God kabel til CRT projektor - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, fancy brukernavn du har fått deg der Bjørn, "Ingen nybegynner" er jo så absolutt sant. MEN...........Hva når du har lagt inn X antall innlegg og plutselig heter "Ingen ekspert"?????? Forøvrig, takk for hyggelig telefonsamtale idag....

Jan

Produsent repr. Ingen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jano
    Hehe, fancy brukernavn du har fått deg der Bjørn, "Ingen nybegynner" er jo så absolutt sant. MEN...........Hva når du har lagt inn X antall innlegg og plutselig heter "Ingen ekspert"?????? Forøvrig, takk for hyggelig telefonsamtale idag....

Jan

Ja! ganske kreativt om jeg skal si det selv :wink: , systemet virker jo slik at den som vet minst blir expert veldig raskt mens en som kan en del fra før er nybegynner i mange år.

Burde nok blitt supermedlem eller lignende etter mange innlegg, ikke expert for det vil nok i mange tilfeller bli helt feil.

Jeg får nok søke om a skifte brukernavn når jeg kommer så langt:-)

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Var ikke klar over at BNC pluggene på Clasohlson kabelen har en 50ohm impedance, det vil jo kunne skape en del "ringing" og ekko i signal førselen som vil forstyrre bildekvaliteten. Når det er sagt, kan ikke heller si at jeg merket noen negativ påvirkning fra "Clas" kabelen på de frekvensene jeg benyttet den sammen med.

Har man en Barco Reality 909 projektor og andre High End signalkilder, og ønsker å utnytte de båndbreddene disse takler, holder det selfølgelig ikke med en 200kr PC monitor kabel fra Clasohlson, det vil jo være som å montere 2CV felger og dekk på en sportsbil, og forvente rekord raske rundetider på tørr asfalt.

Når det er sagt, er det vel også sånn at det ikke er prisen som betyr så mye for valg av kabel, men ytelsen sammen med det det utstyret den skal brukes sammen med.

Kan ellers anbefale denne siden : http://www.epanorama.net/documents/w...impedance.html
    for de som er litt interesserte i cable impedanser og for å få litt mer forståelse av kabel og kabelteori. ;-)
    En kabel ha en viss lengde for at impedansen skal ha noen betydning. Meget tvilsomt at 1,8m er langt nok for å ha noen betydelse....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    En kabel ha en viss lengde for at impedansen skal ha noen betydning. Meget tvilsomt at 1,8m er langt nok for å ha noen betydelse....
    Er det snakk om likestrøm eller lave frekvenser som skal gå i kabelen, har du helt rett, da er det mer materialets leder egenskaper lengde og tverrsnitt som betyr mye/mest.

Når det gjelder båndbredder som man bruker i bilde signal sammenheng på flere titalls mhz, da begynner den spesifikke fysiske oppbyggningen til (tykkelsen til midt lederen, avstanden til skjermingen osv) kabelen sammen med termineringene og denne konstruksjonens kondensator egenskaper som spiller inn og gir en form for ohm verdi, så man ikke får et signal som går lettere i kabelen og ikke blir fulstendig overført i motakeren og dermed refelkteres deler av det oprinnelige signalet både i motaker og sender frem og tilbake og blander seg med det oprinnelige signalet og skaper synlige feil i bildet.

De høyfrekvente ohm egenskapene til både sender (dvd spiller, HTPC skjermkort, scaler ol. ) og motaker inngangen til Barco projektoren, vil også kunne spille inn på det samlede resultatet med bruk av Clasohlson kabelen.

Derfor er det godt mulig at ingen har rett for kabelens egenskaper sammen med sin 909 samt at den meget logisk tenkende Mr_Spock har rett for sitt BG800 oppsett. Går egentlig litt ut i fra at inngangs elektronikken er litt forskjellig konstruert og følsom for forskjellig type bildesignal kabler på de to nevnte projektorene...... ;-)

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, en kan jo bruke "skytestreng" og

K

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare man ikke skyter seg selv i foten så... ;-)

Mener å ha lest om at den litt til års kommende Barco 800 serien sitt inngangs signal kort, tåler veldig lite "hotswapping" av kabler, før man risikere å skader det. Man børr vel derfor velge kabler med gode og sikkre termineringer, så man ikke risikerer at kablene selv kan hotswappe pga dårlig kontakt og feil i kabelen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det snakk om likestrøm eller lave frekvenser som skal gå i kabelen, har du helt rett, da er det mer materialets leder egenskaper lengde og tverrsnitt som betyr mye/mest.

Når det gjelder båndbredder som man bruker i bilde signal sammenheng på flere titalls mhz, da begynner den spesifikke fysiske oppbyggningen til (tykkelsen til midt lederen, avstanden til skjermingen osv) kabelen sammen med termineringene og denne konstruksjonens kondensator egenskaper som spiller inn og gir en form for ohm verdi, så man ikke får et signal som går lettere i kabelen og ikke blir fulstendig overført i motakeren og dermed refelkteres deler av det oprinnelige signalet både i motaker og sender frem og tilbake og blander seg med det oprinnelige signalet og skaper synlige feil i bildet.

De høyfrekvente ohm egenskapene til både sender (dvd spiller, HTPC skjermkort, scaler ol. ) og motaker inngangen til Barco projektoren, vil også kunne spille inn på det samlede resultatet med bruk av Clasohlson kabelen.

Derfor er det godt mulig at ingen har rett for kabelens egenskaper sammen med sin 909 samt at den meget logisk tenkende Mr_Spock har rett for sitt BG800 oppsett. Går egentlig litt ut i fra at inngangs elektronikken er litt forskjellig konstruert og følsom for forskjellig type bildesignal kabler på de to nevnte projektorene...... ;-)
    Logisk og logisk, det ligger noen eksamenspapirer i elektronikk fra en ingeniørskole og slenger et sted......

Testet en gang 10m componentkabler til kr 10000,- mot 0,5m "lakrissnører" - jeg var ikke alene om å synes at bildet fra lakrissnørene var best......

Til kjelli kan jeg si at ved kort nok avstand så vil skytestreng fungere meget bra. Hvis du ser på insiden av projektorer og annen elektronikk så er det - ja nettopp en variant av skytestreng.

På lengre kabler vil selvfølgelig en god kabelkonstruksjon komme til sin rett.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Matching av komponenter og kabler, er vel er et viktig poeng her, ettersom enkelte konstruksjoner i ytterste konsekvens matchet med feil type, lengde og andre uheldige egenskaper kan i værste fall få komponenter til å gå i selvsving og kan brenne av. Meget lange høytaler kabler mellom høytaler og effekt forsterker er vel eksempler på dette fenomenet.

Trodde ellers at Mr_Spock er vulkan, har spisse ører og stort sett tenker logisk ;-)

Ellers har jeg et spørsmål til ingen, selger du gode bilde signal kabler med HD15M terminering med HD 9 (port3) terminering i andre enden?

Produsent repr. Ingen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers har jeg et spørsmål til ingen, selger du gode bilde signal kabler med HD15M terminering med HD 9 (port3) terminering i andre enden?
    Bare til informasjon jeg har aldri brukt clasohlson kabel på 909 noensinne, den ble testet for flere år siden på 808s.

Nei desverre jeg selger kun 75ohms kabler med 75ohms kontakter og det er ikke mulig å få til på HD9 kontakter :wink:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for opplysende svar Ingen ;-)

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingen
    Bare til informasjon jeg har aldri brukt clasohlson kabel på 909 noensinne, den ble testet for flere år siden på 808s.

Nei desverre jeg selger kun 75ohms kabler med 75ohms kontakter og det er ikke mulig å få til på HD9 kontakter :wink:
    På en 808s ville jeg uten videre skaffet en bedre kabel enn Clas Ohlssons. Men trådstarter spør etter en bra kabel til BG800.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at termineringene til disse kablene skal i inngrep med korresponderende terminerings kontakter i begge ender, og med tanke på at det er de fysiske egenskapene til kabelen og kontaktene i inngrep som avgjør om det blir 50 ohm eller 75 ohm eller i områdene rundt dette., så regner jeg med at mye ligger i matchingen av komponenter også her på kabel siden, så det kan godt være at en BG800 vil virke perfekt med en kabel som en ikke vil virke serlig bra i en annen kombinasjon.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •