Knitring i bakkant av grønt rør på BG808s

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Knitring i bakkant av grønt rør på BG808s

Det er en kraftig "knitring" i bakkant av det grønne røret omtrent ved kjøleribba. Det er samme lyd på blått og rødt også men nesten ikke hørbar. Den fra det grønne hører jeg godt utvendig med alle deksler på. Jeg tror det kom etter linseskift (HD-144) men er ikke 100%.Har gått over alle stikk bortsett fra det inn på røret,(kvier meg for og ta det av når den står i taket) Projektoren funker som den skal,men noe er galt. Lyden forandrer frekvens hvis jeg f.eks går inn for og just G2. Noen som har noen ide??

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjenner ikke slike problemer som dette i disse projektorene så godt selv, så her er jeg i tenkemodus og utaler meg litt på gyngende grunn.

[tenkemodus]

Vet ikke om det har noen betydning, men har du sikret god kobbling mellom kabinettet og røret i fremkant? De spesielle HD-144 brakettene er så vidt jeg har forstått laget av et isolerende materiale, og den lille jordkabelen i forkant ved innfestningen av røre blir vel ekstra viktig med bruk av disse ikke metalliske HD-144 adapterene.

Ellers så kan vel sånne skummle knitrelyde oppstå, dersom det er noe galt med røret, har hørt/lest om litt hardhent transport av CRT projektorer som resulterer i brudd i rørhalsen, så det siver bare litt luft inn i røret. slike brudd kan gjerne oppstå under klamringen på røret, og man må nermest demontere komponentene for å oppdage eventuelle sprekker. Vil tro man raskt ser at røret slutter å vise bildet, og bli tydelig missfarget inni det blanke feltet man ser inn på "glødetråden i elektro kanonen. Før du starter opp projektoren igjen, ville jeg visuellt sjekket om røret var forskjellig fra de andre to i det blanke området rundt elektro kanonen, et rør som brekker/fylles med luft, har det med å ta med seg annen elektronikk i projektoren når den høyspente påtrykkte spenningen slår over til komponentene rundt seg.

Det at lyden forandrer seg når du justerer G2 tyder vel på at det er et elektronisk problem, og at røret er intakt, man ville sjekket alle kobblinger og da spesiellt den lille jordkabelen.

Får håpe det ikke viser seg å være røret som er skadet, det er jo ingen billig affære , det hadde kanskje vært en ide å byttet rundt på det rød og det grønne neckboardet, og se om knittringen flytter seg samtidig, og det er en komponent på neckboardet på det grønne røret som kan skape disse knitrelydene.

Edit:

Har tenkt litt videre om problemet kan komme hvis røret har gått moen timer, og blir under HD-144 brakett utskiftingen snudd med elektro kanonen nedover, er det mulig at enkelte forurensninger som har sammlet seg foran ved fosforet, kan falle ned i kanonen og de forskjellige gitterene, og skape litt forstyrrende lyder osv når de brennes av, eller resulterer til høyere strømmer osv.

Har lest om enkelte CRT rør som er brukt i video spill osv, og disse var ofte plassert med kanonen nedover, og ble dermed oftere plaget med forurensninger som falt ned og kortsluttet noe i elekto kanonen. Av og til kunne man redde røret med å snu hele CRT skjermen med foforet ned, og banke forsiktig for å prøve å få forurensningene til å løsne og falle ned mot foforet igjen, og ikke benytte røret i samme liggende stilling med kanonen ned. Man hadde også forskjellig utstyr for å kondisjonere og brenne av disse kortsluttningene om mulig.

[/Tenkemodus]

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •