G2 vs. Gain Cut off justering BG808s

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

G2 vs. Gain Cut off justering BG808s

Det er vel et utrykk som heter at en dåre kan spør mer enn 10 vise kan svare, håper ikke jeg faller under denne definisjonen nå da... ops:

Har tenkt og fundert litt etter å ha lest litt om G2 justeringen på Barco 120x serien, og har etter hvert begynt å lurt litt på forskjellige sammenhenger og om hva man egentlig gjør når man på f.eks en BG808s går inn i servise menyen og justerer G2 etter de lysdiodene på utgangs forsterkerne på rørene.

Etter litt ombytting av deler i forbindelse med feilsøking etter overslag i høyspent delen, benyttet jeg i en perioden et annet rødt rør med en annen utgangs forsterker til dette røret, og da var det tydelig forskjell i G2 justeringen og justerings skruen måtte roteres nesten helt til den ene ytterstillingen før lysdioden slukket. Det virket som dette fulgte utgangs forsterkeren og ikke så veldig mye selve røret i dette tilfelle da jeg prøvde forskjellige kombinasjoner og til slutt fant ut at overslaget ikke hadde noe med det originale røret å gjøre, og satte alt tilbake til original oppsettet igjen. Den andre utgangs forsterkeren virker forøvrig helt som den skal i den projektoren den står i nå, og har tenkt om det er et samspill mellom de tre utgangs forsterkerne når det kommer til G2 verdier, og om de muligens påvirker G2 strømforsyningen.

Lurer litt på om f.eks tilkoblet kilde, kildemateriale og de andre Brigtness, Contrast, gain og cut off verdiene som projektoren kjører med ellers for selve G2 justeringen, og er det f.eks et kontroll sett point for arbeids spenningen i forbindelse med G2 kretsene som vel er 1020volt på 120x men som også burde kontrolleres på 808 før man justerer etter dioden på utgangs forsterkerne pr.rør. Går ut i fra at 120x serien og 808 er ganske forskjellig konstruert med tanke på båndbredde og at LC 9" ere har en ganske overlegen kontrast i forhold til luftkobblede 8", og det er derfor G2 og sortnivået er såpass forskjellig oppbygd og innjustert.

Går ut i fra at det er viktig at projektoren har oppnådd riktig arbeidstemperatur før man justerer G2 også. De tre justerings skruene man justerer G2 for 808, ser for meg litt "billige" og veldig rotasjons følsomme ut. Hvor nøyaktig er det mulig å få dette egenlig, synes ofte at en utgangs lysdiode lyser nestegang man sjekker dette, og det er så vidt man trenger være bortpå justerings skruen igjen før dioden slukker, og en annen lyser nestegang osv.

Hadde vært fint om noen eksperter kunne si noe mer rundt G2 og kanskje de andre faktorene som gain, cutoff justeringer pr farge..

For å "korte" ned spørsmålene litt her til slutt.

1. Er det noe kontroll spenning i forbindelse med G2 på BG808s? (noen som har en grei service manual billig til salgs eller tilgjengelig via e-mail pdf ol.?)

2. Hvor nøyaktig er det mulig å få G2 og hvor stabil kan man regne med den holder seg.

3. Betyr tilkoblet kilde, Gain, Cut off, brigtness og kontrast innstilingene noe under den G2 justerings prosedyren i service menyen for BG808s.

4. Kan man mistenke at det er noe galt med en ugangs forsterkeren hvis man må helt i ytterkantene for G2 justerings skruen.

5. har inntrykk av at G2 forandrer seg litt med tiden, temperatur og rørslitasje, har dette noen praktisk betydning for gråtoneskalaen hvis man får en spesialist med fargekalibrerings utstyr til å foreta justeringen.? Kan man da f.eks sjekke og justere G2 igjen etter 2-300 timer, eller ca 1/2 år uten å forandre hele fargekalibreringen?

Opps, ble mye dette, men alle svar og kommentarer mottaes med takk... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satte inn 9" rør i en 1208, og på det grønne røret merket jeg at jeg måtte omtrent helt til max på G2 potmeteret. Jeg brukte samme utgangsforsterker som sto på det grønne 8" røret. Jeg ikke sikker på om hele poenget er å holde strømmen konstant i rørets levetid, eller om det er noe annet.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er der en Master gain på brigtness og contrast?

Hei, har du fått svar på desse spørsmålene du hadde her? Lurer på det samme selv.. Eg vet at du har gått over til digitale verden, men kanskje du husker litt..:-)

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    [color=black]For å "korte" ned spørsmålene litt her til slutt.

1. Er det noe kontroll spenning i forbindelse med G2 på BG808s? (noen som har en grei service manual billig til salgs eller tilgjengelig via e-mail pdf ol.?)

2. Hvor nøyaktig er det mulig å få G2 og hvor stabil kan man regne med den holder seg.

3. Betyr tilkoblet kilde, Gain, Cut off, brigtness og kontrast innstilingene noe under den G2 justerings prosedyren i service menyen for BG808s.

4. Kan man mistenke at det er noe galt med en ugangs forsterkeren hvis man må helt i ytterkantene for G2 justerings skruen.

5. har inntrykk av at G2 forandrer seg litt med tiden, temperatur og rørslitasje, har dette noen praktisk betydning for gråtoneskalaen hvis man får en spesialist med fargekalibrerings utstyr til å foreta justeringen.? Kan man da f.eks sjekke og justere G2 igjen etter 2-300 timer, eller ca 1/2 år uten å forandre hele fargekalibreringen?

Opps, ble mye dette, men alle svar og kommentarer mottaes med takk... ;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Lydmann, nei fikk vel aldri noen gode svar på dette annet enn at andre har bekreftet at å ha opplevd noe av de samme tingene ved bytting av forskjellig rør, utgangs forsterkere osv.

Gikk forøvrig også over til Electrohome Marquee 8500 ikke så lenge etter den Barco G2 problemstillingen her, og der var det en helt annen justering og G2 fremgangsmåte så jeg "forsket" og feilsøkte ikke så mye mere rundt dette på BG808s projektoren.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •