Skiver til tilt av linser på Barco

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skiver til tilt av linser på Barco

Er det noen som vet tykkelsen på grå/sorte skivene til tilt av linsene på BD 808,sliter litt med fokusen i alle hjørner etter bytte til HD-144 linsene. Noen som har testet det?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skjalg
    Er det noen som vet tykkelsen på grå/sorte skivene til tilt av linsene på BD 808,sliter litt med fokusen i alle hjørner etter bytte til HD-144 linsene. Noen som har testet det?
    Vet ikke om dette hjelper deg noe skjalg, men har du vært inne i Lens programmet og sjekket under tekst og sett de angivede shims verdiene for et standard HD8 linset oppsett? Mulig du kan bruke de samme shims tykkelsene dersom du bruker den nye HD144 linsas kastelengde som jo vil si at vinklingen av rødt og blått blir en litt annen enn med samme bildestørrelsen med HD8, men pga at vinkelen taes ut for senter av fosfor flaten vil vel vinklingen være ganske lik og følge kastelengden og ikke brennvidden på objektivet avvike så veldig mye.

Bruker du de originale HD144 linse brakettene sammen med de spesial lagde linse opphengene som er populære å bruke til dette, vil avstanden mellom innfestings hullene på linsa være andeledes, så samme tykkelse på shims her vil ugjøre en større vinkling på HD144 linser enn på HD8 linser.

Har eller ikke noen erfaring med BD808 sine shims oppsett i praksis men utifra installasjons manualen og antall shims som det vises til der og antall mm som beskrives i Lens programmet, kan vel ikke shims tykkelene være på mer en noen tidels mm.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en BG 808s og der var det scheimpflug justering, men den er jo fjernet etter montering av de nye linsene. Men på BD 808ene uten scheimpflug justering brukes det skiver for og tilte linsene. I instalasjonsmanualen står det hvor mange av hver skive det skal være men det hjelper lite når jeg ikke vet tykkelsen på de grå og sorte skivene. Det var også det samme på den BD801s som jeg hadde før. Ja jeg har kjøpt det av Bjørn H begge deler.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ved korrekt montering av projektoren så skal det ikke være nødvendig med skiver eller scheimphlug. Eller har jeg misforstått?

K

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    ved korrekt montering av projektoren så skal det ikke være nødvendig med skiver eller scheimphlug. Eller har jeg misforstått?

K
    Har også hørt noe om at det ikke skal være nødvendig med scheimphlug justering sammen med de HD144 linsebrakettene man får kjøpt på crtht.com, og har hørt noen "rykter" om at han har lagt disse nødvendige justeringene fast inn i selve braketten og derfor ikke trenger å ta noe hensyn til det, men er litt usikker på hvor bra det i utgangspunktet blir, hvis man benytter forskjellig kastelengder og lerret størrelser osv og det aviker en del fra den "for programerte" scheimphlug juseringen som konstruktøren har lakt inn i disse brakettene.

Bruker man et lerret som gir en bildebredde på 1,4m eller en som er 2,4m får man selfølgelig selv med HD144 linser to vidt forskjellige kastelengder, noe som igjen trenger forskjellige vinkling av rødt og blått rør og dermed får en en annen vinkel på dybdeskarphets området som linsa tegner skarpt innenfor slik at man fremdeles kan ha brukt for scheimphlug innstillinger for å få lerret og dybdeskarphets planet til å stemme med hverandre, selv med et ellers perfekt oppvinklet oppsett.

Man står vel også fritt til å bruke shims på dette nye HD144 oppsettet også i kjennt Barco Data stil, bare man er litt forsiktig med gjengene i de nye linsebrakettene, som muligens ikke tåler like mye som de oprinlige metalliske brakettene. (jeg har sett for meg en løsning der man gjenger opp et hull til en settskrue med og en justerings mulighet gjennom selve innfestnings øret som man kan skru ut fra en innerstiling som ligger flush med flate og kan "lande" HD144 brakett øret på og får en scheimphlug justering på den måten)

HD144 linsene har en litt mer vidvinklet utførelse og har en litt annen blender åpning som også påvirker dybdeskarphets området enn det man har på HD8 linsene, så det er kankje mulig det påvirker nødvendigheten av scheimphlug justering på dette oppsettet, hvis man gjør det geometriske oppsettet ellers helt riktig, men jeg er redd man beveger seg litt i ytterkantene til dybdeskarphets området ut i bilde hjørnene uten scheimphlug, og selv valgte jeg å benytte BG808s sin originale brakett og heller sette på adapter ringer/foringer på HD144 linsene så de passer i HD8 sine linsehus, nettop for å beholde scheimphlug justeringene, og slippe å løsne rørene for å skifte mellom HD8 og HD144 linsene osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står i skrivet som jeg fikk med adapterne at hvis man trenger scheimphlug justering så kan det brukes skiver mellom adapter og linsa. Alt kjøpt av Bjørn H.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det fokus i alle hjørner? Er ufokusen lik? Like mye ufokus oppe i høyre hjørne som i nedre høyre hjørne.
    Gjelder det alle fargene eller kun den ene?

Den er ikke tiltet og står 100% i vater og lerret er vinkelrett i forhold til senterlinje på projektoren?

Jeg ville undersøkt dette før du begynner å sette skiver i. Med mindre du er helt sikker på det er dette som er kuren da.

Kjelli

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både 808s'n og lerret er helt i vater og rett på lerretet ( har kryssmålt oppe og nede) og alle mål er helt like. det gjelder alle rør og diagonalt v nede h oppe. Sjekket de orginale adapterne med scheimphlug justering og de er 1,5-2mm lengre ut i overkant av linsene. 808s'n står 262cm fra lerretet, med SW 200cm. Det er det jeg fikk beskjed om av Bjørn H. Uten jusering av geometri er bildet større nede enn oppe,er det normalt?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både 808s'n og lerret er helt i vater og rett på lerretet ( har kryssmålt oppe og nede) og alle mål er helt like. det gjelder alle rør og diagonalt v nede h oppe. Sjekket de orginale adapterne med scheimphlug justering og de er 1,5-2mm lengre ut i overkant av linsene. 808s'n står 262cm fra lerretet, med SW 200cm. Det er det jeg fikk beskjed om av Bjørn H. Uten jusering av geometri er bildet større nede enn oppe,er det normalt?
    Med disse målene så kan jeg ikke skjønne hvorfor du trenger scheiseflug.
    Uten justering av geometri så vil bildet være på viddene angåendes bredde oppe eller nede. Husker ikke helt om det skal være slik du beskriver eller motsatt.
    Ved takmontering så er avstanden til nedre del av lerret lenger en øvre del av lerret, avstanden mellom lerret og linse gir forskjellig kasteavstand og dermed forskjellig bredde på bildet. Dette må kompenseres vha. geometri innstillingene.

Skiver er kun for å hjelpe med fokus, og har intet med geometrien å gjøre.

Kjelli

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten jusering av geometri er bildet større nede enn oppe,er det normalt?
    Ja for en takmontert barco projektor er helt nomalt, og det kommer av forskjellen i kastelengde man får oppe og nede på fosfor flaten pga den innebyggde 10,5 graders offset vinlingen projektoren kaster bildet ned mot senter av lerretet.

HD144 linsene er litt mer vidvinklet enn HD8 og derfor vil dette forholdet også bli litt anderledes og litt større hvis man går direkte fra et HD8 til et HD144 linsers oppsett selv om man bare flytter projektoren og tilpasser den til den nye HD144 kastelengden.

En ting man også (og som står som en egen sak for de NEC projektorene HD144 linsene originalt ble brukt til) bør være klar over når man justerer optisk fokus på HD144 linsene, er å først skru hjørne fokus ringen dvs det første linse elementet som er i forkant av linsa helt sammen først før man justerer senter fokus , for så å justere hjørnefokusen etterpå, og så gå litt frem og tilbake mellom dem for å optimalisere fokus i hjørne og senter.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med disse målene så kan jeg ikke skjønne hvorfor du trenger scheiseflug.
    Uten justering av geometri så vil bildet være på viddene angåendes bredde oppe eller nede. Husker ikke helt om det skal være slik du beskriver eller motsatt.
    Ved takmontering så er avstanden til nedre del av lerret lenger en øvre del av lerret, avstanden mellom lerret og linse gir forskjellig kasteavstand og dermed forskjellig bredde på bildet. Dette må kompenseres vha. geometri innstillingene.

Skiver er kun for å hjelpe med fokus, og har intet med geometrien å gjøre.

Kjelli
    Jeg vet att skivene kun har med fokusen og gjøre. Men med geometri,focus,astig ect justert, så sliter jeg fortsatt med og få justert bra fokus i alle hjørner.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet att skivene kun har med fokusen og gjøre. Men med geometri,focus,astig ect justert, så sliter jeg fortsatt med og få justert bra fokus i alle hjørner.
    Egentlig har vel ikke skivene bare med fokusen å gjøre heller, men har med å få vinklet dybdeskarphets planet til linsa til å korrespondere med fosforet og lerretet, og det er hovedsakelig hjørnefokus oppe og nede i bildet man ser blir påvirket med disse, da man vel ikke har problemer med å få riktig fokus i senter av bildet, og det blir derfor litt galt å si at de bare har med fokus å gjøre synes jeg.;-)

En annen ting som aviker litt med å bruke skiver eller shims i forhold til de trinnløse skruen man stiller Scheimpflug med på Graphics modellen er at man med Scheimpflug skruene vinkler røret og fosfor flaten i forhold til linsa og linsebrakettene, mens man med å legge skiver under linse innfestnings-skruene også påvirker hvor det projiserte bildet treffer på lerretet, og derfor også må forandre vinklingen etter at man har gjort forandringer her, samt at hvor i høyden man treffer i henhold til senter av fosforflaten også blir noe forandret, og bør vel kompenseres med å justere plassering av projektor/lerret, og ikke med å flytte bildet opp eller ned på fosfor flaten.

Hva slags bredde og høyde format bruker du skjalg? , skal man få et skarpt bilde med 4:3 formatet helt ut i hjørnene er det nokk litt krevende å få det til uten å bruke skiver, men i et 16:9 eller enda bedre et 2,35:1 oppsett hvor man ikke kommer like langt ut i ytterhjørnene på rørene skulle være innefor rekkevidde vil jeg tro. ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På alle fargene? Er det i perfekt fokus når du har linsene av og ser direkte på forsforet? Forandrer fokus når du skrur senker kontrast.

Har du sjekket elektronisk fokus for oppe,nede, side osv?
    Dyn. Astig er korrekt utført? Dette er vel 2 delt på BG808S, en manuell utførelse og en elektronisk utførelse?

Det er intet ikke standard med ditt oppsett, så det skal ikke være behov for å bruke skiver ol. Brakettene, linsefeste og selve opphenget til linsene er laget for slik du har satt den opp.

Sorry, men jeg tror problemet er et annet sted.

På en annen side så er det 2 år siden jeg hadde min igang så hukommelsen begynner å svikte meg.

K

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Har du snakket med Bjørn H.? Jeg er helt sikker på at han kan hjelpe deg.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Scheimpflug problemer

Plukker opp en gammel tråd her fordi jeg har eksakt samme problem som skjalg hadde her.

Jeg byttet til HD-144 på min bd808s og som skjalg har jeg også 2 meter SW, og avstand ca 2.62. Problem med fokus rundt hele bilde, senter er ok, men synes at jeg hadde skarpere senter også før.

hvordan gjekk det for skjalg, løste du problemet?

Alle gode råd er velkomne. Hadde super skarpt bilde med HD8 linsene, men etter jeg monterte hd-144 for meg, har knapt orket å se film.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

uskarpt med 144 linser...feilplassert feste?

Som Lydmann hadde jeg superskarpt bilde (med en 1208 s/e og hd8, stepless sch.), etter å ha satt inn tykke sorte plastfester med 144 linser ble hele nedre halvdel uskarp, jeg fikk bedring med div. "tilfeldig" mellomlegg.
    Siden nødvendigvis linser må tiltes i forhold til rør for å gi skarphet over hele flaten av lerretet (siden rør++ står vinklet, beregnet på IKKE å være i senter av lerret i utgangspunktet)....så lurer jeg på om festene kan ha hatt ferdig "tilting" i utgangspunktet, og at jeg har snudd de opp ned eller lignende.
    Kjenner noen til tykke sorte plastfester (fra Stavangerområdet tror jeg) og om de skal stå på bestemt plass?
    (Bruker standard-avstand og 2.4m lerret)
    mvh
    Amund

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er prosjektøren helt i vater? er lerret helt i lodd? Ville dobbelsjekket dette til å begynne med iallefall.

Kjell

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

i lodd etc, men uskarp

Ingen endring på lodd ol siden de gamle festene, mao jobbet menst den hang i taket... og har sjekket med vater, laser etc
    Vurderer å ta ned hele saken, for å måle med mikrometer, jeg tenkte desverre ikke på hvor de stod (adapterne) da jeg tok de ut av donor-808s'en.
    Og en eller annnen form for vinkling _må_ det vel være, både utover fra rød-blå, og nedover for alle, dette mellom objektivene og rør, og uansett avstand egentlig ?????
    Amund

Er prosjektøren helt i vater? er lerret helt i lodd? Ville dobbelsjekket dette til å begynne med iallefall.

Kjell

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om de festene skal stå den ene veien. Men dette er for alle 3 fargene?
    Jeg ser for meg 2 ting som kan være "galt"

- Adapterene står feil "vei".
    - Vinkel mellom projektor og lerret er ikke korrekt.

Det står intet på selve adapterne?

K

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •