Crt istedet for PE7700/HC3000?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Crt istedet for PE7700/HC3000?

Har blitt frastjålet min benq PE7700 og må selvsagt finne noe nytt, lurer da på å gå for en crt prosjektor istedet for å kjøpe ny digital.

Er det noe som måler seg med disse prosjektorene innen crt som en bør kunne skaffe seg for en rundt 25-30.000,-?

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til den prisen kan du kjøpe en strøken Barco Graphic 808s, det er en meget bra projektor og vil i filmsammenheng gi et bedre bilde enn benq PE7700. Men det er min mening

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 808 er i en annen klasse...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken oppløsning klarer en 808?
    Skal uansett kjøre htpc på, lurer da på hvordan det er å få til DVI inngang på disse prosjektorene.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D_KILLAH
    Hvilken oppløsning klarer en 808?
    Skal uansett kjøre htpc på, lurer da på hvordan det er å få til DVI inngang på disse prosjektorene.
    En bruker typisk 720P (1280X720) på disse hvis en kjører widescreen lerret. Skal du kjøre widesreen eller 4:3 lerret?
    Ved 4:3 så kjører en gjerne 960P el. oppløsning.

DVI er det ikke som en kan sette direkte i, men det fås "bokser" som kan kjøre DVI over til RGBHV for deg. Så en har bare et kort kabelstrekk med koax kabler og kjører DVI nesten helt frem til maskinen.
    Spørs hvor bra en vil ha det og hvor mye penger en vil legge i det.

Kjelli

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye jeg kan legge i det er det vel forsikringsselskapet som må bestemme, er endog forberedt å legge ut en god del mer enn jeg får tilbake for benqen, inget håp for å få noe imellom 25-30k som klarer 1080p?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fortsatt ett stykke frem til skjermer/projektorer som takler 1080p innenfor prisrammen du skisserer.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, hadde vel egentlig ikke ventet meg noe annet heller.

Hvordan blir 1080i/p materiale når det blir downscalet?

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir meget bra, har en del 1080i materiale og det tar seg meget godt ut på en BG808s

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vurderer dette sterkt, var langt fra fornøyd med sortnivået på 7700en. Noen som vet å få tak i slike prosjektorer da?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,her er det en BG808s med gode rør og HD-144 linser: http://avforum.no/avtorget/showprodu...cat=6&mypage=1

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rusty
    Hei,her er det en BG808s med gode rør og HD-144 linser: http://avforum.no/avtorget/showprodu...cat=6&mypage=1
    Ja dette er et meget godt ekesplar til prisen.

Jeg vil ellers anbefale deg D_KILLAH hvis du ikke har sett en Barco Graphics 808s i aksjon å prøve å få en demonstrasjon av en slik projektor før du gjør så mye annet. Det som overasker mange som ikke har sett og kjenner disse projektorene, er ikke bare bildekvaliteten, men også størrelsen på selve projektoren.

Det er nok pga størrelse og vekt ganske lett å stjele en digital projektor som 7700 nermest i forbifarten, det problemet slipper du så avgort med en BG808s. ;-)

En annen ting du bør være klar over, er at CRT projektorer ikke liker grå lerret så godt, pga den litt lave lysstyrke som man gjerne ønsker å sette de opp med for at rørene skal hilde seg i god form og vare lenger enn hvis man skrur opp lysstyrken, og at sortnivået ikke trenger drahjelp fra lerretet, så hvis du har et godt grått lerret som du brukte sammen med 7700en, vil jeg anbefale at du legger av noen kroner til både en DVI>RGBHV transduser og et skikkelig hvitt lerret dersom du kjøper deg en Barco.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ja dette er et meget godt ekesplar til prisen.

Jeg vil ellers anbefale deg D_KILLAH hvis du ikke har sett en Barco Graphics 808s i aksjon å prøve å få en demonstrasjon av en slik projektor før du gjør så mye annet. Det som overasker mange som ikke har sett og kjenner disse projektorene, er ikke bare bildekvaliteten, men også størrelsen på selve projektoren.

Det er nok pga størrelse og vekt ganske lett å stjele en digital projektor som 7700 nermest i forbifarten, det problemet slipper du så avgort med en BG808s. ;-)

En annen ting du bør være klar over, er at CRT projektorer ikke liker grå lerret så godt, pga den litt lave lysstyrke som man gjerne ønsker å sette de opp med for at rørene skal hilde seg i god form og vare lenger enn hvis man skrur opp lysstyrken, og at sortnivået ikke trenger drahjelp fra lerretet, så hvis du har et godt grått lerret som du brukte sammen med 7700en, vil jeg anbefale at du legger av noen kroner til både en DVI>RGBHV transduser og et skikkelig hvitt lerret dersom du kjøper deg en Barco.

Vet de er enorme fysisk, får kalle dette en tyverisikring da.
    Å kjøpe meg nytt lerett er forsåvidt ikke et problem.
    Det jeg lurer litt på er om man må ha det 100% bekmørkt i rommet den skal brukes i?

Må si dette frister mer og mer, prisene er jo slett ikke avskrekkende. Må vel bare vente på "saken er henglagt pga. bevisets stilling - brevet" først.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D_KILLAH
    Vet de er enorme fysisk, får kalle dette en tyverisikring da.
    Å kjøpe meg nytt lerett er forsåvidt ikke et problem.
    Det jeg lurer litt på er om man må ha det 100% bekmørkt i rommet den skal brukes i?
    Bruker du hvitt lerret, er det i utgangspunktet best å ha rommet så mørkt at du ikke ser hånden for deg. Bruker du CRT projektor, blir bilder som skal være sorte, så sorte at du ikke ser hånden foran deg, i motsettning til de fleste lampe baserte projektorene som stor sett sender ut lys, så lenge lampemodulen er på, og derfor ofte ikke ønsker at pupillen i øyet skal åpne seg opp mer enn nødvendig, så øyet blir mer lysfølsomt og vil se bildet som en grå opplyst flate der det skal være sort.
    Enkelte digitale projektorer med "iris" som blender ned, kan bli ganske sorte de også, (spiller på lag med øyet for å "pumpe opp" følelsen av sortnivå) men med en gang det skal vises noe lys en plass i bildet, må irisen åpne og man får opplyst områder som fremdeles skulle være sorte.

Luftkobblede linser som BG808s benytter (HD-8 eller de litt spesielle forbedrede HD144 linsene) har noe som kalles Halo effekt, som er med på å redusere kontrasten noe og kan av og til sees som lysende ringer rundt lysterke punkter i bildet, men det er fremdeles langt igjen før man er i digital projektor land, når det gjelder mangel på sortnivå, og en CRT projektor må bare oppleves. Veske kobblede Linser LC som noen få 8" crt projektorer benytter og som er heller vanlig på 9", er en del hakk bedre, og har stort sett fjernet hele halo effekten og har så god kontrast, at det er den store drømmen, hvis man først er hektet på CRT projektor bølgen, og som vel er grunnen til at det kommer noen meget gode BG808s til salgs på AVtorget....;-)

En annen ting man bør være klar over når man snakker om kontrast værdier på 15000:1, 30000:1 osv, er det at alle flatene i rommet vil påvirke sortnivået når projektoren sender ut lys, så lyse flater i områder som lyset fra lerretet er med å lyse opp, vil påvirke bildet i større eller mindre grad, ettersom det er med på å lyse opp rommet og reflektere lys tilbake til lerretet.

Til slutt børr være klar over, hvis man går for en CRT projektor, er at disse projektorene ikke er plug and play projektorer man setter opp og får til å yte maksimalt i løpet av 5 minutter. Skal intallasjonen og alle disse tingene rundt dette gjøres skikkelig, noe som anbefales på det sterkeste hvis man får tak i et godt eksemplar med gode og nesten nye rør, bør man være klar over at det er meget lett å sette opp en slik projektor feil så man rakskt ødelegger mye av potensialet som ligger i den. Vil derfor også anbefale at du får en CRT spesialist til å sette den opp riktig, så får du bedre bilde, og er mer sikker på en lang og problemfri bruk og en High-End bildekvalitet som varer i en del år fremover. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for meget seriøse og gode svar, minner meg nesten litt om gamle hw.no forumet (da om hardware, *mimre*).

Har veldig lyst å prøve noe "nytt", har sett en ordentelig oppsatt crt engang, og ingenting jeg har sett av digitalt har innponert meg mer på sortnivå osv (har ikke sett mye skarpere enn pe7700 via dvi-hdmi, men det har jo selvsagt kun med at overføringen av bildet er digitalt.)
    Skal selvsagt få noen til å få satt dette ordentelig opp om det blir aktuelt.

Gleder meg til forsikringa casher ut!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •