Nok en crt vs dlp tråd....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nok en crt vs dlp tråd....

Jeg trenger noe bekreftelse i min iver etter CRT. Hvilken crt prosjektor i god form utkonkurerer en HT1000, Action! eller 7205 – på de fleste punkter? Hvilken prisklasse må man opp i for å vite at en har bilde dlp ikke kan vise til enda.

Vært kjekt å få flere uttalelser på dette isteden for at en crt bruker kommer med et innlegg og deretter puntum finale - for at det skal bli en saklig diskusjon her. Er det shootout for både crt og dlp der ute – så man kan direkte sammenligne materialet?

Jeg klør etter noen svar :x Jeg går ut fra at for fler er det en sannhet som dere ikke trenger å prøve ut engang, som gjør spm mitt dumt...Håper likevel på noen svar.. ops:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei

Jeg har foretatt en direkte sammenlign på min tidligere HT-1000 og min fars Barco 1208 HER. I den senere tid har jeg for øvrig begynt å irritere meg mer over de såkalte regnbuene (som du får på samtlige 1 chips DLPer), noe som ikke nødvendigvis trenger være noe problem for deg! Jeg irriterte meg imidlertid alltid over ulike aspekter ved CRT tidligere også (har hatt en del CRT'er fra Barco 701 til 808s), som konvergens instilling/feil osv. Du får lese innlegget overfor, så får du en litt mer utfyllende sammenligning!

Jeg er ingen motstander av noen av teknologiene, og mener begge har fordeler og ulemper. I tillegg er det selvsagt stor forskjell på ulike CRT projektorer (og DLP selvsagt), der generelt de nyere selvsagt er å anbefale... Når du snakker 40-80.000, kan du få MYE CRT (om ikke det aller beste) for pengene iallfall!

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en av Lygrens "avlagte", og fokusert og innstilt av Jan-Erik er jeg veldig godt fornøyd med den. Jeg plages virkelig av regnbueeffekten, så DLP er uaktuelt. Og LCD er rett og slett for dårlig mht særlig sortnivå og "hønsenetting", (jeg har et uanstendig stort lerret, tre meter bredt og to meter høyt, så jeg måtte sitte veldig langt borte for ikke å se pikselstrukturen). Skarpheten på en CRT er aldri så voldsom som på de beste DLP-prosjektørene, men jeg er enig med Per Johnny, som i den overnevnte tråden mener at det er like mye "falsk" skarphet, CRT-bildet er for meg mer naturlig, hvis man kan si noe sånt om et kunstig bilde.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg meget enig med Mastiff.
    Ser ikke (lengre) på digitalt som et alternativ enda, under noen omstendigheter...

Det jeg har sett av digitalt har hatt regnbuer, screendoor, for dårlig sortnivå, og tildels dårlige farger.
    Men, positivt er jo ting som større opplevd skarphet, mer lys, og mindre og lettere i installasjon.

Dette med "opplevd" skarphet mener jeg dog kun har noe for seg dersom man skal drive data. For film vil en CRT uansett gi et mye penere resultat.
    Jeg mener helt klart at den 701s'en som nå er på vei ut av stua mi, på de aller fleste punkter leverer en mye bedre filmopplevelse enn hva alt jeg har sett av digitalt har gjort.

Så for 10k så har du veldig mye kinofølelse per krone, og en mye bedre valuta, spør du meg, for pengene.

Men, CRT er ikke minst en hobby for entusiaster!
    Jeg har holdt på i HELE kveld og justert mekanisk setup/astig på min nye nec, og jeg storkoser meg

Crt vs digitalt som hobby blir litt som å ha en gammel mustang som man faktisk kan skru på, se hvordan fungerer og lure ut et godt antall ekstra hester fra, i forhold til en ny audi A2, som piper hver gang man må fylle spyleveske gjennom grillen.

Morten.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jamez
    Crt vs digitalt som hobby blir litt som å ha en gammel mustang som man faktisk kan skru på, se hvordan fungerer og lure ut et godt antall ekstra hester fra, i forhold til en ny audi A2, som piper hver gang man må fylle spyleveske gjennom grillen.
    Hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke noen ekspert, men en CRT til 14-15k vil vell være mye bedre enn en DLP til samme pris?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller en Ford Scorpio Cosworth. Min onkel kjenner en som har en sånn. Hvis man får motorstopp, kommer Falken. Så åpner de panseret og ser en aluminiumsplate som dekker alt nedi der. Og på den står det "Cosworth". Dermed tauer Falken bilen til nærmeste verksted. Det skal ikke skiftes plugger uten riktig utstyr engang!

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil vite hvorfor CRT er bedre enn digitalt, les CRT forumet på www.avsforum.com , slike tråder er hovedsysselen der for tiden.

Frode

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er visse folk der som vet en liten tanke om sånt, som Curt Palme, Guy Kuo og Mike Parker... Det er vel Curt som er den største guruen, antar jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Curt er mester på å reparere elektronikk, mens hans kunnskap om 'video' er lavere enn de fleste - han har jo ikke en farge-analysator engang. Men skal du kjøpe en projector eller trenger deler så er han utvilsomt rette mann.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Jeg har en av Lygrens "avlagte", og fokusert og innstilt av Jan-Erik er jeg veldig godt fornøyd med den. Jeg plages virkelig av regnbueeffekten, så DLP er uaktuelt. Og LCD er rett og slett for dårlig mht særlig sortnivå og "hønsenetting", (jeg har et uanstendig stort lerret, tre meter bredt og to meter høyt, så jeg måtte sitte veldig langt borte for ikke å se pikselstrukturen).
    Nåh! Vet ikke hva slags LCD prosjektører du har sett, men t.o.m. min gamle HS-10 klarer et 2.85m bredt bilde uten at hønsenetting er synlig med mindre du står 1m unna bildet.. Sortnivå er et problem, men det jobbes med det, og jeg håper den nye HS-20, som har doblet kontrastnivået i forhold til HS-10 iallefall er kommet et stykke videre.

Uansett, jeg liker å erte kameraten min som har en BarcoGraphics 808, hans sortnivå er ikke sort. Det blir påvirket av andre farger, slik som f.eks. i veldig røde scener, så blir resten av de som skal være sort rødlig som fy. Prøvde samme scene på min HS-10, det "svarte" var akkurat like "svart". HS-10ern trenger en del lys i scenene for at det skal bli skikkelig sort.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det du her snakker om er enten dårlig instilling eller halo-effekten, som jo forekommer noe på CRT. Liquid Coupling reduserer imidlertid dette "problemet". Har selv hatt en 808, og så lite til den type problem... Kan jo hende din kamerats 808 trenger en skikkelig Per Johnny setup!

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, jeg liker å erte kameraten min som har en BarcoGraphics 808, hans sortnivå er ikke sort. Det blir påvirket av andre farger, slik som f.eks. i veldig røde scener, så blir resten av de som skal være sort rødlig som fy. Prøvde samme scene på min HS-10, det "svarte" var akkurat like "svart". HS-10ern trenger en del lys i scenene for at det skal bli skikkelig sort.
    Hvis sortnivå på en 808 ikke er sort så tror jeg han har enten veldig feil kilde, innstilliger, eller G2, eller lignende...
    Sort er sort på crt. Eneste som kan "smitte" over er halo, og det blir evt som en ring rundt lyse ting...
    Dersom han har projektor i en lyst rom så vil jo fargene smitte over på det som skal være sort! Dersom man har hvitt tak så vil det sorte i en scene med mye rødt virke rødt!

Og det at du sier at HS-10ern trenger lys for at det skal bli sort.
    Dette er optisk illusjon. Det svarte i dine lyse sider er lysere enn så sort som det maks blir! Da får du "max sort" pluss strølys osv.
    Men, at det oppfattes sort er en annen sak! Det er bare snakk om at vårt øye oppfatter en grå gjenstand i kontrast mot en hvit som sort!

Er egentlig utrolig at jeg gidder å skrive dette, men... anyways.

Morten.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Er egentlig utrolig at jeg gidder å skrive dette, men... anyways.

Morten.
    Lukter trøbbel av et slikt utsagt, Jamez... Pass på å respektere andre brukeres preferanser også, blir så lett konflikter av slike utsagn... Nå var jo kanskje tklev også litt tøff i sitt innlegg med "rødlig som fy" osv. Viktig å være litt moderat her, tror jeg! (i begge retninger!)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det du her snakker om er enten dårlig instilling eller halo-effekten, som jo forekommer noe på CRT. Liquid Coupling reduserer imidlertid dette "problemet". Har selv hatt en 808, og så lite til den type problem... Kan jo hende din kamerats 808 trenger en skikkelig Per Johnny setup!
    Hehe, ser det er flere som biter på litt erting her ja..

Er ganske sikker på at det må være noe som er stilt galt på den, men det som er litt vittig er at det er nettopp Per Johnny som hadde denne 808ern først. (Fy skam deg PJ!

Det som blir nevnt med lysreflektering osv. har heller ikke noe med saken å gjøre. Vi gjorde følgende test:
    Vi viste et 4:3 bilde mens prosjektøren stod i 16:9 modus, vi trakk for en gardin slik at den dekket for kun 4:3 bildet (mye hvitt), og det sorte som da skulle være utenfor 4:3 bildet ble da veldig synlig rødlig, og ikke sort.

Hilsen,
    Tore K.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener ikke å være syrlig...
    ikke misforstå

de fleste har vel lest spesifikasjoner...
    barco 808s : kontrast : 20000:1
    HS10: 700:1

lar de tale for seg

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tklev? du prøver ikke bare å være morsom og provosere noen, tilfeldigvis?

Såvidt jeg husker så solgte da du en 800, som du hadde hatt en god stund. Og den ble byttet i en 808?
    kanskje "kompisen din" med 808 er deg? :roll:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS! Vil bare legge til at jeg setter ting litt på spissen her.

Når vi i tillegg valgt en høyere fargebalanse så ble det en mer behagelig sort-farge og bildet ble mer behagelig.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LOL

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er sterke meninger her...Og da vil jeg uttnytte det...

Jeg lurer på om jeg kan få en fullt ut subjektiv mening om hvilke CRT'er slår en x1 eller lignende i 20 minus klassen.

For jeg har ikke en anelse ops:

Kan en crt i med gode rør i samme prisklasse utdanke en x1 f.eks?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •