"Blå" støy fra BG-1208s/e

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy "Blå" støy fra BG-1208s/e

Jeg sliter med bildestøy fra det blå røret. Støyen fluktuerer tilfeldig, og er mest plagsom på mørke bilder, hvor den ødelegger sortnivået. Det blir et ekkelt blåskjær, nesten som på et LCD-TV. Det ser ut omtrent som brightness skrus høyt opp slik at rasteret blir synlig, men i tillegg fluktuerer lysstyrken. Jeg ser også stasjonære linjer med forskjellig retning under selve bildet.

Jeg har byttet de delene jeg har hatt tilgjengelig, dvs RGB-input, G2/Diag, Hor. shift, bilderør, og RGB-output amp. Hvor mye er det igjen i videokjeden da? Ihvertfall RGB-driver kortet, men dette har jeg ikke ekstra av.

Noen som har sett noe lignende?
    Skal tro om jeg vil se denne støyen på oscilloscopet? Det er lett tilgjengelige testpunkter på utgangen av RGB-driver kortet. Jeg får låne med meg et scop hjem i morra.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gunnar,

Høres nesten ut som det problemet jeg hadde på en tilsvarende PJ... Var slik da jeg kjøpte den og ble bare værre. Røret var i en slags "konstant på" setting slik at det forurenset bildet med blått og disse skrå alltid synlige retrace linjene? Bytta om på B/G rør uten att noe ble bedre.

Fikk nytt rør fra selgeren ABB i Trondheim i prisen. Var kortslutning inne i røret, grunnet forurensing av noen form som enten hadde lagt seg mellom anode/katode eller liknende. Bytta til nytt rør og alt var OK!?!

Vet ikke om det er samme du ser? La ut ett bilde en gang i tiden. Om det ligger her kan du se på det? Har bytta PC siden den gang så bildet er "long gone" fra min harddisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Alexander,
    joda, det kan høres likt ut, men jeg har prøvd med et annet (9") blått rør, og dette varierte også i brightness. Dette hadde ingen slik støy i et 1209/2 chassis. Jeg testet ikke så mye, siden det var andre grunner til å sette inn røret. Planen var å sette inn 9" rør i 1208s/e, men planen ble etterhvert skrinlagt av forskjellige grunner. Jeg skal prøve å kryssbytte kablinga mellom grønt og blått og se om støyen forblir på blått. Rakk alle kablene uten modifikasjon? Jeg går ut fra at du byttet om på kontaktene på deflection switching kortet også? Reinier på AVS har samme problem med en 1209s. Også kun på blått rør. Solgte du din 1208s/e?

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bytta om mellom blå og grønn på signalkablene som går til RGB-utgangsforsterkerne, og støyen forble på det blå røret. Dermed er det vel mest sannsynlig at det er røret likevel. For å være sikker må jeg nok sette inn et annet rør der det blå står. Har et slitt grønt rør som jeg kan prøve med, men har ikke ekstra sett med "magnetics". Må ta fra det blå røret.

Jeg fant bildet ditt Alexander (vedlagt). En forskjell ser ut til å være at støyen på mitt rør går helt til venstre og høyre kant av fosforet.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aj aj.. trist. Vill du fortfarande ha R762720 då eller lockar en 8500LC eller G70 mer?

Har nog ett komplett blått 180DVB22 eller P16 rör till dig om du behöver ett.

Jag har ett problem med min 808 som jag tror är rörrelaterat också. Får för lite färg från det röda röret. Det konstiga är att det funkade i en annna maskin fint. Så kanske borde testa det röda röret i en annan maskin igen innan jag avfärdar det.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med Gain og Cutoff verdiene i fargekalibrerings menyen, er de også justert nermest utenfor skalaen uten at det blir noen forskjeller?

Rødt rør til 808 skulle vel ikke være så vanskelig å få tak i billig brukt vil jeg tro

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mrking,
    Skal teste litt mere, men sannsynligvis trenger jeg ikke R762720 kortet. Sannsynligvis trenger jeg rør. Skal sette inn et annet rør i dag og se hva som skjer. Jeg fikk et tips om a sjekke filamentspenningene. Jeg har ikke servicemanual for 1208S/E, så jeg må få tak i prosedyren. Lette litt i går i 1209s service manaulen, men fant det ikke i farta. Dessuten er ikke RGB-utgangsforsterkerne på 1209s og 1208s/e de samme.

G70 frister jo med LC-optikk og fargefiltrering.. får se hva jeg gjør.

Skal ta en titt på gain/cutoff-verdiene, men det var ingen ekstreme verdier der såvidt jeg husker. Kan justere og se om det gjør noen forskjell. Kan være et godt tips! Det hjelper endel å skru ned G2, men da blir fargebalansen feil.

Jeg målte utgangsresistansen på mitt R762720 og R og G hadde ca 6,8kohm, mens B hadde ca 1,4Mohm. Merkelig, men det er mulig det er riktig. Ihvertfall forskjell på RGB på skjemaet. Uansett så burde støyen haa flyttet seg til det grønne røret når jeg bytta om på kablene hvis dette var relatert til problemet. Tittet på signalet ut fra RGB-driver kortet med oscilloskop, men så intet spesielt.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket filamentspenningen og +17V på SMPS, og alt var ok. Deretter tok jeg ut det blå røret og flyttet over "magnetics" til et slitt grønt rør, og satte det inn. Støyen er fremdeles der! Nå var jeg overbevist om at feilen lå på deflection switching kortet, siden jeg tidligere hadde prøvd et annet blått rør med annen "magnetics" som også støyet. For å være sikker byttet jeg om på det røde røret og det slitte grønne. Støyen var fortsatt på det slitte grønne, og dermed ligger feilen i enten avbøyningsspolen eller fokusspolen. Hvis jeg orker flere rørbytter kan jeg isolere feilen ytterligere, men jeg er litt skeptisk til deflection switching kortet. Det er ca 60-70ohm mellom skiftekontaktene på det blå relèt, mens det er omtrent 0 på det røde og grønne. Kanskje deflection switching kortet har skadet avbøyningsspolen på det blå røret?

Derfor vil jeg helst bytte ut deflection switching kortet og spolene på røret.

mr King, dette har du vel liggende?

Gunnar

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg husker rett, så mener jeg å ha lest at det går greit ann uten å skade noe å starte opp projektoren uten at kontakten til fouks spolen er innkobblet. Mener å huske en her inne i forumet som hadde problemer med å justere fokusen i menyen, og oppdaget at kabelen til fokus spolen ikke var innkobblet i sin 808.
    Ikke dermed sagt at det ikke kan skade noe, men jeg synes bare jeg skulle nevne det, og håper noen CRT eksperter retter meg hvis jeg tar feil.

Stemmer det med fokus spolen, kan det vel være en grei måte å eliminere eventuelle neggative bidrag fra den, og få eliminert mulige feilkilder og kankje lettere finne problemet.

I enkelte litt sære tilfeller hvis det er feil i selve fokus spolen , kan man visst nok få trukket catodestålen så skjeivt at man kan knekke røret , kan kanskje derfor være lurt å bruke det slitte grønne røret du har i den videre feilsøkingen hvis du bruker de mulige deffekte deflection og fokusspolene du nå har.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg får av fokusspolen uten å ta ut røret, så det er ikke så mye jobb. Avbøyningsspolen er nok for lang til å ta ut, men det holder i grunnen med fokusspolen for å isolere feilen. Strengt tatt burde jeg ha flyttet over frisk "magnetics" på det blå røret for å være sikker.
    Mulig jeg feilsøker litt på deflection switching-kortet. Det er et enkelt kort, men hvis jeg trenger en spole eller relè er det sikkert like enkelt å få tak i et annet kort.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gunnnaret har jag säkert. Ge mig part number så ska jag gräva i mitt lager. Måste organisera lite där snart 500+ delar som ligger huller om buller. =)

Annars har jag en trave 8500LC som söker nya hem. =)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... skulle gjerne hatt ditt lager nå...

Jeg flyttet fokusspolen fra det slitte grønne og over til det røde. Nå hadde jeg fortsatt støy på det grønne, men også en del støy på det røde! Hvis jeg rører på kablingen fra avbøyningsspolen forandrer støyen seg, og blir av og til nesten borte. Så nå er jeg fortsatt ikke sikker på hva som er problemet. Må prøve å bytte deflection switching kortet, avbøyningspole og kanskje fokusspolen også. Jeg finner ikke noe typisk Barco-P/N på spolene, men DAV7667 på avbøyningsspolen (yoke), og KF-3203 KQ110 på fokusspolen.
    Deflection switching kortet har P/N R762457. Dette brukes i mange projektorer i 12xx-serien. I 1208/2 har yoken P/N 3066 495, og jeg går utfra at denne kan brukes i 1208s/e også.

Sony G70 frister mere enn Marquee. Må tenke litt på det. Vil helst ha Barcoen iorden først.

Gunnar

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,Sony G70 er bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flyttet rød H/W over på blått rør, og vise versa. Satte rørene inn der de hører hjemme. Fortsatt støy på det blå, og ingen støy på rød HAAAAHAAAAAAAAA! Jeg blir gal! Ser ut som om blått er kaputt, men det var da merkelig at det grønne røret med blå H/W hadde samme støy?? Tilogmed i både blå og rød posisjon.

Gunnar

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: Dette var ikke lett nei...

Når du har testet, har de andre to rørene også vært i drift samtidig, tenket det kanskje kunne hende at feilen i den blå delen ble fororsaket av hva som ett av de andre rørene gjorde og belastet systemet. Eventuellt at det er en dårlig kontakt en plass som gjør at feilen kan flytte seg og typisk forstyrre feilsøking og eliminasjons metodene.

Den diffusheten i og LCD støy aktige mangel på blått sortnivå, kommer den i form av tydelige scannlinger fremme på fosforet, eller virker det som om elektron stålen er speredd utover og er diffus når den lyser opp fosforet?

Kjenner ikke disse tingene så godt selv, men det kan kankje gi en indikasjon på om det er lys på avveie pga styringen av catodestålen med tanke på gitterene inne i røret som vel fremdeles vil få elektro stålen til å opptre i tydelige skan llinjer, eller måten fokus spolen eller vidde spolene jobber på som vel vil gjøre scanlingjene mindre ensartede og mer vekslende tudelige diffuse.

Det var merkelig det med det grønne testrøret, kan det ha fått den samme invendige feilen som det blå røret, det virker joe egentlig lite sansynlig.

Det er i slike tilfeller det hadde vært greit med en komplett og lik delemaskin å flyttet de tre rørene over på og mer uavhengig testet komponentene mot hverandre. med helt forskjellige "omgivelser".

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delemaskin hadde vært tingen nå ja.. Kanskje Videosystem har en testmaskin? Får ta en telefon i morra. Ihvertfall har dem kanskje en CRT-tester som kan si om røret er ok eller ikke.

Tok et bilde i kveld av hvordan støyen ser ut. Den strekker seg ikke over hele fosforoverflata, og området utenfor rasteret er mørkt, untatt noen retrace-aktige linjer. Bildet er tatt når projektoren viser et helt mørkt bilde fra PCen. Til sammenligning er det grønne og det røde omtrent helt mørke.

Gunnar

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette bildet minnet mistenkelig om bilder jeg har sett av andre rør som har hatt en feil inne i selve røret. Elektromagnetene utenpå på rørhalsen vil vel aldri kunne "slå på" elektron strømmen så røret lyser opp på denne måten, men vil mer bare påvirke formen og størrelsen til fokus punktet som catodestålen treffer fosforet med, og formen som det scannes over denne flaten med.

Får du ikke denne effekten hvis du har testet et annet friskt rør på den samme utgangsforsterkeren og alle andre kobblinger som det blå røret er tilkobblet når du tok dette bilde, er vel sansynligheten for at det er kunn det blå røret som har feil, og eventuellt det grønne testrøret som du har testet med tidligere også hadde den samme deffekten. Du har så vidt jeg vet ikke fått provosert frem den samme lys effekten på noen av de andre av de to friske rørene som du har installert i projektoren, det må vel tyde på at både det blå og det ekstra grønne røret er deffekt.

Har sett at enkelte av de pinnen som stikker ut av rørene og som man kobler neckboardet til har vært litt forskjellig kinfigurert eller klippet på blått og ikke de to andre fargene. Vet ikke hvor vanlig en slik "justering" er på alle rør og om det har noe å si for den rør obyttings testen du har gjennomført med det grønne røret tidligere.

Er ingen ekspert på disse projektorene selv, og prøver bare å resonere utifra den teorien og den egenerfaringen jeg etter hvert har fått fra å feilsøke på de CRT projektorene jeg har vært borti, sikkert ingen dum ide å kontakte Videosystem som kan disse tingene før du eventuellt kjøper et nytt blått rør, eventuellt får de til å sjekke, overhale og justere inn projektoren til topp ytelse og feilsøker og eventuellt skifter rør for deg. Eneste problemet med en slik service er vel at det vil koste en del, men det virker som at de som har hatt projektoren sin inne hs dem ofte er meget fornøyd etterpå, og det er vel også værd litt penger.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i mye av det su skriver. Mest sannsynlig røret, men det grønne sllitte hadde ikke denne støyen da jeg fikk projektoren. Postet bildet på AVS, og fikk svar fra en tysker (Joerg) som synes det ser ut som K-G1 kortslutning. Dette er ting som kan skje med et rør pga små fragmenter som løsner f eks fra filamentet, og som setter seg på et ugunstig sted. Det løsner ofte slik fragmenter på nye rør, og ofte kan en da høre knepp og smell fra røret, og enkelte ganger er utladningen så kraftig at projektoren slår seg av. Dette fortalte Halvard Sevs i dag. Dessverre sa han også at Videosystem ikke har rørtester, de skifter ut slike rør. Likevel sier Joerg at det er stor sjanse for å fjerne slike kortslutninger med en rørtester/conditioner. Han tilbød seg og gjøre et forsøk, så det er mulig jeg sender avgårde røret. Vet ihvertfall ingen i Norge som har slikt utstyr. Tror egentlig det er ganske enkle greier. Fås omtrent gratis på eBay, men de er vel helst beregnet på TV-rør.

Det er også brukt div hestekur på slike problemer, f eks sette røret me fronten ned, og dunke på halsen i håp om at partikkelen skal løsne. En annen er å lade opp en kondensator til noen hundre volt og lade ut gjennom kortslutningen fo rå brenne den vekk. Det er vel noe lignende conditioneren gjør.

Det jeg har vært redd for siden jeg har tilsynelatendesamme feil på to rør er at ett eller annet tar rotta på rørene. Iflg Joerg er lav filamentspenning en årsak til at en slik kortslutning kan oppstå. Derimot for høy filamentspenning forkorter levetiden til røret.

En (siste?) mulighet er at jeg ikke har fått jordet røret skikkelig foran. Dette kunne tenkes å være årsaken til at begge rørene støyer, siden plata måtte tas av for å feste røret i det fremre huset. Jeg vet ikke hva som er mest kritisk, men Halvard mente at det er viktig at den fjærende plata som er klemt mot røret foran har god kontakt. Røroverflata er ledende der plata ligger an. Der er også en stripe av tykk alufolie rundt omkretsen av røret helt foran. Denne ser også ut til å ha kontakt med plata. Til plata er det koblet den svarte ledningen m/blå kabelsko som kobles til RGB-utgangsforsterkeren.

Jeg tørka av røret utvendig, håper at det ledende laget ikke er noe som lar seg tørke bort... Brukte bare en tørr serviett for å fjerne litt støv.

Gunnar

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gunnar, trist å lese at du kanskje har et kortsluttet rør. Jeg hadde et nesten strøkent blått rør selv i min BG808s som var kortsluttet, ikke noe gøy. Det endte med at jeg måtte kjøpe et nytt et. Har du bestemt deg for om du skal sende røret til tyskland? Kunne vært spennende å høre hvordan det går. Jeg har forsatt røret liggene i kjelleren, i tilfelle det kommer opp en løsning. Jeg var veldig nære i å få tak i et slikt apparat for å fjerne kortlutningen, men aparatet manglet riktig socket. Når jeg leser tråden din igjen, fikk jeg litt lyst til å se på problemet igjen. Jeg har et neckboard liggende som hører til en 708, tror det er samme socket på de fleste projektorer, bare pinnekonfigrasjonen som er anneredes. Vis jeg får tak i databladet til aparatet og lodder av socketen kan det hende jeg kan få laget meg riktig overgang. Men jeg må få lånt aparatet først.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant!
    Jeg renger med å sende røret til Tyskland til uka. Har satt det inn igjen, og satt opp projektoren nogenlunde. Skal kjøre den noen timer for å sjekke at alt annet er iorden.

Var innom en kompis i går og tittet på hans Panasonc AE700. Grei sak, men tror ikke jeg blir fornøyd med noe slikt. Bildet var "flatt" og livløst i forhold til CRTen. Muligens pga dårlig sortnivå, men også andre ting.

Gunnar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •