Mitt nye prosjekt - Sony 1292Q - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 66
    Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    syntes det er vanskelig å bedømme jeg da.
    Screenshots fra en HS50 digital projektor: http://www.f-directions.co.uk/screenshots2.htm
    Og div leeloo shots fra forskjellige projektorer.
    http://www2.lut.fi/~maeronen/leeloo.html

Produsent repr. Ingen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg beklager men jeg klarer ikke å la være å uttale meg ang screenshots lenger!

Screenshots er en helt ubrukelig måte å vurdere bildekvalitet på, det finnes så mange variabler som vil gi ulike resultater at det er umulig . Eneste bruksområde for screenshots er hvis du skal sammenligne forandringer gjort på samme projector med samme kamera, samme kamera plassering, og kun små forandringer av kameravinkel kan forandre hele resultatet.

Ta for eksempel denne latterlige HS50 screenshot siden som Rusty postet, for det første skriver fyren at bildene ikke er manipulert da må det være kameraet som manipulerer bildet for dette ”sort nivået” klarer du ikke med en LAMPE projector om den står avslått. Hent bildene opp i photoshop eller lignende og kjør opp brightness og se selv.

Hvorfor skalerer man bildene så langt ned at det er 5” når dette opprinnelig er 100” hvordan kan noen seriøst mene at du kan vurdere bildekvalitet ut i fra dette? Stort sett alt ser bra ut i 5” størrelse.

Nei! vil du se hva en projector duger til så er det kun en ting som duger se den i virkeligheten med gråskala kalibrert og satt opp på best mulig måte av en som kan det.

Hvis du ikke har noen form for gråskala kalibrering annet en synet så er stort sett fargene helt på tryne, jeg har kalibrert en god del projectorer etter vært og har ennå aldri kommet over en med korrekt gråskala.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingen
    ... Screenshots er en helt ubrukelig måte å vurdere bildekvalitet på, det finnes så mange variabler som vil gi ulike resultater at det er umulig . Eneste bruksområde for screenshots er hvis du skal sammenligne forandringer gjort på samme projector med samme kamera, samme kamera plassering, og kun små forandringer av kameravinkel kan forandre hele resultatet. ...
    Er i utgangspunktet helt enig med deg at screenshots ikke er representative og kun fungerer til sammenligninger ved like forhold. Men dette er i stor grad pga. automatikk i kamera. Et normalt jpeg basert kamera vil gjøre moderat til kraftig fargekorrigering og skarphetsfiltrering av bildene som tas etter hvilke profiles som brukes. Et annet problem er som jeg nevnte tidligere at kamera vil prøve å korrigere hvitfarge etter innholdet i bildet slik at feil hvitfarge fra projektoren på lerret ikke nødvendigvis resulterer i feil hvitfarge på foto.

men... Om du bruker rett utstyr som litt mer proffe digitalspeirefleks kamera, så vil mye av denne problematikken forsvinne. Når bildene blir tatt i raw format så utføres det ingen bildebehandling og orginaldata fra sensor lagres direkte. Videre så kan du løse hvitbalanse problematikken med å manuelt ta korrekt hvitbalanse på kamera med D65 belyst lerret. (Blitz)

Men ja.. Det er kanskje 0.1% av screenshots du finner på net som er tatt på denne måten, så i de fleste tilfeller så er screenshots poengløse annet enn å gi en generell ide om bilde fra projektor.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rusty
    syntes det er vanskelig å bedømme jeg da.
    Screenshots fra en HS50 digital projektor: http://www.f-directions.co.uk/screenshots2.htm
    Og div leeloo shots fra forskjellige projektorer.
    http://www2.lut.fi/~maeronen/leeloo.html
    De der så MEGET bra ut, om dette vil være like bra "in real life" vet jeg ikke, har aldrig sett en HS50 jeg :-/

Nå ser jeg på disse screenshot som en eller annen har sydd sammen også inneholder et av mine tidlige shoots, et som ble tatt da projektor ikke var kalibrert.
    http://www2.lut.fi/~maeronen/pics/hi...ent2_4week.jpg

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en HS50,det ser ikke så bra ut in real life.
    Skarpheten og fargene er meget bra på HS50,men sortnivået er selvfølgelig mye bedre på CRT.
    Jeg får heller leve med dårligere sortnivå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja de HS50 bildene ser VELDIG bra ut. For bra spesielt på sortnivå om du spør meg. Er veldig enkelt å lage seg flotte skjermbilder om du justerer litt farge/kontrast i bilde og skalerer ned til lav oppløsning. Et lite eksempel...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Det er kanskje 0.1% av screenshots du finner på net som er tatt på denne måten, så i de fleste tilfeller så er screenshots poengløse annet enn å gi en generell ide om bilde fra projektor.
    Screenshots er helt poengløse uansett for bildkvalitets vurdering, de viser kun et still bilde i 2D og hvor ofte blir kinoen brukt til stillbilder?

I min kino er bevegelse en viktig del av opplevelsen, det er mange kinoer som kan vise bra stillbilder men problemene dukker som regel opp når ting begynner å bevege seg.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng Ingen, men jeg synes ikke man skal skremme noen fra å ville vise frem projiserte skjerm bilder, eller bilder fra hjemmekino og CRT oppsett heller her inne i forumet, da jeg anser dette for informativt og er med på å tilføre tråder mye god tileggs informasjon som ellers kan være vanskelig å beskrive skriftlig. Screen shots, er serdeles informative, dersom de tolkes riktig, og ikke tilegges for mye vekt, pga alle usikkerhets momentene og ukjente parametere som introduseres fra digital kameraet osv.

For å si det litt på en annen måte, så børr man være klar over at det er ytterst få kameraer som kan få bildet fra en BR909 til å se noe serlig bedre ut enn en AE700, kommer man derimot til å benytte øynene direkte på det projiserte bildet, da er man ikke lenger i tvil...;-)

Ser forøvrig at Curt Palme har etterlyst noen gode metoder for å få til gode bilder fra det projiserte bildet fra CRT projektorer osv, i denne tråden http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=590864

En god anvendelse av "screen shots" er det jo hvis man som Curt driver å selger CRT projektorer på nettet, da kan det jo være litt greit å vise mest mulig ekte stillbilder av de glimrende bildene disse CRT projektorene kan gi, selv om det blir litt som å bruke en mikroforn til å spille inn lydkvaliteten man får høre i et godt High-End lyd anlegg.....

Sjekket litt i et bildebehandlings program (PSP 8), de skjerm bildene Rusty sendte en tlink til fra Sony HS50, det var faktisk en del forskjellig sortnivå verdier ute i maskeringen over og under bildet, så bildene er nok tatt av et skjermbildet i utgangs punktet, men videre derfra til å bli fremført som umodifiserte bilder ute på internett, der er jeg veldig enig med meningene til Ingen.... ;-) (håper at ingen er enig med meg også....;-) )

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler sterkt på at jeg skremmer noen i hele tatt med dette innlegget;-) , problemet mitt er at screenshots lyver.

Som sagt tidligere finnes det inngen informasjon i et screenshot som du kan stole på uten om å vise graverende feil på projector eller lignende, ta for eksempel skjermen som du sitter å vurderer screenshot med hvordan er den satt opp er grå skalaen kalibrert på den?

Et annet problem er at du kan ta screenshot av naboen sin hjemmekino til flere mill.og fortelle hele verden at det er den flunkende nye projectoren din som du kjøpte på Elkjøp for 2990,-

Curt Palme er en dyktig mann når det gjelder elektronikk og reperasjoner av projectorer, men hjemmekinobilde er det mange som har bedre greie på. Hvis du sjekker screenshots fra han så vil du se at samme bildet går igjen på mange projectorer. Jeg tror faktisk han hadde solgt mer projectorer uten de dårlige screenshotsene han legger ut.

Jeg har brukt screenshots noen ganger for å vise hva som skjer når jeg gjør en modifisering, men dette viser ikke hvor bra bildet ble men hva som forandret seg.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor bruker ingen screenshots av testpatterns ?
    Nu kan jeg ikke få Nokias testpattern lastet over på en dvd, vet ikke helt hvad går galt her, men testpattern kan sige en del om oppløsning osv og er mere pålitelige enn screenshots av Leeloo osv.
    Har sett før på AVS de etterlyser screenshots av testbilder, derfor skriver jeg dette som et forslag.
    Jeg har prøvd å ta screenshots av mitt lerret, men med mitt Nikon 3700 digital, og F801 analog kamera er dette umuligt. Min Philips dvd 963SA blir diffus i bildet på pause så man må ta bildet mens filmen går, ikke bra. Prøvde også å lage en liten film av lerretet, men på alle TV innstillinger på kameraet bliver bildet fyldt med striper, altså man ser bildet blive tegnet opp på lerretet, ikke det ferdige bildet.
    Fandt forresten ikke min "entry Level" Sony D50 i bilderne på linken fra Rusty !!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder av kalibreringsmønster og slikt er en god ide. Men er fremdeles utsatt for de samme problemene med modifisering i kamera. Dårlig fokus, overdreven sharpen filter og nedkskalering av bilde osv.

Men... Skal snart sette igang med hushbox prosjekt. Regner med jeg kan ta "screenshots" av dette uten problemer..?

Newcomer Eidos_ sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig spent å høre fra deg om bildekvaliten din 1292 gir. Har faktisk selv vurdert å gå i innskaffelse av en slik unit. Mitt spørsmål er derfor; hvorfor er denne forholdsvis rimelig i forhold til andre 9" CRTer? Det må vel ligge en kvalitetsforskjell?
    Hvor mye høyere lyd er det fra 1292'en enn fra din gamle 127x?

Takk

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eidos_
    Jeg er veldig spent å høre fra deg om bildekvaliten din 1292 gir. Har faktisk selv vurdert å gå i innskaffelse av en slik unit. Mitt spørsmål er derfor; hvorfor er denne forholdsvis rimelig i forhold til andre 9" CRTer? Det må vel ligge en kvalitetsforskjell?
    Hvor mye høyere lyd er det fra 1292'en enn fra din gamle 127x?
    Takk
    Tenkte jeg skulle vente til ting var mer ferdig, men kanskje på tide med en liten oppdatering.
    Har brukt endel tid på konvergens og har slitt med ytterfokus. Mistenker dette er pga. for kort avstand mellom lerret og linsene. (maksimert fosfor område og 90" bilde). Har nå løse dette med en liten linsefeste modifikasjon samt vinklet lerret litt.

Kjører idag 720p (1280x720x60)med godt definerte scanlines i bildet. Har ikke brukt mye tid på å finne den optimale oppløsningen, men vil tippe den er god for ca. 800-900 linjer før det glir sammen, mens min gamle 1272 likte seg best rundt 500-600 linjer. (1024x576x60hz)

Så den store forskjellen 1272 / 1292 er skarphet i bildet på høyere oppløsning (HD) og bedre farge pga. fargefilter. Har spesielt lagt merke til at hud og ansikt blir mer naturlig.

Grunnen til at 1292 er billigere en andre 9" er vel hovedsakelig pga. 3 faktorer.

1. Kjent problem med streaking i bildet.
    2. Støynivå
    3. Stor og tung.

Streaking har jeg lagt merke til og kan være irriterende i enkelte sekvenser, men jevnt over så merker du det ikke.
    Når det gjelder støy, så har jeg målt den til 60db på 1 meters avstand uten deksel, som er ca. dobbel så mye som 1272. Hushbox er med andre ord meget aktuelt. Men dette var jeg klar over og hadde i utgangspunktet planen klar for boks selv til 1272'n. Vekt og dimensjoner på projektoren bryr jeg meg fint lite om. Når du er ferdig og den henger i taket så har det lite å si. Dessuten så er det litt moro hver gang du har førstegangs besøk. Mye "dæven og svarte.." uttrykk som kommer da.. :-)

Edit: OI! Glemte neste å legge med et obligatorisk/poengløst screenshot gitt!!! :-P

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et screenshot er vel ikke helt poengløst, men sier vel ofte lite om hva slags bildeopplevelse disse projektorene kan prestere, og det er det vel viktig å være klar over når man ser screenshot.

Ellers så hadde det vært litt interesant å sett et screenshot av den streakingen du angir din 1292 også er litt plaget med, det er vel ofte hvit rulletekst på en mørk og en ikke helt sort bakgrunn, som provoserer frem "værsting" streaking situasjonene for enkelte CRT projektorer, men jeg har ikke sett det på noen av de CRT projektorene jeg har eller har hatt, så det vil kunne være litt interesant å se om det kommer frem på et screenshot.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Takker for oppdatering! Når du sier streaking, vil dette si at det er flimring eller en synlig "stripe" som kommer over skjermen fra topp til bunn? Har ikke skjønt begrepet helt.
    Jeg har min prosjektor gående på 720x480, og mener bildet ble betydelig bedre enn på høyere oppløsning. Men har oppløsning så fantastisk mye å si på kvaliteten?

Støy og tyngde har lite å si for meg også. Men hvordan er bildet sammenlignet med Barco sine 9"?

Gratulere med ny PJ! Hvor mye har den gått?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eidos_
    Hei!
    Takker for oppdatering! Når du sier streaking, vil dette si at det er flimring eller en synlig "stripe" som kommer over skjermen fra topp til bunn? Har ikke skjønt begrepet helt.
    Jeg har min prosjektor gående på 720x480, og mener bildet ble betydelig bedre enn på høyere oppløsning. Men har oppløsning så fantastisk mye å si på kvaliteten?

Støy og tyngde har lite å si for meg også. Men hvordan er bildet sammenlignet med Barco sine 9"?

Gratulere med ny PJ! Hvor mye har den gått?
    Streaking er når du har et hvit/lyst punkt på mørk bakgrunn og lyset fra punktet glir utover sidene horisontalt.

Viktigheten av høyere oppløsning er mye diskutert, men med HD video rett rundt hjørnet så er dette klart ønskelig. Høyere oppløsning på bildet gjør at du kan ha større lerret/skjerm uten at bildet blir diffust.

Har ikke sett Barco 9" så jeg kan ikke uttale meg.

718 timer når jeg kjøpte den, rundt 760 timer nå vil jeg tippe. :P

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Jeg har lest litt om streaking nå, og kom borti en tråd på avs forum som forklarer hvilke komponenter en skal bytte ut for å eliminere problemet.
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...=594311&page=1

Jeg kjører selv en 1270QM på et ca. 100-120" lerret, uten at jeg synes det blir for stort. Jeg har ikke sett en 9", som jeg tipper er et stort skritt opp i kvalitet.

Du bor ikke tilfeldigvis i Troms, så det er mulig å stikke innom for en visning?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger også med på avsforum, men det er sålangt ingen kjent fiks for streaking/smearing problemet. Noen rapporterer om bedre resultater etter utskifte av dårlige komponenter, men ingen 100% løsninger. Fo rmeg så virker det som en kombinasjon av intern signalbehandling og ekstern kilde. Har merket meg at f.eks. DVD med dårlig bildekvalitet streaker mye mer enn gode. Minst streaking har jeg på HD filmer.

Jeg bor rett utenfor Haugesund, så Troms blir nok muligens en litt lang kjøretur.. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    ... Ellers så hadde det vært litt interesant å sett et screenshot av den streakingen du angir din 1292 også er litt plaget med ...
    Tok at bilde her nå som viser problemet med streaking.
    (Ps. bildet er kraftig overeksponert for å gjøre effekten godt synlig på foto.)

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er all streakingen du har så er det ikke mye.
    Har sett bilder som er MYE verre en dette.

Godt at du fikk tak i et bra eksemplar da.

Kjelli

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •