Rapport etter Bjørn Hegelstad`s kalibrering av 801s

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rapport etter Bjørn Hegelstad`s kalibrering av 801s

He he, i ren gledesrus måtte jeg bare opprette denne tråden!

Jeg fikk for relativt kort tid siden tilbud på en Barco 801s, 1997-modell. På timetelleren hadde den kun 963 timer, og prisen var bra, så jeg slo til.

Nå i går kveld/natt, hadde jeg Bjørn Hegelstad oppover for å kalibrere maskina! Jeg har også kjøpt en Crystalio scaler fra Bjørn, samt nytt sett med kabling til Barco`en.

Nå er det jo en brukbar tur for Bjørn å dra helt opp til Trysil for å kalibrere, men vi slo to fluer i en smekk, da en kamerat av meg også har en 801s, så da ble det 2 kalibreringer på Bjørn.

Snakket nettopp med min kamerat og han var VANVITTIG FORNØYD! Han hadde fått en STOR forbedring i bildet, og det samme kan jeg si. Etter en siste konvergensjustering sent i natt, og etter litt finjustering av sharpness, så "satt" bildet helt som det skulle! Farger, svartnivå osv. Helt glimrende! I tillegg fikk jeg montert inn nye vifter, så lydnivået fra maskina er litt mer akseptabelt nå.

Er meget fornøyd med Crystalio`en også. Den gjør jammen underverker, spesielt med hensyn til "glatthet" i bildet, klare, rene farger, forbedring av skarphet m.m. Meget imponerende maskin!! Koster noen kroner ja, men det er jaggu meg verdt det også!

Forøvrig var det gledelig å høre at Barco`en jeg kjøpte er i helt i toppform, og ikke slitt i det hele tatt. Ikke en gang støv fantes i det det den, til tross for at den er 8 år gammel. Ikke verst!

Dette blir jo egentlig bare en "hyllest-tråd" til Bjørn og hans kalibrerings-egenskaper samt til den fantastiske Crystalio-scaleren! Men det er jammen fortjent også!

Til de av dere som fortsatt IKKE har hatt Bjørn på besøk for en komplett overgang og justering av maskina, kan jeg bare si, ring og bestill med en gang! Mannen vet hva han driver med og resultatet blir meget bra!! Geometrien på bildet blir perfekt med laser-"vatring", og både farger og gråskalaen tunes perfekt på plass. Dette er en jobb det er tilnærmet umulig å få til selv på "øyemål", så her trengs det fagkunnskap ja.

Nå sitter det ihvertfall to fornøyde karer i Trysils dype skoger og gliser rått når de kan beskue resultatet av kalibreringen! Bjørn yter MEGET bra service, og gjør en utrolig god jobb!! Takker for godt utført arbeide Bjørn! Dette var bra!!!

Nei, nå tror jeg nesten at jeg må rusle bort til hjemmekinoen igjen og kikke litt på det "nye" bilde..... :grin: :grin: :grin:

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

HEHE....Hva var det jeg sa. Flott at du er fornøyd,og fint at projen var 100%.

MVH
    Jan

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kom jobben på, skal gjøre akkurat det samme hos meg snart...
    Meget interessant lesning!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hva kom jobben på, skal gjøre akkurat det samme hos meg snart...
    Meget interessant lesning!
    Jeg var heldig og fikk en bra pris, grunnet forskjellige ting. Inkl. Crystalio, vifter, kabling, kalibrering, så kom jeg i mål på rundt 24 000,-. Vi dekker da selvfølgelig i tillegg reise/opphold for Bjørn hit til Trysil i tillegg.

Fikk bra pris på Crystalio`en grunnet at det var en demo-modell, så splitter-nye Crystalio`er vil nok sikkert dra opp prisen litt. Men som sagt, det er jammen verdt det. Har man en bra prosjektor eller har planer om å investere i en, så fortjener den virkelig en proffesjonell innstillng og tuning, samt best mulig scaler, kabling osv. Her bør intet være overlatt til tilfeldighetene!

Men såvidt jeg skjønner så er Crystalio 1 nå "utgått" fra produsent pga. at de vil bare produsere oppfølgeren i tiden fremover, så da må man evt. forholde seg til den kommende Crystalio 2 (den kommer også i en "nedskalert" versjon til litt over 30 lapper).

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [

Men såvidt jeg skjønner så er Crystalio 1 nå "utgått" fra produsent pga. at de vil bare produsere oppfølgeren i tiden fremover, så da må man evt. forholde seg til den kommende Crystalio 2 (den kommer også i en "nedskalert" versjon til litt over 30 lapper).[/QUOTE]

Godt du ikke skrev "kraftig nedscalert".

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny scaler OG at du har hatt tryllemannen Bjørn hos deg!

Bjørns kunster må vel regnes som oppgradering nummer 1 på oppsett med CRT :-)

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Gratulerer med ny scaler OG at du har hatt tryllemannen Bjørn hos deg!

Bjørns kunster må vel regnes som oppgradering nummer 1 på oppsett med CRT :-)
    Tiltredes 100% :-D Venter Bjørn på besøk i neste uke for å foreta ny kailbrering etter installasjon av Crystalio scaler (gøsj a meg for en opptur den var). Gleder meg, fordi jeg vet hva jeg får! Gruer meg fordi Bjørn har lovet å ta med Primare DVD30 SDI moddet for demo....Det kan jo bli dyrt :-D Har sagt det i andre tråder tidligere, men alle som kjøper CRT bør koste på seg et besøk av Bjørn, de får rett og slett ikke sett potensialet i maskinene sine, før de har hatt en skikkelig proff kalibrering! En annen ting er at flere burde tenke på kvaliteten i signalkjeden. Jo bedre den er, desto større glede får man av CRT projektoren sin! Det blir litt teit å bruke signalkilde til 2000 kroner på maskineri i high end klassen. Nesten som å kjøre NAD cd spiller til 2000 sammen med High end forsterker kombo og høyttalere. Som i hi-fi sammenheng gjelder regelen: shit in = shit out...Jeg skal ha ny DVD spiller jeg :-D

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Violence Productions
    Nå i går kveld/natt, hadde jeg Bjørn Hegelstad oppover for å kalibrere maskina! Jeg har også kjøpt en Crystalio scaler fra Bjørn, samt nytt sett med kabling til Barco`en.
    Godt å høre at du er fornøyd!!

Lurte på hva slags tilkopling du har mellom dvd-spiller og Crystalioen - component eller dvi?

Hva slags oppløsning kjører du fra dvd-spiller - og hva slags oppløsning mater du 801s med?

Må jo være knall å ha en Barco med under 1000 timer på telleren da

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gut man, har du lagt planene om en avspiller for HD på is?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Godt å høre at du er fornøyd!!

Lurte på hva slags tilkopling du har mellom dvd-spiller og Crystalioen - component eller dvi?

Hva slags oppløsning kjører du fra dvd-spiller - og hva slags oppløsning mater du 801s med?

Må jo være knall å ha en Barco med under 1000 timer på telleren da
    Hei!

Kjører foreløpig med component mellom DVD-spilleren og Crystalioen (Monster Component kabel). Ønsker meg SDI ja... men det får bli når lommeboka blir litt mer velfylt enn den er akkurat nå.

Ifølge Bjørn så trivdes 801s-modellene klart best med en oppløsning på 1024X768 (jeg har 4:3 ramme-lerrett, 100 tommer), ved widescreen lerrett øker man til 1268 (mener jeg det var...).

Forøvrig har nok timetelleren bikket 1000 timer nå.. Men ikke med så veldig mye.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jano
    gut man, har du lagt planene om en avspiller for HD på is?
    Huff, måtte du nå rippe opp i det Jano :-D Har vært noen runder i ringen med meg selv, fant vel ut at jeg ville satse på å få oppgradert SD utstyret først. Synes det var litt mye styr med ts filer og fulle harddisker (de koster litt de også), men jeg har vel ikke lagt prosjektet helt på is. Heller valgt å sitte litt på gjerdet for å se hva som skjer.. Hadde håpet på en demo av den moddede spilleren din, skulle ikke du sende en til Bjørn? Kanskje det hadde fått fart på planene mine igjen. Er vel akkurat nå ganske så fornøyd med bildet etter Crystalioen kom på plass, så lenge det varer...føler nesten det var å ta snarveien til HD. Ser forøvrig at andre har solgt unna HDVHS spillerene sine, betyr det at mpeg dekoderne i de billige nettverksspillerne er gode nok for HD på CRT? Ser at flere og flere merker dukker opp, regner med at kvaliteten på mpeg dekodere og annen hardware blir bedre etterhvert...For å holde meg litt til emnet i tråden: Jeg venter Bjørn innom i morgen formiddag for kalibrering!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Da har unge Hegelstad vært i mitt hjem og utført sine kunster på min kjære BG808s. Som vanlig innfris alle forventninger, ingen problem å se at mannen har vært her: bildet fremstår som renere med farger som smeller skikkelig, og dypere (mer 3d følelse). Detaljer gjengis bedre og detaljer i mørke scener er fantastiske. Så var da mannen godt fornøyd med både fargekalibrering og gråtoneskala! Skryt pga tilstanden på projektoren og bildet den presterte, fikk jeg også. Så har da Bjørn hatt denne projektoren i en tid før jeg kjøpte den fra ham, og har utført diverse vellykkede eksperimenter på den..Han hadde også med Primare DVD30 som lovet....Jeg kan si såpass at jeg allerede har begynt å bearbeide samboeren min (blomster hver lørdag, smykker og iPod til jul osv), for en sånn skal jeg ha! Skarpheten i bildet var vanvittig, sortnivået ble også betydelig bedre. Den avslørte at min Sony DVD opptaker tilfører bildet en del støy. Nei Bjørn har ikke fått siste kronene fra meg :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut, du nærmer deg virkelig nirvana her nå! :-)

PS! Kjøp en DVD30 til kona til jul! ;-)

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres flott ut. Sist han var hos meg hadde han med en Primare som han hadde brukt dagen før i Oslo. Glad den ikke ble koblet opp her, for da hadde jeg vel hatt den enda.........funker forøvrig greit med Panasonic og SDI,men Primare er jo i en annen divisjon da.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har du fått tak i SDI moddet spiller da Jano? Er det den fingernemme broderen din som har moddet den? I så fall, har jeg sett litt på muligheten for å kjøpe en spiller og SDI kit, og er på jakt etter noen som kan ta jobben med å montere....Vet du om noen som er kompetente (mot betaling selvfølgelig) :-D

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, kjøpte min hos Henry. http://www.crtprojectors.co.uk/sdi_dvd.htm

Snakk eventuellt med Bjørn du, han og Henry snakker vel sammen daglig. Må bare presisere at ingen av disse spillerne kommer i samme bås som Primare, men den koster jo også noen kroner da....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke spilleren å regne mer som et drivverk når den er SDI modifisert og sender bilde og lyd signalet videre til andre eksterne prosessorer?

Hva gjør en Primare spiller bedre enn de litt billigere spillerene?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både ja og nei, signalet taes etter mpeg dekoderen. Så alt annet før mpeg dekoderen, inkl. selve dekoderen har innvirkning.
    På en så bra spiller som vi snakker om her er det faktisk minst å hente på å SDI modde den. Dette betyr ikke igjen at det ikke er forskjell, for det er det, og skal en hente ut maks av utstyret så

K

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •