Hvilken DVD spiller fungerer best mot en CRT

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken DVD spiller fungerer best mot en CRT

Hvilken DVD spiller anbefaler dere til bruk sammen med CRT projektorer. Har en Faroudja DVD spiller men denne er litt sær å tar kun Dolby digital så trenger noe som iallefall klarer både DD og DTS og som gir et bra bilde på projektor. Må vel kanskje gå for en progressiv spiller eller hva?? Har ikke tenkt til å gå noe særlig høyere en 10000,- for en spiller.

Noen med gode ideer??

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til en rimelig penge, med muligheter til å utkonkurrere alt annet hvis riktig satt opp finnes det bare EN løsning for CRT... Den heter HTPC!

Til 10000 skal jeg love deg at du blir fornøyd og at du må ut med 20-50000 i liknende utstyr for stand-alone DVD-spiller og scaler.

Min HTPC kosta (uten skjerm) ca 7000,-
    - Radeon grafikk kort (500-4000)
    - M-audio Revo Lydkort (1000)

Resten av innholdet i PC'en er alt ettersom... hvor mye en vil legge i det. Tips hvis interressant kjøp >2,5 GHz processor for resize og justering av bilde +++

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alexander
    Til en rimelig penge, med muligheter til å utkonkurrere alt annet hvis riktig satt opp finnes det bare EN løsning for CRT... Den heter HTPC!

Til 10000 skal jeg love deg at du blir fornøyd og at du må ut med 20-50000 i liknende utstyr for stand-alone DVD-spiller og scaler.

Min HTPC kosta (uten skjerm) ca 7000,-
    - Radeon grafikk kort (500-4000)
    - M-audio Revo Lydkort (1000)

Resten av innholdet i PC'en er alt ettersom... hvor mye en vil legge i det. Tips hvis interressant kjøp >2,5 GHz processor for resize og justering av bilde +++

OKEY. Høres bra ut. Går det da greit med en slik hvis jeg oppgraderer lydkort og skjermkort

http://www.hp-expo.com/no/nor/consum...014a_tech.html

Hvordan er det med brukervennlighet. Jeg er mest keen på noe som bare fungerer og som kan styres via fjernkontroll. Og lyd via pc er jeg litt skeptisk til. Tar dere lyden digitalt fra pcen og fører dette signalet inn i en receiver /hjemmekinoforsterker eller foregår det en analog behandling også inne i pcen??

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes ein mengde med meget gode fjernkontrolløsninger til PC så det er ikkje noke problem. Søk f.eks. etter Streamzap.

Programvare og GUI for HTPCer finnes også ein mengde av, f.eks.
    http://www.myhtpc.net/
    http://www.showshifter.com/index.htm

Det beste når det gjelder lyd er klart å ta den digitalt ut fra PCen til anlegg. F.eks. Creative Audigy 2 er eit ok valg med Dolby Digital 6.1 EX Surround, digitale inn og utganger.
    http://www.hardware.no/anbefalinger/lydkort/

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg benytter ATI (Sapphire) Remote Wonder, en radiostyrt fjernkontroll løsning med innebygget muskontroll! Denne styrer Girder som styrer all relevant programvare. Er utolig fornøyd med dette. Kosta i tillegg bare 250 kroner. Versjon to av denne er ute i disse dager. Med radiostyring slipper du å tenke på IR... og plassering av boxene...

For lyd anbefaler jeg M-audio Revolution 7.1 med Analog ut fra PC'en til en ekstern forsterker. Dette er knallbra, garantert! M-audio lydkortet slår det meste av fortrinn til 10 dobbel pris, med bass-management inklusive. Dekodingen gjør jeg vha software i enten Windvd, Powerdvd, eller AC3Filter (sourceforge - opensource).

Creative kortet resampler alt til 48Khz...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men vil det ikkje blir bedre resultat om du får eit kort som ikkje resampler, men har digital utgang? Omforming digital-analog i pcen vil da forringe resultatet ein del?

ATI remote wonder kontrollen fungere fint, men eg synes personlig den blir litt stor og klumpete med litt harde knapper.

Trives personlig bedre med Silitek SM-1000 fjernkontrollen. Ein kjekk ting med IR mottakerne er at dersom du har ein vanlig fjernkontroll liggende som du liker, kan denne benyttes til PCen, og om du benytter ein universal kontroll til tv,dvd kan denne også benyttes til PCen. Enkle mottakere fåes til under tohundre kroner, eller kan lages om du er litt fingernem for under hundre kroner.

Rekkervidden ligger på ca. 10meter, og av erfaring vil signalet reflekteres ganske bra i vegger etc. så om du er i samme rom fungerer IR fint til PCbruk.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men vil det ikkje blir bedre resultat om du får eit kort som ikkje resampler, men har digital utgang? Omforming digital-analog i pcen vil da forringe resultatet ein del?
    Det kommer an på det...
    Hvis du kjører SPDIF fra pc så må jo forsterkeren din konvertere til analog istede...
    så er spørsmålet: hvem forringer kvaliteten minst/gjør jobben best!?

M-Audio revolution har meget gode DA-konvertere, uten tvil.
    Og hadde jeg ikke vært så rask på avtrekkeren når jeg kjøpte stereo, så hadde jeg kanskje bare gått for M-audiokort og en 5 eller 6kanals effektforsterker...
    Er litt fan av "Keep it simple"

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har eit poeng. Dess færre komponenter, dess mindre signalforurensing og støy..

..men tenkte litt på at dersom alt foregår i PCen så er det mykje elektronikk som kan påvirke DA konversjonen negativt.. Men dette kjem jo litt an på ka kort du har i maskina, og plassering m. evnt. skjerming.

Har ikkje testet ut i praksis sjølv enda, men du har gode poeng som skal vurderes seriøst no når hjemmekino skal settes opp. Kanskje det bare blir M-Audio kort og effektforsterker.

Ellers så skal det benyttes ein Tira-2, IR sender/mottaker slik at alt kan styres via PCen med kun ein fjernkontroll. (prosjektor,tv,evnt. stereo og video, må nok ha den koblet opp enda ei stund..:P)

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste negative jeg har merket med M-audio er at utgangseffekten er litt lav...
    Så vet ikke hvordan nivået blir rett inn på en effektforsterker?

Skjerming er ikke problem på dette kortet...! Det er TOTALT støyfritt og har bedre specs enn mange hjemmekinoforsterkere!
    Min pioneer har mye dårligere skjerming internt!
    (jeg blir nødt til å skru av cd-spiller hvis lys fra annen kilde står på, med høyt volum, for da smitter det over...)

Lyden rett fra M-audio er imponerende bra.
    SB live høres ut som en kassettspiller i forhold!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger man ikke kjøpe linjedobbler hvis man bruker HTPC? :?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, med HTPC slipper ein blant annet dette.. Dersom du benytter ein vanlig dvd-spiller kan du ha bruk for linjedobbler, PCen ordner dette i ein HTPC.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ikke gjør det. Du får MYE (ble det uthevet nok, tro? :wink: ) dårligere kvalitet på den måten enn ved å kjøre et Radeon-kort, WinDVD 5-videofilter og ffdshow. Jeg kjører ikke laserdisker igjennom HTPC-en engang, jeg får bedre kvalitet med en billig linjedobler (DVDO iScan Plus). Det er litt mer slit å få til en god HTPC, men når du er framme, blir også belønningen deretter.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    .... Jeg kjører ikke laserdisker igjennom HTPC-en engang, jeg får bedre kvalitet med en billig linjedobler (DVDO iScan Plus). Det er litt mer slit å få til en god HTPC, men når du er framme, blir også belønningen deretter.
    No er eg ikkje heilt med. Kan du summere opp, anbefaler du HTPC + linjedobbler, HTPC eller dvd+ linjedobbler?

Du bruker ikkje HTPC til laserdisker, men ein billig linjedobbler, og anbefaler HTPC.. eller missforstår eg?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble også litt forvirret av den posten!

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg som syntes jeg var så klar... Kan det være fredagens første øl som har skylda? Altså - DVD kjører jeg fra softwarespiller i HTPC-en (WinDVD med ffdshow etter en god del A-B-testing (jeg har to like PC-er tilgjengelig). Jeg anbefaler ikke å kjøre en "standalone" DVD-spiller (altså en vanlig DVD-spiller) gjennom HTPC-en og bruke den som linjedobler (eller skalerer, mer presist) fordi det gir for dårlig bilde, særlig i forhold til WinDVD-løsningen. Og til og med mine laserdisker blir for dårlige med pc-en brukt som skalerer, derfor bruker jeg linjedobler på den. Så her er "hakkeordenen":

Best: HTPC med godt skjermkort (enten Radeon i overlay-modus eller andre kort i VMR9-modus, ingen andre kort har overlay som kan måle seg med Radedon)

Nest best: stue-DVD-spiller kjørt gjennom linjedobler/skalerer av høy kvalitet.

Nest dårligst: stue-DVD-spiller kjørt igjennom HTPC-en

Dårligst (eller heller elendig...): Stue-DVD-spiller direkte på inngangen.

Her forutsetter jeg at du ikke har 50 000 å bruke på en god DVD-spiller med god komponentutgang, denne vil nok komme inn like under HTPC. Men jeg har sett sammenligninger på AVS-forum med TagMclaren saker der HTPC-en har vunnet klart.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...?

Men, HTPC er veien å gå. Det er litt "styr" i begynnelsen, men det er jo en del av en hobby? Bare vent ett 1/2 år eller så, da har vi HTPC fra alle de som i dag tilbyr standalone komponenter, det har allerede begynt!

Når det gjelder lyd så vil jeg anbefale en potensiell kjøper å prøve en HTPC som dekoder/linjetrinn for AC3/DTS før en legger masse penger på bordet for en Receiver eller liknende. M-audio kortet er VERDIG verdt de 1k det koster.

Jeg kjører analoge kabler inn i Ext-in på min Denon 3802... skulle gjerne ha hatt et efekttrinn med fjernstyrt volum!

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er iscan som refereres som scaler/dobler av "høy" kvalitet tror jeg du ville fått et ganske annet resultat med en Faroudja,lumagen, centerstage eller noen av de andre mer avanserte.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at de som tester HTPC ofte glemmer stabilitetsproblemer. Jeg har snakket med mange som påberoper seg helt stabile HTPC, som ikke klarer å bevise det i virkelighet. Jeg tror Bill Gates blir veldig glad for alle som lovpriser 'feilfriheten' ved Windows.

Husk, jeg sier ikke at HTPC ikke er ett veldig bra alternativ, men husk at det også har mange dårlige sider.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det kan by på problemer hvis samme maskin skal fungere som kontor, spill, og kinomaskin i huset!

Det fantsastiske er at en kan oppgradere hjernen "gratis", tilpasse, perfeksjonere og "leke" seg fram til et resultat. Det krever selvsagt flere forkunskaper enn å slå på en bryter og justere på et par pot'er (DVD spiller & scaler), men alle kan lære det!

Som jeg sier til mine to små utålmodige barn, "en blir ikke flink uten å øve, masse"... Det gjelder såvel CRT innstilling som HTPC tuning!!! Kunnskapen kan en lese seg til, erfaringen må en få gjennom prøving og å desverre feiling?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •