Screensize problemer!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer Eidos_ sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Screensize problemer!

Hei!!

Jeg har postet en thread på AVSforum, men kanskje noen her hjemme kan hjelpe meg? Les posten her

Takker

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm... alle postene/reply'ene ble bare borte på avs! :P

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, så det der... Merkelig. Bare en post igjen med kun "."

prøvde du å kjøre 1024x576 istede?
    tror du vil ende opp med et bedre bilde da!

Du har ikke noe servicemanual til projektoren da?
    Det står antageligvis der.

Eller så åpner du opp og leter etter en liten skrusak, antageligvis blå ja, som du står merket på kretskortet som v-ampl, v-height, e.l.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte mail til moderatoren.

Jeg prøvde å kjøre 1024x576 i går kveld. Bildet ble veldig klart, i allefall desktoppen. Jeg må nesten kjøre en convergence på bildet for å se, men det så overlegent ut. Trodde høyere oppløsning betydde bedre bilde, men har vist forstått at slik er det ikke.
    Hvilken hz-frekvens ville du anbefalt? Den sto vistnok på 36hz i går!! Stilte den litt opp da.

Jeg har installasjonsmanualen til prosjektoren, tror ikke det står noe der. Kanskje i en ev. servicemanual? -har ikke sett den på nettet.

Regner med at kvelden går til å lete etter denne, skrusaken. :lol:

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på leiting etter denne skrusaken nå. I den anledning skrudde jeg opp skruene som holder hovedkortet på plass. Jeg fant ingen skruknott under der, så da må det befinne seg på hovedkortet. Jeg får prøve å lete videre.

Kanskje Per Johnny vet noe lurt?

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde å kjøre 1024x576 i går kveld. Bildet ble veldig klart, i allefall desktoppen. Jeg må nesten kjøre en convergence på bildet for å se, men det så overlegent ut. Trodde høyere oppløsning betydde bedre bilde, men har vist forstått at slik er det ikke.
    Hvilken hz-frekvens ville du anbefalt? Den sto vistnok på 36hz i går!! Stilte den litt opp da.
    Ville tro dette ble flere hakk bedre ja. Konvergens blir ulik, så den må du fikse på...

36hz? det hørtes rart ut. Du mener kanskje horisontal på 36khz.

Med den projektoren tror jeg en vertical refresh på 60 skulle klare seg.
    Så lenge det ikke flimrer så er det bra. Det lønner seg sjelden å pushe for langt.

jeg kjører 1280x720 på 60hz på min Nec. Enda maskinen klarer å skanne til 1600x1200 i 75hz.
    720p blir på grensa til høyt til meg. Ser såvidt skannlinjer, nesten på hele skjermen dersom jeg står ca 1m unna. Men samtidig på 576p så ser jeg skanlinjer fra sofan, 2x bildebredde unna, så det blir for lav oppløsning syns jeg.

du får lete etter potmetre. Evt ring på per johnny å spør. Han har sikkert vært borti det?

Morten.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener at det ikke bare var 36khz, men hz. Mulig jeg tar helt feil. Jeg skal se etter om jeg ser noen scanlines i de forskjellige oppløsningene...

Fant forresten en skruknott som det sto 'H size' på. Men klarer ikke å finne en 'V size'! Per Johnny svarte ikke, så jeg gikk på http://www.crtinfo.us.vu/automanualSONY.html og kjøpte meg en VPH-1270 Service manual. Kanskje det står der.

Kan man forresten skru på disse knottene når maskinen er på?

Skal man ikke kunne se scanlines når alt er PERFEKT? Ser du scanlines hos deg?

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så jeg gikk på http://www.crtinfo.us.vu/automanualSONY.html og kjøpte meg en VPH-1270 Service manual.
    det er greit å ha

Skal man ikke kunne se scanlines når alt er PERFEKT? Ser du scanlines hos deg?
    Jo høyere oppløsning man ser skanlines jo bedre. Det blir et mål for hvor små punkter, fine detaljer, projektoren klarer å lage.
    Det optimale er om man såvidt ser skanlinjer når man står nærme skjermen. Da får du ingen "overlapping" av linjer og mister dermed ingen informasjon. Mere tydlige skanlinjer gir dessuten en større oppfattelse av skarphet.
    Jeg ser skanlinjer fra 1m avstand i 720p. hele skjermen på det røde, og nesten hele skjermen på grønn, med unntak av ett av hjørnene hvor astig ikke er fult så god. Blå skal ikke være skarp!

Med perfekt elektrisk og mekanisk fokus, så tror jeg du skal klare å se litt skanlinjer i 1024x576, dermed en perfekt oppløsning for deg

Morten.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er 'Advance timing options' i Powerstrip låst? Får ikke lagt til en annen oppløsning nå. Det har aldri skjedd før. Sikkert et knep til det også.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rart at den er låst... ikke opplevd før... ordner seg vel det?

Men, jeg tenkte på en sak!

Har du raster i full bredde? med bredere raster vil du jo logisk nok få smalere bilde. Du må dog ha projektor nærmere, men det er jo bare positivt for bilde sin del!

Dersom du ikke får Vsize nok ned, så kan man jo kompensere med større h-size
    Bare pass så du ikke får raster utafor fosforet. Og iallefall ikke bilde utafor. Om raster er utafor må du bruke blanking på sidene!

Morten.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en telefonsamtale med Per Johnny så ordnet ting seg! Han ba meg ikke om å røre noe som het potmetere, ettersom det kan få negative konsekvenser. Han sa deriblandt at jeg kunne bruke Powerstrip til å gjøre selve bildet smalere, og dermed få den til å passe innenfor mitt lerret!

Prøvde dette i kveld, og det ble akkurat slik jeg ønsket! Nå passer bildet fra prosjektoren perfekt til mitt 16:9 lerret...

Nå kjører jeg 1024x576 @60hz, som er suverent bedre enn den tidligere oppløsningen. Ting er mye klarere, og virker bedre fokusert! Det er nok mulig å få det litt bedre, ettersom jeg ser scanlines på 3 meter. Men bedre enn tidligere, når det gjelder klarhet.

Rålekker HT du har Jamez... Nyprosjektoren fungerer også som den skal?

Forresten, det er en ting til jeg lurer på;
    Når det er en delvis mørk scene så er det svarte svart, men når det blir litt lysere blir det svarte gråere. Går ut fra at dette er et vanlig fenomen, eller kan man fikse dette?

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det tenkte jeg ikke på... men, såklart, med powerstrip får man jo klemt vertikal skanbredde litt ned ja! Ikke dumt.

Potmetre påvirker ofte flere ting enn bare det de er for, så det kan av og til skape problemer ja, så best å unngå det!

Fint det ordna seg iallefall.

Nå kjører jeg 1024x576 @60hz, som er suverent bedre enn den tidligere oppløsningen. Ting er mye klarere, og virker bedre fokusert! Det er nok mulig å få det litt bedre, ettersom jeg ser scanlines på 3 meter. Men bedre enn tidligere, når det gjelder klarhet.
    hvis du ser de på 3meter nå, men ikke så dem på 768 i det hele tatt? det hørtes litt merkelig ut... Men, uansett, så lenge bildet er bedre så er jo saken grei
    Du kunne jo prøvd om 1280x720 fungerer bra også, men jeg tror nok at du vil syns skarpheten på 576p gjør den overlegen.

Rålekker HT du har Jamez... Nyprosjektoren fungerer også som den skal?
    takktakk
    Jeg trives jeg. Både med HT og med nyproj. Betydelig bedre enn med 701s'en. Mye skarpere og nå når jeg har fått til farger og gråskala, så har den MYE bedre farger, og ekstrem dypde og detaljer i bilde!
    Ingen "streaking", og lite halo-ringer.
    Viftestøy er liiit i overkant, men det går, foreløpig.

Forresten, det er en ting til jeg lurer på;
    Når det er en delvis mørk scene så er det svarte svart, men når det blir litt lysere blir det svarte gråere. Går ut fra at dette er et vanlig fenomen, eller kan man fikse dette?
    Dette er antageligvis ikke projektoren din! Jeg kan godt vedde en mindre sum penger på at du har hvitt tak og kanskje even lyse vegger!?

Jeg har ordnet meg system med kroker, og sydd svart stoff som jeg "klipser" og strammer opp i taket! God akustikk som bonus. Bilder kommer.

Morten.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal teste ut med forskjellige oppløsninger når jeg tar meg tid. Det er ikke ubehagelig eller irriterende med scanlines, når de er så moderat som de er. Men skal se om jeg kan få det bedre!

Jeg har ikke justert gråskala eller hvitbalanse/G2, har hørt det er vanskelig? Fikk forresten manualen nå, mye å sette seg inn i...

Du gjettet riktig! Jeg har hvitt tak og temmelig lyse vegger. Tenkte ikke på at det var problemet. Hvis jeg spenner opp noe stoff i taket, vil det da bli mindre gjennskinn?

Leste om patenten med slik hekte-mekanisme for forskjellige formater. Det virker interessant. Må se om jeg kan fikse noe lignende! Blir litt knotete å hekte om både i over og underkant? :roll:

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når rommet er mørkt vil du såklart få mindre strølys! Et parti foran bildet i taket med svart stoff er nok stedet det vil bety aller mest!

Jeg tok i skikkelig og har nå 300 bredt og 340 fra bildet med sort i taket
    hehe. Skikkelig hardcore...

Maskeringen på selve bildet for smale format vil også bety mye for hvordan bildet oppfattes, men ingenting for sortnivåe inne på selve bildet... Strølys blir det samme...

Du vil nok finne ut mye av dette etterhvert!

Morten.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jess, det er mye å lære!! Heldigvis for det...

Takk for hjelpen så langt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •