Trenger hjelp med BG801s

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Trenger hjelp med BG801s

Har drevet i kveld å prøvd å justere inn min takmonterte BG 801s. Men nå må jeg spørre her på forumet. Jeg får det ikke til. Jeg går inn på konvergensjustering via random. Justerer, men noen områder må justeres voldsomt og da drar de med seg andre områder i samme kolonne. Disse andre områdene blir da verre. Betyr dette manglende presisjon i oppsettet forut for konvergering. Har lest masse på diverse internettsider om crt. Curt palme sin side og her på avforum mm. Kan noen gi en enkel prosedyre for hva som må til? Skal det lagres etter konvergensjustering? Kun exit og enter i valgmuligheter. Ser ut for at det går tilbake til innstillinger før konvergering etter at jeg er ferdig med konvergering som best jeg får til. Dette blir noe abc spørsmål, men dessverre får jeg ikke kommet videre. Har prøvd flere ganger. Har vært gjennom de klistrede trådene i crt forumet, men kommer som sagt ikke videre. Takknemlig for alle svar.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som du setter opp det interne mønsteret. Nå er det en stund siden jeg hadde min 801 men mener å huske at du må justere på den kilden du skal bruke husker ikke helt hva det heter i menyen men iallefall ikke test mønsteret.

Sikkert noen andre som kan svare litt bedre , sorry.

mvh
    pt

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arild
    Har drevet i kveld å prøvd å justere inn min takmonterte BG 801s. Men nå må jeg spørre her på forumet. Jeg får det ikke til. Jeg går inn på konvergensjustering via random. Justerer, men noen områder må justeres voldsomt og da drar de med seg andre områder i samme kolonne. Disse andre områdene blir da verre. Betyr dette manglende presisjon i oppsettet forut for konvergering. Har lest masse på diverse internettsider om crt. Curt palme sin side og her på avforum mm. Kan noen gi en enkel prosedyre for hva som må til? Skal det lagres etter konvergensjustering? Kun exit og enter i valgmuligheter. Ser ut for at det går tilbake til innstillinger før konvergering etter at jeg er ferdig med konvergering som best jeg får til. Dette blir noe abc spørsmål, men dessverre får jeg ikke kommet videre. Har prøvd flere ganger. Har vært gjennom de klistrede trådene i crt forumet, men kommer som sagt ikke videre. Takknemlig for alle svar.
    Kjenner selv ikke BG801s så godt, så jeg utaler meg mer om mine erfaringer med BG808s som vel på mange måter i installasjons menyene skal være ganske lik 801 serien bortsett fra den ekstra elektromagnetiske fokusen som 808 har. Når det gjelder oppsett, kommer man vel egentlig ikke unna denne tråden. http://avforum.no/forum/crt-projektorer/1287-litt-om-grunnjusteringer-av-barco-projektorer.html.

Er dette et nytt fysisk oppsett, ville jeg slettet alle lagrede blokker, satt alt tilbake til midtposisjon i service menyen, og startet helt fra scratch. Skal man unngå uheldige høye konvergens verdier, er det viktig at det fysiske oppsettet er gjort riktig, må man bruke mye keystone, topp og bunn skev og rotere vertilkale og horisontale centerlinjer mye for å få riktig bildegeometri osv for det grønne røret tidligere i oppsettet , påvirker dette også som du er inne på konvergens verdier senere for rødt og blått rør, og høe verdier har det med å få projektoren til å mindre konvergens stabil, og kan komme til å drifte mer under oppvarming fra kald til varm, samt at den også vil drifte litt etter de 20-30 minuttene den ofte trenger for å nå arbeidstemp.

Når det gjelder lagringen av instillingene, tar projektoren seg av det selv dersom bildefrekvensen variere mer enn 5hz, osv og dersom projektoren ikke er fyllt opp av tidligere blokker som den sysnes den kan bruke i stedet.
    På hver inngang kan man ha to forskjellige instillinger på samme kildefrekvens, og kan skjalte mellom disse med å enten trukke selve inngangs tallet, eller trykke 9 og tallet. Dvs for RGBHV ingang 5, kan man ha et 1280x720@72hz for et letterboks oppsatt kilde, og en 95 med den samme 1280x720@72hz oppløsningen og et anamorft oppsatt kilde. Vet ikke om det var noe godt eksempel, men det står litt info mer info om Barco sine blokker her http://www.crtprojectors.co.uk/barco_faq.htm#Q: Barco Digital chassis projector adjustment blocks have me in a spin. How do they work?

Går man fra et desktop oppset og til takmontering, er det etter min mening nødvendig å slette alle de tidligere blokkene, og sette opp en, gjerne med den kilde oppløsningen og frekvensen som skal benyttes, og med et Genlock rutenett generert utifra dette.

Når man justerer konvergens i alle de forskjellige sonene, er det på mange måter de samme komponentene man påvirker inne i projektoren og de samme elektromagnetene rundt på røret, så alt påvirker til en viss grad hverandre. Er derfor viktig å være litt tolmodig å gjerne justere feltene i flere omganger, og ikke nødvendigvis prøve å treffe helt riktig i første omgang. Drar man til med høye verdier en plass, er det godt mulig at feltene rundt blir skadelidende og må stilles inn til å jobbe mot dette for å konvergere riktig andre plasser.

Setter man først opp et riktig oppsett, vil projektoren bruke dette som et utgangspunkt når du bytter inngangs signaler og frekvenser osv, og man trenger bare noen små finjusteringer for å få riktig geometri og konvergens fra andre innganger og kilde frekvenser osv.

Husk også på at projektoren trenger en oppvarmings periode, før man begynner å justere noe som helst, da det påvirker hvordan elektronikken jobber, og hvor nøyaktig man kan få oppsettet satt opp. Har selv lakt merke til at et magnetisk skrujern for å løsne skruene til vinkling av rørene og for å åpne metall dekslene inne i projektoren, er nokk til å magnetisere forskyve litt på konvergens en liten periode etter at skrutrekkeren er fjernet. Det er også en del justeringer inne i projektoren, som ligger i nærheten, og til og med i senter av noen spoler. Der er valg av umagnetisk og godt isolerte verktøy en selfølge, ellers kan man lett uforvarende skade projektoren.

Har projektoren vært innom mange ukjyndige brukere tidligere, kan de ha vært inne å justert på komponenter inne i projektoren så den er værre å få til riktig geometri og konvergens. Da er det vel ikke så mye annet å gjøre enn å få noen dyktige CRTinstallatører til å sette opp projektoren, eventuellt lære seg hva som må justeres inn riktig, og gjøre det som er nødvendig for å få elektronikken til å jobbe optimalt, uten at den settes til å nermest jobbe mot seg selv. Tenker da på fysisk plassering og vinkling av komponentene på rørhalsen, samt enkelte justeringer for scanne vidde og sentrering osv.

Man kommer vel som Jan erik skriver i den glimrende grunnoppsett tråden ikke unna erfaring for å få til et godt CRT projektor oppsett. Er det f.eks noe galt med projektoren så den ikke oppfører seg riktig ved justering, vil dette være vanskelig å oppdage for en som ikke har så mye erfaring tidligere, mens en med erfaring vil kunne fokusere på kilden til problemet og løse dette før man går videre i oppsettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Har nå kommet noe lenger i prosessen. Mener at det ikke står nevnt i brukermanual at "genlocked" må benyttes for å få lagret justeringen etter konvergering. Oppdaget dette imidlertid på faq på crtprojectors.com. Får imidlertid ikke tatt vekk alt i øvre høyre hjørne på rødt. Har dratt helt ut på skalaen for justering. Intuitivt får jeg dermed en følelse av at det er flere ting som bør justeres. Ved konvergensjustering bør vel settingen havne rundt midtposisjon (50).

Kan noen forklare meg hva de to justeringsskruene (om det er justeringsskruer) på hver sin side av det grønne røret skal gjøre? Jeg mener det er Barco Graphics 801s jeg har, men i menyen står det bare 801. "Justeringsskruene" går opp mellom rød og grønn og blå og grønn og sitter der i et metallbeslag liggende over rørene. Prosjektoren er takmontert.

Bildet slik det nå er justert er forholdsvis greit, men det gjenstår nok en del før det "sitter". Hva bruker dere til å vaske linsene? Jeg har noe blåsprit som jeg tenkte å anvende, er det greit i litt utvannet utgave?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får imidlertid ikke tatt vekk alt i øvre høyre hjørne på rødt. Har dratt helt ut på skalaen for justering. Intuitivt får jeg dermed en følelse av at det er flere ting som bør justeres. Ved konvergensjustering bør vel settingen havne rundt midtposisjon (50).
    For et geometrisk riktig oppsett av projektor i forhold til lerret, vil man få Rasteret sentrert og det aktive bilde sentrert innenfor rasteret igjen på fosfor flatene. En annen god indikasjon på at tingene er gjort riktig er også at avstanden mellom linsene i forkant er lik.

Convergens settinger ut mot ytterstillingene er en indikasjon på at alt ikke er sånn det burde være med enten det fysiske oppsettet eller selve oppsettet inne i projektoren. Jeg er fornåyd hvis jeg klare å få mange verdier på 49 50 tallet og ikke noen som ligger med et avvik høyere eller lavere enn +-15, men jo nermere midt stilling jo bedre er det. Det kan lønne seg å gå tilbake til grov konvergerings innstillingen og se om den justeringen som topper eller bunner justerings skalaen kan hjelpes litt på vei til å gjøres mindre. Har man mistanke om at det ikke er et riktig innstallert rør eller et "fabrikk" oppsett inne i projektoren går det også å løsnet og rotert litt på viddespolene på rørhalsen, hvis det er store avik og vanskelig å få fornuftiege convergens verdier, men det forutsetter at det fysiske oppsettet ellers er riktig og at noen andre har satt rørhals komponentene litt uheldig tidligere, eller så burde ikke dette være nødvendig.

Kan noen forklare meg hva de to justeringsskruene (om det er justeringsskruer) på hver sin side av det grønne røret skal gjøre? Jeg mener det er Barco Graphics 801s jeg har, men i menyen står det bare 801. "Justeringsskruene" går opp mellom rød og grønn og blå og grønn og sitter der i et metallbeslag liggende over rørene. Prosjektoren er takmontert.
    Går ut i fra at det er Scheimpflug justeringes skruene du mener, to skruer pr linsebrakkett. Dette er for å vinkle rør og linse i forhold til hverandre, for å få et skarpt projisert bilde ut mot hjørnene på lerretet, selv hvis ikke projektor/lerret vinklene ikke er helt er helt korrekte. når man skruer på disse vil man på den ene justere skarpt høyre hjørne oppe og venstre hjørne nede dvs de hjørnene som ligger diagonalt ovenfor hverandre og den andre de to andre hjørnene. I et optimalt oppsett, vil man ikke trenge disse justeringene, og det er vel bare Graphics modellene fra disse årgangene fra Barco som har dette, Data modellene har noen Shims som må inn for de forskjellige kastelengdene for å kompensere for vinklingen mellom de to ytterste røde og blå rørene.

Det står litt om Scheimpflug justeringer inne i crtprojectors.com sidene for Barco også.

Bildet slik det nå er justert er forholdsvis greit, men det gjenstår nok en del før det "sitter". Hva bruker dere til å vaske linsene? Jeg har noe blåsprit som jeg tenkte å anvende, er det greit i litt utvannet utgave?
    Vet ikke helt hva som lønner seg å vake HD8 linsene med, jeg har tatt sjangsen på å bruke slik 100% fordampende isopropanol som det er i elektrosprayen man får kjøpt på biltema, sammen med noe linse papir som fåes hos opptikker eller fotobutikker spesiellt egnet for linser. Vanlig tørkerulls papir, kan fort ripe coatingen. Eventuelle fingermerker er greit å få vekk, men litt støv som kommer etter hvert på linsene, er ikke så mye å bry seg om, og jeg tror man fort riper og skader linsa mer med å regngjøre den ofte, enn med å heller tilate litt støv, og vaske den kunn når det er nødvendig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det er ikke scheimplug skruene jeg mener på, de er det seks stykker av på oversiden av rørene ved takmontering. Det er de to skruene som har minst diameter på undersiden av rørene. Disse går hele veien opp ptil oversiden av rørene og sitter inn i et metallbeslag der. Jeg kan ikke se at dette er skruer for å løsne ved vinkeljustering.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det er ikke scheimplug skruene jeg mener på, de er det seks stykker av på oversiden av rørene ved takmontering. Det er de to skruene som har minst diameter på undersiden av rørene. Disse går hele veien opp ptil oversiden av rørene og sitter inn i et metallbeslag der. Jeg kan ikke se at dette er skruer for å løsne ved vinkeljustering.
    Er det de to lange skruene som er pilet ut på dette bildet?

Er det det, er det noen bolter som blir omdreinings aksel "Hengsle" for linse og CRT rør brakettene samt hjelper å holde brakettene festet mot kabinettet på motsatt side. Disse boltene kan med fordel slakkes litt når man skal vinkle det røde eller blå røret, men trenger ikke løsnes helt, så blir ikke hengsle vinklingen helt løs når de to andre skruene som holder vinklingen er løsnet, og rørevinkelen vil stoppe der man vinkler det. På BG808s har man 4 sånne lange bolter, og det er veldig praktisk at de er der hvis man skal skifte et rør mens projektoren henger i taket, da henger de to andre rørene igjen i overkant, og man kan konsentrere seg om det røret som skal skiftes.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det andre bildet er hentet fra CRT tube replacement prosedyren for BG808s, og du kan se litt av den hengsle effekten man har mellom rødt og grønnt rør sine linsebraketter som hengsels og festes i kabinettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja. Det var disse skruene jeg lurte på. Står lite om disse i brukermanualen for data 801s. Finnes det forresten egen manual for BG 801s?

Jeg driver å justerer litt om dagen. Tar nok noe tid dette når man er forholdsvis fersk innenfor området. Jeg lurer også på om det er enkelt å få tak i en kabel for å bruke på port 3 på prosjektoren. Denne skal jo være bedre enn ved bruk av 5bnc plugger. Her er det db9 plugg, og så langt jeg kan se er det ikke overgang mellom db9 og db15 plugg å oppdrive. Søkte litt på nettet, men fant ingenting. Ser at det går å spesialbestille fra eksempelvis crtprojectors, men tenkte i første omgang bare å benytte noe som ikke skulle bli permanent (les: billig).

En annen ting jeg også undrer litt på er hva er beste måte å gå fram på for å få tv bildet bedre? Disse andre spørsmålene kunne kanskje vært bedre å ta opp i egne tråder.

En scaler vil jo være en bra metode. DvDo er ikke best her, men crystallio er ikke akkurat i den rimeligere enden av scalere.

En annen løsning finnes kanskje ved å bruke en pc med diverse hardware/software.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •