viftebytte i 701s...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

viftebytte i 701s...

går det an å bli heelt fornøyd...?

gjør vel ikke det, men er litt stas å ha noe å forbedre... ikke sant?
    De fleste som har crt har det nok ikke for at det skal være det enkleste og mest bekymringsfrie alternativet.

vel, Jeg syns 701n min bråker litt mye når den henger i taket rett over hodet på meg...
    Å bygge hushbox er jo en mulighet, men det syns jeg ikke er et godt valg.
    Da er viftebytte mere interessant...

Noen som har byttet i sin 701 eller lignende?
    Lygren hadde vel en som han byttet vifter på?

Det jeg har vurdert er å sette i noen papst 3412NG 92x92 er oppgitt til 32db@12V@84cm2/time

Vifteregulatoren i 701'en har såvidt jeg har forstått en variabel spenning mellom 7.5 og 15volt.
    Dvs vil disse viftene kunne gi lavere støynivå, dersom de gir såpass god kjøling at de ikke trenger å gå på "full spiker"...

Kanskje man kunne fått plass til 120x120 vifte foran istede?

evt montert en 120x120vifte bak i projektoren som suger ut, ville også gitt mye bedre gjennomstrømning på mindre luft, og dessuten er jo 120mm vifte-støy mye mere behagelig enn mini-vifte-støy

Men, da er spørsmålet om det er noe sted å ta strøm/spenning fra i projektoren...
    Rett fra strømforsyninga går det vel an å få 17volt og 9volt? Det skulle vel ikke være et stort problem å koble seg inn f.eks. ved sikringene foran i powersupplyen?

Med noen temperaturmålere, godt gehør (evt db-meter) og ett lite utvalg av vifter, kombinert med en kreativ sjel med litt for mye fritid så skulle vel ikke dette være et ugjennomførbart prosjekt? 8)
    (sier ikke at jeg er spesielt kreativ og mye fritid har jeg iallefall ikke!)

Just a thought

Morten.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen som har synspunkter?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Er vel ingen som tør...

Jeg bare kuttet de eksisterende, fant noen Papst vifter med lavt støynivå og samme volt og effekt, og koblet på disse i stedet. Tror de jeg benyttet var oppgitt til 28 db.

Uansett er jo projektoren termostatstyrt, så poenget må være å få tak i vifter som kjøler bedre eller like godt ved lavere støynivå.

Anbefaler f.eks. Elfa oppe i Sandakerveien...

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe...
    ingen som tør nei... 8)

Uansett er jo projektoren termostatstyrt, så poenget må være å få tak i vifter som kjøler bedre eller like godt ved lavere støynivå.
    Nettopp...
    Men, da må man jo helst flytte like mye luft, med bruk av mindre "kraft" for å få mindre støy...
    Mekanisk støy i vifter er antageligvis lavere på papst-vifter.
    Men, typisk ville man jo kunne kjøre lavere turtall på vifter i front om man fikk en stor bak til å suge ut... Vel, gitt at den bak ikke bare suger "rundt" seg selv, men faktisk forfra de andre to...

før eller senere blir jeg å bytte.

Man får se actionfilm fram til da, og spare de "stille" filmene uten bråk og musikk

Morten.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Nå byttes det jo stadig vifter i PC'er for å få ned støy nivå. Må være muligheter for å gjøre det samme i en CRT også da?

Viftene står oftest på en måte innebygget i en "boks"..det gjør de 5 viftene som står i min Ehome. Mye av støyen kommer kanskje ikke fra selve viftene, men heller fra godset disse er montert på. Det første en bør prøve ut med egne midler, er å legge små gummiringer mellom skruefestene fra selve viften til godset den er påsatt. Deretter kan det legges et tynt dempemateriale (tynn filt eller skumgummi) på flatene rundt viften. Mye av støyen vil da effektivt bli dempet skulle en tro.

Det er ikke prosjektoren som støyer, så hvorfor bygge inn hele beistet i en kasse...den blir jo da bare enda omfattende der oppe i taket. :?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å støydempe selve luft inntaket?en omvendt eksos pipe?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det er som regel ikke noe inntak..kun en "rille", haddet det vært et inntaks-rør på en måte, ville nok det vært en god ide'.

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør på Jan Erik!

Eller prøv selv, skru ut powerviften på PC'en din å kjør den mens du holder den i hånda.

Viften bråker ikke mye i seg selv, det er metallgitteret som står i veien for luftstrømmen som bråker mest. Derfor tror jeg at en vil få best resultat dersom man kombinerer Rolf's og Jan Erik's forslag, da kan man også gjerne fortsette å bruke de orginale viftene.

Frode

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikke spesielt stor gjennomstrømmning mellom rillene da...
    Tror nok faktisk at en god del av lyden kommer av at viftene går på såpass høyt turtall at viftebladene "pisker" luft...

Det er jo god plass bak i projektoren til å montere en, to eller tre 80mm vifter...

Om man har flere vifter som jobber lettere vil det gi mindre lyd, men helt klart å montere på gummispacers demper mye lyd.

tror ikke det er aktuelt å skjære hull der viftene suger inn luften, selv om det nok også ville blitt litt bedre...

Morten.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med å montere vifter som suger baki;er selvsagt at det som trenger kjøling sitter foran...Det er nok ikke uten grunn til at Baeco har satt viftene nettopp der!

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis de suger ut baki, så blir det jo akkurat det samme for komponentene foran!? De får jo forsatt luften først...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det da...Nei;det blir nok ikke det samme!Kjøle effekten blir langt mindere når du drar ut lufta fra et annet sted!

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bekrefte det. Suge er ikke det samme som å blåse. Kan sikkert forklares med litt fysikk, men praktisk sett er det best å blåse inn luft.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har nå tenkt på en løsning som vil kunne fungere bra...
    Sånn som rommet mitt er så er nok ikke det gjennomstrømning som blir det store problemet.

Så løsningen må være å få kaldere luft inn i projektoren, slik at den kan få bedre kjøling på mindre luftgjennomstrømning...

Så... Tanken er den...
    Vannkjøling!
    Ved å plassere en liten slank radiator foran der viftene suger inn luften vil de kunne suge fin kjølig luft inn...

Hvordan man så skal få kaldt vann til radiator foran projektor blir neste problem.

Løsning 1: koble det til vannkrana. Så slipper man pumpe... problem kondens og veldig lange rør.

Løsning 2: radiator på soverommet (ved siden av), så slipper man at ting blir FOR kaldt slik at kondens blir et problem... problem, ikke kaldt nok lange rør.

Løsning 3: Vannblokk koblet til peltier-element koblet til kjøleribbe... Da vil man trenge korte rør for en peltier vil klare å gjøre vannet kaldere enn lufta er i rommet. Problem her også kan bli kondens! Dette systemet bruker også en god del strøm...

Ideen med vannkjøling er vel ikke ny... Er vel brukt i forbindelse med hushbox'er og sånt...
    men, akkurat denne vrien er vel kanskje ny!?

Jeg syns det kan være en god ide verdt å prøve...
    Har mange positive aspekter...
    Det blir iallefall en "penere" utseendemessig løsning enn å bygge hushbox...!

andre ideer/synspunkter taes imot med takk...

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan trygt anbefale metoden til Lygren.jeg kjøpte den projen av ham og brukte den i over to år problemfritt før jeg solgte den videre.Den hadde et meget akseptabelt støynivå.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe...
    virket litt "brutalt" mitt forslag kanskje...

Men, temperaturen oppunder taket på rommet mitt er ofte rundt 30grader... sånt gir dårlig kjøling...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •