Nok en crt vs dlp tråd.... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Min subjektive mening:

gitt at størrelse og brukervennlighet ikke betyr noe! HELT klart!
    Bildemessig er de fortsatt overlegne. Selv de billige crt'ene.

en crt-projektor til 10 lapper utklasser langt dyrere digitale projektorer!
    På de fleste felter. Da særlig, sortnivå, kontrast, farger...
    Total filmopplevelse blir en helt annen. Dybde og glatthet i bildet gjør underverker, syns jeg.
    Optisk oppløsning på en crt-projektor er noe annet enn oppløsningen du kjører inn. Du får på en måte en optisk interpolering...

Alle CRT-projektorer som klarer linjedobling og ikke har utbrente rør mener jeg gir bedre bilde! og disse kan du få helt ned i 5tusen kroner om du er heldig.

Morten.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nesten oppklare litt, den prosjektøren jeg la ut for salg på QXL var for kameraten min, og det er han som er CRT freaken, ikke jeg. Ikke for det, jeg liker veldig godt bildet hos ham, men jeg finner flere ting med bildet hos ham som jeg ikke nødvendigvis er 100% fornøyd med. Jeg mener f.eks. at han bør maskere bildene i 2:35, fordi han har en del lys- lekasje til den delen av bildet som er utenfor.

På min HS-10 valgte jeg å sette en papp-plate litt foran prosjektøren som jeg kan vippe ned når jeg skal se 2:35 filmer, da får jeg perfekt svart over bildet mitt.

Uansett, vi har jobbet en del med den BG808ern nå, og den *er* blitt vesentlig bedre enn da den kom i hus, vi har justert litt både på kilden og på prosjektøren, så det er litt vanskelig å si hva som ga det største utslaget.

PS! Ang. den ekstreme kontrasten på CRT, hovedårsaken til den kontrasten er fordi kontrasten da blir målt ifra når rørene er slått helt av, og til rørene er fullt på. En LCD klarer aldri å slå rørene helt av, og det blir derfor ikke en rettferdig sammenligning. Setter du derimot opp et halvt hvitt, halvt svart test-bilde så vil aldri CRT prosjektørene klare en kontrast på 20000:1. Noen som har fått målt en slik kontrastverdi?

På vanlige bilder vil ikke en kontrast verdi over 1000 ha noen vesentlig innvirkning på bildekvaliteten, det er stort sett sortnivået som vil bli bedre etterhvert som kontrasten blir bedre. (Så lenge lysnivået er likt.)

Mvh.
    Tore Klev

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, kom frem til at bilder ifra hjemmekinoen og slike linker ikke hører til diskusjonen her. Skal flytte den delen av meldingen til rett forum.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Det var oppklarende.
    Så da har vi med en ekte digitalprojektor-entusiast å gjøre.
    trodde du bare kødda...

PS! Ang. den ekstreme kontrasten på CRT, hovedårsaken til den kontrasten er fordi kontrasten da blir målt ifra når rørene er slått helt av, og til rørene er fullt på. En LCD klarer aldri å slå rørene helt av, og det blir derfor ikke en rettferdig sammenligning. Setter du derimot opp et halvt hvitt, halvt svart test-bilde så vil aldri CRT prosjektørene klare en kontrast på 20000:1. Noen som har fått målt en slik kontrastverdi?
    Dersom CRT'er hadde blitt målt slik ville det ikke vært noe forskjell på LC-maskiners spesifikasjoner, vs tilsvarende ikke-LC. Da ville dette kun være avhengig av hvor høy lysoutput projektorn gir.
    Alle CRT'er klarer å gi en helt svart skjerm og en helt lys...

Jeg vet ikke hvordan dette er målt.
    Men, det jeg vet er at jeg har bedre kontrast på min projektor enn hva alt som fins av digitale.
    Morten.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jamez
    Ok. Det var oppklarende.
    Så da har vi med en ekte digitalprojektor-entusiast å gjøre.
    trodde du bare kødda...
    Nope, kødder ikke med slikt.

Sitat Opprinnelig postet av Jamez
    Jeg vet ikke hvordan dette er målt.
    Men, det jeg vet er at jeg har bedre kontrast på min projektor enn hva alt som fins av digitale.
    Nå.. Jeg er ikke bare en LCD entusiast, jeg er også en skeptiker. Med mindre jeg kan måle ting, eller vite alt, så uttaler jeg meg ikke skråsikkert. Jeg sier ikke at LCD er bedre, bare at CRT har sine svakheter også.

Kontrasten på f.eks. Barco 800 blir oppgitt till >1000(av Barco), altså at den aldri er mindre enn 1000:1. Jeg tror nok at dette er et mer riktig bilde av kontrasten på CRT. Den er nemlig ikke perfekt, de som vil ha det til at CRT viser helt sort når rørene er på overdriver. T.o.m. CRT TVer klarer ikke å vise totalt sort på rammene over/under på 2:35, og TVer slipper å bli projisert på en duk som får alskens lys-refleksjoner fra alle rettninger

Jeg tror nok at digital aparater, spesielt DLP, kan komme veldig nære CRT og kanskje passere dem når det gjelder kontrast etter hvert som de arbeider mer med teknikken. Selv har jeg utelukket DLP på grunn av prisen, en skikkelig DLP maskin som takler den bildestørrelsen jeg vil ha koster 50.000 (Action One f.eks). Nye CRTer har jo en enda høyere pris enn DLP, og brukte CRTer sliter med sine særegne ting.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg drev forresten og leste litt om halo-effekten som dere nevnte ang. kameratens 808, og jeg begynner å tro at det kan forklare mye av det strø-lyset vi ser hos ham. Skal teste mer når jeg får sjansen, men tror nok vi har fått det mer under kontroll nå.

Han har uansett ikke pefekte grønne rør, da de hadde innbrenningsmønster, så til han får skiftet det grønne røret vil det vel være vanskelig å se hva prosjektøren faktisk er god for.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    tklev, jeg kan garantere deg at en CRT med korrekt oppsatt G2 skal vise HELT perfekt sort. Hvis noe annet er tilfelle, er G2 satt feil, ev. kilde satt opp feil. Poenget med kontrastmålinger, er at de kan gjøres på flere ulike vis. Hvis du benytter samme målemetode som på LCD/DLP osv., kommer du faktisk til at CRT (korrekt satt opp vel å merke), kan komme opp i 15-30.000:1. Dette er imidlertid mer et mål som forteller hvor sort projektoren klarer "produsere" eller hvor mye av uønsket lys projektoren klarer stoppe.

En LCD/DLP med eksempelvis 3000:1 kontrast og 700 AL, har et teoretisk absolutt sortnivå på 700/3000=0,2333 lux. Det er klart at en CRT, med tilnærmet perfekt sort vil kunne få meget høyt kontrastnivå, hvis en reduserer luxverdien til f.eks. 0,005=150 (AnsiLumen)/x, som jo gir x=30000, eller et kontrastnivå på 30.000:1.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg drev forresten og leste litt om halo-effekten som dere nevnte ang. kameratens 808, og jeg begynner å tro at det kan forklare mye av det strø-lyset vi ser hos ham. Skal teste mer når jeg får sjansen, men tror nok vi har fått det mer under kontroll nå.

Han har uansett ikke pefekte grønne rør, da de hadde innbrenningsmønster, så til han får skiftet det grønne røret vil det vel være vanskelig å se hva prosjektøren faktisk er god for.
    sirkulart "smittemønster" utenfor 2.35 bilde vil typisk være halo.

Den vanligste årsaken til halo er vel faktisk det at man kjører veldig høyt lysoutput! For høye kontrast og brightness innstillignger . Det er ikke nødvendig å ha disse såå høyt i et helt mørkt rom.
    Astigmatisme og slitasje på rør, samt mekanisk innstilllinger kan bidra til å øke halo yttligere...

Tklev, Du er velkommen til å komme å studere bildet på min Nec, om du er innom trondheim endag.

Morten.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg sier for øvrig ikke at selv om sortnivå er perfekt, at CRT ikke har andre svakheter, men sortnivå er uansett utrolig vesentlig for en skikkelig 3-dimensjonal kvalitetsopplevelse!

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som vi må være mere nøye med å skille mellom PROJEKTOREN CRT og Bildekvaliteten til CRT.

Er så lei av å lese/se/høre :

Utsagn: CRT har det beste bildet.
    Svar: Men CRT er so så stor og klumpete, og så må stilles inn av en ekspert.

Når man diskuterer bilde/bildekvalitet, så diskuteres BILDE og ikke annet. :evil:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hemm, er ikke helt enig der med, bwa! Det faktum at en må stille inn en projektor i en halvtime hver gang en skal se film er jo helt klart en viktig del av en vurdering! Imidlertid er de bildemessige vurderingene selvsagt viktigst, og i mine vurderingen mener jeg ja at jeg i all hovedsak fokuserer på disse, selv om de måles opp mot praktisk anvendelighet. Viktig å ikke bli helt firkantet, eller hva? 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det faktum at en må stille inn en projektor i en halvtime hver gang en skal se film er jo helt klart en viktig del av en vurdering!
    Må man det?

Hvis du har en hjemmekino, dedikert rom, og projektoren "aldri" skal flyttes på, er det vell ikke så farlig om den er vansklig å stille inn, da dette er et engangstilfelle!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det varierer, men på mine Barcoer, selv 808s'er, måtte jeg som oftest gå over raskt konvergensen, selv om nyere projektorer selvsagt er relativt stabile... De helt nyeste 808s'ene har visstnok ikke dette problemet, og skal være meget stabile.

Min fars 1208 fra 1994 må jeg imidlertid stille hver gang... Uansett, det er jo morsomt å stille litt, men etter min mening bør jo slike ting inkluderes i en vurdering. Jeg vurderer total bruksnytte, etter hvordan jeg har opplevd en rekke CRT'er og DLP'er, og det er selvsagt ikke gitt at andre har samme erfaring!

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dersom konvergens drifter så er enten projektor sliten, eller mekanisk setup feil, slik at man må bruke mye elektriske innstillinger for å få riktig konvergens. Da vil jo bilde avhenge av hvorvidt komponenter er varme og mange andre faktorer.

Når du klarer å oppnå tilnærmet perfekt konvergens i senter på bildet med ALLE elektriske innstillinger satt til 0, da blir ting stabilt.

Både på 701s'en jeg hadde og Nec'en var konvergens meget stabil. Dog Nec'en er mye mere stabil enn det barco'en var...
    Jeg trenger overhode ikke å justere konvergens før jeg skal se film. Den er 99% perfekt i øyeblikket jeg skrur den på!

Forøvrig er jeg enig med BWA. Snakker man om bildekvalitet, snakker man om bildekvalitet. Ingen "MEN, den er jo så stor, osv."

Morten.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg eier ennå ikke en prosjektor, og for meg er det viktig å få belyst alle aspekter av de ulike teknologiene.

Både størrelse, innstillinger, støy, bildekvalitet, innkjøpspris og driftskostnader teller med. At CRT har absolutt sort når den er riktig innstilt er viktig, men hjelper etter min mening lite hvis den støyer mye, krever tuning for hver visning og jeg skaller i den hver gang jeg går gjennom rommet.

Spesielt støy er en faktor som teller mye for meg. Jevnt sus i rommet er for meg mye mer slitsomt enn mørkegrå svart i en god DLP (har da sett noen).

Så jeg synes det er fint å få belyst alle aspektene. Å diskutere bildekvaliteten er viktig, og viktig å holde fra de andre aspektene. Men det er den samlede vurderingen som hver enkelt gjør som bestemmer hva han/hun synes er best.

Hva koster det for eksempel å bytte rør i en CRT. Hvordan er den kostnaden kontra lampebytte i en LCD/DLP?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg er for øvrig enig i at en ikke bør legge fokus på at den er stor osv, da dette er en selvfølgelighet på CRT... Andre aspekter som støynivå og vedlikehold er jo litt mer direkte relevante.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren, det var ingen kritikk av ditt innlegg. Det var en generell betrakting om det jeg har erfart i div. diskusjoner den siste tiden. CRT har MANGE ulemper, vil bare vi gir korrekt informasjon. Slik at vi forteller uerfarne/nysgjerrige om at :

CRT Projektor er STOR, upraktisk, har ulike tilstander/slitasje, osv, osv, krever eget rom eller snill kone/samboer, har fantastisk fint bilde når den er korrekt satt opp, må ha progressiv kilde for å gi godt bilde.

MEN når noen spør om hvilken projektor som gir best bilde, må vi kunne svare at CRT har det BESTE bilde med forutseninger at kilden er progressiv eller at CRT'en har linjedobler. Så bør man skille bildekvalitet fra de praktiske tingen som nevnt ovenfor, men ikke blande dem med bildekvaliteten.

Ble kanskje noe repetering, vil bare at vi i forumet prøver å være litt konsekvente.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe,

En CRT PJ har rør og ikke lampe. Et rør i en CRT er det samme, omtrent, som et rør i en TV. Hvor ofte bytter en billedrør i TV'en? Same applies to the CRT... Faktum er at bildet i en vanlig 32" TV slites på eksakt samme måte, og omtrent i samme takt hvis en holder seg for god til å "tyne" skiten ut av rørene ved høy kontrast/brightness og statiske bilder.

En CRT projector støyer minimalt sammenlignet med alle LCD/DLP projectorer jeg noen sinne har hørt! Her snakker vi om lavfrekvent støy fra 10 cm vifter. For min BG1208s/2 er det ned mot 30 db.

En riktig oppsatt CRT (mekanisk) vil ikke drifte i innstillingene, hvis det ikke er slitasje på elektronikken. Det kan sammenlignes med konvergensen på TV'et eller CRT monitoren til PC'en. Det skjer litt over tid men ikke drastisk!

Vedlikehold på en CRT krever at den som eier den enten har råd til konsultasjon med leverandør, eller at han/hun er lærenem og villig til å lære detaljene (blir mye billigere da...).

En CRT projektor er ikke sammenlignbar med en LCD projektor, spesielt ikke mht pris en må betale NY? Her snakker vi om WAAYYY utenfor de flestes budsjett. Hvem blar opp 250-500" NOK for en ny PJ?

Siden de er så dyre er også deler til vedlikehold relativet like dyre?

MEN, det bildet en CRT kan produsere, er ingen LCD/DLP på denne planeten i nærheten av! Punktum finale. Selv bildet på enhver THX godkjent kino i Norge/Verden ser ut som "crap" sammenlignet med en godt innstilt CRT! :lol: :roll: Var å så "Finding Nemo" sammen med ungene på kino og ble VELDIG skuffa over det dårlige sortnivået...

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren, jeg trenger ikke justere konvergensen mer enn annenhver måned eller så. Jeg lar den alltid varme seg opp (med Aquarium-skjermspareren) i en halvtime før filmen, og fra da av holder den seg så riktig at jeg aldri har noen problemer. Jeg ser lett om konvergensen er ute på teksten (som regel ser jeg sammen med kona, og da står teksten på). Kanskje det har noe å si at jeg byttet konvergenskortet i vår eller i fjor høst?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg har ikke justert konvergens ennå.... satte den opp i nåværende oppløsning for et par-tre måneder siden og der har den stått.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •