Mekanisk astigmatisme - noen eksperter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mekanisk astigmatisme - noen eksperter?

Tja, da er det dags for Guy Kuo's Holy Focus! :P

Har lekt litt med dette i går kveld. Har lenge syntes at det grønne røret har hatt for sålig fokus i forhold til det røde og det blå. Dette sees spesielt i ytterkant hvor rutemønster avtegnes veldig bredt, kontra tynnere streker for det røde og det blå.

Gjorde en test. Overfokuserte EM fokus, satte brightness til minimum og kontrast til 80. Sendte inn et "dot" mønster fraq NEC test pattern. Der viste det tydelig at "dot"'ene ikke var runde, ei heller var intensiteten maks i midten av den ulineære "dot"'en.

Spørsmål? :?:
    Er det noen som har et godt tips som kan gjøre det lett å justere dette perfekt? Må sentere raster i vertikal retning?

Misjonen med mekanisk fokus er å innstille elektronbeamen til å være midt i røret gjennom EM/ES kretsen. Er det en umulighet å gjøre dette perfekt hvis rasteret er skifta opp (slik jeg har det med lerrettet litt høyere)?

Fins det et bra "test pattern" som genererer et lite kryss i midten av bildet?

Eller, er det best å gjøre dette med 15kHz internmønster?

Que?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså;så langt jeg skjønner er 1208 utstyrt med elektronisk fokus.dvs at gitterspenningen er lagd variabel vha fjernkontroll.Dette er kalt midpoint focus i menyen.De 4 andre mulighetene er oppe/nede samt høyre/venstre.Dette er vha hjelp av en fokus spole og er en finfokus av strålen siden strålen har lengere avstand mot hjørnene og dermed over skredet sitt fokus punkt.Magnetringene er for å få fokusert strålen slik at den blir rund i mittområdet.Dette området er ikke klart opptegnet men gradvis.I tillegg er det astigmasjon elektronisk i felter(8?).Jeg foreslår følgende:Finnstill mekanisk og elektronisk fokus i mitten på et bilde fra pcen din feks et word dokument.Juster elektronisk fokus h/v+o/n med
    fjernkontrollen(fortsatt på bildet)Er det forskjeller i hjørner/diagonaler?Bruk scheeimpflug i kombinasjon med yttre ring på linser til maks fokus.Etterjuster elektronisk.Fortsatt forskjell ut mot kantene?Gå inn på internt mønster/15.6 khz og juster ut mittpunkt fokus til 50.Juster fokus spole posisjon mekanisk til maks (best )att og frem pluss sideveis dreining.Juster opp kontrast og lek med fokus inn ut på skalaen.Se om dottene i mittområdet er runde og lek med magnetringene(noter om hvor de var før du begynte)Husk at spakene på ringene kan dreies rundt sin egen aksen.Juster oppover skalaen på elektronisk fokus =ringen nærmest fosforflaten(4 ringer/2 spaker)=runde dots.Juster nedover(under 50) på skalaen =juster vertikal "skygge"er lik på h og v side=bakerste ringer(2 ringer m/1 spak)juster ved å dreie spaken rundt rørhalsen samt å dreie på spaken rundt sin egen akse.Det var miitpunkt/overall fokus.Så til finjustering i hjørner.Entre servicemeny og velg astigmasjon.Velg farge med enter(tror jeg)velg område(bemerk at mittområdet ikke lar seg juster)velg fokus opp med sharpness knappen.Juster høyde og bredde med pilknappene for vær farge.Fremdeles uskarp mot hjørner?Lek mere med fokus og scheimpflug samt elektronisk hjørne fokus.Fremdeles uskarp?sett ned kontrasten;blir det skarpere da?Mulig høy slitasje på røret...
    Begynn forfra igjen. . . .

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at den er dynamisk astigmasjon i Service Menyen... Den hjelper ingen ting da det er den mekaniske som fororsaker at "spot" størrelse og form ikke er lineær. Den dynamiske gir bare en mulighet for finkalibrering av beamen i ytterkant, rundt center!

Jeg er ute etter å få best mulig justering av signalveien fra kathoden til fosforet, gjennom linsa og på skjermen.

Justerte fokus etter Guy Kuo's tips, med å avtegne bildet optisk så skarpt at en ser ujamnhetene i fosforet på lerretet... men det grønne røret er og blir det med dårligst fokusert "beam".

Jan Erik, når dere setter opp alle rørene mekanisk, med 2 & 4 pol's magnetene, benytter dere da høyeste frekvens bildekilde (f.eks 1600x1200), eller gjør dere dette ved et 15kHz signal?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alexander;jeg burde jo egentlig lagt inn etnytt innlegg istedenfor å redigere..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså;jeg tror kanskje det er best å refere til følgende:Mekanisk justering er kun justering av linse ;både innre og yttre fokus samt scheimpflug er mekanisk.Alt av justering av elektronstrømmer ol på vei frem mot fosfor (selv magnetringer og diverse gittere)er elektronisk..Dette er to uavhengig justeringer og de influerer ikke mot hverandre bortsett fra at begge må være i maks justering for best bilde.Det går ikke å kompensere for en dårlig elektonisk fokus med mekanisk og vice versa..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker!
    - det var dette jeg lurte på!

Del 1 med mekanisk/elektrisk er gjort. Problemet var at jeg ikke fikk noe særlig dreis på alt annet enn i midten på det grønne røret, og selv der var de grønne linjene større enn blå og rød.

Justerte fokus så bra at jeg så fosforoverflata på skjermen i midten, men fortsatt uklart i ytterkant...

I kveld blir det fin-tuning, endel timer med 2&4 pol magneter!!!

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du fikk jo med deg at jeg justerte på min 701s, Alexander...

Det gikk jo veldig smertefritt hos meg.
    Var litt skeptisk, men gikk løs på den grønne da prikker på phillips testpattern intok en skrå oval form når jeg underfokuserte. Samt at spot i midten av prikken ved overfokus ikke satt midt i "skya" som blir rundt...

Underfokuserte først og startet på det fremste paret.
    Jeg fikk fort teken på 4polsmagnetene. Fant et sammenheng/mønster i hvordan påvirkningen ble i forhold til hvordan jeg justerte paret i forhold til hverandre og rundt... Fikk de tilslutt bra runde, bedre enn det de var på rød og blå.
    Løp fram og tilbake til lerret og betraktet rundhet.

Overfokuserte så og startet på 2polmagnetparet bak. Fikk ikke dette tydelig nok fram på lerretet, så her var metoden å se inn i linsa.
    Siktet så spotten inn i midten av skya. Også her en teknikk å få taket på.
    Virket litt som de flyttet seg vertikalt når jeg justerte i forhold og sideveis når jeg justerte hele paret rundt. Eller var det motsatt...

Iallefall, jeg ble så fornøyd med det grønne at jeg tok fatt i å justere rød og blå slik også...
    Jeg justerte med rasterstørrelse slik jeg bruker det og raster sentrert sideveis. Men, ikke sentrert vertikalt...

Om jeg har gjort ting riktig etter boka vet jeg ikke...

Uansett, det at jeg klarer å se linjer på en oppløsning på 1024x768 på en barco 701s med litt slitne rør og 7500timer på seg tyder vel på at den er nærme sitt makspotensiale...?

Streaking/smøring av lyse detaljer er dog ganske framtredende på min projektor. Det begynte å plage meg når jeg først begynnte å se det!
    Roland @ b4 projection har en vel en mod på gang.
    men, kan vel hende jeg bytter til en nec pg eller barco 808s heller...
    noen som vil kjøpe en 701s? hehe

Morten

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morten,

Det er litt flere ting å ta hensyn til på en EM projektor, og dermed flere faktorer som influerer resultatet.

Som Jan Erik beskriver:
    - EM fokus er center og sone inndelt.
    - deflection kretsen inneholder og sone inndelt dynamic atsig

Har nå justert magnetene, ser at det er dårlig fokus fortsatt i hjørnene... Skal løsne på EM kretsen og justere posisjon på den mht fokus.

...deretter en runde til?

Uansett er bildet uten innstilling mye bedre enn noen ES maskin kan gi, det er bare at ved å lese Guy Kuo og Mike Parker's postinger på nettet hvor de beskriver hvordan det er mulig å kjøre 1200p på en XG, at en får lyst til å "presse" siste biten ut av maskinen, dessuten er det jo greit å lære også :!: :lol: :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW fokus på EM er en tidkrevende prosess? :!:

Begynner å se sammenhengen mellom komponentene. Men trenger en god kikkertløsning eller "briller" som lar meg fokusere på lerretet mens jeg skrur... alt for tungvint å springe fram og tilbake! :roll:

Oppdaget at jeg må løsne på det meste skal jeg få dette perfekt! EM fokus coilen på det grønne (det røret jeg jobber med for tiden) har egentlig best fokus når den står helt tett opptil defektion kretsen. Men innbyrdes inn virkning på hverandre skaper dette et feil "keystone" bilde i forhold til det blå og røde som jeg ikke helt ser at en skal justere seg bort fra??

Mike Parker nevnte på nettet at det beste trikset med EM fokus var å frakople EM kretsen fra resten (Hovedkortet) og justere optimal fokus uten strøm på! Dette er forståelig hvis og bare hvis spolen i seg selv er magnetisk? Skal teste dette i morgen...

Når en justerer på EM, og magnetene vil bildet og nødvendigvis rotere rundt en akse, dette kan kompenseres ved å løsne deflektion Yoken og rotere motsatt?

Jan Erik hvor nøye er dere når dere f.eks installerer/oppdaterer en innstallasjon som benytter "høy" oppløsning? Evt hvor lang tid tar prosessen når en har lært den og benytter dere mere enn en person eller noen form for hjelpemidler for å SE når dere justerer perfekt fokus av strålen på fosforet med minst mulig stråle areal (utstrekning og intensitet)?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosessen blir selvsagt mere tidkrevende jo højere oppløsning du bruker;fordi kravet til at alt er i fokus selvsagt blir høyere.Det vil som regel ikke være nødvendig med så mye finjustering som det du holder på med.Det ville bli dyrt i så fall.Selvsagt er det greit for deg som ikke tar timebetalt å gjøre det!Endel tid vil man nok spare inn når du har gjort det noen ganger.
    Det høres litt rart ut at den beste posisjonen på fokusspolen fraviker de andre to rørene.At du må justere avbøyningspolen kan også være riktig;husk å nullstille vertikal mid tilt før du justerer inn spolen.Verikal for den sliter du mest med(har minst å justere med)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant noen gode illustrasjoner på astigmatsime med justering av 2 og 4 pole magnetene...

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse var fine...
    Fine hvis det er noen som ikke helt har forstått poenget

Morten.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det må jeg si! Har lest litt gjennom poster her, og vi snakker høyt nivå her inne! Jeg er meget takknemlig for at CRT-eliten her til lands velger AVforum! Er jo på nivå med AVSforum snart, dette her!

Hadde det ikke vært for kvadratmeterpris på 35.000 i denne fillebyen, hadde jeg bygget meg hjemmekino med Barco 808s pronto!

Stå på folkens!

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HELE ettermiddag og kveld har gått med til justering av astigmatisme og mekaniske innstillinger på min nye Nec!
    GRØSS sier jeg bare.

Barco er ENKLE :8

Dessuten er nok EM med på å koplisere ting en HEL del.
    Etter å ha justert alt elektrisk til null, sentrert raster og div. så gav jeg meg på å justere for å få god astigmatisme i midten. Det gikk veldig bra etterhvert, men å få til et kompromiss som gav perfekt resultat mye utenfor midten var bare å glemme, så det får man ta elektrisk.

Så, ikke som 701'en som når jeg fikk den korrekt i midten var like korrekt over det hele...

Men, likevel!! Nec'en ble jo skummelt mye skarpere.
    Til tross for at de har samme størrelse på rør!
    Har begge på lerretet samtidig, så da kan jeg lett sammenligne litt
    barco: på grensa til overlapping på 576p, mens Nec'en fikk veldig tydlige linjer i 720p. Så dette blir spennende!
    Fargebalanse og gråskala ser ut til å være ett styr... men det blir nok med litt tålmodighet

Observerte også hvilken utrolig forskjell filtrerte linser gjør på fargene. Særlig på den røde. Den ble fantastisk mye dypere og renere på Nec'en...

Foreløpig står nec'en på bordet og barcon i taket.
    Tror jeg må svitsje om på det imorra

Godnatt :8

Morten.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æsj...
    Grønt rør byr meg hodebry...!

Får ikke til bra fokus og astigmatisme på hele høyre side, og særlig ned (på røret, sett forfra. )

Fokusinnstillingen i menu for venstre side ser ikke ut til å påvirke noe som helst. Det er også sånn opp og ned, men der har jeg fokus så bra at jeg ser skanlinjene. Det gjør jeg også på andre siden.

Såå...
    Det jeg lurer på er om ikke kanskje EM-joke/coilen som sitter midt på røret burde flyttes litt på. Kunne kanskje prøvd meg litt og sett om det var mulig å få bedre overall astig/fokus ved å flytte den litt fram/bak?
    noen som har erfaring på dette?

Rødt rør er mye bedre. Det var værst i utgangpunktet. HELT feil astig.
    Men, nå ser jeg skanlinjer på HELE skjermen i 720p.
    Det reagerer dessuten bedre på menuinnstillinger for astig og fokus ved kanter og hjørner...

Astig i menu gjør jo dessuten bare tilsvarende nytte som 4polmagneter?? så det kan virke som "siktingen" på kantene er litt av...

Det merkelige i tillegg er at mekanisk fokus på det grønne er litt skeiv!
    Dvs at det er vanskelig å få like bra fokus på begge sider (høy/venst) samtidig... Spørs om vinklingen ikke er helt bra... må finpusses etterhvert

Tror det tar en stund før jeg har denne hengende i taket med alt perfekt!
    :roll:

Morten.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...m&pagenumber=3

her var der mye fin litteratur
    (det er det jo generellt på avsforum da. Guy Kuo, Mike Parker, Dough og fler har tydligvis mye erfaring med Nec.. )

Newcomer Eidos_ sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamez:
    Hvordan vet du om du trenger disse 2/4pole justeringene? Min 1270QM er ikke maksimalt fokusert i kantene, og heller ikke i sentrum (for alle 3 linsene). Jeg justerer etter en H (internt mønster), som skal være delt inn i firkanter. Men jeg får aldri H'en til å vises i firkanter med elektrisk fokus eller manuell fokus (justering på linsene)! Trenger jeg da en slik type fokusering du refererer til?

Når jeg ser på DOT pattern, er prikkene ganske blurete, jeg ser ikke en klar prikk, men en litt utvasket en. De er forsåvidt runde i formen, men er veldig utvasket som sagt. Skyldes dette at jeg må jusere enten 2 eller 4 pole-justeringen?

Håper at denne tråden ikke er glemt...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ta opp et "dot" mønster i f.eks Nec eller Philips Test Pattern. Gå inn i menyen for Barco'en velg Random access og Select color. Med ett rør tent av gangen med høy kontrast og lav brightness, skru elektrisk forkus til maks på dette røret - sjekk om prikken(e) i midten av bildet er rund! Hvis den ikke er rund er det en fordel å gjøre astig justering... Dessuten bør intensiteten på den overfokuserte prikken (i midten av røret) være midt i sirkelen!

PS! Merk av hvor ca. du hadde elektrisk fokus før du skrur deg helt bort? Men det er enkelt å justere tilbake med Guy Kuos magiske A4 fokus innstillings triks... :roll:

Newcomer Eidos_ sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker...

Jeg har en Sony prosjektor da...

Jeg sjekket nå hvordan grønn, rød og blå var i forhold til det du sa. Grønn og Blå var så godt som rund, mens den røde hadde en oval form. Prikken var midt i ringen på alle rørene.

Hvordan skal jeg da gå fram for å stille 4 pole justeringen? Bare skru litt på disse polene? :shock:

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det høres ut som du har forstått det da...

Å få de til å skifte fra litt oval til rund skulle være ganske greit.
    4-polene er det forrerste paret... Lengst mot fosforet.
    sitter sikkert noe spak(er) på den.
    Du kan vri paret rundt røret, eller de to ringene i paret i forhold til hverdandre. Prøv forsiktig å flytte de litt rundt først. Hvis det hjelper er det jo greit, hvis ikke får du prøve å stille de i forhold til hverandre. Enten er det en spaker med vriknott? eller så er det to spaker som du kan justere uavhengig. Det skal sikkert ikke så mye til. Du ser nok fort hva som må til.

Ettersjekk at dot er i sentrum når du overfokuserer etterpå. Magnetene påvirker hverandre litt...
    I værste fall må du finpusse topol etterpå.

PS! Merk av hvor ca. du hadde elektrisk fokus før du skrur deg helt bort? Men det er enkelt å justere tilbake med Guy Kuos magiske A4 fokus innstillings triks...
    Alex? elektrisk fokus? er det lett å skru seg bort på den? Den er jo uansett så følsom at du bør bruke et dokument eller fokusmønster for å finpusse etterpå?

Morten.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •