Installering av CRT

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Installering av CRT

Nå har jeg fått min Barco Graphics 800 i hus. Installasjon er et rent mas. Jeg endte opp med å sette den på et bord. Nå har jeg holdt på ganske lenge med å prøve å sette dette opp. Først trodde jeg at nå skulle det se bra ut, men den gang ei. Ingenting stemmer overens med hverandre.

Først er det fokus. Dette gåt greit.

Neste; "rasters". Hvordan i alle dager skal en ved å kikke inn i lensen, se at den er 100% i senter. Og tillegg skal alle 3 stemme overens med hverandre. Skal dette gjøres med det blotte øye?

Jeg trodde disse lå greit sentrert, men som sagt å se dette med det blotte øye er ikke mulig. Så gikk jeg videre til å justere lensene i henhold til hverandre på dette "krysset". Disse sitter perfekt på krysset, men resten av rutenettet er ikke helt korrekt. Alt i alt ser det ikke så altfor verst ut, til jeg går tilbake til "DVD-spiller bakgrunnen", da jeg ser alt er jo helt på tvers.

Mye mas som sagt, og jeg får veldig lite til å fungere. Er det noen som har noen tips, evt. bor i Rogaland som har peiling på dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Anbefaler deg å ta turen innom Curt Palme! Scroll helt ned på siden her, og les gjennom installasjons-manualen, vil helt sikkert hjelpe!

http://www.curtpalme.com/Barco500.htm

Gratulerer med CRT, og velkommen i klubben! :-)

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo kjøpe deg ut av kattepinen, ta en tlf til Bjørn Hegelstad så får du projektoren satt opp så bra som det lar seg gjøre!! Du finner tlf nr. på hjemmesiden til firmaet hans www.crtht.com Han bor på Ålgård. Lykke til!

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Installasjonsmanualen har jeg. Problemet er vel egentlig at jeg ikke får det til å stemme. Godt mulig jeg regnet med at jeg kunne gå gjennom installasjonen en gang og to, og ting skulle se noenlunde greit ut. Akkurat nå er jeg nok bare litt vel frustrert og lei av å fikle med maskinen. Får se om jeg gidder å gjøre noe i morgen, men som sagt har noen tips ang. hva jeg skrev tidligere, så setter jeg pris på det.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gut_man
    Du kan jo kjøpe deg ut av kattepinen, ta en tlf til Bjørn Hegelstad så får du projektoren satt opp så bra som det lar seg gjøre!! Du finner tlf nr. på hjemmesiden til firmaet hans www.crtht.com Han bor på Ålgård. Lykke til!
    Takk for den, jeg kan ta kontakt med han. Noen som vet ca. hvor mye han tar for slikt?

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du gjøre dette selv uten å ha gjort det før, bør du belage deg på å lese, mye og lenge! Å sette opp en CRT projektor er ikke en enkel jobb. Curt Palme har mye bra på sidene sine, ellers må du nesten bare surfe litt på nettet og finne ut av ting. Og tro meg, en proff innstallasjon og kalibrering er verdt kronene. Dessuten får du anledning til å se og lære en hel del! I verste fall kan du gjøre såpass mye galt ved å prøve deg fram selv, at du ender opp med å måtte betale mye mer i reparasjon/nye rør ol. Bjørns priser får du lettest ved å ta en telefon. Vanskelig å anslå pris på hans vegne, kommer an på hvor mye arbeid det er med projektoren din vettu :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler selv å bruke Bjørn til oppsettet ja. Han tar deg gjennom en MEGET lærerik prosess, og utfører full kalibrering med professionelt utstyr. Du vil få maksimalt ut av projektoren på denne måten.

De fleste som har hatt CRT (og pære PJ). Lever lykkelig uvitende faktisk om at bildet er perfekt. Etter kalibrering med skikkelig utstyr, både av gråskala og farge (INGEN nye/brukte PJ har korrekt 6500k, dette MÅ kalibreres på hver enkelt PJ og type kilde som benyttes!).

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Hei

Installasjonsmanualen har jeg. Problemet er vel egentlig at jeg ikke får det til å stemme. Godt mulig jeg regnet med at jeg kunne gå gjennom installasjonen en gang og to, og ting skulle se noenlunde greit ut. Akkurat nå er jeg nok bare litt vel frustrert og lei av å fikle med maskinen. Får se om jeg gidder å gjøre noe i morgen, men som sagt har noen tips ang. hva jeg skrev tidligere, så setter jeg pris på det.
    Jeg hadde en del kvelder med justering på min BG800 før jeg ble fornøyd. Jeg er veldig glad jeg ikke hadde den i hengende taket.

Her er det egentlig ikke annet enn "trening gjør mester" som fungerer.

Jo bedre du blir kjent med maskinen, jo bedre bilde vil du ha mulighetene til å få.

Noen pils og en lang kveld pleier å gjøre underverker.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som har lang og god erfaring og spesial måle utstyr til å fargekalibrere projektoren riktig osv, kan nok få til en bedre installasjon og bilde kvalitet enn oss andre som lærer underveis, og som forhåpentlig også koser oss med å settet opp projektoren og tweake frem det beste bilde. Det er imidlertid noen grunnregler som gjelde for CRT projektor installasjoner, som man må gjøre riktig for å få et godt og stabilt resultat, og disse bør og kan man jo gjennomføre og følge selv også før man tyr til faglig assistangse, og tyr man til faglig assistanse må jo disse litt tidkrevende oppgavene som riktig geometrisk oppsett osv gjøres på det tidspunktet, noe som vel ikke er å anbefale hvis man heller kunne la spesialisten konsentrere seg om å optimalisere ytelsen til selve projektoren. Her er noen gode grunn regler for CRT projektor oppsett.

http://www.crtprojectors.co.uk/pdf/T...ON%20RULES.pdf

Her i Avforumet har jo jan erik skrevet en god Barco oppsett beskrivelse også, som man ikke kommer utenom dersom man vil lære og gjøre mer av disse oppgavene selv... http://avforum.no/forum/crt-projektorer/1287-litt-om-grunnjusteringer-av-barco-projektorer.html

Tror man vil synes det er mer lærerikt og interesant å se en innleid CRT konsulent optimalisere projektor ytelsen dersom man har satt seg bedre inn i prosessene og problemstillingene på forhånd, men grundige og dyptgripende CRT projektor oppsett er vel ikke noe man kan og børr anbefale "hvermansen" gjør selv heller, pga at man kan redusere levetiden og skade/ødelegge projektoren hvis man gjør de helt gale tingene, og man kan skade seg selv også, og det kan være direkte lifsfarlig hvis man jobber inne i projektoren, og ikke helt vet hva man holder på med.

Ikke rart mange CRT projektor entusiaster synes det er en spennende hobby...;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Takk for den, jeg kan ta kontakt med han. Noen som vet ca. hvor mye han tar for slikt?
    Jeg synes du skal ringe Bjørn og spørre om pris.Jeg vet ikke om noen som er bedre til dette enn Bjørn!! Han bor jo rett oppe i lia fra så dette får du fixa. Det er bare tull å prøve dette ved hjelp av pils og god tid. Bjørn vil også kunne justere farger og gråtoneskalaen perfekt for deg.
    Lykke til!
    Stølen

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med siste taler,her er Bjørn BEST. I tillegg til å ha det nødvendige tekniske utstyret til å utføre jobben.Har selv hatt gleden av å ha ham på besøk 2 ganger, ene gangen "slengte" jeg ham på et fly fra Stavanger. Verdt hver krone.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg har forstått så vil også Bjørn dedikere mer tid til hjemmekino fremover, så det skulle ikke være vanskelig å be han over for en kalibrering.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •