G2 på 1200-serien.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

G2 på 1200-serien.

Sitat: "G2 justering på 1200 serien er forbudt område!!"

Hvorfor det?
    Og hva gjør man isåfall hvis det er tuklet med?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Problemet ligger i at det ikke foreligger noen automatikk i spenningsoppsettet på 1200-1208 (tror 1208s/1209s og s/2 har samme G2 opplegg som 808s, altså automatisk?). Du må dermed selv påpasse, ved bruk av voltmeter, at du er innenfor de oppgitte krav. Jeg har selv stilt inn flere manuelle G2'er, bl.a. 1208'en til fattern og min tidligere Electrohome ECP4500, og jeg kan skrive under på at det er en fintfølsom jobb en ikke bør gå inn på uten å regne med mange timers arbeide for et optimalt resultat.

Havner du utenfor er resultatet treg respons og feil gjengivelse...

Jeg hadde nok personlig foretrukket å få besøk av Halvard Saus (er det ikke det han heter?) eller tilsvarende, tar en 1500-2000 for skikkelig instilling av G2'en din...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis 1209/2'en jeg får i morgen har en G2 som er på bærtur, sliter jeg?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Så hvis 1209/2'en jeg får i morgen har en G2 som er på bærtur, sliter jeg?
    Fremgangs måten ser litt slitsom ut ja, står en beskrivelse på Curt sine sider http://www.curtpalme.com/docs/Barco1...Adjustment.zip.

En fordel med denne måten å justere G2 på, kan jo være at sansynligheten for at noen har stillt den feil tidligere ikke er så veldig stor.;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kort text;siden du spør... Ikke rør! ;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mååååå røøøøøre......
    Mååååå røøøøøre.....
    ;-)

Skulle sikkert fått det til, er jo grenser for hvor vanskelig det kan være. Sålenge jeg har en instruksjon(som den over), ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle være mulig.
    Men jeg har ikke hentet Barcoen ennå, og kommer ikke til å begi meg ut på dette med mindre fargene er på bærtur.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mååååå røøøøøre......
    Mååååå røøøøøre.....
    ;-)

Skulle sikkert fått det til, er jo grenser for hvor vanskelig det kan være. Sålenge jeg har en instruksjon(som den over), ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle være mulig.
    Men jeg har ikke hentet Barcoen ennå, og kommer ikke til å begi meg ut på dette med mindre fargene er på bærtur.
    G2 er avgjørende for å få riktig gjengivelse i mørke partier også. Litt gal G2 og du mister både detaljer, renhet og 3d i mørke partier.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra den finjusteringen man til slutt skal foreta pr. farge og mulige kutt off verdier , er det vel mye som tyder på at dersom man ikke har fargekalibrerings utstyr for hånden etter en slik G2 kalibrering, børr man gjøre som jan erik antyder ikke røre G2 på disse maskinene.

Vet ikke hvor nøyaktige forskjellige voltmetere egentlig er til å stille in 1020v heller, da dette vel ikke er så vanlige målespenninger og selv små prosent avik fort vil kunne utgjøre noen tiendels volt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iflg. manual må dere ha Oscilloskop for hånden. OG IKKE SPØR HVA DET ER FOR NOE!
    :-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan erik
    Iflg. manual må dere ha Oscilloskop for hånden. OG IKKE SPØR HVA DET ER FOR NOE!
    :-)
    Skal ikke spørre om hva et Oscilloskop er for noe ;-) , men hvordan pleier du å justere G2 for disse 120x projektorene jan erik ?

Skal man følge fremgangsmåten i manualen,

"- Connect to the VIDEO input e.g. an electronic colour test video signal.
    - Switch the projector in the VIDEO MODE. Select source 1.
    "

bør man vel ha kjennte verdier for den kilden man kobbler til også

Skifter man rør, eller andre komponenter på disse projektorene, er det vel nødvendig å justere inn slike innstillinger også.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var 1209 i hus og provisorisk justert på et bord
    Den er skarpere enn 808s, selv med slitasjen på det grønne røret

En ting jeg reagerer på, og er redd det har noe med G2 å gjøre, er at det blå røret vil ikke bli "sort".
    Det medfører at i sorte scener, ser man firkanten innenfor blankingen, den forsvinner når jeg dekker til det blå røret.

Er dette en G2-case?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops: ops: Blue cutoff...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops: ops: Blue cutoff...

Det kan korrigere litt på det. Men når du har den på 6500, så skal du ikke ha det problemet. Hvis så, så bør G2 justeres.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte ned til under 20 på blue cutoff før det ble bra...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er veldig følsom på G2-justeringa, men justeringa er fort gjort. Jeg brukte ikke kompositt video som i manualen, men color-bar pattern fra HTPC som er min vanlige kilde. Deretter mener jeg å husker at brightness settes til 50%, contrast til 0%, cutoff alle farger til 50% (mulig jeg husker feil her, kan slå opp om ønskelig, skriv ned verdien de sto på..). Deretter settes en jumper på pinnene på RGB-utgangsforsterkeren på den fargen som skal justeres, og justering foretas til du akkurat ser at den /de aktuelle color bars såvidt kan anes. Du må ha det HELT mørkt for at dette skal fungere. Dekk til de to fargene som ikke justeres. Ta av jumper og gjenta for de andre to. Jeg hadde to 1209/2, hvorav den ene ble bra etter justering. Den andre hadde muligens samme problem som din, bare på det grønne røret, og den ble ikke like bra.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per Johnny: vet du om g2 er justert nokså riktig på den 1209en jeg kjøpte av deg?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    Per Johnny: vet du om g2 er justert nokså riktig på den 1209en jeg kjøpte av deg?
    Ja, det gjorde jeg. Men det var ikke sålenge jeg hadde den til rådighet. Hvis du når du har satt sortnivå riktig - da skal du ha gode detaljer i mørke partier med bra dybde og uten 'tint' mot noen farger, pluss at når det 'fades' til sort, så skal du ha meget nært absolutt svart.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda bildet ser veldig bra ut. og svart er svart som natta med godt med detaljer i de mørke områdene. det eneste jeg bryr meg litt om er når jeg kjører litt høye oppløsninger som 1440*864 og høyere. da ser jeg at det er noen vertikale skyggelinjer til venstre i bildet + at bildet flimrer en god del. dvs selve bildet flimrer ikke men flimringen ligger over bildet. det blir værre jo høyere oppløsninger jeg kjører. kjører jeg 720p ser jeg nesten ingenting til skyggelinjene eller flimring.

kan det være jeg må bytte ut noen komponenter i maskinen. spole? kondensatorer. dette er mer framtredende når maskinen er varm. ser bare flimringen i helt hvite partier da.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    joda bildet ser veldig bra ut. og svart er svart som natta med godt med detaljer i de mørke områdene. det eneste jeg bryr meg litt om er når jeg kjører litt høye oppløsninger som 1440*864 og høyere. da ser jeg at det er noen vertikale skyggelinjer til venstre i bildet + at bildet flimrer en god del. dvs selve bildet flimrer ikke men flimringen ligger over bildet. det blir værre jo høyere oppløsninger jeg kjører. kjører jeg 720p ser jeg nesten ingenting til skyggelinjene eller flimring.

kan det være jeg må bytte ut noen komponenter i maskinen. spole? kondensatorer. dette er mer framtredende når maskinen er varm. ser bare flimringen i helt hvite partier da.
    Hører du noen klikke-lyder? Da går den over til ett annet retrace-område. Undersøk horisontal og vertikal-kort og se om spolene ser OK ut. Flimringen kan være ett spennings-justering-sak.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei ingen klikkelyder men jeg hører det skurrer høyere og høyere bak i projektoren etterhvert som jeg bytter til høyere oppløsninger. skal åpne panseret og sjekke senere idag. på tide å få fikset det. uansett er noe som ikke det skal være.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •