BG1208s/2 - Problemer med blått rør?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BG1208s/2 - Problemer med blått rør?

ops: Tja, er det ikke det ene så...

Som sagt i forrige tråd jeg startet (horisontal størrelse...), er det noen problemer med denne. Kanskje kan jeg få et svar her som virkelig hjelper meg på vei?

Vel, med ingen signaler inn på inngangstrinnet, eller med svart bilde inn som signal på RGBHV viser det blå røret dette, mens det grønne og det røde er helt stumm:

Det som vises er et oppplyst raster med mange tilbake linjer som likner på "retrace", pluss masse pulserende støy i hele raster flaten.

Kan noen her svare meg på følgende?
    • - hvis ugangstrinnet (neckboard) på det blåe er gåent. Eller ABL kretsen er ødelagt? Hva koster det å fikse det, evt for et nytt?
      - bør jeg bytte om på det grønne og det blå utgangstrinnet, for å sjekke om det er dette som er problemet?
      - er det noen her som har liknende erfaring

Takk?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Først;hva er prod.nummeret på projektoren din?9000xxxx.Du kan(som vi snakket om pr tlf)justere på potmeteret på smps for maks bredde.Still skalaen på 99 og juster til maks bredde hvor rasteret er litt bredere(bruk høy brighness og ingen kontrast)sett kovergens til default og alle andre justeringer på mitten.Husk å sjekke for begge tilbakeløps moder.Vi kan ikke huske å ha hatt en 1208 fra abb inne.Det er mulig at vi har hatt kort fra maskinen inne til rep.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lånte jo denne projektoren først.
    så de samme tingene som Alexander påpeker.

Når jeg fikk den var den pakket inn i videosystem tape da!?
    Rart om den var det dersom den ikke har vært hos dere.
    Sto strapped på en pall...

Morten.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hukommelsen er nok ikke hva den engang var;det har den forøvrig heller aldri vært ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering
    Etter en laaang kveld med verktøy

• Har bytta om på utgangstrinnet på blå og grønn _RESULTAT_ ingen forskjell
      Har bytta om på J1 konnector mellom blå og grønn (bl.a. RGB signalet) _RESULTAT_ ingen forskjell
      Har tatt ut Konvergens kortet fra projektoren fullestendig _RESULTAT_ ingen forskjell
      Har justert G2 etter boka _RESULTAT_ ingen forskjell
      Har justert ned G2 spenninga på blå _RESULTAT_ ingen forskjell

Prøvde å spille litt film på den, MEN, støyen og alt rundt dette ødelegger sortnivået fullstendig. Den pulserende støyen er ikke svak nok til at den blir undertrykket av et RGB signal, slik at det er lett å se dette problemet, selv gjennom scener med masse lys og aktivitet.

Har sett et nøyaktig liknende problem på avsforum, der en person som heter Jerry Brady, fortvilet igjennom lang tid forsøkte alt for å få røret til å bli "godt" igjen. Konklusjon der - røret har en intern kortslutning og problemer inni. Ergo er det ikke mulig å reparere det... Han bestilte nytt rør, satte det inn og VIPS var projektoren god igjen...

Her er linken til denne diskusjonen...

Jan Erik
    Denne projektoren har følgende vitale data:
    • - ART.no 9002290
      - S.nr 1151487
      - Rør type P16LNQ**

Hva er kostnadene hvis en sender denne inn for reparasjon hos Videosystem?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke uvanlig at 'cut-off'en i selve i billedrør er slik at man ser lys, støy og tilbakeløps-stripen, men hvis niåvet er så høyt at man i mørke partier ser støy der det skulle vært sort så er det utenfor spesifikasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ta av linsene og filme det...?

Om jeg skrur ned brightness og contrast til null er dette problemet der fortsatt og med like stor styrke. Eneste som fjerner det er å justere ned G2, men da forsvinner bildet også for det er ingenting som akselrerer elektronene mot fosforet.

Med riktig G2 og f.eks. Spiderman i Natt-scenen der han jakter etter forbryteren som drepte hans Onkel, forsvinner det sorte helt. I stedenfor vises et opplys blafrende mønster fra blått som "turbulent" vasker ut hele bildet og pulserende lys som tennes ved random med en riktig god Blitz følelse. Skulle tro det var 1000 pressefotografer som var med i mørke scener og som om alle ville ha det beste bildet...

De pulserende områdene er alltid horisontal med varierende høyde, men dette opptrer helt random. Retrace linjene og ratseret er der alltid meget godt opplyst.

Jeg mener og tror at det er feil inne i røret. Deflection Coils, Yoke og Focus magnetene/spolene induserer jo ikke et bilde? De bøyer av elektronene og lager et perfekt sirkulært strålemønster som så opptegnes på et raster. Elektronstrålen, sammen med G1 og G2 er jo kilden til lys inne i et CRT rør. De danner sammen en partikkel akselrator

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt rør!