Oppgradering av min BG808s

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Oppgradering av min BG808s

Da er jeg endelig klar for tweaking av projektoren. Får besøk av Bjørn Hegelstad på torsdag. Da står fargefiltrering av projektoren, kalibrering og skifte av viftene på programmet. Har nå kjørt projektoren en del timer etter første installasjon. Har også etter mye hjernetrim og eksperimentering, funnet ut at jeg nok kommer til å investere i Phillips 963SA m SDI, samt SDI modul til min DVDO HD. Må bare jobbe inn litt ekstra penger i kassa først :-) Har forøvrig vært kjempefornøyd med projektoren etter første installasjon og kalibrering av Bjørn, og er kjempespent på resultatet etter justeringene..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Høres ut til at projektoren er i gode hender når du får Bjørn Hegelstad til å ta seg av tweakingen. Hva slags fargefiltrering er det som skal gjøres, farge i kjøleveske, HD144 linser eller HD8 fargefiltere "Cine8" linser?

Fikk nettop frest ut noen adapter ringer så jeg kunne montere HD144 linser i HD8 linsebrakettene på BG808s projektoren min, det var morro å se forbedringene spessielt i rødfargene, og jeg synes HD144 linsene var en del lettere å jobbe med og få skarpe ved fokuseringen, og det var til og med etter min mening lettere å få til schenflog justeringen med at hjørnene "svarte" mer tydelig på justeringen enn det jeg kan huske fra HD8 Linsene. Synes halo effekten ble litt redusert også, noe som vel også kommer vil skje med farget glykol også vil jeg tro, da man reduserer litt av refleks virkningen av det ellers hvite CRT belegget man ser veldig tydelig hvis man f.eks tar et blitz bilde fra lerretet og mot projektoren. Det at HD144 linsene er mer vidvinklet og arealet som reflekter det uønskede crt fosforflate lyset er mindre, er kanskje også med på å øke kontrasten noe.

Når det gjelder DVD spilleren 963SA med SDI utgang du nevner, så lurer jeg på om det ikke finnes nyere og litt enklere SDI modifiserbare DVD spillere der ute, som kan gjøre denne jobben bedre, og vil f.eks være litt mer termisk stabil enn det jeg har inntrykk av er tilfelle med den 963SA spilleren jeg har erfaringer fra. Lyd delen og analog ut er ganske imponerende i en slik "billig" dvd spiller, men bildemessig direkte RGsB moddifisert og kobblet sammen med en CRT projektor, blir etter min mening ikke like god som f.eks en Momitsu spiller.

Lykke med tweakingen på torsdag og senere bildeforbedrende invisteringer ;-).

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargefiltreringen blir med glycol i første omgang. Så slipper jeg å flytte hele takopphenget! Jeg har vært innom modde artikler der det beskrives SDI modding av diverse DVD spillere, har også tenkt litt på at Phillipsen ikke er av nyeste dato. Jeg vet derimot ikke om noen som foretar denne SDI modifiseringen på bestilling, noen andre som vet, eller føler seg kompetente til å utføre modifiseringen??

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vet ikke helt, tror jeg havde gått en annen vei hvis det var mig, men det er det jo ikke.....
    SDI mods er der mange der gjør, du kan også kjøbe ferdig moddede forskjellige spillere fra bl.a. dvdupgrades.., ellers er SDI ikke noe man skal tukle med selv egentlig. Ellers tror jeg Philips DVD9000 giver både bedre lyd og bilde enn 963SA.
    Jeg har jo 963SA, men har aldrig prøvd andre spillere så jeg vet ikke så mye om hvor god den egentlig er.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir bra skal du se.

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et firma som oppraderer har du her:http://www.jvbdigital.com/jvb.asp?cu...string=Upgrade

Henry i England selger ferdig SDI spillere i tillegg til at han utfører sdiuppgrade.
    Hør litt med unge Hegelstad, han vet det meste om dette. Kan forøvrig absolutt annbefale Bjørns oppgradering med fargefiltrerte linser, ble som natt og dag på min BG808S. Og SDI er også en kjempeforbedring. Hold oss informert da. Lykke til

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, vet ikke helt, tror jeg havde gått en annen vei hvis det var mig, men det er det jo ikke.....
    SDI mods er der mange der gjør, du kan også kjøbe ferdig moddede forskjellige spillere fra bl.a. dvdupgrades.., ellers er SDI ikke noe man skal tukle med selv egentlig. Ellers tror jeg Philips DVD9000 giver både bedre lyd og bilde enn 963SA.
    Jeg har jo 963SA, men har aldrig prøvd andre spillere så jeg vet ikke så mye om hvor god den egentlig er.
    Hvilke alternativer ser du da Niels? Jeg er også litt skeptisk til å betale kr 7000 for en såpass gammel spiller som Phillips 963SA, men DVD 9000 har jeg ikke sett med SDI mod. Det er forøvrig Bjørn som har anbefalt meg Phillips'en som den billigste SDI løsningen han leverer. Han har stort sett greie på hva han snakker om den mannen, så jeg tror ikke jeg går mye feil ved å høre etter :-)
    Ask4me2, har du laget mange adaptere? Evt. har du mulighet for å lage flere? Skulle gjerne sikret meg et sett selv....Please

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vet ikke helt, alt er individuelt, hardware, software, fremtidens overraskelser osv.,uansett hvad du gjør blir det dyrere enn 963SA, jeg vet jo det. Nu er jeg jo også skeptisk av natur, og har generelt vanskeligt for å velge utstyr, desverre...

Der er jo flere her der har SDI spillere, og er fornøyd, men man må kanskje også tenke litt på fremtiden, og nye spillere. Pioneer kommer med en sort "SDI ut" spiller har jeg hørt, ja den er vel ute på markedet nå tror jeg. Denne spytter vel dette ut på komponent utgangen, vet ikke helt.
    Uansett havde jeg ikke investert alverden i nytt utstyr nå som HD kommer, sånn er jeg....
    Jeg har også det problem, personligt, at jeg alltid tenker på MJ boksen som jeg jo synes er genial, har dog ikke denne selv. Men den koster jo også...
    Apropos lyden fra 963SA, jeg har alltid syntes den var god, men dette må ses i perspektiv, en platespiller til ingen penge blåser den av veien jo...
    Bildemessigt har jeg ikke sammenliknet med noe, men jeg vet at TomH syntes bildet fra 963SA med RGsB på hans 801s langt overgik hans forventninger.
    Momitsuen koster vel ikke alverden å prøve ut.
    Jeg er helt enig i at du bør forholde dig til Bjørn. Beklager min litt negative innstilling idag...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vurdert å vente på HD ja, men hvor lenge blir det å vente?? Hvor gode kommer disse spillerne til å være på SD materiale? De er enda ikke lansert noe sted i verden, og da tror jeg godt vi kan sitte å sikle opp mot et år, før vi har dem i butikkene. Så lenge gidder jeg ikke å sitte å irritere meg over min nåværende DVD opptaker Sony rdr gx3. Når resten av bildekjeden er så bra, er det utrolig hvor irriterende slikt blir. Har forøvrig sett litt på den nye Phillips DVP 9000s, den hadde jo for så vidt vært et godt utgangspunkt, så kunne man jo alltids SDI moddet den senere?? Hmmm, hjerneføde dette her :-D

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, der er noen der også bare bruker DVI (eller er det HDMI ?) utgangen på denne, og med denne skulle den jo være bedre enn 963SA, så dette ville jo være en billig løsning.
    Kunne tenke mig å prøve den Pioneer spilleren også, husker ikke model navnet.
    Denon kommer også med nye spillere nå....

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk akkurat mail fra JVB Digital om at DVP 9000s ikke lar seg SDI modifisere. De anbefaler også 963SA SDI modifisert på det varmeste sitat:

Dear sir

The recommendation is absolutely justified, the Philips 963SA with SDI is a great, perhaps the best in its range.

The 9000 is not modable with SDI. sorry for that.
    We carry stock on the 963SA because it's a very popular player , even when it's ( as you call it ) an old model.

Have a great weekend

Jan

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er fargefiltrering og kalibrering unnagjort. Resultatet ble en kjempeopptur, fikk noe av den gode følelsen som jeg opplevde da Bjørn demonstrerte sin 1209 for noen måneder siden. Utrolig hva fargefiltrering gjør for helheten i bildet, har bare fått sett litt film etter jobben, men fargene spruter og 3d følelsen er fantastisk. Jeg er kjempefornøyd, og kan bare anbefale dette for alle CRT eiere :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal bruke farget glykol jeg også.Men må jeg ta ut rørene av projektoren når jeg skal fylle på glykol?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke gjort glykol slifte selv noen gang, men vil tro at det hovedsakelig er dreneringen ut av den gammle glykolen som byr på den største utfordringen og faren for at man får sølt glykol (som er vanskelig å bli kvitt igjen) inne i projektoren ved påfylling, som gjør at det er best å ta ut de rørene når man skal skifte til den fargede glykolen.En annen ting jeg har lurt litt på med farget glykol og sony eller mec rør, er om effekten blir den helt samme, både pga den kjemiske sammensettningen i selve fosforet, og utformingen til selve glykol kammeret. De bildene jeg har sett av de ikke sony rørene som er i BD808 og BG808 uten s projektorene, synes jeg fosfor flaten eller tykkelsen på kammeret ikke ser helt 100% plant ut, og hvis det stemmer, vil vel farge filter effekteten variere noe over bildeflaten og farge filtreringen burde heller foretaes i linene.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glykolen ble tappet av mens projektoren hang i taket. Påfylling mens den stod på gulvet. Bjørn tok ikke ut rørene, men var veldig forsiktig for ikke å søle glykol i elektronikken. Send ham en pm davel, han kan sikkert gi en beskrivelse av jobben.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,skal sende en e-post snart

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper farget glykol mot HALO?eller er det bare HD-144 linser som hjelper?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rusty
    Hjelper farget glykol mot HALO?eller er det bare HD-144 linser som hjelper?
    [Tenke høyt modus]

Halo effekten kommer vel hovedsakelig av lysrefleksoner mellom det paralelle frontglasset på røret og fosfor belegget. hvor mye lys frontglasset slipper i gjennom, avhenger vel av brytnings indekser og sammenhngen disse har mellom glass og glykolen vinkler osv. Utskifting med ny og farget glykol for rødt og grønnt rør, vil vel derfor kunne forandre og fobedre glykolens brytnings indeks egenskaper (hvis det gjøres riktig), sammen med at en uønsket refleksjon jo ofte vil "sprette" ferm og tilbake og vil bli noe dempet av fargen i glykolen, noe som kankje vil dempe denne uønskede refleksjonen vel så mye og kankje til og med mer enn for fargefiltrerte HD144 linser.
    Det er vel ofte sånn at forbedringer nermest kilden, gir det beste resultatet i praksis i et system som jobber seriellt, derfor tror jeg en farge filtrering nermest kilden (fosfor belegget) egentlig er bedre enn å filtrere ute i linsa, og det er muligens derfor "C" elementet i LC kobblete fargefiltrerte CRT projektorer ofte er er plassert i glykolen rett foran fosforet og ikke i glykolen mellom røret og linsa, eller i selve linsa.

Fordelene ellers mellom HD8 og HD144 ligger vel mer i det optiske med innvendig stølys osv som bedrer kontrast egenskapene noe i HD144 sin favør, kortere brennvidde og mindre "blenderåpning" gjør HD144 linsa letter å justere skarpt osv, så hva som er best mellom Farget glykol og HD8 og fargefiltrerte HD144 linser tja. Cine 8 benytter vel Fargefiltrerte HD8 linser også, så...;-)

[/Tenke høyt modus]

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var inne på Curt Palme sin side igjen i dag, og leste litt om MEC XG projektorene som vel også i ikke LC versjoner blandt annet benytter HD144 linser.

Ser NEC anbefalete denne fokuserings fremgangsmåten, dvs starte med den fremste hjørne fokus linsa helt innskrudd, foreta midt fokus hjørnefocus og midtfocus igjen. Er det flere her som bruker denne fremgangsmåten? Jeg har stort sett begynnt med hjørnefocusen i ca midstilling for så å ta midfocus, hjørnefokuse, og frem og tilbake noen ganger til jeg er fornøyd. ;-)

Det høres kankje banalt ut dette, men hvis midtfocus og hjørne fokus påvirker hverandre i motsatte retninger, kan det jo hende (uten å ha testet det selv ennå) at man ikke havner helt på samme plassen, og ikke utnytter optikken optimalt. Kan heller ikke huske å ha sett noe sånt for HD8 linsene.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •