Kjøp av CRT

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Kjøp av CRT

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av CRT

Etter å ha lest alle trådene om CRTer jeg blitt nysgjerrig hvorfor dere kjøper opptil 20 år gamle CRTér når de nye DLP projectorene gir ett bra bilde. Jeg har sett disse montrummene i drift rundt på forskjellige konferanserom siden jeg jobber i en beslektet bransje. Hoved inntrykket mitt er at alle har ett blast bilde og ikke imponerer oppløsningen meg heller. Jeg spurte meg for hos en storforbruker og de var sjeleglad at de nye ettrørs projektorene var kommet og ett bilde som var som natt og dag i forhold. CRTéne var rådyr innkjøp og de trengte stadig service (konvergering) Elektronikken forandrett seg etter en hvis tid. Jeg ser nu bare ettrørs maskiner overalt. Maskiner som kostet rundt 150k. ga de faktisk vekk, og derfor er det så mange på bruktmarkedet til noen få lapper. Som sagt er jeg nysgjerrig hva Dere har fått til. De fleste må jo ha vært feiljustert og jeg lurer på hva jeg skal se etter hvis jeg kommer over en utskifting. Er det Barco som er best og vilket typenummer bør jeg være obs på. Skulle vært greit å få sett en topptrimmet.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CTR? du mener kanskje CRT. CatodeRayTube...
    Mye mulig at du har sett mange CRT projectorer, men jeg er ganske sikker på at disse har vert satt opp feil eller kjørt alt for lenge uten justeringer så det har oppstått innbrenning på fosforbelegget. Når det gjelder sortnivå, fargebrillians og "filmlignende" bilde er det INGENTING idag som slår en bra CRT. Men det er absolutt ingen tvil om at DLP og LCD projectorer har blitt veldig bra (eier en DLP selv) og at vi i løpet av en femårs periode ganske sikkert vil se projectorer basert på digital teknologi som er minst like bra som CRT og til en fornuftig penge (20.000,-)

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vensi, du får annonsere at du vil komme å kikke. Så kansje noen i nærheten av deg inviterer deg hjem til å kikke på CRT.
    En CRT i en hjemmekino er natt og dag i forhold til de oppsettene du har sett på diverse konferanserom. Skulle ikke tro det var samme maskinene.
    Ikke minst pga bildeprosesseringsutstyr har blitt meget billig i de siste årene i forhold til hva det kostet før.

Se å få sett deg en bra hjemmekino med korekkt satt opp CRT og du vil nok endre ditt syn på CRT maskiner.

Kjelli

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok de fleste lampebaserte projektorene i dag er mer egnet i møteroms sammenhenger enn de fleste tre rørs CRT projektorene noen sinne har vært. Det at de har benyttet CRT projektorer, har vel egentlig vært pga manglende alternative lampebaserte projektorer i den tidsperioden på 80 - mot slutten av 90 tallet og har etter min mening vært litt som utrykket "kaste perler for svin" å benytte CRT til statiske presentasjons oppgaver, der man typisk trenger 1500-2500 ansi lumens for å få et greit leselig bilde, i et rom hvor man også skal se de andre møte deltagerne og lese og skrive samtidig osv.

En CRT projektor trenger et helt mørkelagt rom for å vise noe av det den kan prestere (sortnivå), og i møteroms sammenheng er ofte ikke dette ivaretatt. Man har ofte benyttet lange perioder med statiske innloggings bilder og hatt oppsett som kontrasten dvs. lysstyrken er kjørt såpass høyt opp, at projektoren nærmest spiser rør, og et nytt sett med rør vil bli brukt opp og skades, taper lysstyrke og blir mer diffuse i løpet av noen få hundretalls timer. Grunnen til at slike projektorer går billig på bruktmarkedet, er ofte at de som selger dem ikke har plass, eller har avskrevet dem , og ikke minst at nye rør koster en hel del, og man må regne en investering på 2-3x 8-15000kr for enkelte modeller, som er populære å bruke i hjemmekino sammenheng.

I hjemmekino sammenheng vil de samme rørene ofte holde i 10-20k timer med riktig oppsett og riktig bruk, og selv etter dagens standard på DLP og LCD projektorer, kan en god CRT projektor av de siste modellene, prestere kinobilde kvalitet i en hjemmekino jeg tviler på man vil kunne få på en lampebasert digital projektor på de neste 5-10 årene (eller noensinne), der man hele tiden skal lukke ned for en meget lyssterk lampe, og som tegner bildet på et fast rutenett. JA de har kommet langt med enkelte dyre DLP med iris "trimmet" kontrast verdier osv, men tror det er litt igjen før man oppnår kontrast og oppløsning tilsvarende f.eks en BG1209s, en G90 eller for ikke å snakke om en Barco Reality 909 med 30000:1 og en mulig oppløsning på 3,200 x 2,560 Pixels, med en etter sigende fjellstøtt digital styrt konvergens osv.

Dette er selvfølgelig drømme 9" CRT projektoren de fleste bare kan drømme om, men man kan fremføre meget bra bilder med en 8" G70 med goder rør og andre billigere modeller med "luft koblet optikk BG808s (ikke LC "liquid coupled" rør og objektiv) som ikke har samme gode kontrast egenskaper som LC.

Man kan si og mene mye om CRT projektorer, men vil bare anbefale de som tviler på og lurer på hva som er grunnen til at mange fremdeles vil ha disse store og tunge beistene av noen projektorer i hjemmekinoen, å få en demonstrasjon av en riktig oppsatt CRT projektor med gode rør og et ekte HD kildemateriale, så tenker jeg man mer tenker på de praktiske og økonomiske problemene, og at det er det som er det største hinderet med disse projektorene, og ikke er i tvil om at bildekvaliteten fremdeles er overlegent de fleste andre digitale projektorene. ;-)

Mvh

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vensi
    Etter å ha lest alle trådene om CRTer jeg blitt nysgjerrig hvorfor dere kjøper opptil 20 år gamle CRTér når de nye DLP projectorene gir ett bra bilde. Jeg har sett disse montrummene i drift rundt på forskjellige konferanserom siden jeg jobber i en beslektet bransje. Hoved inntrykket mitt er at alle har ett blast bilde og ikke imponerer oppløsningen meg heller. Jeg spurte meg for hos en storforbruker og de var sjeleglad at de nye ettrørs projektorene var kommet og ett bilde som var som natt og dag i forhold. CRTéne var rådyr innkjøp og de trengte stadig service (konvergering) Elektronikken forandrett seg etter en hvis tid. Jeg ser nu bare ettrørs maskiner overalt. Maskiner som kostet rundt 150k. ga de faktisk vekk, og derfor er det så mange på bruktmarkedet til noen få lapper. Som sagt er jeg nysgjerrig hva Dere har fått til. De fleste må jo ha vært feiljustert og jeg lurer på hva jeg skal se etter hvis jeg kommer over en utskifting. Er det Barco som er best og vilket typenummer bør jeg være obs på. Skulle vært greit å få sett en topptrimmet.
    Hvor i landet bor du da? Det kan sikkert ordnes med en demo hos en CRT'er nær deg, men da må vi vite hvor i landet du bor!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    720
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stooor forskjell på crt projektorer. kjøper du en 20år gammel crt så kan ikke denne sammenliknes med en god nyere EMF crt som F.eks. barco graphics 808s som slår selv de dyreste digitale projektorene ned i støvlene når det gjelder bildekvalitet, men det forutsetter at man forer dem med en god bildekilde da, så det baller på seg prismessig. Jeg syntest å ha lest flere plasser at det trekkes fram at crt ikke har et så veldig skarpt bilde, men igjen hvis den ikke er satt opp riktig så kan nok det stemme, den jeg har hjemme(BG1209) er skarp som kniven, men så har jeg brukt x antall timer på å tveake den da og når bildet først "sitter" så smiler jeg bredt for bedre bilde skal jeg lete leeeenge etter.

Man skal være klar over at hvis man kjøper seg en slik sak så bør man ha både plass, tid og en god!! signalkilde. Jeg legger trykk på god signalkilde for en crt er ikke bedre enn det signalet den fores med. de fleste digitale projektorer idag har innebygget god bildebehandling, så hvis de fores med dritt så blir bildet som kommer ut helt ok, mens fores en crt med dritt så kommer det dritt ut. En god HTPC eller god videoprosessor er viktig, for et skarpt og kontrastrikt bilde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •