barco graphics 808s

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

barco graphics 808s

Jeg satt på maskinen etter at den hadde stått av i en uke. da jeg satt den på så blinket det litt på skjermen før den satt igang. Når bildet kom på så var den grønne fargen i betydelig svakere enn den blå og den røde.

Lurer på hva som kan ha skjedd her, må jeg kanskje inn og justere g2 på den grønne eller kan det være noe som er fysisk galt her?

Er g2 vanskelig å justere på denne maskinen?

Kjipt er det uansett. setter stor pris på svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk justert litt på g2, men det fungerte ikke. den grønne er framdeles dobbelt så lyssvak i forhold til blå og rød ops:

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøvd å velge en annen inngang for deretter å velge rett inngang igjen?
    Å skru maskinen av og på igjen hjelper heller ikke?

Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm det ser ikke ut som det er noe av deg jeg gjør som vil fungere. Hverken å skifte litt rundt på kanaler eller å bytte kilde. Har slått den av og på også en del ganger for å teste det.

Noen andre ideer?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være neck-board, G2-modul og i verste-fall billedrør.

Har du brukt riktig G2 prosedyre?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva mener du med neck board?

Jeg er sikker på at det ikke er g2 fordi uansett hvor mye høyt jeg justerer på denne kombinert med brightness så er det grønne bilderøret så svakt at det er vanskelig å se hva som står på lerretet. Det må være noe annet som er galt.

Det som skjedde når jeg satte på maskinen var at det blinket litt i det grønne røret med mange forskjellige mønstre oppå hverandre.... ja kaos med andre ord. Deretter når bildet kom på så var ikke det grønne røret så veldig galt, men det ble svakere etterhvert. Nå er det stabilt svakt hele tiden. Jeg er også redd for at det kan være røret som er kaputt. Trist er det uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ikke som om det er billedrøret, men G2-modul. Neck-board er det som sitter på enden av halsen på billedrøret. Du stilte G2 med å gå inn i G2 adjustment mode, skru på Grønn pot-meter på G2-modell til lys neck-board slutter å lyse?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke det funker, kan du bytte om på et av de andre "neck board" eller RGB utgangstrinn som noen kaller det?

Enklest er det først å sjekke om det er noe feil i signal & spennings del til røret. Hvis du forsøke å bytte om på signal ledningene til det kortet som sitter på "nakken" av det grønne røret, eller bedre sagt det kortet som sitter bak på røret. Inn til det kommer RGB signal inn i en kontakt og G1+G2 spenning på en annen kontakt. Hvis røret blir bra etter å ha byttet de kontaktene om med ett av de andre rørene er feilen delvis isolert.

Nummer to vil være å bytte om f.eks grønt og rødt neck board, det er rimelig enkelt og ufarlig hvis du er forsiktig!

TIPS
    Kjøp BG808s Service Manual fra http://www.freebrd.com

G1 og G2 er gitterspenningene som sammen danner et felt hvor elektronene formes inn i Stråler, eller signal. Lysstyrke på PJ'en bestemmes av regulering av hvor mye elektroner som akselreres og sendes ut gjennom gitterene... G1 kontrollerer at anodens elektroner presses ut gjennom første "apperture", G2 er med på å akselrere elektronene til en stråle. Hvis jeg har forstått det rett da... Hvis G1 og G2 "feiler" vi mesteparten av elektronene ikke være fokusert til en stråle og bli absorbert av det ledende grafitt materialet, eller coatingen som er belagt inne i selve røret.

Deflection og fokus har lite å gjøre med intensitet, de er med til å styre strålen rundt i et "raster mønster" for å tegne opp et bilde. Hvis Deflection for horisontal og vertikal feiler vil du bare se en prikk i midten av røret...

Uheldigvis kan det skje feil inne i røret...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig for meg å se hvilke kontaktpunkter som jeg skal bytte om på?. Er det de som kommer ut fra g2 modulen og som går inn til hvert rør eller er det noen andre som jeg må ta?.

Jeg ser at på hvert rør så er det en connector som står tilkoblet midt oppå i foran den bakerste delen av røret.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, kjøp eller få deg en Service Manual. Uten denne er det vanskelig å gjøre ting riktig.

Bak på rørene er det et kort på hver av de. Dette kortet har en svart kjøleribbe på toppen. Til dette kortet er det to samlinger med ledninger som kommer inn i to forskjellige kontakter. Den ene er bl.a. fra RGB forsterkeren, med signaler som dikterer bildet og ABL kretsen. Den andre er fra bl.a. G2 strømforsyningen. og sender inn G1 og G2 spenninger til de respektive delene inne i røret. G1 samler elektroner fra Katoden og G2 trekker med motsatt spenning elektronene ut av anoden.

Lenger fram på røret sitter en justerbar magnet ned tre variable skruer, deretter EM fokus, så Yoken og helt framme (under metall lokket) kommer høyspenningen inn gjennom en rød kabel fra splitteren.

Hvis du bytter om ledningene på neck board med de på rød eller blå, kan du sjekke om feilen sitter i Inngangstrinnet (RGBHV kilde osv) eller om problemet har med spenningen på G1/G2.

Deretter hvis det ikke gir resultat kan du bytte om på selve neck board'et med en av de andre for å se om feilen er i dette kortet.

Etter dette må du evt bytte om på det grønne og det røde røret for å se om feilen er i focus kretsene, deflection eller annet... inne i røret?

Hvis du f.eks bytter om to rør (ikke gjør det hvis du er redd for å ødelegge noe), og det fortsatt er problemer, er det røret selv som er prolemet ditt...

Elimineringsmetoden er grei den? Uten manual er den ikke så grei...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå prøvd å bytte om på neck board med det røde røret, men det ga ingen forrandring.

Jeg byttet også om på signalkabelen forran på neck board for å sjekke om feilen lå en annen plass, men det ga heller ingen forrandring.

Det grønne røret er fortsatt like lyssvakt.

Kan feilen ligge en annen plass?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan reagerer røret på endring i kontrast og brightness? Har du forsøkt å bytte om rød og grønn G1/G2 signalkilde?

Det som kan skje med slike rør, og som skjedde meg var fysisk kortslutning inne i røret. Her er et quote fra nettet:
    Heater to cathode (H-K). The cathode for the affected gun will be pulled to the heater (filament) bias voltage - most often 0 V (signal ground). In this case, one color will be full on with retrace lines. Where the heater is biased at some other voltage, other symptoms are possible like reduced brightness and/or contrast for that color. This is probably the most common location for a short to occur.

Cathode to control grid (K-G1). Since the G1 electrodes for all the guns are connected together, this will affect not only the color of the guilty cathode but the others as well. The result may be a very bright overloaded *negative* picture with little, none, or messed up colors.

Control grid to screen (G1-G2). Depending on circuitry can result in any degree of washed out or dark picture.

Screen to focus (G2-F). Screen (G2) and focus voltage will be the same and the controls on the flyback will interact. Result will be a fuzzy white raster with retrace lines and little or very low contrast picture. Symptoms will be similar to those of a flyback with breakdown in the focus/screen divider network.

Focus to high voltage (F-HV). High voltage will be pulled down - probably arcing at the focus spark gaps/other protective devices. Line fuse and/or HOT may blow. A high impedance short may only result in increased focus voltage but this is probably unusual.
    - synes det begynner og ligne på G1-G2 kortslutning

Du får ringe og snakke med Videosystem, eller spørre på avsforum?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ack ack og atter ack. Det ser ut til at jeg må bytte bilderør. nå byttet jeg nettopp rundt på det grønne og røde røret og alt som hørte med på hvert rør, slik at det røde røret ble plassert i den posisjonen som det grønne stod og det grønne ble satt i den posisjonen som det røde var med alle tilordnende komponenter og koblinger.

Det var ingen forrandring! det grønne var fremdeles like svakt i lysstyrke, så det sier meg bare en ting og det er at jeg må bytte bilderør

noen som har et ekstra grønt rør liggende som de ønsker å bli kvitt for en grei penge?.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tor, det er triste nyheter. Jeg har 2 grønne billedrør som er skiftet ut. Det ene har en svak innbrenning, mens det andre er svakt skjoldet i overflaten. Siifra hvis det kan være av interesse.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bad luck!

Jeg har nettopp nå, i dag byttet det blå rør på min 1208s/E... endel arbeid, men verdt strevet!

Ønsker deg lykke til i søken etter ett rør! Det koster en hel del for ett nytt...

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Tor, det er triste nyheter. Jeg har 2 grønne billedrør som er skiftet ut. Det ene har en svak innbrenning, mens det andre er svakt skjoldet i overflaten. Siifra hvis det kan være av interesse.
    Hva skal du ha for rørene? Mitt grønne rør er krystal aktig i overflaten og prosjekterer et kornete bilde. Så jeg kunne godt tenke meg å bytte det ut, men har ikke råd til et nytt rør på en stund.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk bilderør idag. Da var det bare å få det plassert med en gang. Det fungerer greit som en nødløsning, men det hadde såpass kraftig innbrenning at det ser ut som jeg må skaffe meg et nytt et. Så det er bare å bla opp x antall lapper for et nytt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du innbrenningen godt i bildet?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja i lyse partier så er det veldig synlig, men det er ikke den innbrenningen som er det verste for det er stort sett ganske svartsvidd over hele bildet og fokus er umulig å få till ordentlig.

Når jeg ser på bildet så er det veldig kornete og i windows desktop og tekst er umulig å lese, men i filmmodus så er bildet levelig for de som ikke er så altfor kresne.
    lysstyrken som det gir er også ganske mye lavere enn de to andre rørene.

Da jeg tok av linsene for første gang for å se på innbrenningen så var det røde røret etter min mening helt strøkent da jeg ikke kunne se noe spesiell innbrenning. jeg kunne se den hvis jeg så godt etter. Det blå røret hadde en jevn innbrenning som du så selv da vi testet den hos deg, over hele bildet som ikke er så sjenerende hvis man holder seg innenfor det brukte området. Det grønne hadde en mild innbrenning og var av en eller annen grunn ganske krystallisert når jeg så på overflaten.

det røret jeg fikk av deg hadde ikke akkurat noen mild innbrenning for det var ganske svartsvidd over det hele med etpar tekst innbrenninger rundt forbi hehe, men nå har jo det røret gjort sin jobb og vært i tjeneste i ca 18000 timer etter som jeg forstod.

Klage kan jeg jo ikke akkurat da jeg fikk det av deg, men for å gjøre filmoplevelsen komplett så tror jeg at jeg må satse på et nytt rør.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var leit at det ikke ga noe bedre resultat. Det andre billedrøret som var tilgjengelig måtte dessverre brukes i en annen projector. Men du vil garantert ikke bli misfornøyd når du får kjøpt deg ett nytt grønnt billedrør.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •