lerret til crt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lerret til crt

fikk faktisk en sony vph 1270qm her forleden .fant et rimelig lerret på lerret.no med 2,5 i gain kan dette futte med denne projen

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av søppelkladden
    fikk faktisk en sony vph 1270qm her forleden .fant et rimelig lerret på lerret.no med 2,5 i gain kan dette futte med denne projen
    Velkommen til forumet søppelkladden.;-)

Kjenner ikke Sony VPH 1270QM selv , men det er så vidt jeg vet ikke blandt de mest lyssterke CRT projektorene der ute, så i utgangspunktet kan vel en såpass høy gain som 2,5 virke gunstig. Har forøvrig intrykk av at Gain angivelsen ofte er ganske unøyaktig angitt, så det er litt vanskelig å gi deg noe klart svar på spørsmålet ditt.

Selve Gain på lerret, er bare en av de faktor som spiller inn, størrelse på bilde som skal vises og lyskontroll i rommet der det skal projiseres er andre faktorer.

Høy gain har også en tendens til å være mer retnings førlsom og har en mindre vinkel der man kan se på lerretet ut til sidene før man ser forskjellig lysstyrke i bilde, og man får lettere hotspotting, eller ser lettere hvordan projektoren står i forhold til bilde og vinkelen man ser inn med på lerretet.

Hvordan lerretet reflekterer de tre forskjellige primærfargene spiller også inn, og det er ofte litt forskjeller ute å går, selv om man ikke får noe klare indikasjoner på det med å se på den hvite lerret duken eller gain verdien den er oppgitt med.

Mange av de som bruker CRT projektorer her i forumet har jeg intrykk av har mer eller mindre avangserte hvite duker med gain mellom 1-1.5, men styrer unna gain som begynner å komme opp i 2 tallet.

Vil anbefale at du får sjekket at projektoren er i god stand og at rørene er i stand til å vise gode bilder, før du investerer for mye i lerret og annet tilkobblet utstyr, og at du eventuellt låner/deponerer og tester med litt forskjellige duker i det miljøet og den bildestørrelsen du vil benytte, før du kjøper lerret.

Et godt lerret tipe kan du lese mer om her: http://www.crtprojectors.co.uk/general_faq.htm
    og hva andre CRT projektor brukere benytter her i forumet f.eks her:
    http://avforum.no/forum/showthread.p...ghlight=Lerret

Newcomer Jens_Martin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Tillater meg å stjele denne tråden jeg :wink: .

Går nå til annskaffelse av CRT projektor (Sony D50). Og lurte på hvilket lerret som er best. Leste litt på lerretguiden på AVshop at det passet best med hvitt lerret til CRT projektor; hvorfor det egentlig? Trodde ikke man kunne få for mye sortnivå..

Men det jeg lurer på er: Hva mener dere? grått eller hvitt? hvilket merke etc?

Må ikke være for dyrt, har kikket på Adeo og Dreamscreen forelåpig.

På forhånd takk for forslag!

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker hvitt lerret, allt annet er bare tull til crt. Disse sliter ikke med sortnivå slik lampeskjermene gjør. Sort blir sort, selv på hvitt lerret.

Gain burde holdes til 1,0.

Kjelli

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar! Da går jeg for et hvitt, gain 1.0.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som forresten har forslag til merke? Tenker på Dreamscreen, er det et godt valg?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på demo hos en mann på Otta med BG1209, han hadde et lerret med høy gain, vistnok 1.3 i følge produsent, men det er nok nermere 1.5 i
    virkeligheten, men det ble for mye, ble plaget med hotspotting!
    Dette var et optrekkslerret, og fikk horisontale streker på lerretet som ikke ble borte uten at det hang nede i 14dager, eller du begynnte å modellere med hårføner!
    I følge han selv var det et av de dårligste kjøpene han hadde gjort..
    Desverre husker jeg ikke hvilket lerret dette var.

Selv bruker jeg ScreenGoo CRTwhite, og er meget godt fornøyd med dette!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes ikke morro ut det han opplevde nei.. Har selv problemer gainen med min nåværende PJ.

Undersøker litt rundt ditt lerret jeg, hvor kjøpte du det?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde jeg fant det på AVshop, men var vist bare maling det.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt korrekt!
    Det er maling, men ikke la deg lure av det, det er faktisk et kjempeprodukt!

Bildet er minst like bra på det som på lerretet til han jeg var på besøk hos, men det blir helt uten hotspotting.
    Synes det gir en mye bedre dybde effekt enn bla. Euroscreen og Dreamscreen. Euroscreen ser og litt mer grå ut og spesielt hudfargene blir ikke like gode.
    Dreamscreen er grå type så det blir jo feil uansett, men fikk ikke så god dybdefølelse på dette lerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt med et 100 tommer lerret fra Screenline i noen år nå. Det er et 4:3 lerret, men jeg vurderer å oppgradere til et litt større 16:9 lerret. Er egentlig godt fornøyd med lerretet jeg har nå, synes det gir både bra dybde og kvalitet i bildet.

Har sjekket litt rundt på nett etter passende 16:9 lerreter, men det er jo dette med kvalitet kontra pris da. SMS har noen leretter som ser veldig bra ut, men prisen for et 16:9 lerret i 260 cm bredde er rundt kr 10 000,- hvilket blir litt for mye til mitt budsjett. Dreamscreen har et i tilsvarende str. til rundt 4-5000 kr, men er dette egentlig særlig bra? (snakker da om matthvite lerreter med 1 i gain).

Eller bør man flerre lommeboka og knalle til med Stewart Filmscreen lerret? Flere som har innspill vedr. lerret til CRT og da gjerne med dyre lerreter kontra rimelige. Hvor store er egentlig forskjellene?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Det er helt korrekt!
    Det er maling, men ikke la deg lure av det, det er faktisk et kjempeprodukt!

Bildet er minst like bra på det som på lerretet til han jeg var på besøk hos, men det blir helt uten hotspotting.
    Synes det gir en mye bedre dybde effekt enn bla. Euroscreen og Dreamscreen. Euroscreen ser og litt mer grå ut og spesielt hudfargene blir ikke like gode.
    Dreamscreen er grå type så det blir jo feil uansett, men fikk ikke så god dybdefølelse på dette lerretet.
    Ok, så om jeg har forstått det riktig, kan man kjøpe hvilket som helst lerret, og male med denne fargen? I såfall kan jeg jo kjøpe et lerret, blir jeg ikke fornøyd kan jeg male det.. er det korrekt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lerrett

hei!

Jeg selger mitt superfeite lerett som jeg hadde til Min Cine9.
    Ga 11000 for det for 2 år siden. Selger det for 4500.-

Lerettet er av typen Draper ramme bekledt med veltex for lys absorbjon. Lerettet er 4:3

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken gain? Regner med det er rundt 1.0 siden du brukte det til en såpass projektor! :razz:.

Men send gjerne bilder over PM.

Selv om jeg egentlig var på jakt etter 16:9, kan dette være interessant.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, glemte å spørre om størrelse?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lerrett

gain er 1.3

størrelse
    ca 100"

det er nok noe av det beste lerrette det går an å oppdrive. (i hvert fall i følge Henry på crtprojectors i england

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.. det frister! Men jeg venter en projektor den 26 juni, så må nok vente til da, for å se hva jeg har behov for..

Hadde igrunn ikke tenkt å legge så mye som 4.500 i lerret, men som du sier er det helt sikkert et meget bra et jeg får for den prisen.

Men skulle gjerne hatt noen bilder og mål i cm, blir for mye for hjernen min å begynne å regne ut 100" i 4:3 til cm :-P. '

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100 tommer = ca. 2 meter bredt lerret, men kant/ramme kommer utenom.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens_Martin
    Ok, så om jeg har forstått det riktig, kan man kjøpe hvilket som helst lerret, og male med denne fargen? I såfall kan jeg jo kjøpe et lerret, blir jeg ikke fornøyd kan jeg male det.. er det korrekt?
    Niks, dette vil ikke funke.
    Den malingen bruker du på ei plate som du lager til selv. Med 16/9 vil en gips eller sponplate fungere bra.

K

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •