forskjell på dvder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

forskjell på dvder

ingen tvil om at det er forskjell på dvder så min første hele film på dvd på 1209en idag(hostage med bruce willis). Denne filmen har bare helt sinnsykt bra bilde, helt glassklart, skulle nesten tro det var hd. Kammeratene mine lurte på om det var HD jeg viste, men nei. Hvorfor er det så få DVDer med like bra bilde? har bare sett en håndfull dvder som er omtrent like gode som denne.

Mulig det er feil plass å poste dette, men iogmed at det bildekvalitet som står i fokus så ser jeg ikke noe problem med å poste under CRT .

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel et av livets store mysterier, og dog, fra en film er på bok og til dvd´en er klar er der ganske mange variabler, og som med cd, vinyl osv. er man bedre tjent med å kjøbe Lotto kuponger tror jeg.
    Selv Superbit dvd´er varierer voldsomt, så oppløsningen på råmaterialet bestemmer vel det endelige resultat. Selv i denne tid med et utall av støy reduksjonssystemer, bilde forbedringskretser osv. kan man vel stadig ikke lage vin av rent vann.
    Faktisk har dette irritert mig i så stor grad at jeg som "entusiast" glemmer filmens budskab og sitter og irriterer mig over bildekvaliteten, kanskje det er på tide med et 28" tv igjen ? Så "Dark Water" forleden, ( konas film) her fyldes ikke lerretet ut, første gangen jeg har sett dette hos mig....
    Jeg har forresten en meget mystisk greie med én film. Waterworld har jeg på sone 1, dvd spilleren er sonefri, men setter man dvd´en i skuffen kommer der bare flimmer opp fra projektoren, som om den ikke sync´er. Normalt har man jo stadig screensavern fra dvd spilleren på lerretet. Kaldes testpattern opp ser man at geometri er et par centimeter ute av whack ! Vet ikke helt hvad dette er, noen ganger får jeg opp bilde fra dvd´en, de fleste ganger kommer bare flimmer.
    Alle andre sone 1 filmer funker helt fint.
    Men ellers tor, føler med dig....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke er de beste dvd'ene som er gitt ut til dags dato? Jeg har blant annet Ringenes Herre trilogien og Star wars filmene? Er det andre utgivelser i samme klasse når det gjelder bildekvalitet og lydkvalitet?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står litt om det her : http://avforum.no/forum/showthread.p...1&page=1&pp=20
    Der er en nettside også med screenshots av Superbit filmenes forskjeller i forhold til vanlige filmer, husker ikke hvad den heter.
    Anbefaler Men in Black, begge film er helt kanon i bildekvalitet, Vertical Limit, Desperado, Vampires, Fifth Element m. fl.
    Ellers er mine favoritter Istid og Nemo, men der er mange flere gode. Det er sikkert litt individuelt hvad man synes er bra etter hvilket utstyr man har osv.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det var så dumt å poste dette temaet under CRT projektorer Tor, fordi det er etter min mening oftere man ser disse tingene via CRT projektorer.

Digitale "Lampe" projektorer deler bildene mer opp i et rutenett, og vil vel derfor oppfattes som skarpere på dårlig materialet , fordi der tegnes rutenettet skarpt uansett (falsk skarphet), og diffuse uskarpheter i bildet blir plassert og "avgrenset" uansett. Dette vil man ikke få på CRT projektorer, som også forskjellig fra andre CRT TV skjermer osv, ikke har denne RGB celle inndelingen, men benytter de tre hele og jevne fosfor flatene, og som med sin jevne måte å tegne bildet opp i linjer med en elektron stråle, lettere viser all informasjonen i kildemateriale, og det som fores inn i inngangene.

Synes analogien til den analoge platespilleren var litt interessant, og man har jo en litt av den samme ikke begrensende frekvens og oppløsnings problematikken på vinyl vs CD, men man benytter også digitale kildematerialer på CRT vs Digital projektorer, så jeg synes sammenligningen mellom aktive høytalere, blir en mer korrekt sammenligning, hvor man for en digital projektor blir som en høytaler med dårlig signal støyforhold, kan spille høyt men ikke særlig dynamisk og har et f. eks et helt klart definert 80-20.000 Hz frekvens område. Er man riktig heldig, kan ikke bas mellomtone og diskant spille samtidig, men spiller serielt som fargene med en 1 chip DLP som benytter fargehjul.....

En CRT projektor "høytaler" vil ha et meget godt signal støyforhold (sortnivå) , spille meget dynamisk (kontrast) , ikke så veldig tordnende høyt (ansi lumen), men et frekvens område som ligger innenfor f. eks 1-50.000Hz (oppløsning) pga. sin analoge signal behandling og arbeids metode.

Den værte filmen jeg har sett diffusmessig på Barcoen er "Salmer fra kjøkkenet". Filmen i seg selv er morsom og fin, men vil ikke anbefale å se denne på CRT projektor, pga den elendige måten denne er overført inn på DVD plata. Man burde nesten ha en AE700 i bakhånd for å filtrere ut et 1280x720 oppløst bilde av sånne plater, og spare CRT projektoren til skikkelig kilde materiale.

Sjekket nylig Superbit sone 1 versjonen av det femte element, opp i mot den sone2 utgivelsen jeg hadde fra før, og der var det også veldig store forskjeller.

Den sone 2 versjonen jeg har av 5th element, er også "flagget" feil, så Momitsu spilleren viser et lite og smalt letterbox 4:3 bildet innenfor et 16:9 opsatt bildefelt, så her er det mange ting som ødelegger oppløsningen når jeg testet. Har for enkelte DVD plater som er flagget feil måttet stille DVD spilleren om fra 16:9 og til letter boks for å få full bildebredde, og da sier det seg vel selv at den vertikale oppløsningen lider.

I andre tester jeg har foretatt mellom Superbit og vanlig både med Sone 1 og 2, med PAL sine 576 linjer og NTSC sine 480, så har alltid superbit vunnet. Bildet blir skalert opp i 1280x720@71.93 på Momitsu spilleren og det jeg legger mest merke til på superbit vs vanlig DVD, er at vanlig DVD ofte har noen skarpe sener inne i mellom, men resten er utflytende, full av forstyrrelser rundt detaljer osv, og på Superbit versjonen er det flest skarpe sener, og filmen virker godt hele veien i gjennom og det finnes så godt som ingen utflytende og dårlige film sener.

Tipper forskjellen mellom Superbit og vanlig dvd utgivelser, ligger mest i bedre komprimerings algoritmer som fjerner litt av den informasjonen som ikke er helt tydelig angitt innenfor oppløsningen for DVD teknologien, samt litt jevnere og høyere bitrate, som kan gjøre oppskaleringen lettere for DVD spilleren. Når det er sagt, finnes det en del vanlige DVD utgivelser med tilnermet like god kvalitet som i supebit også, vil nevne Top Gun, ektended av ringenes herre trilogien, og ellers en del to plate versjoner der man har en plate for filmen osv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •