Barco 808s med LC linser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Barco 808s med LC linser

Jeg må etterhvert bytte to av rørene på min BG 808s på grunn av slitasje og ønsker også fargefilter linser. Hadde det vært en ide å gjøre som på denne maskinen å bytte til LC rør og linser fra en retro maskin?
    Her er linken: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...category=22610

Kunne kanskje blitt en kongemaskin uten halo og mulig "tilsvarende" bildekvalitet som en Cine8 onyx....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke fra en retro maskin... den har "short throw" linser! Da tror jeg du har blitt skuffa gitt, med max 60-70" skjerm?

Tror du må inne med hele satsen jeg, rør, C-element og nye linser... det koster skjorta NYTT! Bare spør hva ett sett LC-linser koster, tja bare ett nytt sett HD8 fra 3M er ikke akkurat billig. Haloen kan du minimalisere ved perfekt astigmatisme, riktig vinkel på linsene (scheimphluge) og gode justeringer generelt mekanisk? Jeg ser HALO på min 1208s/2, tror mye skyldes feil brytning mellom de forskjellige elementer som lys-strålen traverserer fra fosforet og til ytterste Linse element?

Snell's brytningslov er enkel men egentlig en grei start på reversed engineering?

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har også fått minimalt med Halo med min "nye" Nec...
    Det som jeg har av halo der, kommer dog fra refleksjoner tilbake på fosforet fra glasset på selve røret?
    Dvs lys går gjennom kjølevesken så reflekteres fra glasset som holder kjølevesken...

Så helt uten halo blir man nok ikke uten LC.

Men, dersom retrolinsene har veldig "short throw"? Hvorfor kan man ikke likevel få litt større bilde?
    Får man problemer med å få fokus overalt? At man må ha projektoren veldig nært trenger vel heller ikke å være noe fordel da... :?

M

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alexander
    Ikke fra en retro maskin... den har "short throw" linser! Da tror jeg du har blitt skuffa gitt, med max 60-70" skjerm?
    Det var det jeg var litt usikker på når det gjalt disse linsene, kunne ikke finne noen info om dem. Men vis man fikk tak i noen brukte hd134 eller hd117-24 linsen på ebay eller no, burde det vel være mulig innenfor rimelighetens grenser. Når man kjøper et C element følger da festeannordningen til røret da med? Blir dette for dyrt, blir det selvfølgelig ikke aktuelt, da kan man jo heller gå for en 9" maskin.
    Sitat Opprinnelig postet av Jamez
    Det som jeg har av halo der, kommer dog fra refleksjoner tilbake på fosforet fra glasset på selve røret?
    Dvs lys går gjennom kjølevesken så reflekteres fra glasset som holder kjølevesken...
    Det stemmer, brytningsindex for glass er på ca 1,6 og luft er på ca 1, dvs at det er i overgangen fra glass til luft refleksjonen skjer. Veska som kjøler fosforet har nok en brytningsindex som er mest mulig lik glass for å unngå brytning kan jeg tenke meg. Det er mulig at jeg ved perfekt astigmatisme kan redusere halo, har ikke prøvd meg på astigmation instillinger ennå. Frykter egentlig jeg skal være uheldig å bare gjøre det mye værre. Kan jeg bruke Nokia monitor test pattern til å instille astigmation feks moire pattern?

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...dvs at det er i overgangen fra glass til luft refleksjonen skjer. (...) Det er mulig at jeg ved perfekt astigmatisme kan redusere halo, har ikke prøvd meg på astigmation instillinger ennå. Frykter egentlig jeg skal være uheldig å bare gjøre det mye værre. Kan jeg bruke Nokia monitor test pattern til å instille astigmation feks moire pattern?
    Må nesten være der brytningen skjer ja. At det kan komme litt når det går inn i linsene er også mulig. Men det tror jeg er mye mindre enn mange hevder.

På Nec'en jeg har nå hadde jeg ikke hatt sjangs til å få et jevnt skarpt bilde, eller på rød et skikkelig skarpt bilde i det hele tatt, uten å stille litt. Det er rett å slett helt nødvendig at den er meget bra. Astigmatismen altså.

Jeg har prøvd litt foskjellige mønster for å stille med. Men jeg ender alltid opp med at Phillps testpattern generator er best. V3.11 bruker jeg.
    Den har et dot-mønster med veldig fine prikker. Hvis du klarer å justere perfekt på den høyeste oppløsningen du bruker, så blir det enda bedre på lavere oppløsninger.
    Til å stille 2pol magnetene, innsiktikting av strålen, brukte jeg dvs et 16x12 crosshatch mønster, også phillips sitt. Men der funker det også bra med dotmønster om du ser inn i linsene for å se at prikken er i senter av strålen.

Lek litt med flere patterns og still litt på elektrisk fokus å se om du ser hvordan astig er fra før. Er den ille skal du klare å se det lett. Er den ganske bra skal du klare å se hva du evt må gjøre for å få det bedre.
    Alex hadde noen fine illustrasjoner på posten om mek.astig.

les på avsforum. Masse info der også.

Morten.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du skriver elektrisk fokus mener du da "sharpness" på fjernkontrolen eller er det "focusing" under "geometry" menyen?

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da mener jeg fokuspot'ene som ligger under dekselet.
    vet ikke nøaktig hvor de er på 808, men de ligger vel på en plasboks sammen med G2 justeringen....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamez, vet du om et sted jeg kan få tak i philips testpattern?

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    send meg en mail på mbondo82@msn.com så skal jeg sende deg den.

Morten.

Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Prøv her: http://rv6llh.rsuh.ru/soft1.htm

Mvh
    janghell

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Barco bruker glyserin i kjølevæska/optiske væska for å tilpasse brytningsindeksen til linsa. Dette gjelder ihvertfall på BG-1200, og sikkert de andre LC-modellene også. Vet ikke om det samme gjelder AC-modellene (Kilde: Tom Vanthuyne, Barco)

Gunnar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •