Barco Data 600 og scart til 4 BNC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Barco Data 600 og scart til 4 BNC/bilde

Allright. Jeg er helt fersk på alt som har med crt-projektorer å gjøre, men jeg har da likevel klart å skaffe meg en Barco Data 600, for det har alltid frista med en skikkelig hjemmekino. Nå tenker sikkert dere som er litt drevne her at jeg ikke kunne valgt noe verre, jeg har lest en del negative ting om denne projektoren på forumet, men det får så være, jeg fikk et meget godt tilbud og syns det er utrolig spennende, så det får være en start iallfall Jeg aner ikke om den funker engang, så kanskje hele opplegget er fånyttes, men det får vi se.

Det første jeg lurer på er hvordan jeg kan koble denne til en kilde, f.eks. DVD eller LD. Jeg har forstått at det er tre (?) muligheter på denne: RGB TTL (D-Sub?), BNC med RGB og BNC composite. Jeg fikk med et sett med 4 BNC-kabler (RGBS hvis jeg ikke tar feil), en "PC-buffer" som kunne kobles fra PC videre til monitor, mus, lyd og projektor, og en kabel som ikke passer verken på pc eller prosjektor, men den er vel en type D sub tror jeg. Saken er altså: Kan jeg få tak i en scart med forgreininger til disse BNC-kablene, og hvor får jeg i så fall tak i det? Eller er det noen annen mulighet for å koble til en kilde? Er det for øvrig noen som har god greie på akkurat Data 600 og kan fortelle litt om erfaringene med denne? Har sikkert 100 spørsmål, men begynner med dette, så får vi se hvor det ender

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du tenker på å koble til en dvdspiller, så kan du enten koble til via composite, men da får du ikke noe spesielt bra bilde.

Om du skal koble til via komponent, så må du ha komponent utgang på dvd spilleren din, og så må du ha en transcoder eller scaler for at den skal takle komponent signalet, den trenger nemlig RGsB inn på komponent.

Evt kan du kjøpe deg en brukt Philips DV963SA , den kan modifiseres slik at den gir RGsB ut på komponent. Du bør kunne få tak i den til rundt 2-3000,-.
    Modifiseringen består av å legge inn ny firmware, det gjør du selv ved å brenne det på en cd, og legge den i skuffen.

Finnes også noen andre spillere som gir ut RGsb, en momitsu eller hva den heter.

Så forresten at det var en som skulle selge en Philipgs DV963SA på en bruktbørs nå, tror det var lyd og bilde.

Prøv å søk etter brukermanualen på nettet til barcoen din, om du ikke fikk det med da. Den bør du ha skal du komme noe sted.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Men jeg kan også avspille RGB/S ifølge manualen. Trenger jeg fortsatt en annerledes dvd-spiller da? For da er jo ikke sync på grønn som RGsB, men separat. Jeg har veldig lite greie på dette, så jeg beklager hvis jeg skriver noe som ikke gir mening. I tillegg kan jeg koble ren RGB på TTL. Er det noen enkle muligheter, eller må jeg gå til innkjøp av litt mer kostbart utstyr (eks dvd-spiller med RGsB) for å få et bra bilde?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det går greit å bruke en kabel med scart -> BNC, så lenge dvd`n gir ut RGBs på scarten. Tror Supra har en slik, hvis ikke er det bare å lage en.
    Hadde/har en BD600 før og brukte denne løsningen mot en pioneer 575, og det funket fint.

Mye "manuellt" arbeid med innjustering av pot.metere, men den er fin å lære seg det grunnleggende med konvergensjustering på.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut! Ja, jeg har skjønt at 600'n er en liten utfordring m.t.p. justering, og jeg står vel ikke akkurat bra rustet når det gjelder den biten. Har kun hatt vanlig tv og DVD/LD, så kunnskapene er nok på lavmål. Men jeg får prøve. Først må jeg få tak i en overgang fra phono(F) til BNC(M) så jeg får sjekket om dette funker (via composite video), så går jeg evt til innkjøp av scart->4BNC(RGBS) for en bedre filmopplevelse. Må si jeg er ganske spent, kjørte 40 mil for å få tak i dette og bar monsteret alene et stykke, så jeg håper virkelig å få liv i den....

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye måtte du gi forresten, om jeg kan spørre?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det den som lå til salgs på finn.no kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, var den som lå på finn. Foreløpig har jeg ikke betalt noe, Jeg skulle se om den fungerte først. GJør den ikke det, var den gratis. Hvis den funker, ville selgeren ha et par hundre for den. Var det en grei pris? Hva er dette verdt ellers?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke den er verdt så mye mer. 600`en er ganske gammel nå. Ustabil, og mye høyfrekvent støy fra bla. underdimensjonert strømforsyning.
    Du får en mye bedre crt for noen tusen mer. F.eks en 800.

Fulgte det med en kontrollenhet for å plugge i bak på pj`en? Der du justerer contrast, brightness ol.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det fulgte ikke med.... Og da kan jeg vel heller ikke veksle mellom de forskjellige moduser (RGsB, RGBS osv)? Skjønte det i allfall sånn utifra det jeg kunne lese ut av manualen. Og da funker den kanskje ikke heller...?

Ja, jeg har forstått at denne modellen kom allerede på 80-tallet(?), så da er det vel kanskje ikke så mye man kan forvente... :-) Det får være en start, så får vi se om det gir mersmak.I så fall går jeg nok tiil innkjøp av noe som er bedre

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du må ha den eller en kildevelger, type RCVDS el. for å kunne kontrollere 600`en. Men er ikke helt sikker på dette. Jeg har kun brukt 600 med en RCVDS-400 kildevelger.
    Skal ha liggende en slik kontrollboks for å dytte bak i pj, men vet ikke helt hvor..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at du enten må ha en RCVDS-400 Quad kildevelger/videodekoder, eller den lille kontrollboksen som plugges i bak. Da kan du kun bruke RGBs så vidt jeg husker. Jeg har koblingsskjema (en eller annen plass..) over boksen hvis du trenger å sette sammen en selv. Kun noen brytere og potmetere.

Jeg begynnte selv med en BD-600, og fikk et brukbart bilde fra den med HTPC. Oppgraderte senere til en BG-800 som var en betydelig oppgradering. Bedre bilde og det meste av oppsett via skjermmenyer. BD-600 er av typen analogt chassis, og alt må settes opp med potmetere og brytere "under skallet". Dette er tungvint, og i tillegg har du ingen minner for f eks 16:9 som på f eks en BG-800. Ikke så farlig ved bruk av HTPC, da du kan skalere etter behov.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da fungerer iallfall ikke denne pr dags dato, da må jeg tydeligvis ha noe mer for å få bilde. Men Ifølge http://www.crtprojectors.co.uk/barco_faq.htm
    kan jeg laste ned et program som jeg kan benytte via pc istedet for remote'n. Men dette funker kanskje bare på de nyere prosjektorene? Noen som har benyttet seg av dette?

Hvis du kommer over koblingsskjemaet, Gunnar, så hadde det vært kjempehyggelig om du sa ifra, men ikke begynn å let etter det for min skyld enda. Jeg har uansett ingen kunnskap om å sette sammen dette, jeg må i så fall ha hjelp fra noen litt mer kyndige på området. Men dukker det opp, så er jeg glad om du sier ifra. Det samme gjelder den kontrollboksen, Rolf, hvis du er interessert i å selge den for en billig penge da.

Jeg har forøvrig allerede vært under "skallet" på pj'n, det var vel det første jeg gjorde da jeg kom i hus, og jeg så at det var diverse justeringsmuligheter der ja.... Kan vel skru seg gal hvis man først setter igang ;-) Har ikke satt meg inn i hva som er hva, men forhåpentligvis kan jeg lese meg til endel ved hjelp av manualen, hvis jeg da får liv i den gamle sliteren.

Når det gjelder HTPC, så er jeg redd mitt utstyr ikke duger stort. Blir vel først og fremst DVD, og evt LD, som blir mine kilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt for mye skum-lesing der, jeg la ikke merke til at programmet kun var beregnet på projektorer med digitalt chassis. Så da duger nok ikke det. Spørsmålet er da: Får jeg bilde/"testgrid" fra projektoren uten denne kontrollboksen/remoten? For når jeg starter den opp, kommer det ingenting. Virker som om alt er i gang, er 6 gule lys på høyre side og et grønt fra et kort ca midt på, har prøvd med convergence av og på, men ingen forskjell. Må jeg ha denne lille boksen for i det hele tatt å få noe som helst ut av gammer'n, eller er det noe jeg gjør galt/er PJ'n gåen?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt sikker på om du kan bruke den uten kildevelger/kontrollboks, men tror det skal gå. (Fikk en BG400 som vistnok ble brukt uten noe ekstra)
    Når det gjelder synk signal og RGB, så går det å lage en liten krets som fikser dette. Brukte denne løsningen på en BD400 et par år. (tror BD400 er ganske lik BD600). Brukte en IC som heter LM1881, sendte videosignalet fra scart-kabelen inn i denne, og fikk kompositt synk ut. RGB signalene fra scart-kabelen ble sendt direkte til prosjektoren. Man må jo ha en liten strømforsyning til denne kretsen, men tror du kommer langt med ca 200 + kabler. Elfa selger alle delene du trenger.
    Når det gjelder bildekvalitet, er det ganske bra i forhold til mange rimlige LCD/DLP varianter, men BG808s som jeg har byttet til nå er jo en del bedre. Var faktisk veldig fornøyd med BD400, (hadde en del LCD/DLP eiere innom, som var overasket over at 1987 modellen hadde bedre bilde en deres nye småtasser) selv om justeringen tok litt tid.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •