Hold down EHT og annen moro

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hold down EHT og annen moro

Jeg har en trofast BV-508 (ja, jeg vet, men den har gitt meg mange gode opplevelser tross alt) som tok kvelden i går.

Det sprakte litt og Hold down EHT lampa begynte å lyse. Har skrudd den av og på noen ganger og åpnet den opp for å lete etter andre røde lys. I dag lyser faktisk ikke EHT lenger, alle andre lys er grønne og jeg får sync på signaler, men altså ikke noe bilde. Jeg ser det lyser svakt i bakkant av hvert bilderør, men de fyrer ikke opp skikkelig.

Jeg antar det er noe feil med høyspenningen et eller annet sted. Noen tips om hvordan jeg kan gå frem for å isolere feilen? Så fremt bilderørene er ok (ikke mange timer på dem egentlig), vil dette være kostbart å fikse? Er det kanskje like greit å pensjonere den og skaffe seg noe nytt?

Alle tips mottas med takk.

-- oak

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oak
    Jeg har en trofast BV-508 (ja, jeg vet, men den har gitt meg mange gode opplevelser tross alt) som tok kvelden i går.

Det sprakte litt og Hold down EHT lampa begynte å lyse. Har skrudd den av og på noen ganger og åpnet den opp for å lete etter andre røde lys. I dag lyser faktisk ikke EHT lenger, alle andre lys er grønne og jeg får sync på signaler, men altså ikke noe bilde. Jeg ser det lyser svakt i bakkant av hvert bilderør, men de fyrer ikke opp skikkelig.

Jeg antar det er noe feil med høyspenningen et eller annet sted. Noen tips om hvordan jeg kan gå frem for å isolere feilen? Så fremt bilderørene er ok (ikke mange timer på dem egentlig), vil dette være kostbart å fikse? Er det kanskje like greit å pensjonere den og skaffe seg noe nytt?

Alle tips mottas med takk.

-- oak
    Hei, jeg sliter med feilsøking etter overslag på en BG808s fortiden, og det ser ut til at det er noe som "går" fortiden, i disse influensa tider. Kjenner ikke BV 508 noe serlig, har faktisk aldri fått sett en i aksjon, men man må vel nesten prøve å få ut resten av lystiden på rørene før den pensjoneres, i alle fall hvis det ikke er noen spesiellt dyre komponenter som har feilet.

Du skriver at "det lyser svakt i bakkant av hvert bilderør, men de fyrer ikke opp skikkelig". Lurer i den forbindelse på om det høres ut som rørene får høyspennt frem, eller om det virker helt dødt uten de karakteristiske utladings lydene når du slår på eller av projektoren.

Ellers så er det ofte en en del sikkringer i disse projektorene som kan gå hvis det oppstår noen feil. Den sprakingen du nevner du hørte først, kan du f.eks lokalisere sånn sirka hvor i projektoren den kom fra?

Dette er noen av de tankene jeg gjorde når jeg leste innlegget ditt, lykke til med feilsøkingen, men anbefaler deg hvis du ikke kjenner arbeidsprinsippene til CRT projektorer at du lar en fag person ta seg av feilsøkingen, det er 35000v i høyspennings systemet til rørene (i alle fall det på BG808s), og det er ikke til å spøke med hvis man får de litt feil igjennom kroppen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    508 er en video grade prosjektor. Har du ikke sett en, har du ikke gått glipp av noe særlig.

Jeg hører litt knitring i rørene ved oppstart, men det tar ikke skikkelig av som vanlig. De eneste sikringene jeg ser er en hel haug på kortet i bakkant der strømforsyningen sitter. Visuelt ser alle disse ok ut. Har ikke målt dem ennå.

Jeg ser at ved oppstart så lyser det veldig raskt rødt i et par dioder på kortet som er montert vertikalt i forkant av kortet med strømforsyningen - de slukker med en gang. Vet ikke om dette betyr noe eller om det er vanlig. Jeg kjenner ikke layouten på projektorer, så det er vanskelig å vite hvor en skal lete. Forøvrig er jo dette en primitiv CRT og de eneste store kortene i tillegg til de to som er nevnt er det som behandler alle signalene inn og det som har de eksternt synlige statusdiodene... jeg regner med at feilen ikke sitter her, men i høyspentkretsene.

Forøvrig er jeg svært forsiktig med høyspenningen. Jeg har en del erfaring med strøm og også noe elektronik så forutsetningene mine for å feilsøke litt er nok greie så lenge jeg får noen tips om hvor jeg bør lete (evt. måle) for å isolere feilen.

Uansett, takk for innspillene og lykke til selv.

--oak

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •