ørlite mer ned. Det må prøves om man løber tom for geometri osv....
    Dette med høyere fordi man ellers vil få bildet i nakken !

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg som trodde jeg hadde kommet på noe nytt
    Genialt med AV forum og oppdaterte interesserte CRT experter.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men skal du prøve dette Killi?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja klart jeg skal! Nå kan det se ut som om det endelig lar seg gjøre med en CRT. Jeg må først finregne litt på avstander osv.
    Vinkling av speil fra utgangspunktet som er 45 grader vil vel gjøre det samme med fokus som om en normal installert projektor ikke står i vater? Hvis dere er med på dette?
    Men her er det vel egentlig bare å prøve. Teori og praksis stemmer ikke alltid.
    Det eneste som er litt dumt er at jeg har lagt opp punktet for VGA og RS232 i taket. Men jeg kan kanskje sette inn en konsulentboks ved gulvet og fiske ned kablene fra takboksen. Må også få tak i ett sølvspeil. Vil ikke ha skyggeeffekter.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det Arendal her på forum der brukte dette speil med hans ProjectionDesign til bakprojektion ? Mener å huske der var snak om skifte av speil, kanskje han har noen ideer ?
    Man kan jo sende mail til eieren av nevnte arrangement og spørre om han havde noen problemer med hans setup...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig det Niels.Du finner siden hans her: http://home.online.no/~fra-ol/index.cfm

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er også en variant Killi

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar og ideer.

Den siste der så vel ut som en Barco sim6 eller 6300 LCD projektor.
    Disse er laget for å kunne stå vertikalt. Lurer bare hvordan dette vil bli med CRT projektor.

Har ett spørsmål til . Er det noen som vet hvor mye jeg ca kan justere bildet horisontalt i fra center. Dette har vel kanskje også noe med hvor stort bilde jeg har på rasteret? Hadde vært fint å plassere projektoren ca 20 cm fra senter av bilde horisontalt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel veldig mange måter å foreta slike forskyvinger på når man i tillegg vinkler lyset med speil osv, men hoved prinsippet for å få et godt resultat med disse BG808s projektorene med en temperatur stabil konvergens mellom de tre bildene fra rørene er som kjennt å plassere bildet som vises på fosfor flatene mest mulig sentrert og med minst mulig skjeve korrigerende elektroniske justeringer. Det er vel også å anbefale at man setter opp kastelengde og lerret størrelse slik at fosfor flatene benyttes mest mulig likt det man får utifra Barco Lens programmet, og da skal det ikke være så mye plass igjen for å korrigere slike sideveis forskyvinger.

Det er derfor ikke lett å ha noen sikker formening om resultatet for dette tror jeg, før man har et fysisk oppsett som man kan vite mer om kastelengder og størrelser osv, men jeg tror man børr tilstrebe et så riktig oppsett som mulig og børr unngå horisontal "lens shift".

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste der er å gjøre er vel å sette opp et bilde i rørene slik det skal være, og da prøve og se med et speil om avstanden passer ?
    Jeg er enig med ask4me2, det viktigste er at bildet "sitter" i rørene, justeringer opp/ned gjør man jo med speilet..., men jeg har aldrig prøvd dette så jeg vet ikke hvor mye det sjenerer konvergens osv....
    Setter du opp bildet i rørene slik det passer med det du vil ha kan det være du er ute å kjøre, du kan f.eks. risikere at bildet er for lite i rørene og da får du ikke skikkelig lysutbytte samt kanskje med tiden et kjedeligt slitasjebilde på rørene der gjør at man ikke lenger kan gjøre bildet så stort i rørene som det burde være....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •