Kjøpt meg 808s, forbedringer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 204
    Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpt meg 808s, forbedringer?

Da har jeg kjøpt meg en 808s, skal hente den på fredag, så har ikke fått kikket på den enda.
    Noe jeg må sjekke annet enn å ta av linsene og st etter innbrenning og krystallisering på rørene?

Er det noen her som har ScreenGoo lerret med CRT? er det like godt som vanlig lerret? og er det noen som har prøvd å legge Goo med sprøyte?

Ser det er mange som har fargefilter på barcoen sin, hvor bra er det med farget glykol? ser mirage hadde det, men nå ser det ikke ut til at det er noe farge igjen.. kan da ikke være optimalt..
    Er disse H144 linsene (eller hva det var de het..) verd pengene i forhold til ytelse? (hva blir total kostnad på linser og fester?)

Hva er de beste (mest stillegående) viftene jeg kan montere?

Ps: drit i å klusse til tråden med stygge komentarer!
    Takk!

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargefiltrering med enten farget glykol eller HD144 linser er å anbefale.
    Glykol er det billigste.

Screengoo har jeg ikke prøvd, men kan varmt anbefale å kjøpe et skikkelig lerret til en slik maskin.

Kjøp deg en scaler så fort som mulig, så sparer du deg for 1000 ergelser mens du finner ut av en scaler hadde vært veldig greit å ha.
    Er det trangt med pengene for tiden så bruk en PC hvis du har en til overs.

Vifter: søk på forumet her, det finnes en tråd eller 2 med nøyaktig beskrivelse av hvilke vifter du kan bruke.

Det beste og aller enkleste er å kontakte Bjørn på www.crtht.com og snakke med han, han kan skaffe sannsynligvis alt du trenger, og du kan tilogmed leie han inn for å sette den opp for deg, verdt hver krone.

Lykke til
    Kjelli

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt om disse scalerene, men fortsatt ikke skjønt hva de skal være godt fro.. DVD spilleren sender da ut på komponent så hva er egentlig greia?
    og hva koster slikt?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg kjøpte linser for en stund siden var det 2500 for linsene og 3750 for adapterne som jeg kjøpte av Bjørn H. Og det er verdt pengene. Viftemod: (3stk Papst 4412FGL (120mm) de som sitter i bakkant,1stk Papst 8412N2GME(80mm) i forkant. Viftene er ikke så dyre (ca 150-200kr stk) så de hadde jeg byttet før du henger opp PJ'n,det reduserer støyen mye.
    Skjalg

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Kjøp deg en scaler så fort som mulig, så sparer du deg for 1000 ergelser mens du finner ut av en scaler hadde vært veldig greit å ha.
    Er det trangt med pengene for tiden så bruk en PC hvis du har en til overs.
    Kan en pc gi meg noe bedre bilde enn Denon 1920?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Da har jeg kjøpt meg en 808s, skal hente den på fredag, så har ikke fått kikket på den enda.
    Noe jeg må sjekke annet enn å ta av linsene og st etter innbrenning og krystallisering på rørene?!
    Håper du har sett andre og lignende CRT projektorer så du kjenner til størrelsen på disse hvis du har kjøpt en slik, ellers kan du få deg en liten overaskele . ;-)

Timetelleren kan gi en liten indikasjon over hvor mye projektoren har stått på, men det har vist seg mange ganger at selv projektorer med kunn et timetall som burde tilsvart en unnkjørings periode av nye rør eller ca 0-500 timer, kan ha feil kjørte rør som ikke er brukendes lenger.
    Ellers er det som du sier med å sjekke tilstanden på fosfor flatene det viktigste for å finne ut om den er verd kjøpesummen og er egnet for bruk i hjemmekinoen eller heller burde bli en delemaskin i stedenfor. Er dette en Barco Graphics 808s modell, så bruker den som kjennt Sony bildereør som pr. i dag ikke kan kjøpes serlig billig eller i Rebuildt som enkelte andre CRT projektor rør, og når prisen pr nytt Sony rør til BG808s projektoren koster et sted mellom 10-15000, så angir det vel litt av problemstillingen og sier litt at det lønner seg å finne eksemplarer med gode rør hvis man skal investere i en slik.

Ellers er også litt av problemet for nye uerfarene CRT kjøpere nettop det å kunne bedømme tilstanden på rørene før man har gjort seg kjent med disse projektorene, det krever nemlig en del erfaring. Kan ellers gi et lite tips i den forbindelse, og det er hvis projektoren er oppkobblet og i et oppsett når du sjekker den, så kan du vente med å skru av linsene, og heller får selger til å projisere et helt jevnt og hvitt bilde på lerretet eventuellt for hver av de tre rørene for seg , og ut fra det sjekke om det er noen fargefeil i bildet som ikke skal være der. Ujevn slitasje på det blå røret vil f.eks bli synlig som litt gulere felter i det hvite bilde, feil og krystallering på det grønne med skjoldete grov overflate vil se ut som et litt sort prikkete og meget fint (asfalt) mønster hvis man sjekker bildet helt intill lerretet. Det siste her ser man kun hviss fosforet er skikkelig i fokusert på lerretet, men ellers er denne krystalleringen vanskelig å sjekke på selve fosfor flaten med linsene av, men forstørret på lerretet er det ganske synlig og vil være ødeleggende på bildekvaliteten og bildet blir mer diffust.

Er det noen her som har ScreenGoo lerret med CRT? er det like godt som vanlig lerret? og er det noen som har prøvd å legge Goo med sprøyte?
    Har ikke noe erfaring selv med ScreenGoo, da jeg bare har benyttet hvite "kjøpe" lerret til nå, men det er enkelte her i CRT forumet som har brukt hvitt ScreenGoo med meget gode resultat. Søk på enkelte tråder om Screengoo og Rolf Hult, så tror jeg du finner litt mer om det temaet og om det er lurt å bruke rulle eller sprøyte vet påføring. Rulle har den fordelen at man får en mer ensartet stuktur på lerretet, og kan være med på å gjøre bildet mer livlig og 3d aktig og bedre refleksons egenskapene og munske faren for hotspott osv, hvis jeg husker riktig.

Ser det er mange som har fargefilter på barcoen sin, hvor bra er det med farget glykol? ser mirage hadde det, men nå ser det ikke ut til at det er noe farge igjen.. kan da ikke være optimalt..
    Farget Glykol skal virke bra det, men det er meget viktig å få både den rette blandingen og type av Glykol og fargestoff som den ikke forandrer karakteristikken over tid og heller blir bildeødleggende for det røde og Grønne røret.
    Feil type glykol (som trekker til seg vann selv gjennom gummibelger og pakninger) kan for eksempel føre til at det på enkelte projektorer og rør kobinasjoner bygger seg opp et høyt trykk inne i glykol kammeret, og dette trykket kan føre til lekasje eller at selve front glasset eller det glasset mot fosforet og inn i røret kan sprekke. En fargefiltrert blanding som skal være grundig testet og sikker å bruke selges fra en CRT guru i forumet her, og info om det kan finnes på http://crtht.com/colored%20glycol.htm

Er disse H144 linsene (eller hva det var de het..) verd pengene i forhold til ytelse? (hva blir total kostnad på linser og fester?)
    HD144 linser er fargefiltrerte originalt (så man slipper å ty til farget glykol) og de skal være litt skarpere og gir en litt bedre kontrast og mindre halo effekt enn de originale HD8 linsene. Ulempene er imidlertid at man redusere katelengden noe og må modifisere projektoren enten med nye linsebraketter (så man mister Sheimpfog justeringen) eller bygge om HD144 linsene til å bruke HD8 innfestingen, men man må vel regne med det koster noen tusen å gjennomføre denne modifikkasjonen, og jeg vil anslå at linsene koster et sted mellom 2-4 tusen avhengig av selger, og pris på de ferdig lagde brakettene kan du finne på crtht.com
    Selv benyttet jeg modifikkasjonen av HD144 linser til HD8 braketter, og dreide til noen adapterringer, og den modden kom vel på ca 3200 incl HD144 linsene og materialer.

Om de er verd pris osv, kommer vel ann på øynene som ser bokstavelig talt, men jeg er veldig fornøyd med HD144 linsene i alle fall, og det er det ektstra løftet i mer riktige farger jeg legger mest merke til nå hvis jeg sjekker forskjellen mellom disse linsene og noe mindre Halo effekt som kan ødelegge en del av kontrasten i bildet.

Hva er de beste (mest stillegående) viftene jeg kan montere?
    Man kan desverre ikke bruke mange av de mest stillegående viftene på markedet, fordi de ikke gir nokk kjøling til disse projektorene selv om de kan være oppgitt med tilsvarende luft mengde verdier som den originale 8cm NMB modell: 3110NL-04W-B50 og de tre 12cm NMB modell: 4710NL-04-B30.

Jeg vil her anbefale og har god erfaring med tre av disse Papst 4412FGL viftenei bakant av kabinettet og en Zalman ZM-F1 8cm vifte i convergen skuffen foran.

Ps: drit i å klusse til tråden med stygge komentarer!
    Takk!
    Dette er CRT og ikke CV delen av forumet, og her er vi dødsens alvorlige hele tiden, ;-) neida, det pleier i alle fall ikke være nødvendig å skrive slike Ps: er på slutten av innleggene, men vil bare ønske deg velkommen i CRT forums delen her i forumet, og håper du blir fornøyd med CRT projektoren hvis du bestemmer deg for å kjøpe den.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt om disse scalerene, men fortsatt ikke skjønt hva de skal være godt fro.. DVD spilleren sender da ut på komponent så hva er egentlig greia?
    og hva koster slikt?
    En scaler skalerer bildet til en valgt oppløsning.
    Det er mange forskjellige scalere som bruker forskjellig brikkesett og har forskjellige funksjoner.

En barco kan ikke i utgangspunket ta komponent signaler, den krever RGBHV signaler, en scaler gjør om signalet for deg.
    Du kan slippe unne med oppskalert bilde fra dvd spilleren og en DVI/HDMI til RGBHV konverter (Transkoder), disse koster alt fra 500kr til 7-8K.

Les på forumet her og du vil finne mye info.

K

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

jeg har hatt 808s med hd-144 linser og vist den på et hjemmelaget lerret av typen screenGoo.

jeg fikk en lakkerer som jeg kjenner til å komme å sprøyte det på for meg og resultatet ble vanvittig bra. jeg hadde på to lag så jeg fikk skikkelig refleksjon fra lerretet. jeg hadde et 3 meter bredt lerret som mange sikkert vil si at er altfor stort men jeg syntest ikke det med tanke på hvor mye lys det reflekterte. når jeg fyrte opp noe hd på det bildet fikk jeg nesten bakoversveis av kvaliteten

lykke til. 808s og screengoo = sikker vinner

men husk å gjøre skikkelig forarbeid!! da du vil irritere deg over den minste lille feil.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan en pc gi meg noe bedre bilde enn Denon 1920?
    Med mindre Denon 1920 har montert på en SDI utgang som du mater en god bildeprosessor, eller på annen måte får omsatt kildemateriale avlest av den spilleren over til RGBHV inn på port 5 (5xBNC) eller port3 på barcoen eller grafikk kortet i den pcen som det sammenlignes med her, helt elendig , så er vel svaret på det spørsmålet Ja....

Problemet er at BG808s ikke takler component signal direkte i 720p 1080i uten et eget HD kort innebyggd, og ellers er det analoge signaler i RGBHV som gjelder for disse projektorene så de digitale utgangene man har på Denonen vil man ikke kunne bruke direkte uten noe eksta hardware som koverterer over til analoge bildesignaler. Kort sagt vil ikke Denon 1920 ha nubbesjangs til å vise hva denne projektoren er god for, hvis ikke man får gitt projektoren de optimale arbeidsbetingelsene å jobbe under, og der er det bare enkelte High end bildeprosessorer som kan gjøre dette skikkelig, samt man kan komme godt på vei via HTPC med det riktige grafikk kortet og oppsettet eller andre litt spesielle kilde spillere som sender ut et ferdig oppskalert signal eller HD signal.

Jeg må inrømme at jeg får litt vond når jeg hører om enkelte som kjører slike 8" og til og med 9" CRT projektorer via S-video eller kompositt :shock: inngangs signal.....

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Problemet er at BG808s ikke takler component signal direkte i 720p 1080i uten et eget HD kort innebyggd, og ellers er det analoge signaler i RGBHV som gjelder for disse projektorene så de digitale utgangene man har på Denonen vil man ikke kunne bruke direkte uten noe eksta hardware som koverterer over til analoge bildesignaler.

Jeg må inrømme at jeg får litt vond når jeg hører om enkelte som kjører slike 8" og til og med 9" CRT projektorer via S-video eller kompositt :shock: inngangs signal.....
    Så HDMI/DVI -> RGBHV konvertering er veien å gå for meg?
    å kjøpe noe scaler i 10.000+ klassen er igrunn uaktuelt. men noen tusen for å få konvertert skikkelig kan jeg godt koste på.
    Svideo, komponent er selvsagt ikke aktuelt

Tusen takk for gode svar sålangt!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så HDMI/DVI -> RGBHV konvertering er veien å gå for meg?
    Ja det er i alle fall et skritt i riktig retning synes jeg.

En annen ting er hvor lett man kan justere å tune inn det analoge inngangs signalet så man treffer "hotspot" for hva projektoren klarer å vise best mulig.

Det er ingen fasit for akkurat dette på disse projektorene, og løsninger der man står fritt og kan justere det meste av frekvenser og antall linjers oppløsnig, polaritet på Horisonta og vetikal synk osv er meget kjerkomment når man har med disse projektorene å gjøre. Det er også pga dette at HTPC har sin styrke over mange andre DVD spiller løsninger som retter seg mer mot digitale skjermer og projektorer.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må vel funke bra?
    HDMI til DVI kabel inn påDVI -> VGA og inn på projektoren. $179,- er jo ikke ille heller.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må vel funke bra?
    HDMI til DVI kabel inn påDVI -> VGA og inn på projektoren. $179,- er jo ikke ille heller.
    Den vil muligens fungere, men hvor bra resultatet egentlig blir tør jeg ikke utale meg om. Synes det er litt lurt å ha i bakhodet at en BG808s kostet rundt 250K kr
    i handelen på midten og slutten av 90 tallet, og en slik liten og billig adapter er kankje ikke godt nok konstruert til å få frem det egentlige potensiale hverken i Denon 1920 DVD spilleren eller en såpass High End projektor som et godt BG808s eksemplar fremdeles kan være.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner litt info her også når det gjelder adaptere: http://avforum.no/forum/showthread.p...ighlight=moome

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rusty
    Du finner litt info her også når det gjelder adaptere: http://avforum.no/forum/showthread.p...ighlight=moome
    Moome boksen så ikke dum ut.

Har Barco 808s VGA input? altså vga plugg, ikke RGBHV.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei den har ikke VGA inn.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må bruke en HD15-5BNC kabel.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rusty
    Du må bruke en HD15-5-BNC kabel.
    Det mest riktige er vel å si at du kan bruke en kabel med 5xBNC kontakter tilobblet BG808s sine 5BNC kontakter, men det er også en annen 9 pins (spesial kobblet DB9 ) kontakt som overfører bildet i RGBHV også og går under betegnelsen port3.

Spesial kabel for dette kan enten loddes selv utifra denne kobblings tabellenPinout til port 3?-port_3-jpg

Eller kankje aller helst å kjøpe en slik ferdilaget spesial kabel f.eks fra http://www.httech.no/Kabler.htm

Synes det er praktisk å ha en kabel fra HTPC som viser div HD materiale og en kobbling fra en stasjonær DVD spiller med noen av de overgangs løsningene nevnt tidligere i denne tråden.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry det hadde jeg glemt.Ja det beste er vel å bruke en port3 kabel.

Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •