Bytte vifter ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 85
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    det er nemlig slik at jeg har et loft over hanebjelken som er isolert, men ikke oppvarmet.
    Ser ikke konstuksjonen (hva er en "hanebjelke") helt for meg, men det gir meg en ide til, som er litt mer seriøs! Se figuren under, så skjønner du hva jeg mener:

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hanebjelken er 'taket' når du har skråtak. Så det blir den tykke grå streken i tegningen din. Nå ser det ut som min PJ ikke har noen dedikerte luftinntak, så det blir vanskelig å kontrollere luften.

Men på den andre siden er jo plastlokket ikke nødvendig og metallkassen på PJ, er ganske så firkantig, så en hushboks burde være lett å lage.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om sommeren da Bjørn-Willy, da blir det jo 50-60 grader der oppe under taksteinen. Du blir jo nødt til å lage en sesong løsning her da. Skjønner ikke hva du prater om når du sier viftestøy heller. Projektoren din er jo knapt hørbar, og det lille suset som er der ligger i et frekvensområde som ikke er ubehagelig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt, det PLAGER meg ikke... er bare blitt litt kresen. Sånt som at jeg hentet en Electra SUB til i går for test... 2x13" med til sammen 90 Kg subwoofer...(begge to til sammen, altså) tror ikke jeg leverer den tilbake

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikker nå bort på Chlas O. og kjøper en temperaturmåler som jeg kan legge inn i PJ.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selv om støyen på 1208 ikke er plagsom, så har jeg forståelse for at du har lyst å gjøre noe for å få det optimalt. Optimalt er det jo ikke sånn som det er nå!

Jeg har samme eksperimenteringslyst selv.
    du leste vel tråden min om http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=2649 ang bytting av vifter og vannkjøling etc på 701s'n...

Nå ser det ut som min PJ ikke har noen dedikerte luftinntak, så det blir vanskelig å kontrollere luften.
    dette er nok et problem ja!
    Tror mye av luften går inn under linsene...

Har samme sak på Nec'en min nå. Der blåser alle viftene ut av kabinettet.
    Inntak av luft er ueffektivt nok sånn litt overalt, og blant annet ved der ene viften blåser ut.
    Det som har gitt meg et tankekors i Nec'en er at det sitter mye relativt store kjøeribber rundt omkring, som viftene suger luft over.
    Ribber gir meg med engang vannkjøling-tanker.
    Hadde jeg fått en vannblokk på de 3-4 største ribbene, ville jeg kunne transportert mye varme ut av projektoren, slik at andre komponenter som evt måtte trenge kjøling kunne klart seg med mye mindre luftgjennomstrømming.
    Er kanskje mindre styr med en Husbox :roll:
    hehe, men, nå er dette bare tanker foreløpig. (men, hadde jo uten tvil vært gøy med et sånn "prosjekt" i jula når man likevel har litt fri og tid til gode.

Morten.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg kommer til å ta tommestokken fatt når jeg kommer hjem i kveld, det er nemlig slik at jeg KUNNE laget en tynn kasse som jeg bruker istedet for plastkassen. Luften trekkes jo inn med den mittre viften og blåses ut bak. Jeg hadde ikke trengt mere enn 1-2 cm klaring og fullt åpent foran. Og så måtte kassen bare være ca 10 cm større i bakkant. Jeg har nemlig bare en gipsplate å ta hull i så kommer jeg over hanebjelken inn i et rom som også er isolert og ventilert i bakkant/forkant av kino'n min.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygge i glassfiber da eller?
    Jeg også tenkte tanken.
    Skal man først gjøre noe sånt tar det tid, og da kan man like gjerne være nøye og få en kasse som ser rå ut.
    Bygge nytt kabinett rett å slett
    Med godt separerte utblås og innsug, samt støydempet forøvrig, og endel triksing så skulle god luftkontroll være mulig...

Tror du har et enklere utgangspunkt enn jeg har med nec'en... Ting står plassert litt merkelig. hehe.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her vel ikke noe utstyr for glassfiber, men gips, spon eller vanlig panel, som resten av innredningen hos meg er vel mine muligheter

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Hanebjelken er 'taket' når du har skråtak. Så det blir den tykke grå streken i tegningen din. Nå ser det ut som min PJ ikke har noen dedikerte luftinntak, så det blir vanskelig å kontrollere luften.
    Har du dedikerte luftUTTAK, da (f.eks der viftene sitter og blåser ut i dag)?

Du får jo riktignok ikke kald luft på prosjektoren, men du får flyttet viftene ut av prosjektorkassa og over i et annet rom! Får du flyttet 3 vifter burde deg hjelpe seriøst på støyen.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo en ide ! Hvis du mener at jeg skal ta bort viftene i PJ og ha et skikkelig avsug på oversiden av hanebjelke ?

Frykter at den mittre viften som blåser inn på konvergensbordet er skummel å fjerne.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier noe der Roffe...

Funksjonelt, men ikke spesielt pent.

Blir litt vanskelig for meg å få noen slanger ut av pj med viftene i enden. Særlig de to som ligger under, opp mot taket.
    Og den som ligger nedovervendt ville det også sett merkelig ut om det kom en slange ut av pj. Og jeg ahr ingen steder å gjøre av det.

Har funnet en enkel krets for å lodde inn i Nec som modifiserer spenning til viftene. Men, da tror jeg like gjerne jeg kan bytte viftene, jeg også...

Og... glassfiber. Det er da ikke så vanskelig??
    Kortversjon: Dekk pj i plast. Dekk plast med styrofoam-spray. Kutt styrofoam til en fasong du vil ha. Dekk kuttet skulptur med plast. Dekk plast med glasfibermatte. lim. glassfibermatte. lim. osv. sparkle. Pusse. grunne. lakkere. Ferdig. 8)

så denne her på avs. stilig da

Morten

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå installert temperaturmåler inne i CRT, skal kople på et voltmeter og så skal jeg se hvordan PJ oppfører seg under drift.

Har funnet ut at jeg kunne brukt 2 vifter fra papst: en på 26 dB eller en på 32 dB. Min original er oppgitt til 35 dB.

Det jeg lurer på er hvordan er disse målt mhp dB,Volt og kapasitet? Det jeg kan se av spec. er kun ulik hastighet og støy. Kan jeg gå ut i fra at turtall er ved nominell spenning (12V) og da at de to viftene er fysisk identisk, men har ulik turtall ved 12 V ?

Siden er er DC vifter kunne jeg f.eks kjøpt den på 32 dB og senket turtallet med en motstand eller kanskje kjøpt den på 26dB og satset på at den ville økt turtallet over de nominelle 2600 omdreininger om det ble for varmt ?

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får se hvordan spenning de viftene du har fra før går på...

tror de skal stå på 7.5-8V akkurat når du starter for å justeres opp mot maks 15V.

Dersom de du har aldri når høyere enn 10-12 kan du vudere 26db papst.
    Hvis ikke ville jeg gått for 32db.
    De er uansett bra mye stillere enn de du har.
    papst er beskjedne i sine støymålinger!

Morten.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De starter på 7.5 V ved 20 grader inne i PJ. Etter ca 3 timer med film var temp 29 grader inne i PJ og fremdeles 7.5V!

'Visuelt' bekreftes dette, da viftene høres lik ut etter 3 timer. Tror jeg kan konkludere med at 26 dB viftene bør gå bra.

Enig ?

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finfint!
    ja, enig!
    Det skulle gå bra da ja...
    om de evt skrus opp til 12V så skulle de likevel støye mindre enn 32db-viftene på 7.5V ?

nok kjøling burde de iallefall gi!

og DA får du en STILLE projektor!

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er jo at jeg sjelden bruker PJ mere enn ca 2 timer dvs 1 DVD film i gangen

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er det billigst å bestille papst ?

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, jeg ville gjort det...

Tror jeg skal bestille deler og lodde meg en krets med timer, til nec'en min.
    Kretsen gir først full spenning på viftene, så senker den til f.eks. 8V.
    projektoren har feedback-sensor, og med denne timerkretsen lurer du den...
    Evt kombinere det med bedre/nyere vifter, og få styrt den ene varmlufta-uttaket bort...

du har innspirert meg nå! Skal ta fram tempmåler og monitore litt først

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0