Fokus i hjørnene. BD 801s

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fokus i hjørnene. BD 801s

Sliter med i få det skikkelig i fokus i hjørnene.

Har til nå levd med problemet, men har fått lyst til å gjøre noe med problemet.

Vet jeg skal bruke mellomlegg mellom linse og billedrør, men jeg har ikke sett noen jernvarebutikker som har tynne nok mellomlegg.

Forslag?

Gjerne en enkel prøve og feile teknikk hadde vært greit så jeg ikke famler helt i blinde med å skru av og på linsene så altfor mange ganger.

Sånn er det ikke å ikke ha scheimpflug justering.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Andre,

Jeg vil tro at det ikke er optikken som gjør at du ikke får bra hjørnefokus. HD8B optikken er så bra at det skulle ikke være noe problem. Scheimpflug trenger du bare med ikke optimale installasjoner, der projector ikke står rett på lerret eller er 'tilted'.

Hvis du kjører høy oppløsning på ESF billedrør så er de bestandig litt mindre skarpe ut i hjørnene.

Men med optimal astigmasjon så kan du få hjørnene svært bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting kan tyde på at projektoren kanskje står kanskje litt skjevt. Ikke mye. Bare en grad eller to ,ikke synlig i taket, men som fokus feil på lerretet.

Kikka på internal pattern på grønt og fokusplanet er litt skjevt fra venstre mot høyre. Ihvertfall for mine øyne.

Vel da blir det en ny runde gjennon innstallasjonsmenyen.

Jeg kjører 720*576 i 50hz ved hjelp av powerstrip.

Var foresten og så på Infocus 7200 her i forrige uke. En av de beste DLP projektorene jeg har sett til nå. Den hadde tilfredstilt meg mer enn nok, men prisen er for drøy for meg. Det er greit med en gammel Barco som bare rusler og går. Den holder lenge for meg enda.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei Andre Sveen, og takk for sist!

Ja, InFocusen var bra den!

801s er jo en av de bedre 8" CRT for hjemmekino, med fargefiltrerte rør... Det faktum at den ikke er like skarp som en elektromagnetisk fokusert projektor har jo ikke nødvendigvis spesiell betydning ved filmbruk...

Dumt du ikke får den fokusert 100%, men det er sikkert noe du kan forbedre med astig-instillingene... Er disse i menyene på 801s?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan si med sikkerhet at astig er en del ute og rusler på grønt. Bytta grønnrøret i sommer. Det husker sikkert Per Johnny.

Astig innstillingene på BD801s er ikke menystyrt. Dessverre ligger disse midt i høyspentområdet og i min maskin ligger ikke høyspentkablene særlig ryddig. Kan for eksempel ikke sammenlignes med 701 hvor alt ligger veldig åpent og greit. Controle module ligger også i veien og gjør det kronglete.

Jeg kan ikke se noen særlig forskjell på fokuskarphet noe særlig på tross av dette, men Per pleier å ha rett. Det tar bare litt tid og etterhvert ser jeg feilene jeg også.

Jeg har sjekka hver farge for seg selv på interne fokusmønstre. Det er mye mulig at det er bitteliten konvergensfeil. Hvor får man kjøpt kikkert så får jeg gjort skikkelig konvergens fra der jeg sitter. Utrolig sprø ideer man får av å lese avsforum og Guy Kuos holy focus. Først trodde jeg gutta var sprø, så begynner man å skjønne og til slutt er man en av dem og verden kikker rart på deg.

Jeg blir sett på som en skikkelig sprøing helt til jeg skrur på projektoren. Da blir det taust. Det er like gøy hver gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg oppdaget dette med å bruke kikkert for lenge siden. Ser sikkert snålt ut hvis en eller annen kommer inn og du sitter der og stirrer på lerretet med kikkert! Jeg bruker en liten turkikkert type Bresser. Jeg får heller ikke hjørnene skarpe på den BG-801s`en jeg har stående. Jeg hadde tenkt å sjekke astig etc..., men har nå solgt den. Bildet ellers er bra, men den kunne nok ha nytte av en gråskala-kalibrering. Har ellers montert fargefiltrerte HD-144 linser på BD-701s`en min i helga. Ser bra ut, men har ikke fått prøvd så mye enda. Gir litt kortere throw enn de originale HD-145 linsene. Burde ha flyttet projektoren litt nærmere lerretet for å få utnyttet rørene optimalt.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke vær redd for å tune på magnetringene selvom høyspentledninger ligger slengt omkring!Har alldri fått meg noen karamell av det!(derimot husker jeg en gang det var overslag i en HT ledning,det slo inn i albuen og ut gjennom tommelen via en to cm lang gnist)Men er det klarhet i hvordan dere gjør det?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke vær redd for å tune på magnetringene selvom høyspentledninger ligger slengt omkring!Har alldri fått meg noen karamell av det!(derimot husker jeg en gang det var overslag i en HT ledning,det slo inn i albuen og ut gjennom tommelen via en to cm lang gnist)Men er det klarhet i hvordan dere gjør det?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jan Erik,
    Det hadde vært interessant med en gjennomgang av astig-justering. Jeg har bare sett det beskrevet, men har ikke prøvd det selv.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En rask gjennomgang:
    En fin sjekk om de ringene er ute eller ikke:Skru elektrisk focus fra den ene enden til den andre(på internal pattern,15 khz /60 hz);om det ser ut som gitteret flytter seg sideveis eller opp ned er du sikker på at ringene er galt stilt.Da går du litt ned på brightness og kjører kontrast til maks.Så kjører du elektrisk focus ut den ene veientil dottene i rutemønsteret antar en rund form.Er de eggformede eller avlange juster på de to ringene som er nærmest avbøynings spolen for å få dem rundest mulig.Juster ved å dra hele ringene/spakene rund hele røret samt å skru på selve spaken.Dra deretter elektrisk fokus i fokus.Hvis du har en skygge på vertikale eller horisontale streker;dra elektrisk fokus ut motsatt vei enn sist. Juster den siste magnetringen(nærmest crt socketen).Når du så drar elektrisk fokus tilbake skal de horisontale samt de vertikale strekene komme i fokus på likt tidspunkt.Om feks de vertikale er i fokus mens for å få de horisontale i fokusk må du justere litt til på el.fokus,er den bakerste ringen galt justert.Raster må re-justeres etterpå,dvs konvergens vil være ute på samtlige kilder..[/i]

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!
    Det ser ikke ut til å være nødvendig på min nyanskaffede BG-808s. Der finnes også dynamisk astig justering fra menyen. Erstatter dette justering av magnetringene?

Gunnar

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Må virkelig si du har mye fin informasjon til CRT folket her, jan erik! Det tror jeg ganske sikkert de setter stor pris på!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er magnetringer på 808 også;disse justerer du på for perfekt i det mitterste feltet.I tillegg er det elektronisk justering i felter;.Gå inn i service menyen på dynamisk astigmatisme,bruk contrast til nær maks,bruk sharpnes til fokus ut og juster med piltaster til så runde prikker som mulig i alle felter.Om fokus spolen sitter riktig?Gå til internt rutemønster 15,6 khz/60 hz(60 hz fordi da slipper du linjeflimmer!)sett midt fokus på 50,løsne fokus spolen(som er den bakerste spolen mot magnetringene)dra den fremover bakover og sideveis til maks fokus.Du vil finne ut at ideeel posisjon er omtrent mittveis mellom magnetringene og avbøyningspolen med pluggen til ledningene pekende omtrent rett ned mot hovedkortet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for informasjonen Jan Erik. Nok en gang skikkelig service fra videosystem.

Er det mulig å ta av controle module for å få bedre tilgang. Den henger litt i veien og mine tommeltotter er store.

Jeg er sikker på at dette var verdifullt for flere enn meg. Deriblandt Gunnar Kullbotten som ga meg mye info. da jeg begynte med denne hobbyen og fikk lært meg det grunnleggende gjennom et par dusin e-post. Så en hilsen til han må til.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jan Erik,
    Skal sjekke om det er noe å hente. Projektoren er veldig skarp, også skarpere enn min forrige BG-1200.

Hei Andrè!
    Joda, en lærer stadig noe nytt i denne hobbyen. Dessverre har jeg ikke hatt mye tid til å holde på i det siste. Pusser opp hus. Etterhvert skal jeg bygge kinorom i kjelleren. Har ellers et lite prosjekt gående med å bygge "Torus" lerret (vakuum formet toroidalt lerret). Setter også sammen ny PC for å kunne bruke ffdshow etterprossesseringsfilter, pluss spille HD-demoer.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    controle modul?Det vet jeg ikke riktig hva er! Beskriv

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står controle module på den. Den svarte digre kladden med blinkende lysdioder og div. dip. brytere som må vippes ned for i det hele tatt å komme til høyspentområdet av projektoren.

Er det mulig å ta av hele denne kladden for å komme bedre til, men ettersom jeg skjønner er måten du gjør dette på er å ta handa godt nedi og virkelig grave nedi hvis nødvendig.

Med en hand selvfølgelig. Har ikke lyst til å bli en del av strømkretsen hvis uhellet skulle være ute.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontroller kortet er en nødvendighet for projektoren,må ikke kobbles bort.Sett i gang;dette er ikke farlig!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan løsne de to skruene på siden, og svinge kontrollmodulen ned. Jeg har løsnet den helt og hengt den i en hyssingstump for å komme bedre til.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobben er gjort tror jeg. Jeg liker ikke veldig å gå ned i høyspentområdet, men det må til.

Linjene er like på begge sider og prikken ligger omtrent midt i tåka. Skrur jeg ES fokus andre veien er dotene runde. Ikke helt hundre prosent, men sånn nogenlunde.

Jeg skal love deg jeg var svett og god.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Dårlig fokus på grønnfargen på BG801s ?
    By Brainbug in forum CRT projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 04-03-2005, 16:07
  2. Elektronisk fokus på BG808s rør
    By ask4me2 in forum CRT projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 11-17-2004, 21:02
  3. Problemer med elektronisk fokus på blått rør (BG808s)
    By BullFire in forum CRT projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 10-20-2004, 07:29
  4. Fokus på Barco 701s
    By bwa in forum CRT projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 06-29-2003, 23:24
  5. Barco 801 - når bør en bytte rør / fokus i hjørnene
    By lygren in forum CRT projektorer
    Svar: 16
    Siste melding: 04-01-2003, 08:18

Stikkord for denne tråden