Farge kalibrerings verdier.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Farge kalibrerings verdier.

Hei,

Vet at det er store avvik fra kilde som benyttes og tilstanden til Rør, G2, størrelse og type lerret og mellom ulike Projektor er av samme modell, men jeg synes det hadde vært litt interessant å se hvilke fargekalibrerings verdier i Gain og cutt-off gamma correction, brightness og kontrast som gikk igjen før og etter at noen spesialister har brukt fargekalibrerings utstyr og fått frem de riktige RGB nivåene.

Vet det ikke virker særlig seriøst med slike tråder som dette og med slike tall, ettersom de ikke kan brukes direkte og fordi det er så mange ukjente parametere som spiller inn, men noe kan man kanskje kunne se hvis man fikk inn en del sammenlignbare verdier og f. eks RGB Gain og cutt-off før og etter HD8 <> HD144 linser eller før og etter fargefiltrering med farget glykol som vel skulle bli en ganske like store tall verdier med de samme veskene vil jeg tro.

Hvor godt Barco i sin tid har fargekalibrert for 6500k osv vet jeg ikke , men jeg har vært borti noen BG808s etter hvert og har merket meg at de fabrikk innstilte verdiene på de eksemplarene jeg har sett på er ganske like, selv om ikke det trenger å bety så mye, tolker jeg dette som at med ny elektronikk og nye rør, vil man i utgangspunktet få ca. ganske like fargetemperaturer ut.

Man kommer nokk ikke unna assistanse fra spesialister med måleutstyr og kunnskap om riktig oppsett av projektoren for å få et best mulig resultat, men jeg synes det vil være litt interessant å se hvor innstillings verdiene havner etter en riktig gjennomført projektor og farge kalibrering.

En mulig nyttig bi effekt med å ha en tråd som dette med slike verdier oppgitt her i CRT forumet er at man har mulighet til å finne igjen de verdiene man hadde hvis man uforvarende skulle komme til å justere seg vekk rett etter at man har fått et korrekt fargekalibrert oppsett.....

Produsent repr. Ingen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok en anelse inhabil her men jeg svarer allikevel, det som er problemet er at det er enormt stor forskjell fra projector til projector.

Jeg har kalibrert mange 808s og det er ingen som er like, det er så store avik at det i fleste tilfeller ville blitt mye verre å kopiere settingene fra den ene til den andre. Eneste gang jeg har hatt noenlunde like resultater er på to helt like 808s samme årsmodel som jeg har satt opp med nye rør, men det er fortsatt for store avik på grå skalaen til at jeg ville kopiert settingene.

Så har du bilde kilde, prosessorer, lerret, kabler, rør slitasje, kondensator slitasje farge filter, farge på vegger og tak i kinorommmet om du bruker lys eller mørke klær når du justerer inn osv.

Så det er helt umulig å få dette til uten måle utstyr, beklager men det er den grusome virkeligheten.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar ingen, er velig enig med deg og vet du har rett og at du nettop er en som kan disse tingene.

Forventer ikke at disse instillingene skal kunne brukes direkte eller sitte 100% hvis man benytter dem direkte, ikke 50-80% en gang, men heller benyttes som en liten indikasjon på hvor enkelte modeller utifra slitasje årsmodell og serie nummer kan forventes ligger på skalaene mellom 0-99. og om mulig lik kilde Hardware, lerret duker osv, om mulig kunne se noen sammenlignbare størrelser innefor disse tallene.

Synes forøvrig det ville være litt interessant å se hvordan samme oppset med samme komponenter i kjeden og samme oppsett i kinoen vil forandre innstillinger over tid når timene og slitasjen begynner å komme på rørene.

Har du forresten noen tallverdier å komme med for sånne oppsett som har forandret seg litt over tid Ingen?

Man kan selfølgelig med fordel være perfeksonist på et ellers ganske perfekt oppsett, men sånn jeg ser det vil disse kalibreringene gradvis bli unøyaktige utifra slitasje, arbeidstemperatur, kildemateriale osv, dermed blir vel skjeldent disse fargekalibrerte projektorene 100% riktig i fargebalansen etter noen hundre timers videre drift, eller med andre oppdateringer i signalkjeden. Noe så enkelt som vinkelen man ser inn på et projisert lerret vil f.eks også forskyve fargebalangsen utifra vinkelen lyset i de tre grunnfargene projiseres inn på duken.

Er forøvrig interesant det du sier om valg av farge på tøy med fargekalibrering, man må nesten se film iført et eget kino antrekk brukt under fargekalibreringen og sitte i "hotspot" og kjøre riktig fargekalibrert kildemateriale osv .

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Så neste gang dukker unge Hegelstad opp i svart kjeledress??

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jano
    Så neste gang dukker unge Hegelstad opp i svart kjeledress??
    Han må bare passe på at ikke projetor eieren sitter i rommet og gliser med en hvit tanngard og vasker ut hele sortnivået....:wink:

Nei det er vel ingen med godt kalibrerte projektorer som vil tørre å gå inn i farge kalibrering menyene med fare for å stille projektoren tilbake til fabrikk innstillingene, så det blir vel ikke noen tallværdier oppgitt her...:roll: ;-)

En ting jeg har lurt litt på med Gain og kutt.off verdiene er hvordan de påvirker brigtness og kontrast. Kan man f.eks se på cutt-off som en brigtness verdi pr. farge, og Gain blir en ulineær "Contrast" og er en faktor for forsterkningen og lystyrke pr farge?

Det hadde vært litt fint om noen som kan dette litt bedre enn meg, (det skal ikke så mye til...) kunne forklart litt av prinsippene bak fargeinstillings verdiene og hvordan de påvirker hverandre i f.eks en Barco 808. Man har vel både Rørslitasje, fokuseringen og størrelsen av treff punktet catodestrålen har og arealet som utnyttes på fosforet, G2, Gamma, gain og cutt-off, samt brigtness og Contrast, som påvirker hverandre og hvordan man ved et kjennt inngangs nivå pr. farge vil få et utgangs nivå i form av en viss lysstyrke som sendes mot lerretet osv.

Håper nesten at Ingen kan svare på dette......;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan disse innstillingene påvirker bilderesultat vil nok variere for hver enkelt projektor. Vi snakker her om analog teknologi som desverre kan gi store variasjoner. Kvalitetsforskjell på komponenter, revisjoner av signalbehandlingsmoduler, slitasje osv.

Min Sony 1292Q modell har f.eks et kjent problem med såkalt streaking. Etter endel prøv og feil har jeg funnet ut at jeg kan minimalisere problemet ved å kjøre gain lavere enn normalt. Noe som da gjør at jeg må kompansere i brightness og andre ledd. Men dette gir i mitt tilfelle bedre resultater.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=no12]
    Min Sony 1292Q modell har f.eks et kjent problem med såkalt streaking.[ /QUOTE]

Er ikke dette det samme som "mooning"?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal det jo sies at den for tiden henger i taket med rompa bar.. (uten deksel..)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis Gain verdiene kan ha noe å si for streaking, kan det kanskje også spille inn for halo effekten som vel både er et optisk men også kan være et elektonisk fenomen.

Produsent repr. Ingen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke noe verdier som er av interesse eller hjelp hvis ikke du har et farge kalibrerings instrument beklager.

Hvis du går inn i menyen og skal lese av gain og cutoff må du gå på + eller - for å få frem verdiene og det kan fort skape problemer med gråskalaen så vær forsiktig.

Må stikke beklager!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Nå skal det jo sies at den for tiden henger i taket med rompa bar.. (uten deksel..)

Håper ikke at du bruker den i den tilstand? Lufting blir ikke korrekt uten deksel, har vært innom flere 1292'er som har blitt montert i bakprojeksjon uten deksel og fått fatale feil etter en stunds bruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv med kalibrerings-utstyr, så vil en uten kunnskap og trening, sannsynligsvis kunne gjøre store feil og få en ganske feilaktig kalibrering. Man må ha inngående kjennskap til projector, måleutstyr, CIE-standarder og huske at kalibrering kun kan skje i ett nøytralt rom.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvordan Barco i sin tid justerte fargetemperatur på BG808s, og om med lar seg gjøre å forandre de preinstallerte fargetemp verdiene så de blir lagret fast som default, så man kan korrigere for forandringer pga utskifting av f.eks neckboard osv, og ikke forstyrrer uforvarende gråtone skala med å + - for å få frem tallene på Cutoff og gain osv. f.eks etter at man har hatt spesialist assistanse.

Hvor nøytralt rommet man fargekalibrerer i egentlig er, er vel litt forskjellig Per Johnny, man må vel til syvende og sist foreta kalibreringen mest mulig likt som projektoren skal brukes, og ikke flytte projektoren ut i et helt nøyralt rom med et annet lerret enn det projektoren skal benyttes sammen med. Mulig jeg har missforstått noe her....:roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Noen som vet hvordan Barco i sin tid justerte fargetemperatur på BG808s, og om med lar seg gjøre å forandre de preinstallerte fargetemp verdiene så de blir lagret fast som default, så man kan korrigere for forandringer pga utskifting av f.eks neckboard osv, og ikke forstyrrer uforvarende gråtone skala med å + - for å få frem tallene på Cutoff og gain osv. f.eks etter at man har hatt spesialist assistanse.

Hvor nøytralt rommet man fargekalibrerer i egentlig er, er vel litt forskjellig Per Johnny, man må vel til syvende og sist foreta kalibreringen mest mulig likt som projektoren skal brukes, og ikke flytte projektoren ut i et helt nøyralt rom med et annet lerret enn det projektoren skal benyttes sammen med. Mulig jeg har missforstått noe her....:roll:
    Projector bør kalibreres i ett nøytral rom, og bruksrommet bør tilkjempes å være så nøytralt som mulig. Man kan ikke kompensere for store feilkilder i rommet, annet enn f.eks lerret, men det er ikke sikkert det er optimalt det heller, fordi lerretets innvirkning behøver ikke være linear den heller.

Ett nøytralt lerret, og resten av rom dekket av sort filt, tilhørere i sort filt-overhal og finlandshette burde være en grei start. Hører jeg WAF. HeHe.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Barco utviklet en måler som har 3 lesere, som monteres direkte på hver linse. Måleren komuniserer direkte med projectoren, og lagrer verdien for de enkelte 'pre-difined' farge-temperaturene. Den er ikke anbefalt brukt hvis ikke billedrør er nye eller omtrent nye.

Videosystem har en slik. Svært enkel i bruk. Monter på leserene og velg kalibrering på måler. Voila!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Jada;projektorene er kalibrert fra Barco sin side på presettene(3200;6500 og 9300). Men dette forandrer seg straks du drar litt på g2 rattet. I tillegg er gamma kurvene(i særdeles het på blått 808s)litt forskjellige fra rør til rør. Dette gjør det hele litt vanskelig. Jeg har et kalibreringsverktøy her på jobb som forandrer på presettene. Et optisk instrument med tre "kameraer" som monteres på linsene og snakker med rs 232.På nye rør. Det virker ikke så veldig godt på litt slitte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •