Bytte vifter ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 85
    Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte vifter ?

Selv om ikke jeg synes støyen er plagsom fra min Barco, så har jeg lurt litt på å bytte ut viftene til noen som støyer mindre og som kanskje går med veldig lavt turtall når projektor ikke er så varm.

Papst er blir nevnt i andre sammenhenger.

Er det noe tips å få her ?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ligner veldig på kassemodifisering for PCer. Søk på nettet etter "Case mods" og "cooling" og lignende, så finner du sikkert gode løsninger.

På norsk har du evt. http://overklokking.no/, som også har et bra forum du kan stille spørsmål i. Husk bare å poste resultatet her Vi vil også ta del i erfaringene.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vifter blir mere støyende med tiden...
    dessuten tror jeg nok papst er noe av det stilleste man kan ha iforhold til litt luftmengde.
    Du kan nok vinne litt på å bytte til papst med omtrent samme luftmengde som de som står i fra før...

Er nok mere nødvendig for meg å bytte vifter i min nec!
    Den er oppgitt til 45db som ny, og den bråker ca like mye som 701s'n når den var varm og gikk på fullt turtall... Men, ingen temp reg.
    Mulig jeg kan skjerme innsug/utblås på en måte som demper lyd endel da. Praktisk på denne er at to vifter under, som blir opp mot taket blåser ut. Varm luft ut lengst oppe=bra

Må først få justert ting bra, og få litt tid!
    (eksamenstider for meg mot jul, så tid er det LITE av)

Trenger vel ikke si det, men sier det uansett. Gi oss oppdatering på hva du gjør

Morten.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er mye å vinne på en BG1208s/2... med bytte av vifter mener jeg?

Men om du seriøst vurderer det sjekk ut tråden som har gått en stund på avsforum om bytte av vifter på BG808. Den er ikke så forskjellig oppbygd mht kjøling etc. Men konklusjonene er uklare.

Har selv en BG1208s/2 og plages ikke av støy på denne. Antar at vi snakker om ~30-35 db her!

Skru opp lyden og nyt filmen? Eller tilfør kjølig luft til dyret som henger under taket. Den er temperaturstyrt mht hastighet, og når den er under taket vil det alltid være varmere der... :roll:

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo lånt Alex' 1208 først jeg, og den er jo å regne som lydløs 8)
    At den kanskje ligger på 30-35 db er jo så, men det er jo bare sånn dyp brumming som ikke irriterer, og dekkes glatt over av ørlitt stemmer på høytalerne. Slettes ikke irriterende...

Det er nok ikke spesielt mye å vinne nei, uttalte meg litt feil sånn, men bittelitt muligens :shock:
    om et par desibel er verdt prisen av 3 120mm papst samt bryet tviler vel kanskje jeg på, men det kommer jo an på øya som ser.

Morten.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    besøk Microplex, de har masse vifter

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La det være helt klart: Jeg plages ikke av støyen.

Men dere vet hvordan det er: Bilder ~ perfekt, Lyd : bedre enn bra, man blir jo aldri ferdig.... det er alltid spennende å ha noen ting å drive med. Og det er mulig å høre PJ i stille filmpartier. 3 dB er jo en halvering av nivået...

I går målte jeg det absolutte støynivå i lytteposisjon: ca 43 dB. Det ble målt med min Cara lydmåler og PJ var akkurat slått på og det var ca 20 grader i rommet (i ca 180 cm høyde). Jeg satt den på bordet foran meg, dvs rett under den nedover blåsende viften.

Det er totalt 4 vifter, 1 i miden foran og tre i bakkant.

Er det noen som vet om spesifikasjonene til mine nåværende vifter ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    I går målte jeg det absolutte støynivå i lytteposisjon: ca 43 dB.
    Whoaaa... :shock: OK, hvis du kan leve med det, så er det greit for meg, men jeg vet at jeg skal ned mot, og helst under 30dB før jeg er fornøyd... (NB: Dette er min erfaring med oppgitte støyverdier fra ulike apparaturer, ikke basert på målinger i lytteposisjon. I de fleste tilfeller dreier det seg om at lydkilden er mellom 1 og 2 meter unna...)

For meg er støynivået fra vifter i lydbildet direkte sammenlignbart med sort-nivået i bilder. Akkurat som sort skal være absolutt fravær av lys, så skal stillhet være absolutt fritt for støy. I praksis ikke mulig, men under 30 dB begynner det å bli bra, og under 25dB må jeg anstrenge meg for å høre det i det hele tatt (men så lavt er det foreløpig bare enkelte LCD-projer i spesielle lavstøy-modus som går, tror jeg). Men som Jamez påpeker, så ar det litt å si hvilke frekvenser som er tilstede i "støybildet" også. Støy under 300Hz er ikke så plagsomt ved samme lydnivå som støy i området 300-3000Hz, som er det typiske området for stemmer

Hvor store er viftene dine, bwa (diameter)? For å lage såpass med støy, tror jeg de må gå ganske fort. Kan du bytte til noen større (ved å modifisere kassa :shock, kan du sikkert oppnå samme kjøleeffekt med lavere omdreiningshasitghet og dermed lavere støy.
    Kan du legge ut bilde av viftene, forresten?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tror jeg ikke dette kan sammenliknes, min lydmåler kan ha en annen vekting enn andre, slik at 43 dB ikke nødvendigvis er så ikke. Jeg skrev hva jeg målte slik at jeg senere kan sammenlikne.

Støyen er ikke SÅ ille som det høres ut, det er masse innstillinger på min Cara så jeg vet ikke hvor nøye man skal ta 43 dB....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har et:R9841890 BPS FAN NOISE REDUCTION KIT CINE7 .
    Kan dette være noe interesant mon tro?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel prisen som er bestemmende... vet du noe om det ?

Kan det brukes på min 1208s/2

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Består av nye vifter og et nytt smps for lavere viftestøy.Prisen tør jeg ikke si engang;La oss nøye oss med å si at du får nesten 5 flasker Mouton Rotchild i en god årgang...

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en side på google hvor prisen var 5959 av en eller anne valuta hvis en cine 9 MAX kostet 155 000 av samme valuta og er det 1/2 mill en slik koster ? omregnet blir det da 20.000 !

Det er ikke noe logikk i å bruke så mye penger på slikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..Kanskje jeg skulle svart en mindere god årgang isteden? Du bomma med 50%

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, den vin-varianten ble vanskelig, gitt. Flasken er priset fra 460-1600 kr....

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    woo... d var ikke presis billig! og det var for en Cine7 !
    da utgjør jo det en stor del av prisen av hele projektoren!

Men.
    Papst 120mm. 1600rpm. oppgitt 26db. Luftmengde:94m3/time

evt 1950rpm, 32db og 114m3.

pris:188kr/stk
    = 4stk for 752kr.

(microplex.no)

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min 1208s/2 har 4x NMB 4710NL-04W-B30 spec: http://www.eminebea.com/content/pdf/...3/I/4710kl.pdf

Kort om spec: turtall 2200, 150 m3/time, 35 dB. 6-13.8 V

Alt. papst vifter:
    Papst 4412FGL 120x120x25mm 1600 94.0 55.3 26 db(A)
    Papst 4412FGML 120x120x25mm 1950 114.0 67.1 32 db(A)
    Papst 4412FGM 120x120x25mm 2400 140.0 82.4 38 db(A)

Jeg skal måle viftespenningen og temeraturen inne i PJ og se hvordan den oppfører seg i dagens løsning.

En ting som jeg spekulerer litt i er:

Har leste ett sted at PJ er laget for å tåle omgivelsestemeratur opptil 40 grader. Slikt blir det jo aldri hos meg. Jeg kunne jo kanskje sette inn vifter med litt lavere kapasitet. Da vil viftene (kanskje?) ha et lavere turtall i starten og måtte øke turtallet hvis det blir for varmt.

Hvis jeg klarer å tilføre kaldere luft kunne jeg kanskje håpe på at jeg klarte å holde turtallet nede ?

Jeg har nemlig erfart at støyen fra PJ er rimelig den samme om PJ er varm eller kald.

Kommentarer ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Hvis jeg klarer å tilføre kaldere luft kunne jeg kanskje håpe på at jeg klarte å holde turtallet nede ?

Kommentarer ?
    Kan ikke dy meg: Lag et dypt fat under prosjektoren og fyll fatet med isbiter når du begynner å se en film. Det burde bidra med kaldere omgivelser, og du kan kanskje skru ned viftehastigheten noe. hvis du bygger både fatet og prosjektoren inn i en støykasse er det kanskje enda bedre (både demping av lyd, og kjøleskap samtidig!)

NB. Tar ikke ansvar for evt skader denne ideen måtte påføre hus, mennesker, dyr, prosjektorer eller andre ting og organismer.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var sikkert morsomt :cry: , men det er nemlig slik at jeg har et loft over hanebjelken som er isolert, men ikke oppvarmet. Utfordringen er kanskje at det vil kreve en hushboks, men jeg leker litt med tanken.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se på denne http://www.microplex.no/rubweb/php/r...=5800&toc=5840

Er det noen som kan forklare hvorfor paspt som skal være så stille, er bedre enn den Titan viften med 127m3 og 29dB og halve prisen ?

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •