Kan mine krav bli innfridd? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 47 av 47
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Sweetspot synes de fleste ligger i en avstand på ca 1,4Xbildets bredde.
    Dette er den samme avstanden en typisk CRT maskin skal stå fra lerret.

Er CRT maskinen hengt opp i taket vil de fleste synes det er best å sitte rett under den. Er den bordmontert vil de fleste synes det blir å sitte litt langt fra lerret å sitte bak den igjen.

Kjelli
    Som med det meste her i verden, man kan ikke få alt. Min sitter i et bord, og å sitte bak bordet, nå er en Sony D50 ikke så dyb, det går an og du får god lyd også, men, bildet blir litt lite da. I "film posisjon", ved siden av bordet har bildet fin størrelse men lyden er ikke 100 % optimal. Dette bekymrer mig dog ikke egentlig, lytter jeg til musikk sitter jeg bak bordet.
    Derfor er takmontering bedst, man frigjør gulvplass og får begge deler men må da eventuelt tenke på en hushbox til projektoren kanskje.
    Sweetspot er vel alltid med hodet på høyde med linserne....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    interessant tråd, men jeg savner kommentarer om støyen fra crt. Har alltid oppfattet crt som skikkelig støyende, Er det skjedd noe på denne fronten , eller hvordan løser man dette?
    CRT projektorer trenger generellt bare en jevn utskifting av lufta inne i kabinettet, mens LCD og DLP projektorer nermest trenger at enkelte deler blir utsatt for storm eller en turbulent luft transport. Lampemodulen og LCD panelene blir f.eks kjølt meget intenst, og man må bruke ganske små vifter for å få dette til, pga den kompakte størrelsen på mange av projektorene.

Synes derfor egentlig det er litt rart at enekelte CRT projektorer ofte båker såpass mye som de gjør, mens de mange av de nye digitale lampebaserte ikke gjør det.

Her er nok mye av forholdet at vifte støy har blitt et mer fokusert problem i hjemmekinoen, og mer et fokusert problem den siste tiden, og skal dagens digital projektorer klare seg i konkuransen seg i mellom, er det fokusert mye på å få ned støyen på disse. Hvordan disse projektorene lyder etter noen tusen timer og med slitte lagere og støv på viftebladene osv, vites ikke , men regener med at disse projektorene mer er av bruk og kast, pga dyre lampemoduler og vanskelig å vedlikeholde, mekke på og skifte deler selv , så sammenlignbart med CRT som brukes over mange år, blir det neppe.

CRT projektorer har ofte noen år bak seg også før prisen er lav nokk til at de fleste har råd til å kjøpe seg en, så slitasje i opplagringen, støv i viftene og litt utørket og mindre fleksible gummi oppheng er nok mye av problemstillingen for det opplevde støynivået mange har merket seg. Bortsett fra enkelte untak (enkelte SONY CRT projektorer med 12stk vifter osv) så er det for de fleste Barco projektorene jeg kjenner til, forholdsvis rimelige og enkelt å bytte original viftene ut med mer stillegående vifter som pumper tilstrrekkelig med luft uten å støye like mye som de originale. Min erfaring er at dersom man bytter ut de slitte og "vibrerende" viftene med nye vifter med bedre virkningsgrad så er støyproblemet ikke er noe problem lenger. ;-)

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    ...Har takhøyde på 230 og er 195 høy. Når CRTen i tillegg er stor; You do the math....;-)
    Når det gjelder takhøyde og skalle fare, så er vel matematikken 230-35.5 for(BG808s) = 194.5 og 194.5-195 = -0.5 eller 5mm i neggativ "skalleklaring" ,d.v.s dersom man ser bort i fra at tak braketten jo gjerne bygger noe ekstra ned.

Enkelte har løst denne problematikken med å plassere en fast sitteplass under der projektoren stikker lengst ned i et tak oppsett, dermed er det ikke naturlig å stå oppreist akkurat i det området, og skallefaren blir langt på vei eliminert.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Sweetspot er vel alltid med hodet på høyde med linserne....
    Ikke helt enig i det siste du skrev Niels Nielsen, da man vel aldri kan benytte seg av denne plassen rett bak eller rett foran projektoren i linsehøyde, samt at en CRT projektor ofte har vinkel den projiserer bilde ut også (BG808s 10.5 grader hvis jeg tolker Lens programmet riktig.). Sveetspot etter min mening blir med takmontert projektor, og hode i høyde der projiserings vinkelen midt i bildet inn på lerretet blir den samme som det reflekterte lyset midt i bildet uta av lerretet.

I et bord oppsett blir dette ganske høyt over nivået på projektor linsene, noe som f.eks Mastiff her inne i forumet har funnet en grei løsning på. Ved tak opphengt projektor får man denne plassen nermest gratis. :wink:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ikke helt enig i det siste du skrev Niels Nielsen, da man vel aldri kan benytte seg av denne plassen rett bak eller rett foran projektoren i linsehøyde, samt at en CRT projektor ofte har vinkel den projiserer bilde ut også (BG808s 10.5 grader hvis jeg tolker Lens programmet riktig.). Sveetspot etter min mening blir med takmontert projektor, og hode i høyde der projiserings vinkelen midt i bildet inn på lerretet blir den samme som det reflekterte lyset midt i bildet uta av lerretet.

I et bord oppsett blir dette ganske høyt over nivået på projektor linsene, noe som f.eks Mastiff her inne i forumet har funnet en grei løsning på. Ved tak opphengt projektor får man denne plassen nermest gratis. :wink:
    Ja, helt enig, formulerte mig klønete der. Jeg mente at sweetspot er med hodet i samme avstand fra lerretet som linserne. Nu sitter jeg som regel med hodet ca. 50 cm bak linserne, men jeg tror vi er enige...
    Med hensyn til støy, man MÅ se (høre) en crt først da, forskjellige modeller har forskjellig støyniveau, og en del andre faktorer bestemmer hvordan du opplever støyen. Man kan heller ikke stole på db målinger...
    Min D50 sitter i et bord, den tar inn luft foran igjennom hullet til linserne, bak kassen er der et luftehul, ca. 30 x 10 cm montert med høyttalerstoff, her går den varme luft ut.
    Sitter man da bak kassen høres den selvfølgelig mer enn når man sitter ved siden av kassen.
    Den bedste anbefaling for en crt, en Barco 801S tror jeg det var her, var TomH som skrev til mig at han før havde Projectiondesign Action og crt´en blåste den av banen ! Men, men, masse andre faktorer kan spille inn ved valg av projektor...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh ops: ser nå at jeg misforto din "høyde med linsene" , og at det mer var sitte avstanden og kaste avstanden du mente, er nå blitt helt enig i det du skriver ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Vil gjerne ta opp dette igjen jeg:

Jeg har sitteavstand på ca 3,5 meter. Jeg ønsker å ha projektoren takplassert bak meg. Kan jeg da bare glemme en 708 eller 808 da? Eller kanskje dette kan løses optisk med andre linser (som sikkert koster det hvite i øyet).
    Jeg forstår at du er bekymret for takhøyden o.s.v. det var jeg også da jeg flyttet 808s fra gulv til tak,men-jeg blefort fortrolig med den relativt lave takhøyden.jeg har lavere takhøyde enn deg,men det fungerer helt fint nå.Det er merkelig hvor få ganger jeg skallet i prosjektoren, før jeg lærte å bøye hodet litt! Jeg forslår at du skaffer deg en 808s så slipper du å gjøre jobben to ganger, for det stopper ikke med 7" rør!!!
    Stølen

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før kjøpet av AE700 tok jeg en telefon til Per Jonny ang. CRT da jeg ikke har noe imot den ekstra "fiklinga" som tross alt dette innebærer. Bildet blir jo bedre Det store problemet i mitt tilfelle ble dessverre nettopp dette med kastelengde. Med begrenset takhøyde og et veldig stort ønske om og få alt plassert bakerst i rommet måtte det utgå.

Men du Anfield, har du sett bra HD på AE700? Da overgang til CRT er ønsket om bedre bilde, så er det dumt om du ikke har sett hvor god AE700 faktisk kan være. Jeg smiler når det vises HD

Sortnivået er vel den største fordelen med CRT, men man mister som sagt mye fleksibilitet i forhold til digitalt. NB. Jeg har egentlig aldri sett en 100% kalibrert CRT i perfekte omgivelser.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •