flimring i bilde på 1209

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

flimring i bilde på 1209

Etter projektoren har stått på en stund hengende i taket så kan jeg se at bildet flimrer en god del, dette legger jeg merke til i helt hvite scener og er ganske irriterende. Jeg regner med at dette har med varme å gjøre. Er det noen som har opplevd det samme på 1209 når den henger i taket. Jeg fikk et tips om å fjerne den interne fjernkontrollen men det hjelper ikke så veldig mye akkurat. Kan det være noen parametre i projektoren som er litt "off"?.

Hva kan jeg ellers gjøre?. avtrekk burde vel strengt tatt ikke være nødvendig på en slik projektor i ellers normale forhold?.

Det kan selvfølgelig også være Videoprosessoren som lager problem, men jeg tviler sterkt på det. jeg skal prøve å kjøre et bilde direkte inn på projektoren for å se.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags signal og frekvenser kjører du med når du får disse flimre problemene du beskriver?

ser f.eks på http://www.crtprojectors.co.uk/barco_faq.htm

Q: Certain resolutions cause problems, why?
    A: If you are running an HTPC either to port 3 or port 5 certain resolutions may produce an unstable picture or no picture at all, even though they are well within the horizontal scan capability of your projector. Also certain resolutions may require extreme horizontal phase correction to centre the image. While port 3 on all projectors, and port 5 on later S projectors, accepts positive sync polarity, this may cause problems. Assuming you are using PowerStrip, change the vertical and horizontal sync polarity to negative, this should clear the problem (Un-check real time adjust before changing both H and V sync then click apply). Barco's do not like positive sync polarity. For example you may find 1280 x 720 is fine positive but 1440 x 960 is unstable, switch sync to negative and the problem goes away. Any resolution that requires extreme phase correction suddenly springs back nearer the mid point with negative sync. You may also find on some projectors certain convergence problems evaporate with negative sync. If you have had convergence problems make sure you go to the service menu with the problem block active then select the convergence off or R & B convergence mid option and press enter twice. This will delete convergence settings for only that block, geometry is un-affected. Now re-converge the block.

Hvis projektoren forandrer karakteristikk og flimrer mer når den er varm, på alle signaler, incl. de interne osv, så synes jeg det høres ut som om det er noe kan være galt med strømforyningen(e), og de er vel blandt de ting man kanskje da kan begynne å mistenke.

Vet ikke om det stemmer med virkeligheten eller om det bilde du tok er gjort før projektoren er satt ordentlig opp, men det ser ut for meg som om det er forskjellig avstand mellom fronten av linsene for rødt og grønnt og grønnt og blått, noe som ser litt mistenkelig ut ;-).

Kjenner ikke til hvordan man feilsøker BG1209, og om den har noen spennings kontroll målepunkter på strømforsyningen som 808 f.eks har, men er det et varme/stabilitets problem, ville det kankje vært en ide å kjøle enkelte kort i projektoren litt mere ned enn andre med en vifte ol. , og sett om man får noen respons i form av mindre flimmer på den måten. Ser at Curt Palme har lakt ut noe info om diverse service punkter og deler som burde oppgraderes osv på 120x modellene, men fant ikke akkurat noe om det problemet du beskriver.

Har projektoren ikke vært brukt på lenge i forkant av innstalleringen, trenger den kankje en periode på å friske seg opp igjen, og det er noe av flimre problemstillingen.

Curt la nylig ut en beskrivelse av G2 justering for 1208, den var ikke helt enkel, og skjønner god advarselene mot å stille G2 på disse modellene, det virker i det hele tatt som om vanskelighetsgraden er noen hakk høyere for 120x modellene enn for 808 modellene, men så er vel det bildet disse 9" projektorene av en såpass høy kvalitet, at det må jobbes litt ekstra for å få det til.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Ikke noe galt med linseposisjonene. kanskje det kan se litt rart ut på bildet.

jeg kjører 720p 72HZ nå men den flimerer ved andre oppløsninger og. skal kikke litt mer på dette ikveld og se om jeg kan finne ut noe mer. Jeg må ærlig inrømme at jeg ikke har fått noe særlig tid til å sette meg inn i hvordan denne maskinen fungerer enda. tenkte kanskje det var noen som kjente til en quick fix :O.

Jeg mistenker at det kan være meg som har syndet litt. jeg skulle justere horisontal size og var borti feil trimpot. hvis jeg kikker på 808s en så er dette +17 volt trimpot. Er denne justert litt feil så kan det resultere i 0 bilde eller dårlig bilde.

sitat curtpalme:
    One adjustment that does drift occasionally is the + 17 volt trimpot. The test point for this trimpot is shown in the picture. Use a meter to measure the DC voltage with reference to the chassis, and adjust for + 17.0 volts. This adjustment is critical for proper operation. If the voltage is off by more than ½ volt, the picture can blank out.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tor. Hvor langt er det mellom projektoren og veggen bak, evt til den kanten ned fra taket? Kan være at varmluften blir stående bak der, for det hadde jeg problemer med. Du kan prøve og lag noe provisorisk for og lede vekk varmen,pappbue eller noe.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ledningene som er synlige på bildet, hva slags signaler og strømmer går det egentlig i disse?

Sist jeg satt opp 808 rørvinkelen, benyttet jeg en biltema skrutrekker til å løsne og feste rør og linse brakettene i rikig vinkel. kunne tydelig se at det projiserte krysset fra det røret jeg festet skruene til flyttet litt på seg når skrutrekkeren var i inngrep eller i nærheten av dette området av projektoren. lurer derfor litt på om de ledningene du har liggende på bildet på siden av progektoren der man har konvergens komponenter og jobbende magnetfelt rundt rørhalsene, er tilstrekkelig til å lage de forstyrrelsene du beskriver, enten fra magnetfelt rundt ledningen , eller andre veien fra elektromagnetene på rørhalsen og ut i kabelen. det skulle riktig nokk være like store fortyrrelser for kald eller varm projektor, men alle enkle tenkelige og utenkelige muligheter børr kanskje sjekkes ;-) .

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er bare noen nettverkskabler for internett og tv + en lampettledning. de blir kapslet inn.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det har vært noe tilsvarende problem med en 1208 før her i forumet hvis jeg tolker det riktig. http://avforum.no/forum/crt-projektorer/18437-urolig-bilde-yere-oppl-sninger-barcoen-min.html På siden til Curt, angis det også at en kondensator på Horisontal deflektion kortet (R7621085) , kan bli overopphetet på høyere oppløsning og frekvenser og kan føre til at projektoren til slutt går i "scan fail mode".

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •