Overslag i Høyspennings kretsene i en BG808s

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overslag i Høyspennings kretsene i en BG808s

Testet ut en BG808s projektor jeg egentlig kjøpte som dele projektor, men med ganske "brukbare" jevnt slitte rør, og etter at jeg har gått over innstalleringen noen ganger og tunet frem det beste og mest temp stabile konvergerende bilde jeg får til ut av den innenfor de gammle slitasje områdene har jeg planer om å benytte den som den er en stund fremover til noe bedre dukker opp, eventuellt "Curt" modifisere en annen BG808s jeg har stående med rebuildt NEC rør osv.

Men her om dagen og etter ca 4-5 timer kontinuerlig film titting (DVD oppskalert til 1280*720@71.93), kom det et parr ganske kraftige smell inne fra projektoren. Disse smellene skjedde mens jeg så på lerretet og hadde lukket igjen dekslene på projektoren, så jeg kunne ikke se helt om det kom noen lysglimt eller hva det var, men det var ingen driftforstyrrelser i bildet eller noe lukter som når f.eks enkelte condensotorer eller andre komponenter blåser ol. og jeg tolker de derfor som overslag et sted i høyspent delen(e) i projektoren.
    Så ferdig filmen etter litt visuell kontroll inne i projektoren og uten å slå den av i tilfelle den ikke ville starte opp igjen og jeg fikk frem en visuell gnist på nytt, men det kom ingen nye ulyder eller var noen røde lamper osv, så etter filmen var ferdig slo jeg den av på vanlig måte for å sjekke videre senere.

Dagen etter ville jeg sjekke om det var et nermest engangs tilfelle og om den ville skje på nytt. Den startet opp greit og så film noen timer i uten problemer med nye overslag, men litt videre testing etter ca 5-6 timer nå også med 1080i HD fra en PC kom det ett kraftig overslag smell på nytt uten noe synlige bildefeil av noe slag.

Er vant med å høre overslag gnister fra tenning anlegg osv og forsåvidt også på TV katoderør osv, men disse Barco smellene er litt i overkant kraftige synes jeg og er litt skeptisk til å stikke fingerene inn i "røravdelingen" under drift hvis dette skal forstette og disse heller kraftige lydene holder hva de lover. ;-)

Har i ettertid vasket høyspent kablene med 100% fordampende elektrospray (isopropylalkohol) og reblåst rundt kobblings punktene for høyspent kablene og fjernet noen hår som av en eller annen grunn på tross av tak montert projektor oppsett lå i mellom kablene i nærheten av splitteren og vel er den nermeste mulige feilkilden jeg fant, men har ikke kjørt den like lenge etterpå dette så jeg vet ikke om problemet er løst.

Ser også for meg at det kan være litt vanskelig å finne stedet eventuellt røret med overslag dersom det komme i form av ett overslag med flere timers mellomrom, lurer derfor på om noen CRT eksperter her i forumet har noen greie (ikke fatale;-) ) felsøkings metoder, og eventuellt om det regnes som en mer eller mindre normalt og "ufarlig" hendelse som det ikke er så veldig stor sansynlighet skal ta med seg elektronikken ellers i projektoren med slike sporadiske overslag, selv om jeg ikke har opplevd dette på noen av de andre Barcoene jeg har vært borti tidligere, og mistenker at det ikke "bare skal være sånn"

Hadde vært fint om andre som har noe erfaring med slike høyspent overslag i sin CRTkunne fortalt litt mer om hvem, hva, hvor og eventuelle feilrettings metoder...

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usch, otrevligt.

Jag skulle inte fortsätta köra den maskinen innan jag hittat felet på den. Särskilt inte om rören är fina. Deflection burn är ingen rolig grej.
    Jag har SMPS:er och alla andra moduler i lager om du vill felsöka den på ett säkert sätt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er etpar muligheter her. En av dem er overslag inni selve røret. En annen er overslag i gnistgap beskyttelse i rørsocket kortet. Siden du ikke har noen visuell bekreftelse ville jeg fortsatt å kjøre. Det er nærsagt umulig å finne ut av hvor dette overslaget er medmindere du vipper ned lokket og ser smellet. Noe som for deg kam bety flere timers stirring

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrking
    Usch, otrevligt.

Jag skulle inte fortsätta köra den maskinen innan jag hittat felet på den. Särskilt inte om rören är fina. Deflection burn är ingen rolig grej.
    Jag har SMPS:er och alla andra moduler i lager om du vill felsöka den på ett säkert sätt.
    Takk for svar mrking, ble litt skeptisk til å bruke maskinen videre ja, men jeg har et parr andre BG808s som jeg kan bruke til feilsøking og flytte delene rundt på ved feilsøking, og rørene er ikke så bra at det ville være helt krise hvis det ble skader på dem. Takk for tilbudet med å få skaffet deler av deg, det kan kanskje bli aktuellt etter hvert som jeg finner mer ut av overslag problemene.
    Trodde forøvrig Deflection burn kom av at avbøynings spolene foran på rørhalsen av en eller annen grunn slutter å trekke i og skanne katodestrålen riktig utover fosforet, og vill demed raskt brenne vekk fosforet der strålen stopper opp eller beveger seg innenfor et snevert område. Kan man få Deflection burn av at man får overslag mellom høyspent delen og kabinettet? trodde man mer mistet selve strømen av elektroner i katodestrålen fra kanonen til fosforet hvis de skjer overslag her og mer mistet det mulige lysutbytte fra CRT røret. Mulig jeg tar feil.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan erik
    Det er etpar muligheter her. En av dem er overslag inni selve røret. En annen er overslag i gnistgap beskyttelse i rørsocket kortet. Siden du ikke har noen visuell bekreftelse ville jeg fortsatt å kjøre. Det er nærsagt umulig å finne ut av hvor dette overslaget er medmindere du vipper ned lokket og ser smellet. Noe som for deg kam bety flere timers stirring
    Noen timers stirring ja, får stikke hode inn i "røravdelingen og prøve. Skal si bruk av CRT projektorer i hjemmekino virkelig er en spennende hobby ;-)

Takker så mye for svaret ditt jan erik, det med overslag inne i røret synes jeg høres litt merkelig ut siden lyden ble såpass godt hørbart og nermest hørtes ut som et skikkelig "piskesnert" i lufra, og inne i røret er det jo vakum og og det blir vel heller tause gnister uten luft. Ellers må gnisten nermest gå gjennom og eller langs utsiden av røret skal det bli noe tilsvarende lyd vil jeg tro, men har ikke sett gnisten ennå så det er mulig du har rett.
    Er ellers litt usikker på hvor du mente når du skriver det er "overslag i gnistgap beskyttelse i rørsocket kortet", vil tippe gnisten jeg hørte måtte være av litt lengde og nærmest trenger noen timer på å bygge seg skikkelig opp siden den kommer så skjeldent som den har gjort.Er det bak på rørsocket kortet du mener gnisten da kan komme? Vil jeg tro den setter mange andre komponenter i projektoren i fare for å bli tatt ut av overspenning. Kan f.eks høyspennings stømfosyningen sende ut en høyere spenning med litt økende driftstemperatur og nermest kjøre opp spenningen til man kommer over grensa som enkelte svake isolerte punkter i kjeden takler og sender ut overslag i stedenfor å la spenningenøke videre.
    Så en gang på et tv som var blitt utsatt for fuktighet at det stod å duret en 4-5 cm gnist mellom ramma på tv og ut av den gummi koppen der høyspent kabelen er festet inn i røret. etter litt tørking og vasking av området rundt, ble tven brukbar igjen, men det virket som det var noe annen elektronikk som ikke likte fuktigheten eller overslagene like godt, så den ble "resilkulert" og ikke brukt videre.
    Har ellers brukt projektoren i en del timer kontinuerlig etter jeg regngjorde høyspent kablene osv, og har ikke fått noen nye overslag etter dette. Skal følge nøye med hva den finner på fremover og ha fjernkontrollen i nærheten så det skulle gå ann å slå den raskt av hvis det utvikler seg videre.
    Lurer ellers litt på hva man risikerer å skade i en projektor med slike overslag, er deflection burn og spot burn aktuelle feil som det er vanlig kommer i kjølvannet av slike feil, har lest en plass at f.eks barco 70x serien er mer følsom for overslag skader enn 80x pga plassering av elektronikken og høyspennings delene, men vil gjerne prøve å forhindre å oppleve slike overslag, for ikke annet enn å unngå å skremme vannet av de andre som av og til sitter under den og ser på film...

Newcomer StianLarsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde samme lyd i min Loewe TV, smalt som et luftgevær.

Ganske spennende å sitte å vente på neste smell :grin:
    Bytta høyspent trafo, som ny. (kunne sikkert bare lodda den gamle fast på nytt)

Stian

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro meg; det smeller ganske bra fra et rør! Et triks for å sjekke om gnisten kommer innenfra røret eller utenom. Vipp ned lokket etter en smell og bruk nesa. Lukter det Ozon har du lekkasje utenfor. Det kan også være slik at det foregår en kontinuerlig høyspentlekkasje. Den burde du kunne se med det blotte øye. Ellers tror jeg ikke på sistnevnte siden det er plenty med beskyttelseskretser mot dette.Selvsagt kan du få deflection feil;men har ikke opplevd dette i forbindelse med høyspentoverslag men mest med defekte (manglende )spenninger frå SMPS som kutter ut noen spenninger til forsterkerne. Dette kan du oppleve som små "spotter" når du slår av projektoren. Om 808 har gnistgap på 808 forsterkeren er jeg litt usikker på;men vil tro det. Hadde problemer med en 1208 som det definitivt er gnistgap på.
    Synes det forøvrig er litt rart at Barcoen din ikke slår seg ned(går i beskyttelse)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen og mange takk for infomative og gode svar jan erik.

Det er godt mulig at feilen er inni ett av rørene som du sier, ettersom jeg var frempå med "nesa" etter de første to smellene og stusset på at det ikke var noe lukt ettersom jeg fryktet at en kondensator eller andre komponenter hadde røket og snuste derfor litt foriktig i begynnelsen .

Det ville vel bli litt lukt i rommet etter hvert som kjøleviftene trekker luften i projektoren gjennom og ut bak også vil jeg tro hvis man har en utladnings gnist i luften en anne plass inne i projektoren , men er det inne ett rør blir det vel heller luktfritt. Er forøvrig litt skeptisk til å prøve å lukte nærme rørene selv om det nettop er slukket ned for projektoren. Det er vel i stand til å sende ut noen karameller og virke mer som noen høyspent kondensatorer en god stund etter at de lutter å fores.

Kan ellers ikke se noen utladinger eller små spots på fosforet ved nedslukking for projektoren som skulle tilsi feil på røret eller at ikke alle forsterkere får lukket for elekton strømmen til fosforet som jeg har lest om her i forumet tidligere.

Har alstså ikke har klart å lukte noe som minner om Ozon etter at det siste smellet har kommet heller, det var en sort sene i filmen som jeg mener å huske skal være der etter det siste smellet, kan det ha kommet samtidig som projektoren gikk i beskyttelse og bare vart ca 1-2 sekunder. Hvor lenge er det vanlig at projektoren går i beskyttelse før den er oppe igjen, og går den ned om trent samtidig som smellet og ikke en periode på 5-10 sekunder etterpå ?
    Det har ikke kommet flere smell dvs 3 smell totalt, kan det være avleiringer i ett av røret som nå har flytter seg eller blir brennt vekk så problemet forsvinner av seg selv? (tror ikke helt på dette selv... )

Har hørt om visse intillinger man kan gjøre i CRT projetorer så man risikerer X-ray ståling og imploderende rør. Vil nesten tro at hvis disse utladingene jeg har hørt skjer inne i sleve røret, kan man også godt kunne risikere imploderende rør på denne måten, evetuellt at det blir meget lokale overopphetinger i glasset fra gnisten som får glasset til å knekke.

Jeg har en annen komplett BG808s delmaskin med logo inbrenning med samme modell nummer ((9000902) Splitter R7617447, Quadrupler R7622091 og EHT modul R7617427 av høyspennings kretser) som den med overlag. Vil det være en ide å flytte over disse tre HV hoved delene for å eliminere at disse kan stå for overslagene eller er det noen andre lure eliminerings fremgangsmåter for å unngå for mye justeringer for å overføre og teste hvert enkelt av rørene osv.

Delemaskinen er ca ett år nyere og har forøvrig færre timer på telleren enn den jeg benytter nå, så det er kanskje bedre å ta jobben med å bytte over ett og ett rør til det smeller, og håpe på at det er det rødte røret som har et invendig overslag og ikke ett blått eller grønnt... (det er vel nesten lov å tro på julenissen nå i desember... )

Har med andre ord mange valgmuligheter og er motagelig for gode råd videre

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StianLarsen
    hadde samme lyd i min Loewe TV, smalt som et luftgevær.

Ganske spennende å sitte å vente på neste smell :grin:
    Bytta høyspent trafo, som ny. (kunne sikkert bare lodda den gamle fast på nytt)

Stian
    Takk for svar StianLarsen, Luft gevær uten kule men bare luft , synes jeg er en god beskrivelse av lyden jeg hører også. Mistenker som du sier quadrupleren, splitteren eller noe som har arbeidsprinsipper lignende den høyspent trafoen du nevner for Loewe TVen din.

Ca hvor ofte fikk du disse smell lydene før du fikk reparet problemet, vil tro at hvis slike problemer kommer av loddefeil vil de komme ganke ofte og tydelig frem i oppvarmings fasen til arbeids temperaturen er oppnådd.

Newcomer StianLarsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Det begynte å smelle ca. 10 minutter etter oppstart.
    Etter det var det veldig forskjellig når det smalt. Tipper ca. 4-5 smell på ca. 10 minutter. Siste smellet så slo tv seg av.

Mvh
    Stian

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen Stian,
    Det må jeg si, en TV som holder tv seerene i åndeløs spenning med lys og lydeffekte gjennom hele dagsrevyen, og når Gislefossen melder om regn og tordembyge, kommer det et skikklig smell og hele tven går i stanby....

Det var nok ikke et så veldig stort savn å bli kvitt slike problemer og spesial effekter vil jeg tro..

Ellers mener jeg å ha lest en plass at på tre rørs CRT projektorer går det ann for å feilsøker overslag i rør ved å ta bort den høyspennings kabelene fra splitteren og til det respektive røret for å sjekke om overslagene stopper. det vil kanskje være lurt kobble vekk neckboardet fra rørsocketen til det respektive røret man tester så man ikke sender inn noe i kanonen på enden av røret heller, og bare la fokus og avbøynings spolene sitt på plass og mota "deflection" signalet, men her vil jeg gjerne få klarhet i hva man kan gjøre og ikke kan gjøre av bortkobblinger for ikke å risikere spotburn og andre uheldige bivirkninger.

Produsent repr. Ingen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan trygt kjøre projectoren med et eller to rør frakoblet, det er helt riktig at du må fjerne RGB forsterkeren og høyspent kabelen så er det bare å teste!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar ingen,

Må forresten RGB forsterkeren kobbles fra de ledningene som er tilkobblet, eller holder det/må det bare fysisk kobble fra pinnene på røret, og sikkre at forsterkeren ikke kommer i kontakt med annen elektronikk eller kabinett jord?

Feilsøkte litt mer i går og fant en liten "lekasje" på høyspent kabelen fra det blå røret som går inn splitter boksen. Det kom en svak liten gnist ca hvet 2-5 sek. fra dette kobblings punktet og mot en av jordledningene som var festet til ett av klammerene på rørhalsen som holder fokus spolen på det grønne røret. Skal demontere denne kobblingen i kveld og se om det kan være noe sotstøv ol. som har byggd seg opp og lager denne lekasjen. De store smellene har ikke kommet igjen enda, men det er kanskje pga denne lille lekasjen som er med på å holder spenningen litt lenger nede enn de store smellene trenger for å bygge seg opp.

Dat var forresten litt interessant å sitte i mørket å se inn i røravdelingen når man slo av projektoren, det myldret av små tynne utladninger, nesten som en svak halo effekt...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok å fjerne RGB forsterkeren fra pinnene på røret, men pass på at den ikke blir liggende slik at du kortslutter noe.

Hvis projectoren nylig har hatt store temperatur forandringer, så kan faktisk kondens i kontakten på RGB forsterkeren også forårsake slike kraftige smell.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med oppløsning og frekvens man kjører projektoren, har det noe å si?.

Begynner å lure litt på det her, kjørte 1920x1080@48Hz fra HTPC ved de to anledningene de karaftige overslagene kom. Har f.eks ennå ikke fått tilsvarende overslag med 1280x720@71,93Hz som jeg har pleid å bruke på de andre BG808s projektorene jeg har hatt før og som jeg har benyttet "problem" maskina en del med også.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080p er jo en veldig høy oppløsning for en 808 men at du skal få slike problemer tror jeg ikke, men bruk heller 720p som er en oppløsning 808'n klarer å vise!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for fine svar og anvisninger ingen. ;-)

Fikk overslag igjen i går med 720p oppløsningen også, så de antagelsen mine med 1920x1080 oppløsningen stemmer som du antyder ikke helt nei. Så forøvrig 1920x1080@48 oppløsningen på Bullfire sin BG808s med nye rør og noe jeg oppfatter som maksimal utnyttelse av fosfor flaten, og det bilde imponerte meg i alle fall, selv om det jo sikkert ikke oppløser like bra som en god 9" CRT eller i særdelese het en Barco Reality 909 projektor som vel nesten "ingen" har råd til, men som absolutt er drømmen... ;-)

Utifra hvordan lyden av det siste overslaget kom ut av projektoren, høres det ut som det kommer fra den siden hvor det røde rører er plassert. Det var fremdeles ingen synlige lysglimt, Ozon lukt eller tegn til at projektoren gikk i protektion.

Vet ikke helt hvordan HV protection kretsløpene er konstruert og kobblet på en BG808s, det er vel en sensor på det lille kortet på splitter blokka som sitter mellom Grønnt og Blått rør, så det er mulig det røde røret er litt lenger unna og litt mindre overvåket enn de andre to, og at det er litt av grunnen til at den ikke går i lukker ned HV og går i beskyttelses modus. (dette er bare spekulasjoner fra min side.)

Skal i alle fall kobble av HV og forsterkeren bak på det grønne og det blå røret i kveld, og kjøre projektoren en del timer for å forhåpentlig få et "kvitterings" overslag på det røde røret, så jeg kan avslutte feilsøkingen og kan sette inn et annet rødt rør som forhåpentligvis er mer sammarbeidsvillig.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der kom endelig kvitterings overslaget på det røde røret....;-) Da vet jeg hva jeg kommer til å holde på med i morgen....;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det røde røret ble skiftet, men det viste seg at overslaget kom fremdeles.:-?
    Byttet dermed også over neckboard, og det var først etter at jeg satt opp bilde på nytt og testet og justerte inn G2 på nytt at det egentlige problemet viste seg. Må ha blitt lurt av lydrefleksoner osv, fordi det var selve quadrupleren som var synderen, og den begynnte å gå over fra å komme med en utladning ca hver fjerde time, og til å sende ut flere små gnister og begynnte å bråke å suse. Det var ellers veldig praktisk å ha en delemaskin tilgjengelig å kunne bytte ut og teste komponenter underveis. Vurderer å få tak i en ny quadrupler så delemaskinen blir komplett igjen. Noen forslag til hvor man kan få tak i en slik blokk for en billig penge motaes med takk..;-)
    Vet ikke om det er en fordel å flytte over G2 blokka og splitter blokka ettersom disse har jobbet sammen tidligere, men nå ser jeg frem til noen litt mindre spennende kino visninger fremmover....;-)

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt du fant uttav det. Nå vet vi andre hva vi skal se etter neste gang noe slikt oppstår Godt jobba.

Kjelli

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •