seleco svp310 focusproblemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question seleco svp310 focusproblemer

Har nå hatt en Seleco svp 310 hengenes i taket en tid. Det er kanskje ikke den aller grommeste prosjektoren nå, men for meg så duger den. Seleco'en har hatt ca 1450 timer på baken og den gir forholdsvis bra bilder. (Jeg har blitt ganske flink til å justere konvergens). Det som plager meg er focus på blå kanon. Den vil ikke bli optimal. Jeg har skjønt at dette har en sammenheng mellom bølgelengden på blå kanon og linsen som blir brukt. Er det slik at linsen kan byttes ut med en annen? Jeg har hørt om HD-linser. Er det noen som vet om dette kan skaffes på denne prosjekoren og evt. hvor? Håper noen sitter inne med info.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått dette med blått rør, så er den blå fargen sin skarphet mindre kritisk for skarpheten i bilde, og rent optisk er det ikke noe i veien for å gjøre fokuseringen like god på blått. Grunnen til at blått ofte med vilje er gjort mer diffus fra projektor produsentens side, er for å utnytte fosfor flaten bedre med å ikke få elektro kanonen til å tegne opp skannlinjene på en sånn måte at man får tydeligere streker, noe som vil belaste fosforet mer intenst og slite det raskere, enn hvis man produserer samme lysmengde med et litt større og mindre fokusert punkt fra elektro kanonen.

Kjører man det blåe røret mer i fokus, får man også lettere brune konturer rundt skarpe gjenstander med høy kontrast i bilde, hvis ikke convergensen er 100% korret, noe man også slipper hvis det blå røret er litt mer diffust fokusert enn de andre to.

Kunsten er vel ofte angitt å være å defokusere det blå røret akkurat tilstrekkelig for at resultatet skal bli best mulig, uten at man får utvaskinger i stedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Det jeg legger størst merke til er undertekst i film. Da ser jeg at det flyter blått rundt den hvite teksten(ikke mye), men irriterende. Er dette bare et problem på Seleco'en eller er dette et vanlig fenomen på 3-rørs.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med plast-linser så blir fokus på blått som beskrevet, helt på 'trynet'. Kjøper du ett sett med HD145 eller HD6 linser så vil problemet ditt forsvinne, men synligheten av 'interlacing' vil bli større.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er disse linsene lette og bytte/ justere?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lofi
    Er disse linsene lette og bytte/ justere?
    Ja, men det kan være litt forskjell i kaste-avstand, slik at den kanskje må flyttes litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isteden for å oppgradere din, så ville jeg også vurdere å bytte til f.eks. en Barco Data 701s/708, som nå kan fåes til meget rimelige penger. Da vil du få en mye bedre projector, med digital konvergens og mulighet for progressiv-scan og visning av HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med kaste-avstand? Når du tenker på at jeg burde vurdere bytte av prosjektor vil dette med bytte av linser bli en dyr oppdatering?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lofi
    Hva mener du med kaste-avstand? Når du tenker på at jeg burde vurdere bytte av prosjektor vil dette med bytte av linser bli en dyr oppdatering?
    Linser bør du finne til ettpar-tusen. En 701s/708, kan du være heldig å finne i prisområdet fra 2-8k også.

Optikk har forskjellig brenn-vidde, slik at de har forskjellig faktor de må monteres på. F.eks. 1.25 av bildebredden, eller 1.4 av billedbredden osv.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er HD6 og TAC4 objektivene ganske like i oppbygningen og brennvidde Per Johnny? (jeg innbillte meg det i alle fall og har lest om noen som bruker begge typer linser med HD6 på det blå røret og TAC4 på de andre to.). Hvis HD6 og TAC4 så godt somlike iht. brennvidde, ser det ut for at kastelengden er den samme for TAC4 og HD145 linsene, hvis man for eksempel velger en projektor som benytter både HD145 og TAC4 linser i Lens programmet til Barco.

Da er man vel bare noen deksler og 4x3 linse innfestnings skruer og litt fokusering og convergering unna et HD6 > HD145 linsers oppsett. Det finnes så vidt jeg vet også fargefiltrerte HD145 linser også, noe som vil kinne gi et enda bedre farge løft i bilde enn det HD6 linsene klarer.

HD145 linser er vel ellers ganske lette å justere inn til å oppnå riktig senter og hjørne forkus, hvis projektoren fysisk er installert riktig i forhold til lerretet osv, og for prisen på rundt 2-3000 kr, kan man vel både få 3 gode HD145 linser løst, eller ferdig montert i f.eks en Barco 70x projektor med brukbare rør, hvis man er heldig.;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er HD6 og TAC4 objektivene ganske like i oppbygningen og brennvidde Per Johnny? (jeg innbillte meg det i alle fall og har lest om noen som bruker begge typer linser med HD6 på det blå røret og TAC4 på de andre to.). Hvis HD6 og TAC4 så godt somlike iht. brennvidde, ser det ut for at kastelengden er den samme for TAC4 og HD145 linsene, hvis man for eksempel velger en projektor som benytter både HD145 og TAC4 linser i Lens programmet til Barco.

Da er man vel bare noen deksler og 4x3 linse innfestnings skruer og litt fokusering og convergering unna et HD6 > HD145 linsers oppsett. Det finnes så vidt jeg vet også fargefiltrerte HD145 linser også, noe som vil kinne gi et enda bedre farge løft i bilde enn det HD6 linsene klarer.

HD145 linser er vel ellers ganske lette å justere inn til å oppnå riktig senter og hjørne forkus, hvis projektoren fysisk er installert riktig i forhold til lerretet osv, og for prisen på rundt 2-3000 kr, kan man vel både få 3 gode HD145 linser løst, eller ferdig montert i f.eks en Barco 70x projektor med brukbare rør, hvis man er heldig.;-)
    De kan være ganske like, slik at å bruke 2 TAC4 og en HD6 er mulig, men det behøver ikke å være optimalt av den grunn. Pga du presser konvergeringen og rasterbruk f.eks. på det blå.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var borti en 701 i fjor med HD6 linser, syntes ikke akkuratt de var noe bra. Syntes nesten de var umulig å stille in skikkelig. Fokus i midten forskjøv seg veldig når man stilte fokus i hjørnene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kan man få tak i slike linser? Brukt?, Leverandører?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser set for øyeblikket er et sett med HD144 linser på ebay http://cgi.ebay.com/Delta-HD144-Lens...QQcmdZViewItem

HD144 linser er noen hakk bedre enn HD6 og HD145 linser også, men har en litt annen brennvidde så da kommer man ikke unna å justere projektoren til en annen kastelengde. HD144 linsene er vel forøvrig litt høyt priset pga at de er populære å bruke på en del 8" projektorer i stedet for HD8 linser, men de gjør absolutt en god jobb, og kan bare anbefales.;-)

Ellers vil jeg tro en ønsket kjøpt annonse under CRT projektor avdelingen på AVtorget, kan resultere i at noen kan selge deg noen HD6 eller HD145 linser til projektoren din.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må man ha noen adaptere for tilpassingen av disse linsene dere anbefaler?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den projektoren du har lofi tror jeg ikke du trenger å ha noe ekstra braketter hvis du skal bytte mellom TAC4, HD6, HD145 eller HD144 linser, etterom de så vidt jeg vet benytter de samme hull bildene på linse siden i innfestings brakettene. Har man en projektor som benytter HD8 linser fra før, må man ha adaptere for å få HD144 linser, da diameter og hullbilde på disse linsene er forskjellig.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en 310 i et par år, og var aldri plaget med at fokusen var spesielt dårligere enn på de andre rørene, fokusering-av-blått-rør-problematikken tatt i betraktning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •