Innkjøp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Innkjøp!

Active Cerwin Vega CLSC-215 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Innkjøp!

Har lyst/skal kjøpe meg en CRT Projector brukt. Veit like lite om dette som jeg kan arabisk :-? Hvor mange timer kan en sånn gå? Noen som har noen tips om hva slags merke jeg burde gå for? Noen som har en dem skal selge billig? Har ikke mere enn 5000-7000 og bruke på Projector :neutral:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cerwin Vega CLSC-215
    Har lyst/skal kjøpe meg en CRT Projector brukt. Veit like lite om dette som jeg kan arabisk :-? Hvor mange timer kan en sånn gå? Noen som har noen tips om hva slags merke jeg burde gå for? Noen som har en dem skal selge billig? Har ikke mere enn 5000-7000 og bruke på Projector :neutral:
    Tror det lureste du kan gjøre er å lese mange av innleggene om diverse CRT projektorer her i CRT delen av avforumet og lese deg opp og lære av det. Det man kan si om CRT projektorer generellt, er at de ikke er plug and play som andre singel linse pære baserte projektorer, og man har en ganske bratt lærekurve med ting man må sette seg inn i på forhånd, hvis man ikke har noen til å hjelpe seg og man kan overlate alt med oppsettet av for CRT projektoren. Har man aldri sett en CRT projektor i drift eller sett størrelsen av disse maskinene på nærthold, kan det være en ide om et godt sted å begynne også ;-)

Man bør også regne med å måtte anskaffe seg en kildespiller eller HTPC som kan settes opp til å sende de riktige kildesignalene som CRT projektoren trives med, så det er mange faktorer man børr ta med i regnestykket....

Ellers når det gjelder timetall en projektor kan gå, kan man vel si at elektronikken i mange av disse projektorene er lagd for meget høye timetall, har hørt snakk om 150 000 timer osv, og enkelte av de mest populære projektorene er meget modul oppbyggd, så man kan skifte ut eller få reparert de enkelte modulene som enkelte ganger kan feile tidligere.

Det som imiddlertid oftere er et problem når man kjøper slike projektorer brukt er hvordan rørene er kjørt, og hvor dyrt det eventuellt er å anskaffe nye osv. CRT Rør kan vare allt i fra 0-20 000+ timer avhengig av oppsettet og bruken, og kan i pris variere fra noen tusenlapper til flere titalls tusen pr.stk, og det er vel egentlig ikke å anbefale for alle det å skifte rør eller foreta div justeringer inne under panseret på CRT projektorer, da det ikke er ufarlig å komme i mellom og bli en ufrivillig overledning på enkelte høyspennings deler som kan avgi dødelige strømstyrker så man kan få hjertestans osv.

Det viser seg ofte at det lønner seg å kjøpe CRT projektorer med gode rør i utgangspunktet, og ikke fristes av maskiner med ett eller to dårlige rør som må kjøpes inn nye og må skiftes osv. På enkelte CRT modeller kan man kjøpe billigere overhalte rør også til mellom 1/3-1/2 pris av originale nye rør, så det er bare å sette seg ned å lese og lete etter gunstige alternativer, blir du bitt av CRT basillen.

I Norge er det veldig mange Barco projektorer, med ganske god tilgang på deler og espertise så det er vel et greit merke for nybegynnere, også fordi de de seneste meodellene med digital oppsett er forholdsvis greie å sette opp også for nybegynnere som kan lese en installerings manual, men projektorer fra Sony og Electrohome er vel også greie kandidater vil jeg tro.

Ellers synes jeg du skal sjekke på Avtorget om du ikke finner noen greie CRT projektor kandidater der, men før du kjøper synes jeg det er lurt om du lærer deg hva du skal se etter på disse projektorene, så du ikke får tak i en maskin med dårlige og statisk innbrenndte rør som ikke vil være egnet i til å vise film i en hjemme kino. Andre nettsider jeg kan anbefale er f.eks http://www.curtpalme.com/, http://crtht.com/ og http://www.crtprojectors.co.uk/

Mvh

Active Cerwin Vega CLSC-215 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey. Da veit jeg det, kanskje jeg heller burde gå for LCD/DLP projector? Men, da vil jeg vel ikke få samme bildekvalitet. Noen som kan si meg om denne: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=all&mypage=1 hadde vært et godt kjøp?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •